Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

blue cheese strekprobleem?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: blue cheese strekprobleem?

Wat noem je kansloos?degene die al meerdere nodes hebben laten staan en het ander klein blijvende verwijderen?
    Wacht ik best tot de bloei of mag ik deze nu al verwijderen?

Over de strekkingsgroei van vertakkingen op vertakkingen vind ik namelijk niets terug eigenlijk.
    Weet je toevalig de juiste naam van vertakkingen op vertakkingen?Misschien is het wat vlotter zoeken dan als ik de juiste benaming weet.

De info over de fanbladen zal ik hier inderdaad genoeg vinden maar hier gaat het topic niet over.
    Ik dacht ik vraag het er gewoon vlug even bij

In ieder geval bedankt voor het antwoord FlintStoned

Comment

Met kansloos topje bedoel ik een budsite die erg onderop in de plant zit. Zoon budje en het fanblad wat zoon budje moet voeden krijgt altijd weinig licht. Dit leid dan tot een erg fluffie nauwelijks ontwikkeld budje wat als dat droog is niet echt de moeite waard was.

Als je zulkje budsites dus vroegtijdig wegneemt verspilt de plant daar geen energie aan. Als je niet dieft heb je onderin de plant gewoon wat meer erg fluffie minibudjes, die overigens wel gewoon rookbaar zijn hoor.
      Nadeel van dieven is dat je wonden maakt, opendeuren voor schimmelsporen. Voordeel is dus dat je plant daar geen energie verspilt wat ze dan kan gebruiken in de kansrijke budsites.

Een naam voorn vertakking op een zijtak is er eigenlijk niet echt.

Wat er bij u nu gebeurd is dat ze strekkingsgroei laat zien in die vertakkingen op die zijtak omdat deze "zien" dat ze door andere bladeren overschaduwd worden. Deze scheuten zullen nu dus lange internodes gaan maken (door het celstrekken) in een poging op dat blad wel in het volle licht te krijgen. Dit kost haar dan wel wat energie en zee investeerd daar dus vooral in lengtegroei en niet in bladaanmaak.

Je moet dus inschatten of zoon vertakking kans maakt om wel in het licht te komen of dat dit een kansloze poging zal zijn en haar enkel energie kost.

Ga geen blad weghalen om andere delen meer licht te geven. Wat wel kan is je plant zo buigen og knakken zodat andere delen weer meer licht krijgen.

Comment

@Flintstoned Nogmaals bedankt om de moeite te nemen om een uitgebreide uitleg te geven!!

Ik zal dan eens goed kijken wat er blijft en wat er van gaat.Eventueel zal ik vanavond nog eens wat fotos nemen.

Ik had altijd gedacht als de vertakking groot genoeg is en zelf genoeg bladen heeft het fanblad er wel afmocht zodat de rest wat meer licht kreeg.
        Zal mij hier blijkbaar wat moeten in verder verdiepen in de werking van het fanblad en over het al dan wel of niet snoeien van blad in groei/bloei.

Het is door te buigen dat de vertakkingen van de zijtak zijn beginnen strekken.
        Nadat ik de takken omlaag heb getrokken zijn deze een week later ferm in de hoogte beginnen groeien.

Comment

Ja als je de eindtop naar onder buigt en de zijtakken komen hoger te liggen als de eindtop dan krijgen die vertakkingen meer suikers dan de eindtop. Dit noemt men apicale dominantie. Daarnaas werden ze ook nog eens overschaduwd door het bovenliggend blad. De plant "meet" de rood / verrood verhouding. Overschaduwd blad ontvankt veel meer verrood (dit gaat door het bovenliggende blad heen) en minder rood (dit word door het bovenliggende blad geblokkeerd). Hierdoor "ziet" de plant dus dat dat blad overschaduwd is en zal aan clstrekkingsgroei gaan doen en minder investeren in bladaanmaak. Dit in combinatie met de apicale dominantie zorgt dus voor die explosieve groei van dij zijvertakkingen.

Sink en source organen van de plant.

Alle blad wat minder dan 2/3 is volgroeid vraagt meer suikers dan dat het zelf kan aanmaken via fotosynthese. Dit noemt men sink bladeren. Blad wat dus wel volgroeid is heeft suikers over en stuurt het overschot via de bastvaten naar delen die suiker vragen. Volgroeid blad noemt men source bladeren.

Alle groene delen van de plant doen aan fotosynthese maar dus enkel het volgroeide blad heeft netto een positieve fotosynthese. Alle overige delen van de plant heeft een negatieve netto fotosynthese en moet dus suikers ontvangen van source bladeren. De wortel doet niet aan fotosynthese dus die is geheel afhankelijk van de sourche bladeren.

Alle suikers die overdag over zijn gaan naar de wortel en word daar opgeslagen. "s Nachts groeit een plant ook gewoon en dan gaat die overschot aan suiker die de plant gedurende de dag opsloeg in de wortel dus weer naar de delen die het meeste suikers vragen. 's Nachts is de wortel dus de source.

Plants use a special tissue called phloem to transports sap — a sticky solution that contains sugars, water, minerals, amino acids, and plant hormones. Sap move

Als je dit een beetje begrijpt dan snap je dat wegnemen van volgroeit blad nooit slim is.

Comment

Vandaag zal het geen foto zijn,ik zal wachten tot het enkele dagen zonnig weer is om een update te plaatsen.
            @Flintstoned Zou je dan eventueel uw mening kunnen geven over het al dan niet dieven van de vertakkingen aan de zijtak.
            Op de foto's bij de eerste post kun je het eigenlijk al goed zien.

