Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat doe ik precies fout? Blad word bleek/vergeelt

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Wat doe ik precies fout? Blad word bleek/vergeelt

Korting op 420shop
    Hallo,

Ik ben Brulaapje en dit is mijn eerste kweek ooit! Ben op 13 mei begonnen met 2 zaadjes van greenhouse seeds (lemon skunk).

Inmiddels zijn de planten erg groot geworden en hebben ze ook een naam gekregen (maakt het verhaal wat duidelijker). Arnold is niet getopt, is ongeveer 1.45 meter lang. Waar Maria wel is getopt en meer in de breedte groeit en rond de 1.20 is. Beide planten hebben hetzelfde proces onderlopen, zelfde voeding, zelfde tijden, zelfde hoeveelheid etc.. Ze stonden beide in 40 liter potten met Bio-Kultura biologische potgrond (met kokos). Potten hebben gaten in onderkant met een kokos vel op de bodem (zodat er geen grond uit komt maar wel water), die is inmiddels helemaal vergaan door de wortels.

Gisteren heb ik uit wanhoop Maria overgepot in een iets grotere pot (heeft ze wat verse potgrond en de stress neem ik voor lief).
    Beide planten krijgen bijna 2 maanden lang 2 liter kraanwater. Soms 2 liter om de 2/3 dagen, soms elke dag i.v.m. de hitte (zeker deze afgelopen week met +25 graden). Ik doe verder niks met de pH waardes van het water.
    Ze groeien op een balkon richting het noorden, daar krijgen ze de maximale hoeveelheid licht op een dag.

Nu waren ze beide mooi diep groen van kleur, zo nu en dan gele bladeren maar niet veel. Sinds 2 weken is Maria (de getopte) aan het vergelen, veel erger als Arnold (niet getopt), en ik kom er maar niet achter wat de oorzaak hiervan is. Ik geef ze Plagron Start-up (geef 1/2 deel) en dit werkte niet, dacht eerst aan een N tekort. Hierdoor zijn een paar bladeren ook licht verbrand (nutrition burn). Een week geen Plagron gegeven en de nieuwe verse bladeren die groeien zijn wel mooi groen.
    Ook zet ik ze sinds gisteren in de schuur i.v.m. straatverlichting buiten. Ik ben bang dat ze geen goede nachtrust krijgen (en het balkon is redelijk verlicht door de straatverlichting). Was verder nooit een probleem geweest maar her en der lees ik dat dit problemen oplevert richting de bloeiperiode. Ook wil ik hiermee de bloei opstarten.

Hebben jullie een idee waarom Maria (getopt) zo lichtgroen is geworden, en waarom dit niet bij Arnold is gebeurt? En is het ook verstandig om ze in de schuur te zetten i.v.m. de straatverlichting?

IMAG1479.jpgIMAG1478.jpgIMAG1480.jpgIMAG1481.jpgIMAG1482.jpg

Re: Wat doe ik precies fout? Blad word bleek/vergeelt

Ik denk dat zowel Arnold als Maria te nat staan, blaadjes hangen en staan zompig..
    ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

Comment

Lijkt me ook nogal nat. Maarja, als je ze net water hebt gegeven, dan ziet dat er ook 'te nat' uit.
      In ieder geval problemen met stikstofopname. Dat kan om drie redenen: 1. Er zit geen stikstof in de grond (oplossing: bijvoeden), 2. Ze staan te nat (oplossing: minder wateren), of 3. Door het geven van kraanwater is de pH te hoog opgelopen waardoor stikstof niet meer opgenomen kan worden (is na te meten door het water wat onder uit de pot loopt te peilen).
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Ik gok ook op te nat .
        Even goed droog laten gaan en die gele bladeren worden net terug groen dus niet schrikken als ze die los gaat laten
        Cannabis is een sterke plant . Maak over paardagen nog eens een foto
        God was never on your side..

Comment

Klopt, heb gisteravond beide planten 4.5 liter kraanwater gegeven (pas bij 4.5 liter kwam er een klein plasje onder de pot). De foto's zijn de volgende ochtend genomen.

Ik heb deze week elke ochtend 2 liter water gegeven (maandag niet i.v.m. het slechte weer). Na werk was de grond kurkdroog door de hittegolf deze week, maar ik gaf pas de volgende ochtend weer 2 liter water.
          Zaterdag kon ik Maria met grond en al uit de pot trekken. En bij Maria (getopt) komen overal wortels uit, je ziet ze zelfs uit de aarde komen. Daardoor is de grond ook keihard (net een baksteen) en laat het water nauwelijks door. Bij Arnold begint dit ook, maar het is nog lang niet zo erg als bij Maria. Kan dit ook zorgen voor een stikstof probleem?

De bladeren begon al licht groen te worden toen hij aan de voeding was. Deze week zelfs compleet mee gestopt ook vanwege de nutrition burn. Hij kan al weken lang de 2 liter water aan (soms met 2/3 dagen waterpauze). Zou ik zeggen dat alleen de pH waarde overblijft, maar ik heb geen pH- additief. Kan wel de pH meten, maar dit is met een pH meetstrip (kleuren vergelijken en zo lees je de pH waardes af). Dit is niet heel nauwkeurig maar geeft wel een goeie indicatie.

