Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Advies voor balkonkweek (Strawberry Haze)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Advies voor balkonkweek (Strawberry Haze)

    Korting op 420shop
    Beste mensen,

    ik heb momenteel 5 plantjes op mijn balkon staan en ze staan er (voor een eerste kweek) redelijk goed bij. Daarbij moet bekennen dat ik ze in mijn enthousiasme te vroeg gezaaid heb (half maart). Ik heb ze lang binnen gehouden, en pas eind mei op ons balkon gezet. Nu heb ik een aantal vragen over hoe ik nu het beste verder kan gaan.

    Als ik de natuur zijn gang laat gaan, dan gaan ze pas vanaf 21 september in bloei (want dan is het voor het eerst weer 12 uur licht en 12 uur donker buiten). En dan zou ik pas 7 december kunnen oogsten (uitgaande van 11 weken bloeifase). Zou dat nadelig voor de kwaliteit van de wiet kunnen zijn? I.v.m. met slecht weer etc.

    Is het misschien toch beter om ze gaan eerder te gaan verduisteren? Zodat ze (hopelijk) tijdens de bloeifase toch nog wat zomerse zon krijgen?

    Zou ik eerder moeten gaan verduisteren omdat ik ze te vroeg gezaaid heb of maakt dat niet uit?

    Ik heb geen haast, dus als ik pas in december kan oogsten dan is dat geen probleem. Maar ik wil graag het beste eruit halen.

    Alvast bedankt!
    Attached Files

    #2
    Re: Advies voor balkonkweek (Strawberry Haze)

    in december oogsten is wel een gevaar
    1 je hebt dan oktober en november (natte maanden)(ivm toprot)
    2 de nachttemperaturen zijn dan ook wel erg laag waar je planten waarschijnlijk te korten gaan vertonen of stress
    heb er verder geen ervaring mee maar ik denk dat verduisteren in deze situatie wel het beste is
    Het leven van een wietkweker gaat niet over rozen

    Comment


      #3
      Re: Advies voor balkonkweek (Strawberry Haze)

      savonds om 9 uur in een donker hokje/kastje zetten, sochtends om 9 uur planjes weer naar buiten.. werkt prima.. spreek uit ervaring, loop elke dag met 4 planten te slepen maar heb bijzonder mooie toppen staan momenteel.

      groet,

      T-o

      Comment


        #4
        Re: Advies voor balkonkweek (Strawberry Haze)

        Bedankt voor de reacties!

        Ons balkon is overdekt. Dus natte maand of niet, de hoeveelheid regen die ze krijgen is verwaarloosbaar. Of wordt met een natte maand ook de luchtvochtigheid bedoeld?
        Aangezien ik ze te vroeg heb geplant wil ik graag weten wanneer een plant de bloeifase in moet. Omdat anders de kwaliteit van de wiet minder wordt of de plant dood gaat zonder te hebben gebloeid (als dat kan).
        Uiteindelijk moeten mijn planten hoe dan ook naar binnen ('s nachts dan), omdat de hoge flat tegenover ons nogal verlicht is op de galerijen. Heb daarvoor zojuist extra dikke gordijnen opgehangen.
        En hoe belangrijk is zonlicht voor de bloeifase? Als zonlicht juist heel belangrijk is in de bloeifase, dan zou ik ze misschien beter eerder in bloei kunnen zetten. Zodat ze (hopelijk) nog wat zomerse zon krijgen.
        Maar als zonlicht in de bloeifase minder belangrijk is (dan in de groeifase), dan zou het misschien juist beter zijn om ze pas eind september in bloei te zetten.

        Groet, Nielzz12

        Comment


          #5
          Re: Advies voor balkonkweek (Strawberry Haze)

          als de luchtvochtigheid erg hoog is heb je ook meer kans op toprot
          je kan een plant zelf in bloei zetten wanneer jij denkt dat dat goed is
          planten hebben idd snachts een donkere periode nodig anders gaan ze stressen met alle gevolgen van dien
          zonlicht is in de bloeifase uiteraard erg belangrijk dat heeft de plant nodig om zijn bloemen te maken en dat is nu juist wat je wilt toch lekkere stevige dikke toppen
          'veel' binnenkwekers groeien voor onder een simpele TL en gaan als ze beginnen met bloeien over op hps dus dan lijkt me duidelijk dat juist de zon in de bloei erg belangrijk is
          je hebt op dit moment al aardige planten staan je moet ook niet vergeten dat (afhankelijk van het soort) hij ook in de eerste weken van de bloei nog aardig doorgroeit !
          Het leven van een wietkweker gaat niet over rozen

