Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ik ga een wietbroek maken.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Ik ga een wietbroek maken.

Korting op 420shop
    Hennep, als textiel, is te koop:

Helaas is dat maar 55% hennep en 45% katoen, maar dat zou nog steeds een onverslijtbare wietbroek moeten opleveren. Pure hennep hebben ze ook wel, maar niet als mooi geweven stof (twill) alleen als jute-zakken-stof.

Staaltjes zijn besteld... Paar dagen wachten, dan stof keuren en bestellen, rits en garen kopen, twee dagen knippen en stikken - en dan ben ik heel benieuwd of hennep zijn naam gaat waarmaken als broek-voor-het-leven.

Re: Ik ga een wietbroek maken.

http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

Comment

Waarom een hennep broek?? Welke voordelen geeft het?
      Grtz Joske!

Comment

HJM: Dat ziet er uitstekend uit - alleen heb ik lengtemaat 40. Ik heb geen andere keus dan zelf mijn broeken maken - of een vermogen uitgeven voor heel weinig keus.
        Ik heb die site even aangeschreven, om te vragen of ze ook de stof verkopen. Ze suggereren de broeken in eigen beheer te (laten) maken, dus dat zouden ze moten kunnen.

Waarom een hennep-broek? Omdat hennep veel sterker is dan katoen, maar tegelijkertijd zachter en soepeler. (En omdat ik een ouwe hippie ben.)
        Of, zoals de site van HJM zegt:
        Try hemp jeans and you'll never wear conventional cotton denim again! Four times stronger than cotton jeans, Dash Hemp jeans wear like iron but drape like slacks. Our 100% hemp denim jean wicks away moisture to keep you cool and comfortable even on hot, muggy days. And in winter you'll stay warmer thanks to hemp's thermal properties.
        Last edited by Blani; 30 June 2013, 23:49.

Comment

Hehe ok ik begrijp je helemaal
          Grtz Joske!

Comment

Comment

lol ,van weed kan je bijna alles maken wijn, olie ,kleding en dat wist ik eigenlijk wel. Wat me echt zou verbazen als je ook zelf de plantjes groeid om daar dan de benodigde vezels van te kunnen oogsten. De weed opsmoken en de stammen dan kapot rollen om daar de vezels van te oogsten of hoe dat dan ook gaat. Ik vraag me af hoe lang je dan bezig bent met een enkele broekspijp... sorry heb zelf weer iets te veel gerookt. Leuk onderwerp

Comment

Denk dat-ie z'n stof heeft opgerookt, of ben je al patronen aan het uitraderen Blani ?
                Extra sterke naalden aangeschaft voor de naaimachine ?

Die ecohennep is mooie spijkerbroekenstof toch ?
                Last edited by QnQ; 25 July 2013, 10:15.
                ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Die "ecohennep" is te los geweven voor een spijkerbroek. (Ik heb swatches besteld van al die stoffen: Ik heb ze allemaal in handen gehad.) Voor een spijkerbroek wil je een "keperbinding/twill", geen platte binding.

De broek van katoen/hennep is allang klaar. Keurige bandplooibroek geworden. Overal dubbel gestikt met extra dik garen. Als het goed is moet ik over 15 jaar de rits vervangen, en kan ik er over 30 jaar in begraven worden. (Ik ben dan 80, dus dat is nog optimistisch.)

Helaas laat de stof zich slecht strijken en valt niet erg mooi. Wat dat betreft had ik beter geen bandplooibroek maar een spijkerbroek kunnen maken, als ik niet zo'n hekel had aan strakzittende broeken.

Overigens zit er 590 gram stof in de broek, waarvan 55% hennep. Loop ik dus een coffeeshop binnen, dan zitten ze acuut boven hun handelsvoorrraad.

Comment

Foto van die broek? Ben benieuwd naar je knip- en stik skills.

Comment

Foto's... Tsja, daar was ik al bang voor, dat ik met de billen bloot zou moeten over mijn knip- en stikwerk. Okee, hier zijn ze... Wees niet AL te critisch alsjeblieft: Ik ben maar een amateur...
                      wietbroek2.jpg

Detail van het moeilijkste stikwerk:
                      wietbroek.jpg

Comment

Mooi man, ik vind dat heel goed gedaan voor een 'amateur', je zou denken dat je dat nog gedaan hebt.
                        Zelf zou ik niet eens weten hoe eraan te beginnen

Comment

Wauw, netjes gedaan hoor. Chique broekje geworden!!!

Comment

Ja kijk, je hebt natuurlijk amateurs en amateurs. Zoals dit forum vol zit met amateurkwekers, zo ben ik een amateur-kleermaker. Ik stik kleinschalig en voor eigen gebruik - maar wel met de beste apparatuur die ik kan betalen. Zo heb ik een pfaff naaimachine met dubbele stofdoorvoer, oftewel "IDT":

Daarbij gebruik ik kunstverlichting boven mijn naaitafel - maar geen verrijkte aarde of kunstmest. Mijn strijkbout geef ik met de hand water, uit een fles. Het is een beest van een strijkbout (eigenlijk een "stoomgenerator"), maar ik steel GEEN stroom.

Dit is inderdaad niet mijn eerste broek. Mijn eerste broek maakte ik 15 jaar geleden. Noodgedwongen, omdat broeken in mijn lengte (40 inch) niet te koop was. Nergens.
                            Goed: Ik kocht dus een goedkope naaimachine, weigerde de beginnerscursus (Komop zeg, ik ben afgestudeerd werktuigbouwer.) Na 4 dagen zweten had ik een soort broek, van twee pijpen met een elastieken band - alleen was het ding 10 centimeter te kort.
                            Maar toch: Twee weken later zat ik aan mijn eerste bandplooibroek, en nog twee weken later liep ik in mijn eerste bandplooibroek.

(Tegenwoordig maak ik zo'n ding in 5 uur. Een professionele naaister kan het in 1.5 uur; in een fabriek zit er hooguit 10 minuten handwerk in.)

Mijn fantastische pfaff-met-IDT heb ik pas twee maanden in huis. Tweedehands gekocht, 30 jaar oud - maar loopt als een zonnetje. Ik ben nog steeds zo blij als een kind. Ik heb tot zover op die machine 5 broeken, 4 onderbroeken, 1 zwembroek en 3 jekkies gemaakt, en ben nu een winterjas aan het bedenken.

Oftewel: Bedankt voor het compliment, heren.

Comment

netjes
                              -

Comment

Bezig...
                              X