Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het geld ligt op straat, alleen de mensen zien het niet liggen.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Het geld ligt op straat, alleen de mensen zien het niet liggen.

Korting op 420shop
    De aanhef van dit topic is een citaat van een inmiddels overleden joodse vriend van mij, die handelde in oud ijzer. Omstreeks 1970 wilde een gemeente in Zeeland de gietijzeren straatverlichting vervangen door aluminium lantaarnpalen. Mijn Joodse vriend kreeg een vergoeding per paal om deze te verwijderen. Hij heeft ze in zijn magazijn opgeslagen en zo'n 30 jaar laten rusten. Daarna is hij de gietijzeren verlichting beetje bij beetje op de markt gaan zetten voor veel geld. Zelf heb ik er 2 van gekregen en ze staan nog steeds te pronken naast het oprijpad naar onze garage.
    Verder liet hij door scholieren tegen een geringe vergoeding kroonkurken bij cafe's inzamelen en dat leidde tot gigantische bergen kroonkurken. Hij was van oordeel dat omsmelten vroeg of laat rendabel zou worden. En ook hier heeft hij gelijk in gekregen.

Re: Het geld ligt op straat, alleen de mensen zien het niet liggen.

Als nog gecondoleerd. Had die man toevallig geen vriendjes bij de gemeente?
    Het geld van de staat ligt op straat
    Veel gestelde vragen over het forum

JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
    420Shop.NL - Headshop / Seedshop : Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

Comment

Nee, Moos -hij heette echt Moos- had geen vrienden, bij welke overheidsinstelling dan ook. Maar hij zag het geld gewoon liggen. Ooit wist hij in de Auvergne -Franrijk dus- een opdracht te verwerven tot het rooien van fijnsparren en het egaliseren van de grond, omdat de boer er grasland van wilde maken voor zijn vee. Ergens begin december heb ik in zijn opdracht 2 weken lang jonge fijnsparren gerooid. Karrenvrachten zijn er destijds naar Nederland vervoerd om alhier als kerstboom aan de man te worden gebracht. En ook hier kreeg hij geld toe in plaats van te moeten betalen.

Comment

Ja, sommige mensen hebben nou eenmaal zo'n zakelijk talent, en zien dingen waar andere mensen overheen kijken.
        Je ziet sowieso vaak Joodse mensen die succesvol zijn, Ik zou niet weten hoe dit komt maar het is wel erg interessant

Comment

Ik denk meer dat het te maken heeft met zakeninstinct en "binnen de grenzen" eerlijk blijven. Onze zoon bijvoorbeeld, was bereid om in de bouwvakvakantie, -hij was toen 16 jaar- de bedrijfsvoering van een bouwmarkt op het gebied van erfverharding (tegels en klinkers dus) voor zijn rekening te nemen. Een of andere vrijbuiter van de gemeente kwam destijds met een vracht 3-duimers (hardgebakken tuinklinkers) met het voorstel die te lossen. Onze zoon zei: ik heb pas belangstelling, zodra je 4 vrachten extra kunt brengen en meer dan 1000 euro krijg je niet voor het totaal. Daarmee kun je lekker op vakantie. Hij heeft ze nadien op de shovel dooreengeschut en met 5000 euro winst doorverkocht aan een tuinarchitect. Maar hij was wel zo eerlijk om zijn "misstap" aan de bedrijfsleider aan te geven met het voorstel om de directie van de onderneming hierover niet te informeren. Zoon Bas, werd plotsklaps de grote vriend, omdat alle medewerkers 1000 euro in hun kontzak konden steken. Het geld ligt echt op straat.

Comment

Ja , een jongen van 16 die zoiets voor elkaar weet te krijgen, petje af dan en 5000euro dat is een flink bedrag hoor, op die leeftijd helemaal.
            vaak is het ook een logisch denkvermogen en genoeg lef, en dan kom je ook al een heel eind

Comment

Zoon Bas was en is nog steeds inventief. We wonen in een streek waar veel Gergemmers wonen. Dat zijn lieden die bij het kerkelijk genootschap Gereformeerde Gemeenten Nederland behoren. Deze mensen mogen van het kerkbestuur geen televisie in huis hebben. Bas installeerde toen een tv of video kaart in hun computer, zodat deze mensen het nieuws (en ander programma's) via het computerbeeldscherm konden oproepen. Dat leverde significant meer op dan vakken vullen bij de supermarkt.

Comment

Comment

Weet je waar ik 50 jaar geleden veel geld mee heb verdiend? Bij de Sloedam en bij de gemeente Veere is er in de Tweede Wereldoorlog een behoorlijke strijd geweest. Karrenvrachten koperen hulzen van patronen heb ik richting de "oud-ijzerboer" gebracht. Meestentijds moest ik de kogels er nog vanaf wurmen en het kruit en het slagsas er uit kloppen. Soms ving ik per dag meer dan mijn vader in een hele week verdiende.

Comment

Jah oud ijzer rocks!
                    In mn start in de grote stad had k ook gronisch geldgebrek, k vond gek genoeg regelmatig van die gevulde houten haspels..
                    Met n broodmes strippe in mn studentenkamert en kon je weer paar maanden op teren dan..

Comment

Ken je het woord en de betekenis van "koteren", Flier? Doe eens een poging!

Comment

koteren
                        poken, peuteren, porren, stoken opjagen, wegjagen prikkelen, tergen afranselen, vechten
                        Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/koteren

Gemak dient de mens..

Comment

Koteren Flier, betekende in ons plaatselijk dialect: het na-rapen van aardappels. Op de hoeken van de percelen konden de machines niet goed werken. Vandaar dat ik met mijn schoffeltje aldaar ging grasduinen. Op die manier heb ik vele families voorzien van hun winter voorraad aardappels. In het dorpje waar ik woonde, kochten we geen aardappels bij de groentenboer. Die werden per mud door de boer aangeleverd. Daar heb ik vaak genoeg mee geholpen: alleen een mud woog 70 kilo (en van dat sjouwen krieg je piene in je rugge). Snap je het?

Comment

Mijn zoon is al net zo''n type. Op de achterkant v/d Hoogvliet bonnen staan bonnen als je 12 bonnen hebt krijg je het gratis artikel wat op de bonnen staat afgebeeld.
                            Vooral in de stad gooien de studenten hun bonnen weg. Mijn zoon zit altijd in de bakken te snuffelen voor bonnen. Zo heb ik al aardig wat gratis wasmiddel gescoord.
                            Ook de lockers van het zwembad kijkt hij altijd na. De borg is 2 euro en soms zit die nog in het deurtje. Beng weer een gratis ijsje. Ook kijkt tie de winkelwagentjes na. En soms
                            zit er nog geld in. Ik vind het geweldig laatst kwam hij thuis met een paar statiegeldflessen. Het is al een kleine Dagobert.
                            sigpic it is just a flower

Comment

Dat ken k zeker wel jah, net als achter de kraan aanlopen bij het sloot uitbaggeren op zoek naar paling die dan op t land geschept werd.. Een zak aardappels kostte 4 gulden voor n volle jute zak idd, paste pcies achterop mn skelter..

Ik werkte vanaf mn 14e beetje op de boerderij mee wanneer nodig , herriner me de zakken, al waren deze een eitje in vergelijking met hooi of stro balen optassen aan die klotetouwtjes.. Duizenden heb ik er omhoog gegooid, ben ook nooit meer iets tegengekomen wat ook maar enigzins in de buurt kwam qua fysieke arbeid..

Comment

Bezig...
                              X