Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
Naar mijn mening worden spongepots ook al te snel te nat, maar had toch redelijk mooi gehouden hoor!
De Frisian Dews die ik er ook in had ontkiemde natuurlijk allemaal perfect!
Mijn Lemon Skunk waarover ik het had laat ook alweer haar worteltje zien dus die kan morgen ook in haar potje
ls dit niet een beetje je eigen keuze en gedacht ik denk wel dat het slimmer is directo aarde/cocos of toch water om dat het sneller gaat of toch watten of spongepads al bij al werken ze allemaal goed en hebben hun voordelens
Snelheid is een illusie als het daarover gaat, het lijkt alsof je voorsprong hebt maar eens in de grond breek je die voorsprong terug af. Wat is die ene millimeter voorsprong, stelt die millimeter iets voor?
Hierboven las ik ook dat geplant wordt met de wortel naar boven... ben ik nu verkeerd of...
Anyway, als je je beter voelt bij deze illusie: doen!
in de natuur valt het zaadje uit de plant op de grond.
het zaadje word tijdens de regen in de aarde ingeregend en er komt 'n dun laagje modder overheen.
wanneer de omstandigheden goed zijn om te kunnen ontkiemen en groeien zal het zaadje vanzelf boven komen.
de sterkste overleven, de zwakste rotten vanzelf in de grond weg!
ik zie nergens in de natuur kabouters rondwandelen met water of watjes of wat dan ook die de zaadjes verwennen om te kunnen ontkiemen.
zoals al word gezegd gaat de boer ook niet alles in watjes of water voorkiemen!
als je 5 euro voor 'n zwak zaadje betaald wat niet sterk genoeg is om boven te komen zal die wanneer die verwend word ook nooit echt veel opbrengst geven aan het einde van de rit. ook met voorkiemen en watjes bestaat de mogelijkheid dat zwak zaad het niet red!
mijn mening is dus zeer simpel: zaai direct in zaai/stek grond of in lightmix.
goed vochtig maken (NIET ZEIKNAT DUS)
gebruik maken van 'n propagator kan het proces wat versnellen!
en verder de natuur zoveel mogelijk volgen en niet alle fabels zomaar geloven wat er rond geschreeuwd word
Heb deze namelijk van website ergens gehaald van een Amerikaanse prokweker, maar is te lang geleden om te zeggen wie. Lees namelijk massa's over onze geliefde plant en ben er ook dag en nacht mee bezig maar ik kan altijd verkeerd zijn.
De grote namen in het gebeuren zeggen het zelf dat je na 20 jaar nog niet alles weet en dat je iedere dag bijleert.
Hey angel777, ben er niet om mijn gelijk te halen. Elkaar helpen en de kweekboodschap doorgeven, dat is wat telt en daarom bestaat dit mooi forum.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat wanneer je de zaadjes omgekeerd plant, de helmpjes eerder kunnen blijven zitten op het plantje die dan boven komt. Die krijgt dan het helmpje niet goed af en kan komen te sterven. Ook als je probeert helmpje af te prutsen, en zaailing is niet krachtig genoeg, sterft die.
Een kat krijgt in de natuur ook geen kattenbrokjes.
Honden niet aan een lijntje gehouden.
Mijn punt is je haalt het in huis dus ga je je ermee bemoeien lijkt mij jou aanwezigheid alleen al heeft ook invloed op de plant. Je geeft voeding op basis wat er nodig is. Ook dit gebeurt niet in de natuur. En zaden verspreiden zich ook als ze in rivieren terecht komen.
Ik zeg niet dat het beter of slechter is ik zeg alleen dat als een persoon iets in huis haalt het de beste mannier probeert te vinden om het zo goed mogelijk te doen.
Ik zou zelf niet weten wat beter is weet alleen dat je hem ook kan voorweken om het zaadje beter resistent te maken tegen schimmels maar of dat een feit of fictie is zouden mensen kunnen zeggen die een X aantal kweekjes hebben opgedeeld in 2 groepen 1 die geweekt is en 1 zonder.
Comment