Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Toprot tips

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Toprot tips

Korting op 420shop
    Eind buitenkweek seizoen lees ik allerlei pracht buitenkweek verslagen en guerilla verslagen maar telkens als alles goed is gegaan eindigt het slecht door.... Toprot
    Bijna alle buiten en guerilla verlsagen maar ook vele indoor ,
    Iedereen heeft er last van
    Vele tips om te genezen maar om te voorkomen
    Wat zijn jullie tips want er moet toch een oplossing zijn voor toprot te voorkomen of toch te verminderen van kans
    Alle tips welkom want ik denk dat iedereen hier er wel iets mee is
    Mijn idee bij de eindweken iets van doorzichtig plasticregenscerm boven de hoofd top doen
    Last edited by grinderke; 20 September 2014, 20:18.

Re: Toprot tips

Plastic regen scherm? Leg uit? Moet geen klamme boel worden dan rot het nog sneller.

Comment

Toprot kom van vocht in de lucht niet persee van regen dus dan scherm er boven zal deels helpen en deels het proces versnellen
      God was never on your side..

Comment

Is er niets van spray ofzo tegen toprot

Comment

A.r.t.s. heeft iets preventiefs tegen toprot
          A.R.T.S. Fungus Free is een biologische correctie middel om schimmelziekten te voorkomen en te onderdrukken zoals BOTRYTIS, ROEST en MEELDAUW

Heb er geen ervaring mee.

Ik begin zelf net met kweken maar ik weet het volgende,

Toprot (botrytis) is een schimmelinfectie van je plant.

Wondjes door afknippen of afbreken van plantdelen geven schimmels een mooie kans om de plant te infecteren. Knijp niet steeds in de toppen om te kijken hoe hard hij al is, onbedoeld beschadig je je plant. Een miniem scheurtje is al voldoende om ziektekiemen in je plant te laten komen. Bezint eer gij begint.

Schimmels zweven in de lucht en groeien het best in een vochtige omgeving
          Dus je plant uit de regen houden kan helpen maar geeft geen garantie tegen toprot, anders zou er in een kweektent nooit toprot kunnen ontstaan en daar komt het jammer genoeg ook voor.
          Een hoge luchtvochtigheid is de ideale omstandigheden voor toprot om zich te ontwikkelen. Dus hou deze in de gaten !
          Het zachtjes uitschudden van de toppen na een regenbui zou vochtophopingen in de top kunnen weghalen. Zorg altijd voor voldoende wind cq tocht buiten, scherm ze niet af tegen wind, de planten worden daar sterk van en er is minder kans op het ontstaan van 'vochtige' plekken in de toppen.

Compacte dikke toppen hebben meer risico om toprot te ontwikkelen dan fluffy toppen.

Toprot groeit van binnen naar buiten, dus als je het aan de buitenkant toprot ziet verschijnen zit er meestal al een hoop rot in de top zelf.

Zelf bespuit ik mijn planten, buiten regelmatig met Vital van ecostyle dit zou de planten sterker maken door de silicum die er in zit, en de plant zou daardoor bestendiger zijn tegen schimmelinfecties. Ik heb nog geen toprot gehad, maar heb buiten nog maar 3 afjes geoogst

Verder is schoon en hygienisch werken belangrijk om planten onderling niet te besmetten, als je je toppen inspecteert op toprot, zou je dus na een verdachte top altijd goed je handen moeten wassen alvorens een volgende plant te bekijken/ betasten.
          Last edited by Stemma; 21 September 2014, 11:37.
          Stemma doet het forum, stout 2017

Stemma doet stout (2016)
          Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

Comment

30-40euro voor een klein 250 ml flesje is dit puur preventief of ook voor als er al rot is

Verstuurd van mijn GT-I8150 met Tapatalk

Comment

Preventief, heb mijn bericht net aangevuld lees dit ook even door
              Het rotte gedeelte is verrot dus dode plant, dit valt niet meer te genezen.
              Wegknippen is een optie, ruim om de rotte plek heenknippen en heel schoon werken om andere delen van de plantniet te besmetten met een rottende
              substantie. Hierna rotte delen in plastic zak gooien en goed dicht knopen en weggooien. Goed handen en schaar etc. desinfecteren en let op kruisbesmettingen !
              Last edited by Stemma; 21 September 2014, 11:44.

