Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Serre omspitten, welke voeding/meststoffen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Serre omspitten, welke voeding/meststoffen?

    Korting op 420shop
    Hey,

    Ik kan op het laatste moment nog bij iemand een serrekweek doen. Nu het enige nadeel is dat deze serre al enkele jaren kurkdroog staat. Nu zouden we dus volgende woensdag heel de serre willen uitgraven en nieuwe grond in steken.

    Nu willen we qua grond gewone universele potgrond gebruiken, maar zouden we er ook meststoffen/supplementen bij doen? Want ik dacht steeds dat als je meststoffen onder de grond mengt, je altijd wel een tijdje moet wachten. En we willen dus woensdag de serre bewerken, maar ook direct de plantjes (zijn al een 3tal weken aan het groeien achter het raam) direct in de volle grond zetten.

    Iemand tips of we nog voeding/meststoffen zouden kunnen gebruiken?

    Mvg,
    Modest
    Stap voor stap geraken we er wel.

    #2
    Re: Serre omspitten, welke voeding/meststoffen?

    Waarom niet meteen goed beginnen, en er een paar zakken lightmix in mikken ? En dan geen extra meststoffen er doorheen werken, da's voor december.
    Wat er eenmaal in zit, krijg je er niet zo makkelijk meer uit bij problemen, en als je toch vloeibare voeding gaat geven is het ook niet nodig.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Re: Serre omspitten, welke voeding/meststoffen?

      Hallo Modest,


      Bij de 4e reactie staat een handige link naar een handboek, hierin staan meststoffen die je zou kunnen gebruiken
      http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...-buiten-kweken

      Wij hebben ongeveer 2 weken geleden de ons tuintje bekalkt. Alhoewel gewone kalk langzaam opneemt zou ik het alsnog doen, je plant heeft er na een tijdje wel wat aan. Volgens het handboek neemt Maerl wat sneller op dus dat zou je ook kunnen gebruiken, zal wel wat duurder zijn dan gewone kalk. Daarnaast kun je eventueel wat bloedmeel toevoegen. Dit neemt snel op en zorgt voor stikstof. Koemestkorrels zou je kunnen toevoegen, neemt ook vrij snel op. En je zou wat bodemverbeteraar kunnen kopen bij een bouwmarkt..Dit zorgt voor een wat fijnere structuur van de grond. Je kunt wilgengier gebruiken zodat je planten wat sneller wortelen
      Gewoon ff dat handboek doorlezen, ik ben zelf ook een beginner en heb daar best handige informatie vandaan.

      Succes,

      ROEG

      Comment


        #4
        Stap voor stap geraken we er wel.

        Comment


          #5
          Re: Serre omspitten, welke voeding/meststoffen?

          Dit is een lijst van de meststoffen die ze hier in de locale tuinwinkel verkopen. Die 'Goed Gezien universele meststof', zou deze geschikt zijn?
          Stap voor stap geraken we er wel.

          Comment


            #6
            Re: Serre omspitten, welke voeding/meststoffen?

            AVEVE vloeibare meststof voor tomaten


            En om door de grond te mengen deze: http://www.avevewinkels.be/Portals/6...kleinfruit.pdf

            En deze potgrond lijkt mij meer dan voldoende: AVEVE Aquafix
            Dat is een mengsel van turf, cocos en polymeren (Terracottem)

            Maar als de prijs veel uitmaakt is deze ook prima, daar zit bv klei en org. mest in. :
            http://www.avevewinkels.be/Portals/6...%20planten.pdf
            http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

            Comment


              #7
              Re: Serre omspitten, welke voeding/meststoffen?

              Ok, bedankt voor de hulp!
              Dus als ik pakweg 10 zakken grond in de serre wil doen, doe ik dan deze keer pakweg 7 zakken normale potgrond, 1 zak Aquafix en 2 zakken Potgrond voor Bloeiende Planten?

              Lijkt me goed haalbaar. Wou altijd qua producten zo beperkt mogelijk houden, dus het is eigenlijk enkel voor de bodem wat te verrijken.

              Voor die vloeibare meststof zal ik later wel eens kijken, het budget is laag dus we zullen zien hoeveel we nog over hebben.
              Stap voor stap geraken we er wel.

              Comment

              Bezig...
              X