Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Afdak, kas, top rot voorkomen ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Afdak, kas, top rot voorkomen ?

Korting op 420shop
    Ik wil graag wat meningen horen, over een afdak om de planten uit de regen te kunnen halen, en of hoe een kas werkt, in verband met toprot.

Als inleiding, er maar even bijvertellen, dat mijn tuin geen geweldige plek is om wiet te kweken, Er groeit mos, in het voor en najaar.

Toprot word zoals ik het begrijp vooral veroorzaakt, door een schimmel en de juiste omstandigheden voor schimmel, om te ontkiemen. (hoge LV, en koel)

Als ik een kas in me tuin bouw, dan is volgens mij binnen en buiten de luchtvochtigheid even hoog, en dan zou dit dus niets oplossen tav top rot ?
    Hoe zit dat met professionele kassen ? Zijn die verwarmd en of hebben ze lucht drogers ?

Zelfde vraag tav een afdak, werkt dat wel ?

Iets wat ik al geleerd heb over afdakjes voor wiet planten, Als je rot wilt in je plant, dan moet je hem vooral onder een afdak zetten, wat net niet groot genoeg is.

De vraag komt ook omdat ik kleine tomaten kasjes had. Dat deed de planten goed, maar die dingen waren s'morgens meestal zeiknat aan de binnen kant.(condens)

Terug kijkend vraag ik me zelfs af, of ik ook meeldauw op de notherlights had gekregen, zonder die tomaten kasjes.

Vraag twee:
    Hebben er mensen hier ervaring met anti schimmel middelen.
    Ik heb er een aantal gevonden. arts, topcure,,en een paar middelen van bayer.

Tot slot vraag drie, ik heb natuurlijk al wat gelezen over middelen om de plant sterker te maken, hier op het forum, maar ook op dat gebied zijn tips natuurlijk welkom.
    Is dit de vital waar ik over lees op dit forum ?

Een anti schimmel middel zie ik op zich wel zitten, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar andere oplossingen.
    Lets not criticize but legalize

Re: Afdak, kas, top rot voorkomen ?

Hey!
    Ik denk dat je in een kas gewoon goede lucht toe-en-afvoer moet hebben. Dus een ventilator(of meerdere) erbij en een goed ventilatie gat bijvoorbeeld. Ook een goede soort kan volgens mij helpen. (AMS, frisian Dew, Hollands hope) zijn allemaal planten die beter bestendig zijn tegen rot en schimmels. Voor de rest wil ik vital volgend jaar uitproberen.

Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

Hey!
    Ik denk dat je in een kas gewoon goede lucht toe-en-afvoer moet hebben. Dus een ventilator(of meerdere) erbij en een goed ventilatie gat bijvoorbeeld. Ook een goede soort kan volgens mij helpen. (AMS, frisian Dew, Hollands hope) zijn allemaal planten die beter bestendig zijn tegen rot en schimmels. Voor de rest wil ik vital volgend jaar uitproberen.
    -De Perfecte Guerilla Kweek
    -Biologisch & Goedkoop Voedsel Maken Voor Je Planten

Comment

Botrytis kan op 2 manieren ontstaan, van binnenuit (Infectie in het voorjaar die sluimerend aanwezig blijft en in de herfst tot uitbraak kan komen) en van buitenaf (infectie in de Herst bij nat weer of natslag van het blad). voor beide is er vocht nodig of een hoog genoege LV.

Binnenuit: Het benodigde vocht komt vanuit de plant zelf. Dit is doorgaans het geval en is een vochtprobleem door een te hoge luchtvochtigheid tijdens de vroege bloei. Bij een hoge LV kan de plant moeilijk verdampen en ontstaat er een hoge worteldruk waardoor er cellen kapot kunnen springen. Het celvocht is een ideale schimmelspoorontkiemer. Verder kunnen schimmelsporen hun kiembuisjes de plant in laten groeien bij een lv boven de 96% en langer dan 6 uur. Het kiembuisje heeft hier wel een beschadiging aan de plant voor nodig.
      Vaak wordt zoon schimmelaanval echter door de plant een halt toegeroepen waardoor de infectie nog niet verder uitbreid. Later in de teelt als de weerstand en netto fotosynthese flink terug loopt kan zoon infectie dan weer uitbreken.
      Buitenaf: . Het voor de ontkieming van de schimmelsporen benodigde vocht komt van buitenaf. Regen, condens, RLV boven de 96%, natslag van het blad. De infectie treed dan dus ook pas in het najaar op. Deze schimmeluitbraken zijn vaak minder agressief en beter in te dammen.

In een sere of tomatententje heb je doorgaans slechte luchtverversing en veel hoeken waar de lucht geheel stil staat. Condens vorming is ook een probleem netzoals natslag van het blad. Naar mijn mening kun je dus beter de plant in de regen laten en heel goed voor haar zorgen on het voorjaar en de zomer. Een heermoesaftreksel behandeling in het voorjaar en zomer kan zeker geen kwaad om eens preventief in te zetten. Voor fungiciden ben ik erg huiverachtig. Ik gebruik liever geen pesti- of fungiciden op iets wat ik later ga verbranden en inhaleren.

Comment

Bedankt je bevestigt mijn gedachten over een kas. En je reden om niet in de rij te staan voor anti schimmel spul deel ik ook.

Ik denk dat ik de natslag wel herken, vooral de notherlight had daar last van. De bladeren werden echt nat, iets waar de superskunk geen last van had.

Mij zit vooral de vraag dwars, of ik nog wel autoflowers wil, en of het aan mijn onkunde ligt, dan wel dat ik gewoon pech heb, vanwege deze zomer.
        Ik heb heel sterk het idee, dat deze rot aan de buitenkant begon, en dus anders is als wat ik vorig jaar had.
        Toen zag ik ook eerst een plekje aan de buitenkant, maar als je dan tussen de bloemen keek, zag je dat het daar veel erger was.

Vital en heermoesaftreksel, heb ik opgeschreven.
        Lets not criticize but legalize

Comment

Bezig...
        X