Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

STUDEREN: Handboeken 3de graad ASO - onderwijs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    STUDEREN: Handboeken 3de graad ASO - onderwijs

    Korting op 420shop
    aardrijkskunde
    biologie (wet)
    chemie (wet)
    Engels mondeling
    Engels schriftelijk
    Frans mondeling
    Frans schriftelijk
    fysica (wet)
    geschiedenis
    Nederlands mondeling
    Nederlands schriftelijk
    wiskunde (6.1)
    wiskunde (6.2)
    Spliff 's Strawberry contest verslag => Fruitboer Spliff Seeds Contest

    #2
    Re: STUDEREN: Handboeken 3de graad ASO - onderwijs

    de 3e graads ASO-opleiding ? dehm, ik ben 2e graads ASO en ASO-fietsspecialist met oa de oorkonde "oneerdeelkundig oversteken", de aantekeningen "spiegelrammen","sleutelen doe je zo", "voorrang nemen nieuwe stijl" en een speciale vermelding vanwege meerdere gefingeerde ongelukken en daarbij horende uitkeringen verzekerings.

    alle gekheid op een stokje : SUPER dat je de grijze massa wederom in beweging gaat zetten !

    Ik zou niet weten wat dat ASO-spul van je is, maar studieboeken(NL) heb ik bij de vleet, evenals handige weblinks (al is meestal engels de voertaal). Het zou nuttig kunnen zijn eens uit te zoeken wat je precies moet weten van een en ander (welk nederlands niveau komt overeen met ASO-3?)
    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

    Comment


      #3
      Re: STUDEREN: Handboeken 3de graad ASO - onderwijs

      Ok op aanvraag van Moreweed meer gedetailleerde beschrijving van de leerstof en dergelijke in het verschiet... Alles komt er aan vak per vak. Reken op enkele uren werk om alles over te zetten, maar je gaat enorm veel leesvoer krijgen...

      Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

      LEERPLAN: Aardrijkskunde

      1. De kosmische ruimte

      INHOUD
      1.1. Onderzoek van het heelal en de aarde, structuur van het heelal
       De opbouw van het heelal en de plaats van de aarde in het heelal
      1.2. Het zonnestelsel
       Samenstelling van het zonnestelsel
       De zon
       De planeten
       Andere hemellichamen in ons zonnestelsel
      1.3. De aarde en de maan
       Aardrotatie: waarnemingen en bewijzen
      Gevolgen van de aardrotatie
       Aardrevolutie: baan, seizoenen
       De maan: elementaire kenmerken
       De schijngestalten van de maan, relatie met de getijden
       Zoneclips- en maansverduistering

      DOELSTELLINGEN2. Weer en klimaat

      INHOUD
      2.1. De opbouw van de atmosfeer
       De opbouw van de atmosfeer op basis van het temperatuurverloop
      2.2. Temperatuurverschillen op aarde
       De temperatuurverdeling en -verschillen op aarde

      2.3. Dynamiek van luchtmassa’s
       De algemene luchtdrukverdeling en de dynamiek van luchtmassa’s op aarde
       De grote windsystemen
      2.4. Luchtvochtigheid en neerslag
       De neerslagverdeling op aarde
       Neerslagvormen
      2.5. De weerkaart
       Een vereenvoudigde weerkaart lezen
      Een weerbericht opstellen en interpreteren
      2.6. De klimaatclassificatie
       Een klimaatclassificatie naar keuze van de kandidaat hanteren
      2.7. Relatie tussen klimaatzones en natuurlijke vegetatie
       Klimaatzones en natuurlijke vegetatie op aarde


      DOELSTELLINGEN3. Structuur en vorm van de aardkorst

      INHOUDDOELSTELLINGEN4 Draagkracht van de aarde en mondiale verschuivingen

      INHOUD4.1 Draagkracht van de aarde
       Belang en invloed van voedsel-, energiebehoeften en milieuproblemen op mens en economie
      4.2 Mondiale verschuivingen
       Globalisering en migraties


