Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Smartpot VS Kunststof pot

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Smartpot VS Kunststof pot

Korting op 420shop
    Oke, ik moet het gewoon weten, is een smartpot geschikt voor buitenkweek!? Ik heb veel gegoogled maar het zijn allemaal slecht opgezette reviews die zichzelf tegenspreken dus ik heb er simpelweg niks aan :/ Dus heeft iemand er ervaring mee?

Daarnaast hebben ze bij Azarius alleen "kleine" van 19,3 liter. Ik zou graag wat grotere willen hebben eigenlijk! Iemand enig idee waar ik die kan krijgen?

Peace!

Re: Smartpot VS Kunststof pot

Geen ervaring mee, maar een smartpot in de zomerhitte is binnen drie uur droog. Dat houdt in dat je meerdere malen per dag mag bewateren. Alles behalve ideaal dus. Daarnaast zijn ze zwart van kleur, waardoor ze opwarmen tot 40+ graden. Geen goed idee dus.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

smartpot is voor de goedgelovigen die graag geld weggooien
      voor buiten is het 10 x niks
      voor binnen heb ik geen commentaar omdat de bewijzen zichzelf tegenspreken!!!
      HOE MOET IK ONTKIEMEN
      JA IK KEN DE REGELS NU ONDERHAND WEL

Comment

Bedankt voor jullie antwoorden, LR, dit probleem is minder bij zwarte kunststof potten neem ik aan? Is het overigens niet op te lossen? Bijvoorbeeld door een witte pot eromheen te doen, zo heb ik nog wel het ademen en de beter ontwikkeling van de wortels (dat laatste lijkt wel te kloppen als ik de kweekverslagen zo bekijk).

Comment

djw4 heeft afgelopen zomer 7 gallon (26l) smartpotten in zijn serre gehad:

Ging volgens mij wel goed. Heb hem niet zien klagen. Al is dat wel deels "binnen" dan

Die grote smartpotten hebben ze bijvoorbeeld bij:
          DeSjop: http://www.desjop.nl/index.php?item=...000253&lang=nl
          PUK: http://www.puksupport.eu/Smart-Pots

Ik vond het in de winter en binnen knudde gaan met die smartpots. Veel teveel verdamping waardoor de wortels altijd te koud stonden en er eigenlijk twee keer per dag water bij moest. Wellicht dat dat in de zomer dan een voordeel is als de wortels dan wat koeler blijven. Je zal toch wel moeten zorgen dat ze niet in de zon staan, maar dat is met alle potten wel zo.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Ik denk dat de voordelen niet af te wegen zijn tegenover de nadelen: je zult iedere dag thuis moeten zijn ivm uitdroging. Een zomervakantie zit er niet in, een dagje weg ook niet. Als de plant eenmaal dood is, is hij dood. En dat is hij bij 30 graden met droge grond, binnen 6 uur.
            Zwarte potten worden ook ontzettend warm, maar omdat deze niet ademen aan de zijkanten, blijft die warmte relatief beperkt tot de buitenkant. De smartpot in een andere pot plaatsen, tja, dan kun je ook een stuk muggengaas met profiel pakken. Ben je 75 euro goedkoper uit. Met goede luchtige grond (gebruik cocos als mengsel bijvoorbeeld) dan heb je geen smartpot nodig. In normale aarde ook niet. Daar doen onze planten het al jaren perfect op. Why change a winning team?
            Ik zie het als verkoopstunt, daar waar men vroeger jute gebruikte - wat ook al 20 jaar bijna niet meer gebeurt, waarom eigenlijk? - moet het nu opeens polyvinyl zijn en ze vliegen als warme broodjes over de toonbank. Ik kan er met mijn hoofd niet bij.

De smartpot is smart in het opzicht dat het de dommerikken van de slimmerikken weet te scheiden. Je moet wel gek zijn om twee tot drie keer per dag met een gietertje te gaan lopen. Daarnaast: als de grond extreem uitgedroogd is, kan dat goed zelfs vijf of zes keer per dag zijn, omdat het water er dan gladjes doorheen sijpelt.

Bespaar jezelf de moeite! En het geld. Natuurlijk. Go plastic!
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.

Comment

ik kan ook zeggen uit ervaring,

vorige ronde 1 plantje me smartpot gezet heeft haar einde bleoi niet gehaald moest vroegtijdig geknipt worden. dus zoals lr zegt gebruik plastic
              Dutch-Bleu-Autoflower-Contestkweek
              Thugz Binnentuin met 400w zonnetje

Comment

Tsja het heeft voordelen en nadelen. Het wortel gestel van mijn planten zag er wel veel beter uit dan in een plastic pot. Die grote potten zijn heus niet zo snel droog dat je ze meerdere keren per dag water zou moeten geven.

