Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bezuinigen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Bezuinigen

    Korting op 420shop
    Een ieder weet dat ingeval er 100 euro in zijn portemonnee zit, dat het niet mogelijk is om meer dan 100 euro uit te geven. Een ieder weet dat ingeval er stelselmatig meer wordt uitgegeven dan er inkomsten binnenkomen, dat er schulden ontstaan.
    Kort gezegd: er moet evenwicht bestaan tussen inkomsten en uitgaven.
    Het huishoudboekje van de Nederlandse Staat ziet er anders uit: de staat blijft vrolijk doorlenen en kan dat blijven doen omdat een staat juridisch niet failliet kan gaan.
    De huidige regering probeert het proces te keren door zo'n 20 miljard tijdens de huidige kabinetsperiode te bezuinigen. Velen vinden dat asociaal: omdat daar door vooral de zwakkeren in de samenleving worden getroffen Als je even verder doordenkt en je gezond verstand gebruikt dan kun je niet anders concluderen dan: Dat is volstrekt onvoldoende!. Ik zal uiteenzetten waarop deze zienswijze berust:
    Nog steeds ontvangt de Staat jaarlijks tussen de 13 en 15 miljard aan aardgasbaten, die grotendeels worden "verfeest" in de consumptieve sfeer. Over ongeveer 10 jaar is ons aardgas op. Dan moet er geen 20 miljard worden bezuinigd uitgesmeerd over 4 jaar: dus zo'n 5 miljard per jaar, maar dan moet er elk jaar 15 miljard worden bezuinigd. Omgerekend naar de huidige kabinetsperiode is dat dus 60 miljard.
    Hoe houden andere landen, zonder natuurlijke hulpbronnen, hun huishoudboekje op orde? Gewoonweg door "minder leuke dingen voor de mensen te doen".
    Een voorbeeld: ingeval de Nederlandse arbeidsongeschikten zouden worden gekeurd volgens de Duitse criteria dan zou 70 % niet meer in aanmerking komen voor een uitkering.
    Het aantal Wahjongers ligt in Nederland op ongeveer 4 %. In de andere landen van het West-Europees cultuurgebied op zo'n 1,5 %.
    Hoe valt dit tij te keren? Wellicht door een cultuuromslag?
    Mij staat een ander systeem voor ogen: alle uitkeringsgerechtigden wordt de mogelijkheid geboden een test te ondergaan waarin het beroepskwalificatieniveau wordt bepaald. Dit geschiedt op basis van vrijwilligheid. Degenen die hiervan geen gebruik maken moeten dit in hun portemonnee voelen.
    Voor de vastgestelde beroepskwalificatie worden "leerrechten'' verleend: gratis beroepsonderwijs gekoppeld aan "leerwerkplekken''. Degenen, die geen gebruik maken van hun leerrechten moeten dat ook in hun portemonnee voelen.
    Een uitkering, of dat nu WAO, Wahjong of Bijstand betreft moet niet worden gezien als een vorm van levenslang "smartengeld" van Rijkswege, maar als tijdelijke
    Last edited by Xtreme; 18 November 2010, 13:37.

    #2
    Re: Bezuinigen

    Het 800px-Staatschuld_nederland.png

    Volgens mij is er geen weg meer terug, Ik denk dat Leen van Frisia ons in zijn broekzak heeft
    Zijn onze gas reserves nog niet als onderpand verkocht aan internationale handelaars? of bij het IMF of dergelijke... Aan wie hebben wij eigenlijk het meeste schuld en waar kan je dat zien?
    Veel gestelde vragen over het forum

    JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
    420Shop.NL - Headshop / Seedshop : Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

    Comment


      #3
      Re: Bezuinigen

      De Nederlandse Staat heeft de meeste schuld bij de Nederlandse institutionele beleggers: pensioenfondsen, verzekeraars e.d. Macro economisch wordt de B.V. Nederland daar niet armer of rijker door. Op meso of micro niveau ligt dat duidelijk anders. Stel, je hebt 2 buurlieden en buurman A leent aan buurman B 100 euro. Daar heb jij totaal geen last van, omdat dit zich op micro niveau afspeelt tussen je buurlieden. De Nederlandse Staat eveneens niet, omdat tegenover de Nederlandse schuldenaar een Nederlandse schuldeiser staat. Echter buurman B zit wel opgescheept met een schuld aan buurman A, die hij vroeg of laat moet aflossen. De Nederlandse Staat moet eveneens rentetermijnen voldoen op en aflossingsverplichtingen nakomen over het geleende geld. Meestentijds worden deze verplichtingen geherfinancierd door het uitschrijven van nieuwe leningen, maar vroeg of laat zal er afgerekend moeten worden. En dat zullen echt de Nederlanders zijn die hier voor opdraaien. Als ik mijn onbetaalde rekeningen bij de buurman in de brievenbus stop, dan betaalt mijn buurman ze echt niet. Als de Nederlandse Staat zijn onbetaalde rekeningen door middel van belastingaanslagen bij de burger in de bus gooit, dan is de burger gehouden deze te betalen. Dus de ingezetene moet achteraf alsnog betalen, wat hij voordien heeft besteed en opgemaakt. Ik val dan ook terug op een Zeeuws spreekwoord: "Wie zijn schuld betaalt verarmt niet, maar is wel z'n centen kwiet." (terzijde: de lange "ij" wordt in het Zeeuws uitgesproken als een "ie", dus dijk is diek en rijk is riek.) We hebben op de pof geleefd en dat doen we nog steeds. Vroeg of laat keert de wal het schip. Per hoofd van de bevolking heeft de Staat dus een schuld van ruim 20000 euro gemaakt en ooit zal er afgerekend moeten worden.
      Bij de Maastricht norm valt nog een kanttekening te plaatsen: als een land schulden maakt om kapitaalgoederen te financieren zoals wegen, tunnels en bruggen dan zijn die schulden van geheel andere aard dan schulden die gemaakt worden om te verfeesten in de consumptieve sfeer. Dat Nederland heel veel verfeest in de consumptieve sfeer is zonneklaar: de Staat tendeert nu al naar private investeringen voor infrastructurele werken.
      Last edited by Xtreme; 18 November 2010, 14:57.

      Comment

      Bezig...
      X