Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kunstmest/water

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Kunstmest/water

Korting op 420shop
    Ik ga samen met een vriend wat plantjes planten naast een weiland. De plaats is erg geschikt (lijkt mij) want hij heeft veel zon, er staat een rij dichtbegroeide bomen/struiken achter. En ervoor staat een laag bultje zodat de zon er wel kan schijnen maar je er niet goed kan kijken (voor het geval dat).

Ik had 2 vraagjes. De grond is daar niet echt vruchtbaar, dus ik wil graag binnenkort wat kunstmest strooien + misschien wat potgrond om de grond wat vruchtbaarder te maken. Ik had 2 soorten mest, weet iemand misschien welke de beste is, en of ze uberhaubt wel goed zijn?

De 2 soorten mest:
    ingedrienten;
    natuurkalkmeststof in korrelvorm. koolzure kalkmeststof met 15 procent magnesium

de andere;
    15 procent stikstof
    10 procenr fosforanhydride waarvan 9 procent oplosbaar in water
    18 procent kaliumoxide oplosbaar in water chloorarm

En ik had nog een vraagje, in het water zit veel ijzer, is dat goed of slecht voor een plant? Of maakt dat niet uit.
    De voedingsstof ijzer btw

Alvast bedankt!

Re: Kunstmest/water

Naast een weiland is meestal een ongeschikte plek. Een weiland wordt gebruikt om te begrazen of om te hooien. Dus de boer zal je planten waarschijnlijk ontdekken.

Comment

Allereerst wat vragen aan jou: Waarom is die grond niet vruchtbaar? Heb je dat gemeten? Zo nee, meet het eens of vertel ons welke planten je er wel ziet groeien. Zo ja, wat waren de waarden. Heb je ook al bedacht dat die onvruchtbare grond misschien verontreinigd is, en gewoon door iemand daar gedumpt is? Gebeurt regelmatig namelijk.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Ik heb het er al met de boer over gehad, ik ken hem van naam, dus ik heb hem er op aangesproken. Zolang hij er geen last van heeft vind hij het goed.

Hij komt natuurlijk wel een keer een sticky meeroken zij hij

Het is gewoon zandgrond (daar zit toch weinig voeding in), er groeien alleen brandnetels en gras. De boer zei dat het niet verontreinigd was, wel zit er op sommige plekken wat plastic in de grond maar dat ga ik verwijderen.
        Last edited by joba; 17 April 2012, 13:26. Reden: Iemand anders had al een reactie geplaatst voor mij

Comment

Dan heb je toch een keurige stek: zorg er maar voor dat je die behoudt. Of de grond bemest moet worden kan ik niet beoordelen: er groeien in ieder geval wel gras en brandnetels, dus enige voeding is er aanwezig. Zelf zou ik gewoon mijn stekken of zaadplanten in de onbemeste grond stoppen en kijken of de planten niet gaan kwijnen. Dan is het vroeg genoeg om mest te geven. Die NPK 15-10-18 komt dicht bij de gebruikelijke universele 12-10-18. Met mate gebruikt zal het best lukken. Een andere mogelijkheid is, nadat de planten enigszins zijn gegroeid rondom de planten bemeste tuinaarde (geen potgrond) te strooien. Een zak zwaarbemeste tuinaarde van 50 liter kost soms minder dan 2 euro.

Comment

Comment

Als gras en brandnetels tegen ijzer kunnen dan kan wiet het ook. Trouwens, ijzer in water of sloten ontstaat meestal door uitspoeling van de grond. Dus je grond is ijzerhoudend en het ijzer komt in het (oppervlakte)water terecht.

Comment

je kan nog een paar coco blokken en voedingsorrels met langzame afgifte er doorheen spitten.
                dan heb je volgens mij wel optimale grond als ik het zo lees.
                is ook niet zo duur en scheelt een hoop slepen

Comment

Hoe kom je aan die cocos? Gewoon cocosnoot aan stukken hakken of is dat echt speciaal spul?

Comment

Waarom moeilijk gaan doen en onnodig cocos toevoegen? De reeds aanwezige brandnetels hebben ongeveer de zelfde voedingsbehoefte als wiet. Denk je nu echt dat de boer eerst zijn grond heeft gemengd met cocos om brandnetels te laten groeien? Laat je toch niet gek maken met allerlei goedbedoelde onzin. Elke handeling die je verricht kan tot fouten leiden. Dus hoe minder handelingen hoe beter. En als je toch zo nodig moet bemesten: met tomatenmest of een samengestelde universele mest zoals NPK 12-10-18 zal het ook wel lukken.
                    Last edited by Xtreme; 18 April 2012, 19:22.

Comment

zal je nog verbazen hoeveel geruillakwekers hun grond zo opwaarderen hoor
                      zijn er toch behoorlijk wat, zal toch niet voor niets wezen denk ik

Comment

De tijd dat ik me verbaasde over de gedragingen van andere mensen heb ik achter mij gelaten sinds ik lid van van dit forum: dan zou ik permanent verbaasd moeten zijn en daar pas ik voor.

Comment

Aan het groeien van brandnetels kan je juist zien dat de grond veel stikstof (N) heeft en dat is ideaal voor onze nog jonge ladies. Een groot verschil is echter zand of klei ? Toch nog naar wat meer info geven.

Comment

Laat je in een tuincentrum voorlichten over het bemesten van piepers, kool en kleinfruit
                            Dan weet je alles wat je nodig hebt.
                            http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

Comment

ik ga denk ik niet bijvoeden, misschien later. Bedankt voor alle info mensen!

groeten

Comment

Bezig...
                              X