Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gaten in nieuw blad, bruin/gele plekken oud blad. Help een newbie !

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Gaten in nieuw blad, bruin/gele plekken oud blad. Help een newbie !

Korting op 420shop
    Aloha,

Niet gehinderd door enige kennis of ervaring heb ik dit jaar wat zaadjes geplant. Naast wat gewone groenten, zoals tomaat, broccoli, Kiwi, paprika en peen ook wat wietplantjes. 3 van de 6 zaadjes heb ik tot een volwaardig jong plantje weten groot te brengen, minimaal twee daarvan zijn Sensi Early Skunk, de derde zou een Kush kunnen zijn, maar omdat ik nergens labeltjes op heb gedaan weet ik dat nu niet zeker meer..

Plantjes eerst in zaai/stek grond gezet en later met biologisch afbreekbaar potje en al in de potgrond gezet, allemaal van de Aldi, net zoals de kunststof bloempotten. Het hele spul staat op m'n balkonnetje.

De eerste plant, die nu dus het grootste is, vertoont nu toch wat zorgwekkende verschijnselen , met name in de jonge blaadjes. Ik dacht eerst dat ze gewoon erg licht van kleur waren en dat dat bij het jonge loof hoort. Maar nadere inspectie leert dat de blaadjes er toch niet helemaal goed uitzien. Er zitten zelfs plekken waarbij het blad tussen de nerven helemaal weg is.

Een rondje over de fora leert me dat ik waarschijnlijk een gebrek in de voeding heb; ijzer of mangaan denk ik. Zou goed kunnen want ik heb ze verders alleen water gegeven. Maar, beginneling die ik ben, zou ik graag de mening van meer ervaren kwekers horen op de foto's van mijn plantje.

P1020090.jpgP1020091.jpgP1020092.jpg

Alvast bij voorbaat dank voor jullie analyse en evt. oplossingen voor mijn 'probleem'.

Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

Sta ik hier trouwens goed? Mijn plantjes staan buiten, maar het is een bladprobleem, en daar is een apart subforum voor onder 'Wietkweken Algemeen'.
    Last edited by Tyler Durden; 24 June 2013, 20:01. Reden: spelfoutje gecorrigeerd

Re: Gaten in nieuw blad, bruin/gele plekken oud blad. Help een newbie !

Heb je toevallig een druivenstruik in de buurt staan? Dat in de top ziet er meer uit als vraat van wantsen/kevers of een virus (vandaar de vraag naar een druivenstruik). Die bruine plekken doen me denken aan 'normale' beschadiging door wind/muren/schuren van het blad. Niets aan te doen helaas.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Geef je die plant voeding ?
      En laat je hem wel eens droog staan?
      God was never on your side..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
        Heb je toevallig een druivenstruik in de buurt staan? Dat in de top ziet er meer uit als vraat van wantsen/kevers of een virus (vandaar de vraag naar een druivenstruik). Die bruine plekken doen me denken aan 'normale' beschadiging door wind/muren/schuren van het blad. Niets aan te doen helaas.
        Ehmm, nope.. geen druivenstruik in de buurt.

Oorspronkelijk geplaatst door belladonna View Post
        Geef je die plant voeding ?
        En laat je hem wel eens droog staan?
        Tot op het moment van mijn post had ik de planten geen voeding gegeven. Gewoon kraanwater en de potgrond waarin ze staan, daarmee moesten ze het doen.
        Ondanks dat ik nog steeds niet weet wat nou precies de oorzaak is van de verschijnselen, ben wel begonnen met 'bij voeren'.

Ik heb er een nieuw laagje potgrond bij gedaan, en begonnen met plantenvoeding.

In eerste instantie had ik nog een beetje Substral van 100 jaar oud gevonden in een keukenkastje, maar heb toevallig vanmiddag een flesje Soil SuperMix gekocht van Bionova, op aanraden van de winkelier.

Wat ik een beetje lastig vind is dat het verdund met water moet worden toegediend, dus dat betekent dat je ze water moet geven, en volgens mij hebben ze al te veel gehad met al die regen van de afgelopen tijd.

Ik heb vandaag ook nog wat fotootjes gemaakt. Dit omdat de de twee kleinere plantjes ook afwijkingen vertonen (geloof ik).
        Eentje heeft gekrulde en vervormde bladeren, en de andere heeft ook een paar gele puntjes aan de kartelranden van het blad. Van de informatie die ik op dit forum heb gevonden, ga ik nog steeds uit van gebrekkige voeding als boosdoener, dus hopelijk is het binnenkort weer wat beter als het 'bij voeren' aanslaat.

P1030848.jpgP1030846.jpgP1030847.jpgP1030844.jpgP1030845.jpgP1030843.jpgP1030841.jpgP1030842.jpgP1030840.jpg

Ik dacht trouwens dat die dingen pas gingen ruiken als je ze ging drogen, maar zelfs in de wind op het balkon kan ik de 'wietlucht' al duidelijk herkennen. Grappig. Ruikt wel lekker vind ik eigenlijk.
        Last edited by Tyler Durden; 2 July 2013, 19:31.

Comment

Da's vraatschade.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
            Da's vraatschade.
            Ja daar lijkt het idd wel op, die gaatjes in het jonge blad, maar ik kan echt geen beestjes ontdekken? En het gebeurt ook alleen bij de jongste nieuwe blaadjes, lijkt zelfs of ze zic al met gaatjes en al ontwikkelen vanuit de stam? Daarom dacht ik aan een groei-defect...

