Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

'Nieuw' chlorofyl gebruikt infrarood

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

'Nieuw' chlorofyl gebruikt infrarood

Korting op 420shop

Het pigment, dat chemisch nagenoeg identiek is aan chlorofyl type d, absorbeert infrarood licht en kan daarmee water splitsen in waterstof en zuurstof, een proces dat bekend staat als fotosynthese. Tot nu toe werd gedacht dat infrarood licht niet energierijk genoeg is voor het splitsen van water.

Momenteel onderzoeken zonnecelbouwers en biotechnologen of met het chlorofyl betere zonnecellen zijn te maken.

Bron: http://www.technischweekblad.nl/nieu...d.109869.lynkx

Re: 'Nieuw' chlorofyl gebruikt infrarood

Interessant en relevant!
    goeie post Monty!
    Pz

Comment

Vond het al vreemd dat enkel zichtbaar licht door planten gebruikt zou worden, ff linkje lezen.

Grtz.

Comment

En dat chlorofyl komt binnen onze plant ook voor? Dat verklaart dan wel waarom HPS meer rendement heeft in veel gevallen, als die IR piek ook mee doet is dat nogal wat energie extra, die piek is 2 tot 3x zo hoog als het par licht.

Comment

Ik heb er even over zitten googlen en HIER meer info gevonden.

Het gaat in dit geval om IR dat net na het dieprood dat we nog kunnen zien ligt.

The newfound pigment, dubbed chlorophyll f, absorbs light most efficiently at a wavelength around 706 nanometers, just beyond the red end of the visible spectrum
          Ik vind het vreemd dat ze in dit geval over IR spreken, aangezien 706 nm in mijn beleving gewoon ver rood betreft, het menselijk oog kan van ongeveer 390 tot 750nm waarnemen namelijk. Ik vraag me af of het geen typo is en ze 760nm bedoelen.
          De IR piek van een HPS ligt ongeveer op 820nm. De vraag is dus of dat nog mee telt. Ik zou er wel meer documentatie over willen zien.

Daarnaast hebben ze het in het artikel vooral over algen en levensvormen die dit gebruiken om te kunnen overleven op plaatsen waar dat normaal niet zou kunnen omdat het licht ze niet rechtstreeks kan bereiken.
          Of het binnen onze plant ook voor komt betwijfel ik dus, maar niets is onmogelijk.

Comment

Ik vermoed dat planten net als reptielen(koud bloedig), IR gebruiken om de stofwisseling te versnellen/activeren.
            Het Emerson enhancment effect is nu met Cholophyll f wetenschapenlijk onderbouwt, toch zou ik wel wat 820nm led's willen hebben om te testen lol.

Grtz.

Comment

De Biliproteinen als pigment waar dit chlorofyl in gevonden is komen alleen bij algen voor. (o.a. bij penseelalgen en blauwe algen). Bij de biliproteinen in blauwe algen zien we dat ze vooral in het rode gebied absorberen. In hogere planten komt het voor zover bekend niet voor.

Comment

de markt speelt er erg snel op in hoor,...en wil je het echt testen kun je de leds zo bestellen,....
                Happy Growing Folks!
                GRTZ WitteRaaf

Comment

Bezig...
                X