Stemma doet stout (2016)

Comment

Strainkeuze mis ik hier als tip. Verder worden zwakke en overvoede planten ook sneller slachtoffer. Minder = meer.

Comment

-stemma
                  Dus eigenlijk is toprot 100%voorkomen outdoor onmogelijk en werkte die vital goed want.dat is is wel 8*goedkoper en algemeen voor alles rondom schimmel en planten
                  -flint
                  Ja dat was ik nog vergeten maar bij die deense sooten en af's krijgen er ook nog af en toe toprot dus blijkbaar is geen enkele soort veilig
                  Nogal vuil dings dat toprot

Verstuurd van mijn GT-I8150 met Tapatalk

Comment

Alles waar ruderalis inzit is per definitie niet schimmel resistent hoor. Van de Deense soortjes is zeker ook niet alles schimmel resistent, in tegendeel. Beide dus niet echt goede voorbeelden. De "early" strains zou betere keuze zijn. Vroege, korte bloeiers.

Comment

Binnen is toprot ook niet 100% te voorkomen helaas
                      Zie wel dat mijn planten 'genieten' van de Vital en heb geen meeldauw of toprot totnu toe gehad, maar misschien heb ik tot nu toe mazzel en moet ik straks ook planten weggooien wegens toprot of meeldauw ?

Stemma doet stout (2016)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FlintStoned View Post
                        Alles waar ruderalis inzit is per definitie niet schimmel resistent hoor. Van de Deense soortjes is zeker ook niet alles schimmel resistent, in tegendeel. Beide dus niet echt goede voorbeelden. De "early" strains zou betere keuze zijn. Vroege, korte bloeiers.
                        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Leuk tekstje LR2

Comment

Probeer de ruderalis indica van sensiseeds eens. Die is midden september klaar, 2 jaar op rij rotvrij gebleven.
                            Dus niet per definitie niet schimmelresistent, maar wel 'over het algemeen genomen'.
                            Daarnaast kun je ook stellen dat veruit de meeste binnensoorten in de buitenlucht snel rot/schimmel krijgen.
                            Uitzonderingen bevestigen de regel.

Wat ik wilde aangeven is dat al die nieuwe AF hybrides helemaal niet schimmel resistent zijn. Uitzonderingen daargelaten

Comment

Flintstoned, je hebt gigantisch veel gelijk. Maar wat we vergeten is dat ruderalis een wildtype is; een pheno die al jaren rotvrij heeft kunnen bestaan, en geworden is tot wat het is. Misschien mag ik zelfs zeggen dat de ruderalis (naast de thai en wilde indica's/sativa's uit vochtige gebieden) het meest resistent zijn van allemaal.
                              Het zijn inderdaad de binnensoortjes in die hybrides die de resistentie verknallen. Dat begon al met de Santa maria in de lowryder#2 en sindsdien is men alleen verder gegaan op commercieel interessante namen in plaats van daadwerkelijk bruikbare resistente strains.
                              Het doel van een autoflowerhybride was - volgens mij - ook niet om een geschikte buitensoort te maken, maar om minder gedoe met tijdschakelaars te hebben, en een oogst binnen 3 maanden in de binnenkweek.
                              Als men een durban poison, guerilla's gusto of een andere goedgeschikte buitensoort zou kruisen tot een full auto, dan heb je een mega prettig plantje.
                              Ik ben nu zelf bezig om een poging tot zoiets te doen, maar dat gaat nog zeker een paar jaar duren helaas. Rond januari zit ik pas op de F2. En dan moet ik wachten tot het begin van de herfst 2015.

Ooit een keer een stevige woordenwisseling gehad met een breeder. Zaadveredelaars die hun planten niet infecteren met schimmels/ziektes vond ik geen echte breeders. Omdat ze simpelweg de makkelijkste route kiezen; lekker binnen veilig doorkruisen, en dan verkopen als buitensoort zonder ook maar de kleinste resistentietestjes.
                              Hij was het daar niet mee eens, en redeneerde: als ik lekker in de midzomer kweek, dan moeten mijn kopers dat ook maar doen. Maar ik zet wel 'hoge resistentie' op mijn verpakking omdat ik geen rot heb gehad. Op andere tijden van het jaar kan ik gewoon geen veilige afbloei garanderen, wat de zaadkwaliteit ten slechte komt.
                              Juist dat laatste stuk vond ik opmerkelijk, want we zijn juist
                              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Bezig...
                              X