          Comment


            #6
            Re: Advies voor balkonkweek (Strawberry Haze)

            Wanneer je de plant bent beginnen groeien heeft geen invloed op wanneer je de bloeifase moet beginnen. Hoe eerder je begint, hoe groter ze wordt, hoe meer toppen je krijgt, dat is alles.
            Het is aan te raden om je planten te kunnen oogsten half tot eind oktober. Dus verduister je ze 11 weken voor die periode.

            Dat zou begin augustus beteken. 1 augustus lijkt me dan een mooie datum.

            Comment


              #7
              Re: Advies voor balkonkweek (Strawberry Haze)

              Als je verduistert duurt het ook nog een week of drie voor ze in bloei gaan, die moet je ook nog even in je berekening verwerken
              Als je nu gaat verduisteren begint met een beetje geluk eind juli in bloei Tel je daar 11 weken bij op, zit je op eerste helft oktober.
              Daarom is haze niet zo geschikt voor ons klimaat, de lange bloeitijd, en meer kans op slecht weer hier.
              Een hoge luchtvochtigheid is funest voor toppen. Een mistige dag is al genoeg als je flinke toppen hebt.
              Je kunt al in juni beginnen met verduisteren, dus als je de mogelijkheid hebt, zou ik zsm beginnen.
              Zonlicht in de bloeifase is even belangrijk als 100% donker in de nacht.
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

              Comment


                #8
                Re: Advies voor balkonkweek (Strawberry Haze)

                Bedankt voor de adviezen! Daar kan ik wat mee!

                Groet, Nielzz12

                Comment


                  #9
                  Re: Advies voor balkonkweek (Strawberry Haze)

                  Trouwens,

                  is er een simpele en goedkope manier om erachter te komen of de plek waar je ze verduisterd ook echt donker genoeg is?

                  Comment


                    #10
                    Re: Advies voor balkonkweek (Strawberry Haze)

                    Met je ogen?, ga er gezellig bij zitten dan zie je het.

                    Grtz.

                    Comment


                      #11
                      Re: Advies voor balkonkweek (Strawberry Haze)

                      Moet het zo donker zijn dat je letterlijk geen hand voor ogen ziet? Dat is het in de natuur toch ook niet, en dan bloeien de planten toch ook? Hopelijk hoef ik geen ramen af te plakken, want daar wordt mijn vriendin niet blij van.

                      Comment


                        #12
                        Re: Advies voor balkonkweek (Strawberry Haze)

                        met donker word echt pitchblack bedoeld ja
                        enig licht kan je plant zijn bloei verstoren
                        Het leven van een wietkweker gaat niet over rozen

                        Comment


                          #13
                          Re: Advies voor balkonkweek (Strawberry Haze)

                          Hier handig schema van zonsopkomst en -ondergang

                          zonnetijdentabel.jpg

                          De meeste gaan eind juli, half augustus in de bloei.

                          Comment


                            #14
                            Re: Advies voor balkonkweek (Strawberry Haze)

                            Hallo mensen,

                            mijn plantjes zitten inmiddels in de bloeifase. Ik heb wat canna pk 13/14 aangeschaft. Hier staat op dat je dat pas 3 weken voor de oogst moet toevoegen. Maar in de handleiding van Plagron Alga Bloom staat daar niets over. Terwijl dat ook een kalium en fosfor middel is. Kan ik canna pk 13/14 toch eerder toevoegen? Of kan ik dan beter toch iets anders daarvoor gebruiken?

                            Groet, Niels

                            Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                            Hier wat foto's van mijn plantjes.
                            P8170572.jpgP8170573.jpgP8170574.jpg

                            Comment


                              #15
                              Re: Advies voor balkonkweek (Strawberry Haze)

                              Als je bloeivoeding te vroeg geeft, krijg je blokkades van stikstof. Dan sterven je bladeren in rap tempo, wat uiteindelijk (energie, dus) opbrengst kost.
                              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                              Comment

                              Bezig...
                              X