Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke lampen in een 600w vsa

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Welke lampen in een 600w vsa

Nee.

Ik ben daar heen gegaan om een 400w lamp & 400w vsa kopen.
    Ik had het in mijn handen tot hij met het verhaal kwam, dat een 400W lamp in een 600w vsa. (Zonder dimmer,) kan draaien.

Heb er maar me 600w in gedaan. Maar het zijn zaailingen. Niet te heet voor ze.?

Comment

De topic starter wil wel heel graag horen wat die wil horen. Prop maar lekker die lamp in een onjuiste vsa joh. Je hebt er niets aan en je tentje kan ook nog eens afbranden.

Ga anders een zoeken hoe zo'n transformator werkt van binnen, dan begrijp je wel waarom.

Comment

Deze lulhanes is zeker met de vetkerde been zijn nest uit gekomen.

Comment

Ik werd idd net wakker ja.

Ik zal het nog 1x duidelijk proberen te maken, met een onderbouwing is het natuurlijk geloofwaardiger.

Alles normale VSA's zien er in de basis zo uit als het plaatje hieronder. Een stuk (week)ijzer met daaromheen gewikkeld stroomdraad/spoelen.
          Als er dit stuk ijzer in een stroomkring gezet wordt dan wordt die magnetisch. Vandaar dat een vsa ook wel magnetische ballast genoemd wordt.

Bij deze transformators/vsa/magnetische ballasten hoort een formule. Deze is Up /Us = Np /Ns
          Up betekend Primaire stroom, Us betekend secundaire stroom, Np betekend het aantal stroomdraad wikkelingen aan de linker kant en Ns staat voor het aantal wikkelingen rechts.
          Up is in ons geval altijd 230 volt. Dat staat vast. Voor de rest veschilt in elk soort vsa (250w, 400w en 600w bijv) het aantal windingen, zeker aan de rechter kant.

Vp zoals in dit plaatje hiernaast is dus Up (v staat voor volt, kan ook). Laten we zeggen dat het aantal windingen (Np) 200 is. 2143a.gif Aan de rechter kant het je dus de secundaire stroom, dat is de stroom die je wil hebben (laten omvormen) om de lamp aan deze kant te laten branden. Die stroom wordt beinvloed door de secundaire wendingen (Ns)
          Hoe kleiner het aantal wendingen van Ns is hoe kleiner het voltage dat aan de rechter kant aan de lamp gegeven wordt. Aangezien een lamp op een bepaald voltage moet draaien (dat verschilt per het aantal wattage van een lamp) kun je dus niet zomaar elke vsa op elke lamp aansluiten.

Duidelijker?

Comment

Bedankt voor je mega uitleg.

Als je wat berichten terug leest zie je dat ik de lamp al veranderd heb en het mij al duudelijk is.

Mijn 2e vraag die een aantal berichten terug staat, gaat heel ergens anders over dan de uitleg die jij nu geef.

Nogmaals.......
            Er hangt nu een 600w op mijn zaailingen, is dit te heet .?

Of is een meter afstand voldoende.?

No hard feelings. ..

Comment

Ow dat had ik zo snel niet begrepen dan. Je 600w is niet te heet hoor, op die afstand.

Comment

Als het gewoon een transformator is dan is het toch afhankleijk van het verbuik van de lamp zelf hoeveel stroom er gebruikt wordt? Dan zou het alleen van belang zijn dat de transformator voldoende stroom kan leveren. Het voltage lijkt me voor de HPS lampen niet te verschillen.

Ik denk dat het probleem is dat een HPS lamp van nature teveel stroom trekt en zichzelf dan kapot brand. De VSA limiteert dan de stroom zodat dat niet gebeurt. Al blijkt dat bij de lamp van klavien dus nog wel mee te vallen. Vooralsnog.

Maar goed, ze zaten mij al te stressen dat ik de "verkeerde" 250W bulb had gekocht voor mijn Gavita evsa dat ik het ding niet eens durfde te boosten.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Ik vraag me af of dat er mensen zijn die het voor een week of 2/3 geprobeerd hebben.

Volgens mij is iedereen bang voor brandgevaar en dat ze het daarom niet doen.

als je op google kijkt zeg de ene dat het wel kan en een ander niet.

Erg lastigr discussie, of ben ik eg de enige die er zo over denkt..

Comment

Ik neem geen risico's als het over brandgevaar gaat, dus ik vind het een heel simpele discussie.

Wietkwekers zijn nou eenmaal stronteigenwijs, en dat er elke week wel ergens een brandje ontstaat is daar wel het bewijs van.
                    Maar als jij in je eentje in een vrijstaand huisje woont zeg ik 'ga je gang maar', zolang er geen gevaar voor anderen is.

En waarom moet er eigenlijk benzine in m'n tank, diesel is veel goedkoper !
                    Ik ben ff naar de pomp.
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

De pest is dat als de boel klapt dat je dan wel met een hele zooi ellende zit, dus wie neemt dat risico? Sowieso is wel afdoende gedocumenteerd dat het gewoon niet werkt.

Heb nog even het Google orakel geraadpleegd en van iemand van Gavita kwam het volgende antwoord:
                      je gaat het verbruik krijgen van een 600 watt lamp. Een gasontladingslamp heeft geen eigen weerstand, de stroom en spanning die de lamp krijgt (samen het vermogen) wordt beperkt door de VSA. Je zult minder lichtopbrengst hebben dan een 600 watt lamp met een ander spectrum en kortere levensduur (lamp gaat veel sneller achteruit als hij 50% meer al aankan). Beter is het om een dimbare vsa te nemen dan, waardoor je voor een 400 watt lamp het vermogen kunt terug regelen. De Lumatek VSA geeft 5% extra vermogen op de super lumens stand en dat is binnen het bereik wat je meer en minder kunt geven aan een lamp volgens de leverancierspecificaties (officieel kan dat zelfs 10% zijn volgens bepaalde normen, de netspanning kan immers ook 10% afwijken) maar 50% meer is toch echt te veel.
                      Min of meer een samenvatting van wat je hier in deze discussie al verteld is dus. Het kan wel een tijdje goed gaan, maar aan te raden is het zeker niet.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door klavien View Post
                        Ik vraag me af of dat er mensen zijn die het voor een week of 2/3 geprobeerd hebben.

Volgens mij is iedereen bang voor brandgevaar en dat ze het daarom niet doen.

als je op google kijkt zeg de ene dat het wel kan en een ander niet.

Erg lastigr discussie, of ben ik eg de enige die er zo over denkt..

Comment

Ik denk dat jij het niet helemaal snap.
                          Lees ff een paar berichten terug ( mijn reactie op cookaap)

Comment

Ik reageerde op post 23 van je, of iemand het al geprobeerd had. Vandaar ook de quote.
                            De vraag van post 20 kan 600 wat boven zaailingen. Ja dat kan start op 80 cm boven de zaailingen en zak dan elke dag een paar cm tot je in een week of twee op 60 cm zit. Als je ziet dat ze erg gaan strekken zak je in iets grotere stappen.

Comment

Bezig...
                            X