Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Stekken

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Stekken

te weinig capaciteit voor wateropname, als je hem in een omgeving met maximale LV in potgrond zet zou het denk ik wel lukken.

ziet er voor de rest wel oke uit hoor
    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Zo te zien is het stekje te dun en te klein. Zolang een stekje nog geen wortels heeft, moet het zich zien te redden met wat het bij zich heeft en dat is in dit geval niet veel. Een stukje plant dat het al niet goed doet onder moeders rok zal het op zijn eigen benen niet halen. De beste stekken snij je van je plant waar nu je toppen zitten, vandaar dat het nu geen goede tijd is. Ik heb een klein fotoverslagje gemaakt van hoe ik het doe. Dit is niet van een ideaal stuk stekmateriaal, maar het geeft in ieder geval een idee. Volgend jaar juni zal ik het nog een keer doen.
      Attached Files

Comment

heb jij er niet nog steeds veelste veel blad laten zitten snakeskin?
        ik zal er een paar meer knippen gewoon ff om te kijken of k er uberhaupt wortels aan kan krijgen
        kan ik ook wortels krijgen als ik ze gewoon in water laat staan?
        of moet ik ze toch echt wel in potgrond zetten ?

Comment

werkt ook wel in een potje water hoor (ik vind dat fijn met kamerplanten ant dan weet ik wanneer er wortels aanzitten).
          Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Als je stekjes vochtig genoeg staan kun je er best wat blad aan laten zitten, hoe meer hoe beter. In water laten wortelen zou ik niet doen. De tere worteltjes wil je de eerste maand niet verstoren, dus ik zou ze gelijk in de aarde zetten.

Comment

Last edited by QnQ; 13 September 2011, 14:26.
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Helemaal mee eens QnQ: alles valt terug te voeren op de "vapour pressure deficit" (de verdampingsdruk). In een bladmondje heerst een vochtigheid van tegen de 100 %. Als de relatieve vochtigheid van de omgeving bijvoorbeeld 50 % is, dan krijgen de bladmondjes de neiging om veel te verdampen. Is de RV echter 90 % dan is de verdampingsdruk veel lager. Immers, hoe groter het verschil in vochtgehalte, hoe groter de verdampingsdruk. Het aanvullen van vocht vindt nagenoeg geheel plaats door het wortelgestel, aangezien echter bij een stek geen wortels zijn vindt de aanvulling slechts mondjesmaat plaats. Daarom is het noodzakelijk de verdampingsdruk laag te houden en dit wordt bereikt door: het verdampingsoppervlak te verkleinen door de bladeren van de stek in te korten en door de RV in de stekruimte hoog te houden. Maar ja, Snakeskin heeft zijn postje "gescoord", wat daar ook de waarde van mag zijn.

Comment

Ik kijk nu een paar dagen rond op dit forum en het viel me al op dat jullie allemaal net een stel ouwe wijven zijn. Geen tijd voor de mening van een ander en maar zeiken en maar zeiken. Ik zou zeggen, veel succes ermee.
                  alle mail gaat de spamfolder in, dus doe geen moeite
                  Last edited by Snakeskin; 13 September 2011, 14:49.

Comment

In een discussie is het gebruikelijk om op argumenten in te gaan. Kennelijk heb je geen argumenten en beperk je je in je commentaar om degenen die het niet met je eens zijn te kwalificeren als "ouwe wijven, die maar zeiken en zeiken".

Comment

najah over het algemeen heb ik alleejn maar gelezen en gezien dat een stekje idd zo weinig MOGELIJK aan blad over moet houden 2,3 hoooguit 4 blaadjes niet te groot en door ut midden geknipt,,

vandaar dat ik je ook netjes vroeg of jou stek niet teveel bladeren heeft
                      want zo'n stek als wat jij daar heb, heb ik eerlijk gezegd nooit eerder gezien,, jaah wanneer ze wortels hebben en inmiddels gegroeid zijn wel jah!

Comment

er is inderdaad een hoop gezever, waar ikzelf graag aan mee doen. Maar dat gezever is wel doorspekt met ter zake doende kennis uit eerste hand. Groeten uit het bejaardentehuis.

Comment

Update weer van mijn kant:
                          Van degene waar al het wortelstelsel te zien was is het er niet beter op geworden. Desondanks ik niets kapot heb gemaakt met overpotten.
                          De andere die al overgepoot was ondanks de wortels nog niet te zien waren gaat het stukken beter.
                          2011-09-16 16.36.53.jpg2011-09-16 16.42.01.jpg

Bij beiden een beetje een topje te zien met bruine haartjes, maar ik gok dat die bruine haartjes door het slechte weer komen?

Comment

Als ik me niet vergis en het goed zie heb je stekken getrokken van bloeiende planten. Stekken doe van planten in de groei. Als de plant bloeit maakt ze bloeihormoon en geen of weinig groeihormoon. Dus in het vervolg stekken maken van planten in de groei.
                            Last edited by Xtreme; 16 September 2011, 17:44.

Comment

Dit was meer een probeerseltje. Kijken of ze t zouden halen.
                              Stekken zonder stekpoeder etc. en zo laat nog.

Comment

Bezig...
                              X