      DOELSTELLINGEN4.1 Draagkracht van de aarde
       De wereldvoedselbehoeften in relatie tot bevolkingsevolutie, welvaartsniveau, natuurlijke omgeving, wereldhandel
       De toenemende wereldenergiebehoeften en wereldgrondstoffenbehoeften in relatie tot bevolkingsevolutie, welvaartsniveau, natuurlijke omgeving, wereldhandel
       Oorzaken, gevolgen en mogelijke oplossingen van milieuproblemen( bv. lawaaihinder, bodemdegradatie, waterverontreiniging, luchtverontreiniging ... )
       Duurzame ontwikkeling: waarom, beleid, gedragswijziging
       Naar keuze: ecologische voetafdruk, wereldgezondheid ( HIV-AIDS), hongersnood, regionale oorlogssituaties en mensenrechten
      4.2 Mondiale verschuivingen
       Globalisering: voorbeelden, factoren die de globalisering sturen, positieve en negatieve gevolgen van de globalisering
       Internationale migraties: Soorten migraties, push- en pull factoren, gevolgen van de migraties
      Eindtermen(wat moet je kennen en kunnen op het einde van dit vak?)

      KENNIS
      Vaardigheden
      16 aardrijkskundige gegevens opzoeken, ordenen en op eenvoudige manier verwerken, gebruik makend van beschikbare, hedendaagse informatiebronnen en –technieken;
      17 een kaartvoorstelling kiezen in functie van het gebruik;
      18 een standplaats op aarde bepalen door middel van beschikbare, hedendaagse technieken en methodes;
      19 het ontstaan en de structuur van het heelal samenhangend verwoorden aan de hand van een aantal astronomische begrippen;
      20 een West-Europese weerkaart lezen;
      21 een weersituatie inschatten door rekening te houden met weerkaarten en –berichten;
      22 een klimaat interpreteren aan de hand van temperatuur neerslag en algemene luchtcirculatie;
      23 belangrijke geologische gebeurtenissen, klimaatsveranderingen en de biologische evolutie situeren op de geologische tijdsschaal;
      24 vereenvoudigde geologische en bodemkaarten lezen;
      25 een landschap analyseren, de elementen ordenen tot een structuur en hieruit de eigenheid van het landschap bepalen;
      26 voorstellen aanbrengen voor het ruimtegebruik in het kader van duurzame ontwikkeling.

      Attitudes
      27 zijn kritisch tegenover aangeboden informatie zoals die m.b.t. ontwikkelings-, welvaarts- en milieuproblemen;
      28 zien mogelijkheden om op een positieve manier te participeren in beleidsbeslissingen inzake milieu en ruimtelijke ordening;
      29 zijn bereid om lokale problemen van milieu en samenleving in een globale context te plaatsen;
      30 hebben aandacht voor de waarde van natuurlijke en culturele landschappen;
      31 zijn zich bewust van de plaats van de mens in het heelal.

      Bibliografie / studiemateriaal / lectuurlijst (welke handboeken kun je gebruiken om de leerinhouden te studeren?)
      Terranova

      D. Coolsaet, e.a.
      Deel 5 - De wereld in lagen, ISBN 90 455 1227 0
      Deel 6 - De wereld in sferen, ISBN 90 455 1517 2
      Uitgeverij De Boeck


      Geo
      G. David e.a.
      Geo 5/6 - ISBN 90 301 8194 x
      Geo 5/6 - Wetenschappen, ISBN 90 301 7998 8
      Uitgeverij Wolters Plantyn


      Wereldvisie
      E.Van Hecke, e.a.
      5/6 Infoboek (incl. cd-rom) ASO Niet-Wetenschappen,ISBN 90 289 3181 3
      5/6 Infoboek (incl. cd-rom) ASO Wetenschappen, ISBN 90 289 3393 x
      Uitgeverij Pelckmans


      Geogenie
      R. Neyt, e.a.
      ASO 5 & 6 ISBN 90 455 1180 0
      ASO Wetenschappen 5 & 6, ISBN 90 455 1857 0
      Uitgeverij De Boeck


