Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Temperatuur grond voor ontkiemen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Temperatuur grond voor ontkiemen

Korting op 420shop
    hoi,

met het mooie weer begon het zo hard te kriebelen om toch maar wat zaadjes in mijn kweek serre (zo een klein greenhousje, afgedekt met glas) te potten....

Vandaag de temperatuur van de grond eens voor de zekerheid gemeten en die bedroeg overdag tussen de 30 en 35 graden.... Snachts wordt het vanzelfsprekend een stukje kouder, tussen de 10 en 15 graden.

kan dit te hoog zijn voor te ontkiemen of kan het geen kwaad? Omdat ik overal min 22, ideaal 25 graden lees.....nochtans worden veel andere groenten bijv ook ontkiemd onder een kweekserre, bij dezelfde temperaturen...

thx in advance

Re: Temperatuur grond voor ontkiemen

Warmte is goed, maar hitte; dan kook je de zaden en komt er niks van... als het te heet wordt de kap eraf en laten luchten.
    Kiemen doen ze bij lagere temperaturen ook wel ,duurt alleen iets langer.

Comment

maar is 30 - 36 graden dan al koken?
      Last edited by ceBep; 26 March 2012, 20:24. Reden: onnodig quoten bovenstaand bericht

Comment

Te warm

Comment

19/22 is prima

Comment

ik vind dit toch wat vreemd aangezien wiet oorspronkelijk in vrij warme gebieden natuurlijk groeit...nu ja, morgen overdag de kapjes eraf, en de extra bodemverwarming enkel na 17h erop. Hopelijk zijn ze op die 2 dagen nog niet kapot gekookt dan....

Comment

Er zit nogal wat verschil in de open lucht/volle grond en een kweekkastje met een deksel.
              En gedomesticeerde zaden zijn nog nooit in de woestijn bij Qatar geweest bijvoorbeeld.......

Comment

1 van de 2 plantjes heeft vandaag haar kopje boven de grond gestoken. Op 3 dagen tijd, best tevreden eigenlijk, en dat buiten. De hoge temperaturen overdag (30-35 graden grondtemperatuur) gecombineerd met de koude snachts (5 tot 10) graden grond temperatuur zijn blijkbaar toch niet te extreem voor deze sterke kereltjes. Zo trots. De babies.

nu maar mijn 400 W lampje gaan installeren stilaan, om de babies lekker warm te houden.

Vanaf wanneer moet je ze licht beginnen te geven eigenlijk?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beze View Post
                  1 van de 2 plantjes heeft vandaag haar kopje boven de grond gestoken. Op 3 dagen tijd, best tevreden eigenlijk, en dat buiten. De hoge temperaturen overdag (30-35 graden grondtemperatuur) gecombineerd met de koude snachts (5 tot 10) graden grond temperatuur zijn blijkbaar toch niet te extreem voor deze sterke kereltjes. Zo trots. De babies.

nu maar mijn 400 W lampje gaan installeren stilaan, om de babies lekker warm te houden.

Vanaf wanneer moet je ze licht beginnen te geven eigenlijk?
                  beslist om sinds gisteren er een HPS 400W op te zetten, het weer is immers een beetje teruggevallen: geen zon en vrij koud terug.

3 plantjes hebben hun kopje bovengestoken en groeien mooi. Nieuwsgierig eens voorzichtig in de aarde gaan ploeteren wat de andere zaadjes doen en jawel hoor, ze zijn ook aan het wortelen....beetje trager als de andere 3 maar komt ook wel goed lijkt me....

achter 4 weken buiten in de zon ermee.

(allemaal AF: 4 maal lowryder, 1 maal Blueberry.)

Comment

Om van HPS over te stappen naar zonlicht, veroorzaakt veel stress vanwege het wisselende spectrum dacht ik. Houd je daar rekening mee? Niet dat je dadelijk herma's hebt.
                    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

oei, geeft dat herma's ja? Nooit geweten. Ga me eens beinformeren hier dan...

Comment

Volgens mij geeft dat geen herma's hoor. Ik heb in het verleden ook paar buitenplanten gehad en die stelde ik ook onder de hps om te groeien. Ik vond persoonlijk dat ze er altijd goed aan toe waren en beter in vergelijking met TL/SL.
                        Volgens mij ga je dezer tijden ook niet meer zo snel herma's tegenkomen en zal het lichtspectrum daarin weinig rol spelen.

Ik denk dat je er heel goed aan doet ze onder de hps te stellen bij minder goed weer. TL./SL zal ook wel goed zijn. Maar vind toch dat ze onder danig wat watts veel sneller gaan

Comment

Comment

De mijne staan nu net geen week in de grond en zijn intusen bovengekomen en al 5cm groot ! Heb de lamp er iets korter (2cm) opgezet dat ze niet te hard strekken
                            http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...van-Sumo-Seeds

Comment

tis niet dat wat ik bedoel met grootte: strekken gaat immers zeer gemakkelijk en wil ik eigenlijk helemaal niet....ik had gewoon meer blaadjes verwacht na 1 week, nu staan er enkel 2 gewone blaadjes (vrij rechtop omhoog) en de 2 lobblaadjes, die aan het verkleuren zijn nu.

maar als ik zowat inschat via zoeken op het internet dan lijkt dit normaal na 1 week....?

Comment

Bezig...
                              X