Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bladproblemen na verpotten

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Bladproblemen na verpotten

Korting op 420shop
    Beste leden,

Dit jaar ben ik begonnen aan mijn eerste poging om wiet te kweken, in mijn tuin staan drie planten in potgrond
    te genieten van de zon. De eerste weken/maanden zijn perfect gegaan (afgezien van de start waardoor ik er drie
    heb ipv vijf, nevertheless), sinds een paar dagen staan de platen in metselkuipen voorzien van gaten in de bodem.
    Sinds het verpotten vertonen de planten verandering in de bladeren. Hieronder staan 4 foto's van het probleem,
    op foto 1 is helaas de belichting slecht.

Wie kan mij verder helpen?

Bij voorbaat dank,
    Burgerkweek

Last edited by burgerkweek; 4 August 2014, 21:10.

Re: Bladproblemen na verpotten

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar het lijkt alsof het blad verbrand door overvoeding? Bladpunten verbrand, donkere vlekken bij de nerven.. Wat voor grond heb je gebruikt, is het overpotten wel helemaal goed gegaan ( geen wortelschade? ) en hoeveel voeding geef je? Wat voor grond zit er in die kuipen?

Comment

Ik heb het zelfde probleem gehad met de voeding, maar niet zo erg als jou.. zou ze eerst maar ens gewoon water geven voor de aankomende tijd

Comment

Allereerst; nice dude! Duidelijke foto's! Daar verdien je props mee!

Uit de bladprobleemoplosser van monty trek ik deze conclusie:
        4) In het begin zie je een gezond ogende, donker groene (!) plant met half glanzende bladeren, die later doffer worden.
        - Planten zijn vaak sterker vertakt, stengels blijven ieler.
        - De bladeinden van de jongere bladeren vertonen grijze randen; ze worden nadien roestbruin necrotisch en krullen verdord op.
        - Het blad vergeelt van de rand richting nerf en er verschij-nen necrotische vlekken (roestbruin) in het blad.
        - Het blad gaat vaak in de top radiaal draaien/omkrullen, hele bladdelen worden necrotisch, het blad krult verder en valt af (oudere bladeren).
        - Bij een sterk tekort, krijg je een doffere ongezond uitziende plant, met een sterk geremde bloei!

Kalium (K) tekort.
        Maar ook een voedingsoverschot kan hiervan de oorzaak zijn. Met welke aarde heb je die potten gevuld? Geef je er iets bij?
        De grond lijkt me trouwens veel te nat. Die mag vrijwel 100% droog vallen voordat je opnieuw water geeft.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Geen voeding bij gooien enzo...als ze korter dan een maand in die kuipen staan is het geen tekort maar een blokkade.
          Dan staan ze gewoon VEEEEEEL te nat.

bijdeweg...dit zijn bruine vlekken langs de bladnerven, dan denk ik aan Calcium.
          bijdeweg2..als ze pas een paar dagen in die kuipen staan, dan was dit probleem er al voor het overpotten en lost het zich vanzelf op door de verse grond.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Bedankt voor de reacties!

Foto's moeten goed zijn om goed advies te kunnen krijgen.

De grond die ik gebruik is universele potgrond van "Van Egmond"; pH tussen 5,0 en 6,5, en EC tussen 0,8 en 1,5.
            Wat het laatste inhoudt heb ik geen idee van, ga ik zo direct eens opzoeken.

Overvoeding lijkt mij vreemd, ik leg er enkel sporadisch een heel klein beetje magnesium bij, toevallig nu net een paar dagen
            voordat ik de foto's heb gemaakt. De grond die ik gebruikt heb bij het verpotten heb ik ook gebruikt nog voordat ze in de
            metselkuipen gingen, toen gingen de meteen hard aan de groei.

Te nat klinkt mij het meest logisch, dus ik zal komende week kijken hoe het gaat als ik de grond droger houdt!

Thanks!
            Burgerkweek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door burgerkweek View Post
              ...ik leg er enkel sporadisch een heel klein beetje magnesium bij...
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Een aantal balkjes tussen het gazon en metselkuip zou dan ook bevorderlijk zijn. Is niet goed te zien of je dat al hebt gedaan.

Comment

Kalkblokkade.
                  invloed van het ene element op de opname van een ander. Hier zie je een overzicht:
                  Bij veel: Dan lagere opname van:
                  NH4 (ammonium) Ca (calcium)
                  K (kalium) Ca (calcium)
                  K (kalium) Mg (magnesium)
                  NH4 (ammonium) Mg (magnesium)
                  NO3 (stikstof) MoO4 (molybdeenoxyde)
                  Mg (magnesium) NH4 (ammonium)
                  Mn (mangaan) Fe (ijzer)
                  Hoge EC Ca (Calcium)

De INTERAKTIEVEN tussen de vershillende voedingselementen

Antagonisme: (de doorgetrokken rode lijnen)een element hindert de opname van een ander voedingselement.

Synergisme: (groene stippellijnen) een element bevordert de opname van een ander voedingselement.

Belangrijk is dus zowel het absolute gehalte van een welbepaald voedingselement alsmede de verhouding tot een ander voedingselement.

Comment

Bezig...
                  X