Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zaailingen vorderen niet - hulp!!!

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Zaailingen vorderen niet - hulp!!!

Eerst draag je aan dat je hebt verpot in promix, nadien in royal mix en thans weer in promix. Als het toch promix is dan kan er sprake zijn van een voedingsgebrek. Promix is namelijk een onbemest medium, waarbij vanaf de eerste dag gevoed moet worden.

Comment

eerste was een vergiisong, allemaal nieuw voor mij die benamingen - )

ze staan dus 100% zeker in promix.

maar mag je zo een autoflower van een paar cm en 3 weken dan al voeding geven? Velen spreken over de eerste weken totaal geen voeding

Comment

Je zal wel moeten. In promix zit evenveel voeding als in steenwol: totaal niks dus. De enige toevoeging is wormenhumus en dat is geen mest maar een verbeteraar van de bodemstructuur. Vorig jaar kocht ik bijvoorbeeld bij de Action 75 cocosbrics, waar volgens de verpakking voor 6 weken voeding in zat. Ik heb voor alle zekerheid de EC gemeten en die was 0.8, wat precies de EC van mijn kraanwater is. Dus die cocos was niet voorbemest.

Comment

oei, ze beweren bij plagron nochtans dat ie lichtjes bemest is. Dus de plantjes op de foto mogen groeivoeding en wortelstim. krijgen?

Comment

Welnu op hun site staat echt wat anders: substrate non fertilised, bevat geen meststoffen, vanaf de eerste dag bemesten. Staat echt bij de produktbeschrijving op de site. Iets anders kan ik er echt niet van maken.

Comment

shiiit

thx man. Zouden de blaadjes daarom ook zo lichtgroen zijn ipv vol donkergroen? Of is dat normaal bij jonge plantjes onder kunstlicht?
              Last edited by ceBep; 14 April 2012, 11:47. Reden: quoten

Comment

Voor een autoflower hoef je alleen maar in potgrond te zetten
                en bloeivoeding kopen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beze View Post
                  shiiit

thx man. Zouden de blaadjes daarom ook zo lichtgroen zijn ipv vol donkergroen? Of is dat normaal bij jonge plantjes onder kunstlicht?
                  Dat is volgens mij de oorzaak. De zaden zelf bevatten genoeg voeding om uit te groeien tot zaailingen met lobblaadjes. Voor de verdere groei hebben je planten gewoon voeding nodig. Het lichtgroen worden is te wijten aan een voedingstekort: het blad kan geen chlorofil aanmaken. Ga over tot wat voeding geven. Ik ben benieuwd of je planten bijtrekken.
                  Succes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xtreme View Post
                    Dat is volgens mij de oorzaak. De zaden zelf bevatten genoeg voeding om uit te groeien tot zaailingen met lobblaadjes. Voor de verdere groei hebben je planten gewoon voeding nodig. Het lichtgroen worden is te wijten aan een voedingstekort: het blad kan geen chlorofil aanmaken. Ga over tot wat voeding geven. Ik ben benieuwd of je planten bijtrekken.
                    Succes
                    desondanks dat ik hier overal tegenstrijdige reacties lees van een AF hoeft geen groeivoeding tot direct je zaailingen voeden. Anderen zeggend an weer dat zaailingen daaraan kapot gaan.

ik ga ze vanaf vandaag groeivoeding geven en we zullen dan wel zien....

Comment

n wat zelfdiagnose gedaan:

zou het niet kunnen dat mijn grootste fout is geweest om de zaailingen zodra ze bovenkwamen direct dicht (50cm) onder de 400W lamp te zetten? Ik lees nu pas dat ze eigenlijk gewoon wat indirect licht moeten hebben in het begin....

Bovendien heb ik ze niet omgepot de eerste 10 dagen en ook geen water moeten geven omdat ze nog in hun vochtige kiemmedium (cactusgrond) stonden..... Misschien beter om ze zodra ze bovenkomen direct om te potten naar een gewone potgrond (pro mix van plagron bijv.). Waarbij deze grond dan minder nat is als het kiemmedium. En ze dan wat in het buitenlicht laten staan. Of de 400W lamp op 1 meter hangen ofzo....

denken jullie ook dat het wsl beter is ze zelfs in hun eerste weekje boven de grond nog onder de platiekfolie te laten staan? Betere luchtvochtigheid en lekker warm....?
                      Last edited by Beze; 14 April 2012, 18:31.

Comment

Wat je in principe nodig hebt zijn twee borden en wat vochtige tissues. Leg op het eerste bord een paar lagen vochtige tissue en laat eventueel overtollig water van het bord weglopen. Leg vervolgen…

Vanaf dag 5 wou ik ook een beetje groeivoeding mee gaan geven of zou die royal mix moeten volstaan de eerste weken? Wat denken jullie?

Mijn gevoel zegt dat ik nu een betere opstelling heb als de eerste keer waar ik de zaailingen te lang in cactusaarde had laten staan zonder te voeden en te dicht en direct onder de lamp had gezet....gevolg is dat er slechts 2 van de 5 plantjes het ietwat overleefd hebben maar ik vrees dat de overlevenden nooit geweldige planten gaan worden. Te veel achterstand opgelopen in hun eerste 3 weken en aangezien het AF zijn te weinig tijd om dat nog recht te trekken. Vrees ik tenminste, we zien wel....

Alle tips nog steeds meer dan welkom!

greetz

Comment

Is de aarde te rijk bemest,
                          onkiemen de zaden niet al te best!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door monty View Post
                            Is de aarde te rijk bemest,
                            onkiemen de zaden niet al te best!

prachtige preuk maar het ontkiemen is geen enkel probleem geweest tot nog toe. Elk zaadje ontkiemde vlot.

Ik gebruik dan ook pure cactus teelaarde en voeg enkel wat worteltimulator toe.

Mijn probleem was/is de daaropvolgende periode om de zaailingen te laten uitgroeien....

Comment

Begin maar eens gewoon op potgrond. Dat heeft voldoende voeding om ze zeker 5 weken in.leven te houden, en niet genoeg voeding om ze kapot te maken. Waarom een 400W hps voor een buitenkweek? En waarom geen stekgrond? Indirect licht lijkt me gek, wiet kan geen overdosis licht krijgen.. Overdosis warmte wel.
                              Gewoon niet te moeilijk doen. Let je op dat het lichtschema buiten, anders is dan die binnen? Kan voor gestress zorgen. Ook de grote tempwratuurverschillen, zullen je planten niet leuk vinden. Daar heb je het al, zal een flinke klus worden.
                              Ik ben zelf van mening: buitenkweken moet je buiten doen. Dat bespaart je ditsoort gedoe en het verlies van planten. Met dit weer (en dat van afgelopen maand) is er bij mij buiten nog niets kapot gegaan.. Houd het simpel en laat je plant het werk doen
                              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Ik heb ook nooit begrepen, waarom je bij zaadplanten in het begin minder licht zou moeten geven. De zon denkt toch ook niet in het voorjaar: "ik moet op halve kracht schijnen". Bij stekken ligt dat natuurlijk anders: veel licht betekent veel warmte, dus mogelijke uitdroging van de nog niet gewortelde stek. Tuinders dekken hun "moerhoek/stekkenhoek" vaak af met schaduwgaas om de zon op de stekken te temperen.

Comment

Bezig...
                                X