IMAG1452.jpgIMAG1453.jpg

Comment

Het is hoe dan ook tijd voor een grotere pot.
            De wortels hebben deze wel leeg getrokken denk ik. Dus dan zou ik de pH niet eens meer testen. De sloffen zijn gewoon te klein. Ik denk dat je met een grotere pot alle problemen in een klap oplost.

Protip: een schotel onder de potten is geen overbodige luxe. Alles wat ze niet binnen 1,5 uur opslurpen kun je weggieten. Zonder schotel loopt alles gewoon door de aarde heen, en zodra die zijn zuigkracht verloren heeft, komt dat pas weer terug nadat ze goed vochtig is geweest. Zo droog als op de foto wil je het eigenlijk niet laten worden.
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.

Comment

Waarschijnlijk is dat idd de oorzaak van alle klachten. Stom, heb je letterlijk de oplossing voor je neus staan, zie je het nog niet .

Heb 2 nieuwe potten gekocht van 85 liter. Krijg ze morgen binnen en zal ze direct overpotten. Bij de Intratuin zal ik schoteltjes kopen, ga ik de Protip doen. Thx

Comment

Ja maar als 40 liter potten al niet genoeg zijn

Overpotten is echt onzin als je gewoon bij kunt voeden
                en die schotels gewoon gebruiken dat is zeker goed

Comment

Bijvoeden, dan geef je per ongeluk een keer teveel.. Dan heb je geen plant meer over. Bijvoeden is dan een risicovolle opgave. Al helemaal als beginner zonder meetapparatuur.

Buiten worden planten nu eenmaal zonder moeite 3 meter hoog en 3 meter breed. Dan zuipen ze veel, dan vreten ze veel, en dan brengen ze ook een boel op. Tenminste, als ze niet om zeep gaan. Buitenspelen is leuk, maar 5 maanden voor een plant zorgen die in de laatste periode het loodje legt, dat doet pijn. Liever safe dan sorry zeggen de theedrinkers weleens.

Comment

Mjah daar zit wel wat in

Comment

Wat ga je voor grond in die 85 ltr potten doen?

Comment

Als aarde wou ik eerst Bio-Kultura biologische potgrond kopen (omdat ze niet anders gewend zijn). Dit was uitverkocht i.v.m. einde seizoen en bestellen duurde te lang, uiteindelijk bij een growshop 3 zakken Canna Terra Professional gehaald. Met overpotten had Arnold lang niet zo een extreme wortelgroei als bij Maria (helaas geen foto van ).

LR2, ik zie nu geen mogelijkheid om jouw Protip te volgen, de bodem heeft een diameter van 45 cm. De grootste schotel die ik kon vinden (bij intratuin) was 50 cm, dit is te klein. Want ik hou nu 2.5 cm over aan beide kanten en rust nu op de zijkanten van de schotel. Want het gewicht is een issue en de zijkanten van de schotel houd het gewicht niet. Ik heb een schotel nodig waar het platte gedeelte minimaal 50 cm is (liefst 55 cm), maar kan die nergens vinden
                        . Waar kan ik dit kopen?

Inmiddels gaat het al een stuk beter met Maria (getopt), heeft nauwelijks hinder/stress gehad van het overpotten. De nieuwe verse bladeren zijn mooi groen, de beschadigde bladeren worden al wit/bruin. Ik ben nu weer gerust dat het in orde komt. Met Arnold (de lange) gaat het prima. Hij is zelfs aan het bloeien en ben daar best enthousiast over, heb nog nooit een wietplant in bloei gezien.

IMAG1515.jpgIMAG1524.jpgIMAG1527.jpgIMAG1528.jpg

Comment

Je kan haar ook heel langzaam water geven zo dat je ziet dat de aarde zich vol zuig met water en dat het er niet onder uit loop
                          Dat is ook wat een bord onder je plant zou doen. Die zou voor komen dat water weg loop zo dat de aarde zich vol kan zuigen.
                          Lijkt nog steeds als of je plant dorst heeft .
                          God was never on your side..

Comment

hoi brulaapje,
                            Ben zelf dit voorjaar ook net begonnen( weliswaar in een kas) en dat scheelt met de weer invloeden.
                            Maar die van mij(4 st) krijgen beslist geen kraanwater.
                            enkelt regen water uit de ton of bron water( nee geen flessen)
                            Ik vind ze er niet zo slecht uit zien, hebben het moeilijk gehad maar lijken zeker op de goede weg.

Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

Voel aan de pot of hij nog zwaar is, dan geen water.
                            Als je dat dagelijks een keer doet, zul je merken wanneer ze water nodig hebben.

Comment

Meet je de ph ook van dat regenwater of van je aarde eltigro?

Regenwater kan soms onwijs zuur zijn in bepaalde gebieden in nld vandaar

Comment

Bezig...
                              X