Je uitleg snap ik zeker en vast.
            Nogmaals bedankt om zo je tijd te nemen om mij een uitgebreid antwoord te geven.
            Echt super!!

Dus men snoeit eigenlijk nooit bladen?Niet in groei en niet in bloei?

Nogmaals bedankt en hopelijk is het dit weekend echt zo'n goed weer als ze voorspellen!

Comment

Update:
              Na mij wat verder te verdiepen in apicale dominantie heb ik enkele dagen geleden besloten om de hoofdtakken te knakken.
              Ik ben er nog niet aan uit wat ik wel en wat ik niet zal dieven.

Bij deze enkele foto's:
              20160815_090246.jpg 20160815_090314.jpg 20160815_090529.jpg 20160815_090459.jpg 20160815_090436.jpg 20160815_090339.jpg

Ik weet dat het moeilijk is om iets duidelijk te zien tussen al de takken en bladen.
              Maar had graag enkele meningen gehad over wat ik het best zou dieven?
              Enkel de zijscheuten die niet groter zijn dan 1 node?Alle 1ste zijscheuten op de aftakkingen?
              Zijn deze lange gestrekte 1ste en 2de zijscheuten kansloos of zou er hier toch nog iets moois kunnen aangroeien?

Comment

Ik heb zelf alleen de jongste dieven midden in de plant of op hele ongunstige plekken gediefd.
                Die oudere dieven zijn erg hard en moeilijk weg te krijgen en weghalen zorgt soms voor stamschade. Deze wonden kun je behandelen met vaseline gemixed met zout.

It's a medicine!!
                https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...h-lumii-hps600

Comment

Goed gedaan, ghehe kan van foto niet zeggen wat je weg moet dieven, jij als eigenaar van de plant die haar dagelijks observeerd weed wel welke scheutjes kansloos zijn..

Neemt niet weg dat er een oud spreekwoord bestaat.

Wie de fluf niet eerd is een rotvrije hoofdcola niet weerd.

elke wond is er eentje, dievendoe je dan dus ook normaal veel vroeger. Om goed te dieven kan je een strain eerst eens beter laten groeien zonder. dan krijg je een idee wat kansloos is en wat niet.

de gedachte achter dieven is dat je een beetje een beeld hebt hoe de plant zal groeien . Ik lees nu vaak: help me plant gaat over de schutting kan ik haar toppen. "Tja op node 38 toppen geeft geen brede vertakte plant op node 5 toppen wel, net zo met dieven. ik neem al heel vroeg de onderste zijvertakking weg. Dus al als het plantje 5 nodes groot is.
                  Last edited by FlintStoned; 16 August 2016, 09:27.

Comment

Wat is er goed gedaan Flintstoned?Het knakken of had je het tegen Hoeloes?

Ik vond niet direct ergens iets terug wanneer men het beste de plant dieft vandaar dat ik afwachtte tot ik meer info had.

Momenteel denk ik dat ik de scheutjes die 1 tot 2 nodes zijn zal verwijderen en degene die eigenlijk zelf een volwaardig stekje zouden kunnen zijn ga ik laten staan.

Ook begin ik de eerste tekenen te zien van de voorbloei.
                    Deze plant zal ik WAARSCHIJNLIJK afbloeien in een tent met 270w led.

Indien er nog meningen of tips omtrent hierover zijn dan hoor ik het graag.

Comment

Dat in die tent is ook door m'n hoofd gegaan alleen dan onder Hps. Maar ik doe het niet ivm veel beestjes in je tent want als ik het goed begrijp zijn die soms nogal moeilijk te verwijderen uit je tent.
                      Ook krijgen ze weer stress als ze van licht veranderen.
                      Ik heb zelf vorig jaar een schuur met overkapping gemaakt waar ze onder kunnen met slecht weer.
                      Wat voor led lamp ga je gebruiken als ik vragen mag.
                      Oja ik heb korte nodes van max. 2 nodes gediefd. Of is het nou "gedieft?

It's a medicine!!
                      https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...h-lumii-hps600

Comment

De plant wordt in ieder geval grondig gecontroleerd voordat ze de tent zou ingaan.
                        Ivm stress zolang ze nog niet in de laatste weken is van de bloei zal dit zoveel kwaad niet kunnen denk ik.

De led armatuur komt van kweekotheek.nl en is de spectrabox 270w
                        De 270W Spectrabox Pro 6 is voorzien van een Dual-beam LED lichtspreiding, speciaal voor het optimaal kweken in kweektenten!

Het resultaat van deze armatuur kan ik u niet meedelen omdat deze nog niet grondig is getest.

De nodes die ik gediefd hebben waren ook max 2 nodes.

Comment

Lichtstress niet onderschatten een banaantje is zo aangemaakt. Dat wordt dan geen ful herma meer maar ze maken dan uit een calyx 1 enkel helmhokje, een banaantje. dat is in feite dus vrouwelijk stuifmeel.

Comment

ik zal in ieder geval niet meer te lang wachten om ze over te plaatsen.
                            Ze is gestopt met groeien en de pistels? beginnen uit te zetten.
                            @Flintstoned wat bedoelde je nu met goed gedaan?

Comment

Dat knakken was goed gedaan.

Comment

Hehe ja ik wou niet dat de plant nog veel groter komt met de gedachte van ze dan later in de tent te plaatsen.
                                Zoals je ziet op de foto's zijn de aftakkingen zich al mooi in de hoogte aan het zetten.
                                Ondertussen zijn de knakpunten ook al mooi hersteld en beginnen ze te verharden zoals bij het supercroppen.

Comment

Bezig...
                                X