Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kas + volle grond combinatie ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Kas + volle grond combinatie ?

Korting op 420shop
    Dit jaar bezig met mijn eerste kweekje wat over het algemeen vrij goed is gegaan maar nu (met dit natte weer) kreeg ik het idee om voor volgend jaar weer in de volle grond te kweken maar dan in combinatie met een soort van kasconstructie zodat je meer controle hebt over water toevoer en minder last van insecten / wind. Het type constructie wat ik voor ogen was is zoiets.

Nu is mijn vraag is dit een beetje een goed idee en zo ja wat voor soort dingen moet ik op letten als je in een kas constructie kweekt ?

Re: Kas + volle grond combinatie ?

planten in een kas,krijgen het iets warmer,dus ze zullen meer drinken.ook krijg je makkelijk toprot,als je je kast niet goed ventileert,ook moet je de zijtakken,van de ramen weghouden,om rot te voorkomen.beste is om diepe kuilen te graven,en volpleuren met allmix,dan hoef je bijna niet bij te voeden.dus veel water geven,en een rotbestendig soortje nemen.let wel op het %thc

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tumble trimmert View Post
      planten in een kas,krijgen het iets warmer,dus ze zullen meer drinken.ook krijg je makkelijk toprot,als je je kast niet goed ventileert,ook moet je de zijtakken,van de ramen weghouden,om rot te voorkomen.beste is om diepe kuilen te graven,en volpleuren met allmix,dan hoef je bijna niet bij te voeden.dus veel water geven,en een rotbestendig soortje nemen.let wel op het %thc
      Ik snap dat ik dan meer water moet geven vanwege de hogere temperatuur in de kas maar aangezien ik het water natuurlijk gewoon eronder giet en niet over de plant zelf neemt de kans op toprot toch juist heel erg af ? Ben van plan om een constructie te maken waar er meer dan voldoende ruimte is per plant (6m2 per plant oid ruimte zat hier op het grasveld) zodat ventilatie geen probleem is. Dit jaar ook al diepe kuilen gegraven met bemeste tuinaarde en meststoffen (ruim 80 liter gaten) heb dan ook niet bij hoeven mesten op wat bloeivoeding na.

Comment

nee Arie, die kans neemt toe omdat de ventilatie een punt is, met name de circulatie van lucht rond je planten omdat je in een afgesloten ruimte kweekt. Een ventilator of ventilatiesleuven ofzo om de lucht goed in beweging te houden lost het probleem dan grotendeels op.

Zelfs bij volledig buiten kweken zie je op sommige locaties meer schimmelvorming dan op andere, en dat heeft dan (bijna) alles te maken met de luchtcirculatie op die betreffende spot. Ik heb hier zo'n plekje op mn balkon bijvoorbeeld, heel vreemd maar waar > precies in het hoekje schimmelty een plant gewoon weg, terwijl 'n half metertje opschuiven zorgt voor geen-probleem-kweken.
        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Ah oke nu snap ik wat er bedoeld wordt. Hoe kan ik daar het best op letten met een luchtvochtmeter en indien nodig meer ventilatie gaten in de zijkant maken of desnoods geulen aan de zijkant van de kas graven om lucht door te laten stromen ? De kas zou dan komen te staan op de plek waar ik me planten nu ook heb staan, dat is aan de zijkant van een grasveld met aan de noord/west kant een singel er staat flink wat wind zelfs zoveel dat ik het idee heb dat de planten die het meest aan de buitenkant staan er zelfs onder te lijden hebben.

De kas gaat het me er name om dat de temperatuur dan iets hoger ligt en je zelf kan bepalen hoeveel water de planten krijgen (grondwater daargelaten) zodat je ook met het afbloeien wat minder last hebt van de regen.

