We volgen al meer dan vijftien jaar de ontwikkelingen rond data en BigTech.
Hoogleraar Shoshana Zuboff luidt nu echt de noodklok: we zijn massaal slachtoffer van de grootste dataroof in de geschiedenis.
Deze Tegenlicht-afleveringen voorspelden het al.
Iedereen die op het punt staat een Android-smartphone aan te schaffen; en dat zijn in Nederland een heleboel mensen; heeft zich de vraag gesteld: waarom is mijn telefoontje zo spotgoedkoop, terwijl de iPhone voor soms wel het tienvoudige de deur uitgaat?
Hoogleraar Shoshana Zuboff legt het in onze documentaire ;De grote dataroof; haarfijn uit.
Google verdient al die miljarden niet met fysieke producten, maar met apps en besturingssystemen als Android, die zorgen voor constante datastromen.
Jouw gedragsdata, bijvoorbeeld waar je je bevindt, met wie je chat en hoeveel tijd je doorbrengt op je telefoon, wordt verkocht aan adverteerders.
Op basis daarvan krijg je zeer gepersonaliseerde advertenties.
Silicon Valley-bedrijven als Google, Microsoft, Amazon en Facebook houden je waar ze maar kunnen in de gaten.
[...]
(Bron)
----------
Het is 2000 en de dot.com-crisis heeft diepe wonden geslagen.
Zal de dan nog startup Google het knappen van de internetbubbel overleven?
Oprichters Larry Page en Sergey Brin zitten met de handen in het haar.
En dan, bij toeval, ontdekt Google dat de ;restdata; die mensen achterlaten bij hun zoekopdrachten op het internet zeer waardevol en verhandelbaar zijn.
Deze restdata kunnen namelijk worden gebruikt om het gedrag van de internetgebruiker te voorspellen.
Internet-advertenties kunnen zo heel doelgericht en effectief worden ingezet.
Een compleet nieuw businessmodel ziet het levenslicht: surveillance capitalism.'
Andere technologiebedrijven als Facebook en Amazon nemen het ;surveillance capitalism'-model al snel over.
Zoveel mogelijk data registreren is het devies.
Niet de data die je opgeeft wanneer je een bestelling doet bij een webwinkel, of de inlogdata van je Facebookpagina, maar juist de ;ruis; daaromheen.
Alle data die je onbewust prijsgeeft: je likes, surfgedrag, contacten, tijd die je op een webpagina doorbrengt, en meer.
Al die informatie wordt systematisch verzameld en gebruikt om jouw gedrag te voorspellen. En jou te sturen.
[...]
(Bron)
----------
Gisteravond toevallig dit deel van de docu gezien en ik dacht voortdurend 'dit zou iedereen moeten zien'.
Waarom kijkt niemand dit, waarom is het niet meer in het nieuws, en waarom willen we in Nederland een Chinees datanetwerk voor onze GSM ?
Waarom is er niet meer verzet ?
Loopt iedereen al mee in de kudde ?
Iedereen weet wel een beetje dat z'n surfgedrag bewaard wordt en dat Google de kwaaie is, maar de technologie is echt al heel ver, en dat beseffen maar weinig mensen.
Je persoonlijke data wordt nu gebruikt om je te sturen, en je gedrag bijna foutloos te voorspellen.
Google weet eerder dat je vriendin zwanger is dan jij en jij dacht dat je die leuke auto zelf gevonden had op 2ehands ?
Pokemon Go ? ------> Google !
Absoluut een aanrader voor mensen die mens willen blijven in plaats van een soort robot op afstandsbediening te worden.
Link naar de docu op de pagina van VPRO : https://www.vpro.nl/programmas/tegen...-dataroof.html
(Op TV kun je deze ook terugkijken op NLD2 maar er staan nog meer afleveringen op de site)
.
.
.
Hoogleraar Shoshana Zuboff luidt nu echt de noodklok: we zijn massaal slachtoffer van de grootste dataroof in de geschiedenis.
Deze Tegenlicht-afleveringen voorspelden het al.
Iedereen die op het punt staat een Android-smartphone aan te schaffen; en dat zijn in Nederland een heleboel mensen; heeft zich de vraag gesteld: waarom is mijn telefoontje zo spotgoedkoop, terwijl de iPhone voor soms wel het tienvoudige de deur uitgaat?
Hoogleraar Shoshana Zuboff legt het in onze documentaire ;De grote dataroof; haarfijn uit.
Google verdient al die miljarden niet met fysieke producten, maar met apps en besturingssystemen als Android, die zorgen voor constante datastromen.
Jouw gedragsdata, bijvoorbeeld waar je je bevindt, met wie je chat en hoeveel tijd je doorbrengt op je telefoon, wordt verkocht aan adverteerders.
Op basis daarvan krijg je zeer gepersonaliseerde advertenties.
Silicon Valley-bedrijven als Google, Microsoft, Amazon en Facebook houden je waar ze maar kunnen in de gaten.
[...]
(Bron)
----------
Het is 2000 en de dot.com-crisis heeft diepe wonden geslagen.
Zal de dan nog startup Google het knappen van de internetbubbel overleven?
Oprichters Larry Page en Sergey Brin zitten met de handen in het haar.
En dan, bij toeval, ontdekt Google dat de ;restdata; die mensen achterlaten bij hun zoekopdrachten op het internet zeer waardevol en verhandelbaar zijn.
Deze restdata kunnen namelijk worden gebruikt om het gedrag van de internetgebruiker te voorspellen.
Internet-advertenties kunnen zo heel doelgericht en effectief worden ingezet.
Een compleet nieuw businessmodel ziet het levenslicht: surveillance capitalism.'
Andere technologiebedrijven als Facebook en Amazon nemen het ;surveillance capitalism'-model al snel over.
Zoveel mogelijk data registreren is het devies.
Niet de data die je opgeeft wanneer je een bestelling doet bij een webwinkel, of de inlogdata van je Facebookpagina, maar juist de ;ruis; daaromheen.
Alle data die je onbewust prijsgeeft: je likes, surfgedrag, contacten, tijd die je op een webpagina doorbrengt, en meer.
Al die informatie wordt systematisch verzameld en gebruikt om jouw gedrag te voorspellen. En jou te sturen.
[...]
(Bron)
----------
Gisteravond toevallig dit deel van de docu gezien en ik dacht voortdurend 'dit zou iedereen moeten zien'.
Waarom kijkt niemand dit, waarom is het niet meer in het nieuws, en waarom willen we in Nederland een Chinees datanetwerk voor onze GSM ?
Waarom is er niet meer verzet ?
Loopt iedereen al mee in de kudde ?
Iedereen weet wel een beetje dat z'n surfgedrag bewaard wordt en dat Google de kwaaie is, maar de technologie is echt al heel ver, en dat beseffen maar weinig mensen.
Je persoonlijke data wordt nu gebruikt om je te sturen, en je gedrag bijna foutloos te voorspellen.
Google weet eerder dat je vriendin zwanger is dan jij en jij dacht dat je die leuke auto zelf gevonden had op 2ehands ?
Pokemon Go ? ------> Google !
Absoluut een aanrader voor mensen die mens willen blijven in plaats van een soort robot op afstandsbediening te worden.
Link naar de docu op de pagina van VPRO : https://www.vpro.nl/programmas/tegen...-dataroof.html
(Op TV kun je deze ook terugkijken op NLD2 maar er staan nog meer afleveringen op de site)
.
.
.
Comment