Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Te koud?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Te koud?

Growforfun@is dat je bij lagere themperaturen een mindere hoge opbrengs zou hebben dan wanneer de themperaturen warmer zijn!
    of heb ik dit mis ?

De ideale temperatuur en luchtvochtigheid is wellicht afhankelijk van het groei of bloei stadium. Cannabis (en ook andere planten) schijnen het beste te groeien en te bloeien bij een kpa in de buurt van de 100.
    Als je in het groei stadium de temperatuur op 26 graden zet en de rv op 70 % dan bedraagt de kpa: 1.01.
    In het bloeistadium moet je met de rv i.v.m. toprot terug naar 55 % (liever nog lager). Als je de temperatuur dan nog steeds op 26 graden houdt dan bedraagt de kpa: 1,6
    Om de kpa omlaag te krijgen moet de temperatuur zakken: als je dan teruggaat naar 20 graden dan bedraagt de kpa: 1.05
    Lees het topic van racker over de Vpd (vapour pressure deficit) er maar op na. Er zit ook een calculator bij om de kpa te bepalen. In de door racker aangehaalde literatuur worden evenwel kpa's gehanteerd tussen de 0.45 en 1.25. Ik vraag me af of de ideale kpa bij cannabis niet (mede) afhankelijk is van het bloei of groei stadium. Immers, cannabis is in de groei een enorme groeier. De weefselaanmaak is dus gigantisch en in dit stadium zal de kpa enorm belangrijk zijn en wellicht in de buurt van 100 moeten liggen. Na de groei krijg je dus de topvorming van de bloei. In dat stadium groeit het blad nauwelijks meer, maar is er sprake van zwellende toppen. Vaak kom je dan ook met minder water toe. Om alleen de toppen te doen zwellen moeten de wortels minder water opnemen dan in de groei. Wellicht is op dat moment een hoge kpa (misschien 1.25?) niet schadelijk.
    Het is maar een theoretische benadering. Om dit uit te testen zou je moeten werken met de dimlux evsa's, de bijpassende dimlux aansturing (een bijzonder schakelpaneel), en een plantemperatuurcamera die wordt aangesloten op de dimlux aansturing. Er kan zelfs met de dimlux aansturing plaatsvinden van de CO2-dosering.
    Ik weet dat deze reactie ziet op de binnenteelt, maar kan ook licht werpen op de ideale temperatuur en luchtvochtigheid bij de buitenteelt (ook al heb je die niet zelf in de hand)
    Last edited by Xtreme; 20 September 2011, 13:45.

Comment

Last edited by moreweed; 20 September 2011, 13:07.
      Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

@Ben wel benieuwd hoe je deze trouwens interessante theoretische benadering in de praktijk kan brengen op buitenplanten Xtreme.
        Kan dus niet Moreweed. Het was meer bedoeld als reactie op de ideale temperatuur.

Comment

op microniveau niet nee, maar het is wel een uitnodiging jouw reactie eens te linken aan gebieden met traditionele buitenkweek. Combi's van grondspecificaties, vpd-karakteristieken op bepaalde hoogte gedurende langere tijd, watervoorziening, zonlichtspecificaties, wolkenvorming/bedekking... daar zou je zomaar -met een stevige natte vinger- een simulatie op kunnen bouwen die ideale kweekgebieden beter afgrenst dan wat nu op basis van beschikbaarheid en controleerbaarheid gebeurd. Interesting..
          Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Vandaar ook wellicht de significante verschillen in harsvorming (niet te verwarren met thc-vorming). In bepaalde gebieden (Nepal, Afghanistan) kan het 's-nachts donders koud zijn. Wellicht dat de planten om zich te beschermen (althans de bloesems te beschermen) meer hars vormen in vergelijking met landen met minder verschil in temperatuur tussen dag en nacht. (zwarte plakhasj of blonde smeuige hasj)
            Overigens denk ik ook dat de hoogte (luchtdruk) van belang is, zoals je zelf aanhaalt. Ik heb ooit (met de gezinsleden) op grote hoogte in een berghut overnacht. Opvallend was dat de aardappels er veel langer dan 20 minuten over deden om gaar te worden. Op grotere hoogte kookt water bij lagere temperaturen dan 100 graden: maar dat wist je ongetwijfeld ook.
            Last edited by Xtreme; 20 September 2011, 13:51.

Comment

Dat is een ander draadje hier op het forum : wat de functie nou eigenlijk is -voor de plant dan- van harsvorming, en hoe het gekomen is planthistorisch gezien.
              Soortspecifieke kenmerken en de bodemstatus zijn denk ik het meest verantwoordelijk voor verschillen in hasjkenmerken.. En stresssituaties als hoge tempverschillen inderdaad!
              zou eens moeten checken of dat weleens onderzocht is : verschil in samenstelling tussen laaglandhasj en hooglandhasj... en dan meteen even navragen of cannawetenschappelijk onderzoek ook in aanmerking komt voor subsidie

Koken op hoogte is een crime, dat laat ik graag over aan pro's terwijl ik dan genietend van het uitzicht m'n hoogteziekte zit weg te zuipen

Comment

jesus jongens!
                wat hebben jullie voor oplijding gedaan
                respect voor jullie hoor!!
                want zo goed als dit alles wat jullie hier typen heb ik de ballen verstand van

kunnen jullie mischien is in het heel kort samen vatten of de bloei van mijn planten nog fatsoenlijk voort kunnen zetten met themperaturen van een graad of 5/6 snachts ?

denk dat dit een andwoort zal wezen waar heel veel mensen op zitten te wachten!

1 ding wat ik alwel wist en ook vrij logisch is,is dat je je grond niet moet laten bevriezen!
                voorderest keurig uitgelegd! ( alejn zou ik eerst naar de boeren land en tuinbouw school moeten gaan om 80 % te kunnen snappen wat of hier nu net verteld word!

nogmaals mijn respect!

Comment

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroWForFunN View Post
                    want zo goed als dit alles wat jullie hier typen heb ik de ballen verstand van
                    Wij ook niet, vandaar dat we er maar over ouwehoeren hier (tenslotte valt er weinig meer te bepraten als je alles al weet nietwaar

Ik ben wel een beta(natuurwetenschappen) ja, maar dat verdient geen respect hoor, ik kon gewoon niet anders ennuh : veel weten en dingen begrijpen zijn niet perse in een mens samengevoegd zoals veel ministers je dagelijks laten zien

Comment

Ik verdenk me ervan iets te weten, maar ik hoop nog steeds dat ik op een morgen in de scheerspiegel kijk en tegen mezelf zeg: "Xtreme, je weet niks".
                      Last edited by Xtreme; 20 September 2011, 20:02.

Comment

Is wel een leuk uitgangspunt om een nieuwe dag mee te beginnen heb ik me laten vertellen Xtreme > in opperste verbazing en oprecht nieuwsgierig je alles laten uitleggen gedurende een hele dag, dat grenst aan ofwel de Boeddha-staat danwel complete waanzin... in mijn geval betekend het waarschijnlijk 2 blauwe ogen voordat de lunch begint

Comment

Hallo,
                          Zeg allen bedankt!

De drie planten die ik heb staan zijn puur voor mezelf, ik hou niet zo van die chemische productie wiet...
                          Ze staan er heel erg mooi bij (wat kan goede voeding toch wonderen doen)
                          Nog drie weken.

Comment

Bezig...
                          X