Als je dan buiten al wat vaker water moet geven (als het heel erg heet is) dan hou je wel je wortels koel. Wat is er dan beter, een paar dagen wat vaker watergeven of een pot waarin je wortel langzaam gekookt worden?

Ik vind die smartpots zelf geen aanrader (al heb ik er slechts 1 kweek mee gedraaid), maar er zijn ook mensen die er bij zweren. Krasi bijvoorbeeld en djw4 had er ook geweldige planten in. Dat zijn echt geen dommerikken.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Ik zie dat de meer ervaren kwekers gewoon pvc potten gebruiken Is goedkoper en kost minder water.

Comment

Die dingen komen uit de boomteelt.
                    Daar staan ze met >2 druppelaars rij aan rij aan een buis gebonden.
                    Het doel is dat door lucht snoei er een enorm dichte kluit haarwortels ontstaan wat het aanslaan op de eind bestemming bevordert.

In kortdurende teelten zie ik geen winst. Immers, ik wil een wiet plant niet verpoten.

Dit heeft dezelfde functie, maar met minder vocht verlies: http://www.superoots.com/dutch/air_intro.htm
                    Last edited by HJM; 21 January 2014, 00:14.
                    http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

Comment

ik vind sommige opmerkingen een beetje erg overdreven en ver gezocht,
                      ik heb zowel de smartpot als plastic potten noem maar in formaat haha,

ik kan hier wel wat aan toevoegen en zeggen over ivm de buitenteeld.

de smartpot werkt wel,maar met werkt wil ik niet zeggen, dat je beter presteerd,
                      de grond droogt ind sneller uit in de smartpot, dan de dagelijkse pot,

het wortel verschil kon ik niet echt waarnemen, beiden potten presteerde dezelfde wortels,

het beste voordeel wat ik kan opnoemen?
                      dat je ze makkelijk kunt verplaatsen en oppakken.

verder,kies ik toch voor de traditionele pot.

Comment

Hjm die super root air poten gebruiken ze in Engeland toch veel om een mooie wortelkluit te krijgen?
                        Probeer gelukkig te zijn met wat je hebt, ook al is dat niet veel!

Comment

Ik vind mezelf zeker geen dommerik, maar ik kon er weinig (goede) info over vinden en het verkooppraatje klonk wel logisch. Al is het natuurlijk een verkooppraatje En LR, waar haal je in godsnaam het bedrag 75 euro vandaan? Ik overwoog sowieso al om de grond met iets te mixen om het luchtiger te maken, bijvoorbeeld cocos of vulkanisch glas.

Dat smartpotten beter te verplaatsen zijn geloof ik graag, maarja, zoveel verschil maak het niet uit :p

De discussie over het extra water moeten geven, tja, er is bijna altijd wel iemand thuis bij mij dus water geven is niet zo'n probleem. Maar als het echt 3 keer per dag word, word het wel een kut werkje :/ Zucht, zoveel keuzes die gemaakt moeten worden :p

Het argument van "professionele kwekers" gebruiken ook kunststof potten slaat nergens op want er zijn ook "pro's" die smartpotten gebruiken...

Comment

Ja die 75 euro vind ik ook wat overdreven, laten we het houden op 'n euro of twee per pot. Hehehe.
                            Ik heb aandelen in de plastic potten, dus die zaken moeten lopen. Nee da's een geintje.
                            Kies gewoon wat jou het lekkerste lijkt. Wij roepen vanalles, maar erg verhelderend kan dat niet zijn. Jij moet er mee werken, dus de keus blijft aan jou. Behalve als je turfpotjes wilt gebruiken, dan.. Tja, dan heb je de verkeerde keus gemaakt.
                            Is de 'ouderwetse' volle grond geen idee?

Comment

Het enige echte voordeel is dat je een veel beter verdeelde wortelkluit krijgt. Met plastic potten krijg je van die wortels die ronddraaien tegen de potwand aan. Met die smartpots heb je dat niet. Dat is een overduidelijk verschil.

Of dat uiteindelijk nou leidt tot een betere plant (grotere oogst) zou ik niet weten. Ik had er eerder last van, want ik kon nu niet eens meer een meet instrument in de pot steken omdat overal wortels zaten

Het koelende effect van de extra verdamping lijkt me potentieel wel een voordeel in de zomer (wortel temp is 2 a 3 graden onder de omgevingstemperatuur), maar of dat nog steeds zo'n lolletje is als ze buiten in de zon staan is wel de vraag. Je zult ze zeker uit de (directe) zon moeten houden, maar dat moet je toch eigenlijk met elke pot wel.

Ik ga ze zelf niet meer gebruiken. Teveel gedoe en zag de voordelen ook niet echt terug in een grotere plant oid. Hooguit als ik nog een keer een binnenkweek in potten met aarde doe in de zomer dat ik ze weer eens voor de dag haal

Comment

Bezig...
                              X