Comment

wat je eerder postte vond ik wel slim > een fikse tent, dus veel ruimte rond je planten. Tumble heeft gelijk mbt contactoppervlakken en rotting, dus dat is zowiezo iets om in de gaten te houden denk ik. Of je echt geulen moet gaan graven en of dat handig is ...nee dat kan ik zo niet zeggen. Luchtvochtigheid meten is enerzijds wel leuk maar meet niet datgene wat je zoekt > stilstaande lucht (bij wijze van spreken natuurlijk, maar daar komt het zo ongeveer wel op neer).

Persoonlijk zou ik het tentje denk ik alleen in het najaar gebruiken om regen tegen te houden, evt in het voorjaar voor voorgroeien ofzo. En als je het de hele tijd wilt laten staan (ook wel slim ivm camoeflage , zet er wat tomaten bij ofzo, iets wat opvalt en aandacht wegtrekt) laat dan -net zoals je je huis doorlucht- twee gaten open tegenover mekaar. Zo blijft de lucht zo goedkoop/makkelijk mogelijk in beweging. In feite is echte rotting ook pas gevaarlijk in mid/eindbloei. Als het ervoor optreedt kan je chemisch behandelen en weet je dat je spot of opzet niet goed was (of je startmateriaal).

Oja : ik vind zelf wind erg nuttig > houdt mn kweekjes compact ...
            Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

ik zou zelf iets bouwen, heb zelf zoiets achtigs gezet, met de deur en het raampje open hing hij tegen smiddags altijd vol condensatie, die er dan afdrupt.... op je planten...
              en de insecten vinden een schuilplaats tegen de regen waar ook nog is planten instaan ook altijd leuk dus was na een tijdje gewoon wespennest ivp serretje
              En als je in die voorbouwpakketdingen extra gaten gaat maken scheurt je ding bij de eerste storm (die plastic zit er echt rond gespannen dus maak je er een gat in trekt het zichzelf al bijna aan flarden)
              Ik heb plan klaarliggen voor serre deels in plastic platen (waar dan raampjes uitgesneden worden met scharniertjes) en de dichte stukken komen in plastic van bij het tuincenter, constructie zelf gewoon gemaakt van hout (wel fijn schuren dat je plastic ni gesneden wordt door je constructie)
              binnenin nog een soort houders voor gordijnrails ophangen waar van die dunne pvcbuizen ingaan met daarover een wit of zwarte plastic (voor schaduw of verduistering)
              En het belangrijkste... plaats voor een stoeltje en een ingegraven verlengsnoer tot in je serre voor je radiotje en je tafelventilator of verwarmingsmatten!!
              Kwa kosten kom je dan ook goedkoper uit + je kiest zelf je vormgeving
              PS je kan ook met schuine dakconstuctie werken dan waardoor je regenpijpje en regenton kan gebruiken... of rechtstreeks je druppelslang aansluiten op je regenpijp en zo je serre in..

Comment

groote kast,dan zwenkfan,s erin,als de toppen gaan bouwen.verduisteren is het beste middel om kwaliteits wiet te oogsten,tijdens het verduisteren gewoon softbox aanzetten.

Comment

Op een mooie open plek waar je geen last van rippers hebt ben je zonder kas beter uit denk ik.
                  De ventilatie en het licht zijn dan optimaal.
                  ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

in een kas breken je grootste en mooiste zijtakken niet af door hevige wind.ook is de kans op toprot minder omdat ze bij regen droogstaan.

Comment

Comment

Oke ik heb wat in elkaar geknutseld met paint. Gelukkig ben ik in het echt handiger dan ik met paint ben maar ik hoop dat jullie zo een idee kunnen krijgen van wat ik nu in mijn hoofd heb.

Plan afscherming planten 2012.jpg

Dit zou de planten bescherming moeten geven van de wind en indien nodig een dak tegen de regen met mogelijkheden om te verduisteren. Wat vinden jullie ervan ?

Comment

lijkt op mijn constructie .. houten wand welni te hoog ivm licht

Comment

en hoeveel lagen wou je nou precies ondergronds ?

Comment

3
                              1e is de coffeeshop
                              2e de gameroom
                              en 3e het droogdek

Comment

Bezig...
                              X