Comment

Wantsen waarschijnlijk ?
              Ze zijn erg goed gecamoufleerd, je kijkt er zo overheen, bovendien gaan ze niet zitten uitbuiken in je plant. Na het eten verdwijnen ze vaak meteen weer.
              Ze pakken het liefst de jongste blaadjes. Er is dus al schade voor het blad goed ontwikkeld is.
              De gaatjes die jij nu ziet, zijn misschien al een week geleden gemaakt.

Comment

Hmmmm, OK. Er vanuit gaande dat het dus een beestje is; Kan ik aan de symptonen op de bladeren zien wat het is, en op basis daarvan een 'behandelingsmethode' kiezen?
                Daarnet weer eens goed de heleplant bekeken, maar nog steeds niks gezien dat op een beestje lijkt.
                Heb wel een blad gefotografeerd wat wel een heel specifiek patroon lijkt te laten zien. je zou bijna zeggen dat er iets 'in' de bladeren zit wat het van binnenuit opvreet:
                (heb trouwens overal de kriebels nu van de foto's van die wantsen, bwerh )
                P1030860.jpg

Comment

Als je blad gaat bekijken, pak dan een vergrootglas erbij, en bekijk de andere kant van het blad.
                  Een toevallig passerende wants zul je soms wel op de bovenkant vinden, maar het meeste onheil gebeurt aan de onderkant.

Comment

Ha, nou een vergrootglas heb ik helaas (nog) niet, maar wel een aardig cameraatje met een vrij goede macro stand. En die heeft nu vanmiddag de daders van al dit onheil geloof ik vastgelegd. Maar ik weet nog niet wat het zijn. Als leek ben ik geneigd te roepen: "Bladluis!" Maar dat is eigenlijk omdat dat het enige beestje is , naat de rups, waarvan ik weet dat ze op plantjes vervelend zijn.
                    Wat denk jij QnQ ? (Anderen die meelezen mogen natuurlijk ook roepen )
                    boosdoeners.jpg Beestjes.jpg Wat-doe-je-daar.jpg

Comment

Er zijn nog wel 100 vervelende beestjes, ghehe..
                      Maar het lijkt inderdaad op bladluis.

Beestjes, ziektes en bladproblemen staan trouwens in de helpdesk

Comment

Wees niet bang, die helpdesk kijk ik regelmatig door. Maar lastige is dat iedereen weer andere bewoordingen gebruikt om zijn probleem te omschrijven.
                        Ik heb inmiddels gisteren een pan 'heermoes soep' gekookt en die is vanavond klaar voor de plantenspuit. Dat zou de luizen moeten verjagen begreep ik uit de lijst met 'natuurlijke bestrijdingsmiddelen' op dit forum.

Maar als ik het goed begrijp, zijn die luizen niet de veroorzaker van de gaten in de bladeren (toch?). Dat zijn dan die mysterieuze nachtelijke sneakies, de wantsen. En die zijn zo smerig dat alleen een merel ze nog zou willen vreten, maar ja, die slaapt 's nacht natuurlijk ook.

Ging vandaag naar een lokale grow-shop om wat bio-anti-wantsen-spul te halen, maar dat was ook weer een bizarre ervaring. Ik wist niet zeker tot hoe laat ze open zouden zijn, dus ik stap naar de deur en jawel hoor, die is open. Ik ga naar binnen, en een irritant piepje klinkt door de winkel, ik neem aan om de eigenaar ( die ik niet zag) te verwittigen dat er klanten zijn. Ik kijk alvast even in de schappen, en terwijl ik dat doe, gaat het piepen over in een full-on ALARM. Ik denk, jezus wat gebeurt er nou? Ik verwacht een aanstormende eigenaar, maar er gebeurt helemaal niks. Niemand. Maar wel een oorverdovende herrie. Dus ik weer naar de deur, kijk op het kaartje, waren ze als het goed is 20 minuten daarvoor al gesloten...? Waarschijnlijk wel het alarm aangezet, maar niet de deur op slot gedaan?? Rare situatie, dus ik maar weer pand verlaten, en na een minuutje ofzo hield de herrie op. Toen maar weer naar huis gegaan. Na het weekend nog eens proberen. Proletarisch winkelen is niet m'n ding.

Inmiddels heeft het arme plantje ook fel licht groene puntjes aan z'n blaadjes gekregen. Als ik de Bladprobleem Oplosser mag geloven zou dat komen door teveel water... Zou kunnen. Ben immers een beginner
                        Last edited by Tyler Durden; 7 July 2013, 13:48.

Comment

Hahaha, mooie stunt man.
                          Je zal gvd opgepakt worden voor inbraak in een growshop.
                          Nog een reden om online te winkelen, haha...

Comment

Ha ja, beetje late reactie van mij, maar ben nog even langs geweest na het weekend, en met de winkelier gesproken. En ja hoor, hij had inderdaad gewoon vergeten de deur op slot te doen. Hij de alarm melding op zijn telefoon gekregen toen hij in de supermarkt stond en is toen terug gereden, maar toen was ik al lang weer weg natuurlijk.

Ik had een blaadje mee genomen van de bewuste plant, en dacht, naast de vraat-mogelijkheid ook nog aan een virus. Heb in ieder geval wat gekocht tegen beestjes. En inmiddels lijkt de plant zich iets te herstellen - mogelijk doordat hij nu ook voeding krijgt en dus meer weerstand heeft. Ik zie her en der tenminste nieuwe blaadjes ontspruiten die niet aangetast lijken. Maar hij heeft een groeistop gehad. De andere 2 plantjes halen hem nu bijna in.

Afwachten maar weer.

Comment

Bezig...
                            X