Ik rook al zo lang, maar nooit eigenlijk veel gelezen rond cannabis. Met het beginnen kweken, ben ik ook beginnen lezen. Tot voor kort dacht ik dat Jack Herer een soort wiet genoemd naar een kweker was ofzo.
Jack Herer is de man die (hoewel hij pas op z'n 32ste ofzo z'n eerst joint rookte) zich heeft ingezet om de mensen te doen beseffen hoe belangrijk en gewoon cannabis honderden jaren lang geweest is voor de gewone mensThe Emperor Has No Clothes, dat je gratis op zijn website kunt lezenonline WNT gebruikt, en de woorden kemp, kennep etc opgezocht...
En ook in de lage landen was cannabis overal, al in de tijd van de eerste bronnen die we hebben. Het gaat onder de naam van kemp, kennep, kamp, kannap, kanna, hanna, henne, hemme.
Dodoens schrijft toch in het Plantenboek [ed. 1608] dat gedistilleerd water van cannabiszaad of -bladeren helpt tegen ontstekingen:
En het is toch niet te geloven dat een reglement uit het 17e eeuwse Brugge letterlijk wildvissen en guerilla wietteelt verbiedt. Iets wordt niet verboden als niemand het doet...'rooten' betekent 'planten'
Er was in Katwijk zelfs een literaire club (rederijkerskamer) voor rijke rukkers die zich, De Kempenbloem noemden - die wisten wellicht ook hoe geinspireerd te raken.
Ik heb citaten die teruggaan tot de 13e eeuw en dat is nog maar het begin. Vroeger vind je niets op papier in het algemeen. Nog eentje: in de Bijbel staat het verhaal van het kleine mosterdzaadje dat uitgroeit tot iets groots, sterks en waardevols. Maar in deze streken groeit geen mosterdzaad, dus met wat vergelijken de predikers in onze streken het?
Trouwens, het gebedenboek waarin dit stond is van henneppapier...gegarandeerd.
Ik bedoel maar: vroeger kweekte iedereen wiet, honderden jaren lang.
Jack Herer is de man die (hoewel hij pas op z'n 32ste ofzo z'n eerst joint rookte) zich heeft ingezet om de mensen te doen beseffen hoe belangrijk en gewoon cannabis honderden jaren lang geweest is voor de gewone mensThe Emperor Has No Clothes, dat je gratis op zijn website kunt lezenonline WNT gebruikt, en de woorden kemp, kennep etc opgezocht...
En ook in de lage landen was cannabis overal, al in de tijd van de eerste bronnen die we hebben. Het gaat onder de naam van kemp, kennep, kamp, kannap, kanna, hanna, henne, hemme.
Dodoens schrijft toch in het Plantenboek [ed. 1608] dat gedistilleerd water van cannabiszaad of -bladeren helpt tegen ontstekingen:
Het ghedistilleert water van Kempsaet en Kempbladeren geneest alle sweeringen.
Dat niemant en vissche in andere lieden wateren ende grachten, nochte aldaer of in publique watergangen ende beken en roote vlas, kemp of andere saeken,***Cost. Vrije v. Brugge*1, 252 [1628]
Ik heb citaten die teruggaan tot de 13e eeuw en dat is nog maar het begin. Vroeger vind je niets op papier in het algemeen. Nog eentje: in de Bijbel staat het verhaal van het kleine mosterdzaadje dat uitgroeit tot iets groots, sterks en waardevols. Maar in deze streken groeit geen mosterdzaad, dus met wat vergelijken de predikers in onze streken het?
Ist dat ghi also grote geloofs hebt als een hemme of mostaerts saet?
Heb je zo'n groot geloof als een hennep- of mosterdzaadje?
Gest. R.*150 d., Holland, 1481
Heb je zo'n groot geloof als een hennep- of mosterdzaadje?
Gest. R.*150 d., Holland, 1481
Ik bedoel maar: vroeger kweekte iedereen wiet, honderden jaren lang.
Comment