Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer buiten beginnen ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Wanneer buiten beginnen ?

Korting op 420shop
    Heey,

Ik vraag me af, wanner kun je buiten al beginnen, aangezien de natuur in de war is en de winter nu al herfst is, de krokussen enz gaan al bloeien....
    Maar al zou je nu al wel buiten kunne beginnen, dan zit je nog met de lichturen, nu is het ongeveer 9/15.
    Maar snachts daalt de temparatuur wel vaak onder de 10 graden.

ik zou misschien al wel eerder kunnen beginnen omdat ik een Kas heb staan in de tuin, daar word het zowiezo wat warmer in.

Wat denken of vinden jullie er van ?

Grtz
    16x Amnesia onder 600W
    Mooi in volle bloei!!

Re: Wanneer buiten beginnen ?

wachten. pas vanaf mei evt voorgegroeide planten in volle grond. zoals je zelf al aangeeft is het aantal lichturen niet oke nog.
    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

ja daar vraag je wat wat voor soort wil je in die kas hebben je kan er in voor groeien maar daar zie ik de nut er niet zo veel van in als je die planten toch buiten zet kan je net zo goed eind mei beginnen zet ze dan in specikuipen als het al een klote zomer is zet je ze weer in de kas

Comment

voor buiten kweek word door tuinders en grow shops meestal aangeraden te beginnen na 15 mei
        (ijs heiligen) dat is de datem dat er geen vorst meer wordt verwacht
        is dus beter voor je plantje
        als je ze binnen opkweekt kunnen ze wel iets vorst (tot ongeveer -5) overleven
        maar beter is gewoon pas na 15 mei buiten zetten

Comment

Ik begin meestal in kleine potten rond midden April, gezien daar de laatste jaren geen/nauwelijks vorst meer in voorkwam. Rond mei de volle grond in. Met de warme lentes van tegenwoordig moet dat goed kunnen. Als ze in het nieuws vorst voorspellen, is dat vaak aan de grond. De planten op een tafel zetten of in de schuur is voldoende om ze hiervan te sparen.. Er is natuurlijk een verschil tussen -1 en -5! Natuurlijk vertraagd dit even de groei, maar de lekkere dagen die ze daarna mee pakken compenseren daar naar mijn mening volledig voor! Die ene maand kan veel schelen in je opbrengst! Met lichturen heb ik nog nooit problemen gehad, ook niet toen ik in maart begon.

Tegenwoordig met de veranderende klimaten gelden de (al honderden jaren) vastliggende regels niet meer zo streng naar mijn mening. Er zijn zelfs boeren die ook eerder beginnen met zaaien en ook tuinders die hier hun voordeel in zien, ze kunnen bijvoorbeeld zomeraardbeien eerder planten en een ronde vaker draaien. Begin gewoon wanneer jij denkt dat het weer juist is en je planten het minste tegenslag krijgen. Het knmi heeft redelijk waarheidsgetrouwe voorspellingen qua temperaturen voor de komende 3 weken, als je datsoort sites in de gaten houdt dan moet alles goed komen!
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Bedankt voor de reacties, maar ik doe doe ze niet in potten of specikuipen, heb het 1x gedaan met spaciekuip, was niet egt makkenlijk te tillen kwa gewicht.
            ik zet ze in de volle groend, krijg je ook lekkere struiken van, teminste van de ene die ik toen had in me kas in de grond, dat werd flinke struik van 1.50 bij 1.37.

Plus het is niet echt volle grond meer, zit ook allemaal plagron potgrond door gemengd en van ouwe potten waar eerst plante in stonden, is natuurlijk wel schoon gemaakt, dus wortels er uit enz.
            Dus de grond heeft zowiezo ook al meer voeding dan normaal lijkt me.

grtz
            16x Amnesia onder 600W
            Mooi in volle bloei!!

Comment

Lichturen is wat telt.
              Ga je te vroeg beginnen, gaat je plantje meteen bloeihormonen aanmaken.
              De dagen worden langer, dus na verloop van tijd zal ze toch weer in groei gaan.
              Dat kan weken kosten, zeker als de plant gaat regenereren. Duidelijk herkenbaar: De plant gaat blad met minder vingers aanmaken.

Lichturen 2012 :

zonoponder2012.jpg
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

In april kun je best buiten beginnen als je wilt.... niks geen sores met luchturen e.d.

Comment

Ja dat klopt QNQ. Ik heb in "een vorig leven" eens 10 regulaire zaden meteen op 12/12 gezet en bij het zien van het geslacht de klok terug op groei gezet. Ik deed dit om de mannen eruit te halen met de hoop een goede voorgroei te geven zonder voeding te verspillen. Ik doe dat nooit meer. De planten liepen enorme vertraging op. Sommige planten maakten niet meer dan 3 vingerige bladeren aan.
                  Dat was wel niet buiten, maar het was toch maar een raar zicht. Nochtans zat er wel effect in.

Maar toen wij nog een "matige" tuin hadden begon ik altijd vroeg met buitenkweken. Binnen voorgroeien en dan geleidelijk aan afharden om buiten te zetten na de vorst. Nu kijken de buren mee.

Is het eigenlijk beter ze binnen voor te groeien of meteen buiten te zetten?

Comment

Dus het is best mogelijk om een AF al in april/mei te zetten en dan kan je tegen juli oogsten?

Comment

ja hoor
                      Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door moreweed View Post
                        ja hoor
                        Ok, bedankt Nu nog even goed zoeken naar guerrilla-spot en wat raad je aan om te nemen voor iemand die nog nooit van zijn leven gekweekt heeft?

Comment

anything goes... jij bent namelijk alleen maar degene ie het zaadje in de grond stopt, dat kweken doet het plantje lekker zelf (en laten we eerlijk zijn, dat kan dat kleine ding ook gewoon veel beter dan wij)

Comment

Dat ligt net aan wat je smaak is...
                            Bij de meeste zaden staat de moeilijkheidsgraad en bloeitijd wel vermeld, dit zijn echter richtlijnen en wijken af van de werkelijkheid btw.

Soorten die lang moeten bloeien laat je het beste links liggen.

Verkijk je ook niet op de "Early" soorten, zoals Early Misty, Early Biddy, deze zijn echt niet zo "early"!
                            Wil je een relatief vroege bloeier en een gemakkelijke plant, dan zijn de Denen wel het meest geschikt voor een guerrillakweek naar mijn mening.

Comment

Ok bedankt! Ik zal in ieder geval nog even moeten wachten, tenzij ik zelf een kweek kast begin te bouwen

Comment

Bezig...
                              X