      AANVULLENDE INFORMATIE (deels oude uitgaven)

      Taken-AardrijkskundeATLASSEN
      Plantyn Algemene Wereldatlas, ISBN 90 301 9562 2
      Uitgeverij Plantyn


      De Boeck Atlas Mens en Aarde (uitgebreide versie), ISBN 90 455 2022 2
      Uitgeverij De Boeck


      Standaard Atlas Mens en Aarde, ISBN 90-02-17033-5
      Uitgeverij De Boeck (Standaard Educatieve Uitgeverij)


      Wolters Algemene Wereldatlas, ISBN 90 301 8131 1
      Uitgeverij Wolters Plantyn

      Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

      BIOLOGIE LeerinhoudenHANDBOEKEN:
      BIOgenie 5.2 en 6.2 Uitgeverij De Boeck

      BIO NATUURLIJK 5-6 Denecker, A. Quaghebeur.. uitgeverij Wolters Plantijn (wetenschappelijke richtingen).


      Bio voor jou leerboek 5+6 Schuermans, Asperges,.. Uitg Van In (wetenschappelijke richtingen).

      Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.
      Last edited by Fruitboer; 23 December 2012, 16:11.
      Spliff 's Strawberry contest verslag => Fruitboer Spliff Seeds Contest

      Comment


        #4
        Re: STUDEREN: Handboeken 3de graad ASO - onderwijs

        Ik wou zeggen, het merendeel van de stof is basis vwo/havo middelbare school. Je kunt eens een thuisstudie bellen met de vraag of ze een complete cursus hebben. In NL wel. Vaak voor zo'n 150 euro per maand, in de avonduren. Je krijgt daar examens en bewijzen van, en het zijn erkende opleidingen. Denk aan vavo, nha, nti etc. De meeste universiteiten lenen trouwens voor een klein prijsje boeken uit. Ook kun je eens kijken naar de khan universiteit. Dat is een open-source internet databank waarbij je jezelf kunt onderwijzen in zo ongeveer ieder vak. Een van de beste initiatieven van de afgelopen 100 jaar in mijn optiek. Je moet wel goed engels kunnen, maar met de basis en een woordenboek kom je al heel ver.
        Succes!
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


          #5
          Re: STUDEREN: Handboeken 3de graad ASO - onderwijs

          hell yeah : Khan Rox !

          wat een lijst zeg corsaxx ! het Luzac is een instelling hier in den lande die zich hier ook mee bezig houdt > prive onderwijs voorbereidend op vervolgstudie. Maar daar ben jij natuurlijk niet mee geholpen...ik begrijp dat je een soort toelatingsexamen gaat doen en daar helemaal zelf de voorbereiding van gaat aanpakken ? Stoer, maar best een opgave !

          anyway, ik duik de multidimensionale boekenkast eens in, wie weet wat daar zoal uit komt rollen (en wanneer ik de uitgang weer heb teruggevonden)
          Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

          Comment


            #6

            Comment


              #7
              Re: STUDEREN: Handboeken 3de graad ASO - onderwijs

              in hoeverre is vlaamse wiskunde anders dan nederlandse... ?

              Je hebt wel een punt denk ik Beo, anders is corsaxx straks meer bezig met de juiste info te selecteren dan met het daadwerkelijk leren zelf
              Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

              Comment


                #8
                Re: STUDEREN: Handboeken 3de graad ASO - onderwijs

                Zwaarder leerplan.

                Ik zou gewoon eens een secretariaat binnenstappen van eender welke aso school en is informeren wat ze voor u kunnen doen.

                Comment


                  #9
                  Re: STUDEREN: Handboeken 3de graad ASO - onderwijs

                  ......
                  Last edited by Ganjax; 24 December 2012, 15:32.

                  Comment


                    #10
                    Re: STUDEREN: Handboeken 3de graad ASO - onderwijs

                    dan bij deze het aanbod voor bijles in de vakken aardrijkskunde, wiskunde, fysica(natuurkunde in NL), chemie (scheikunde in NL), biologie en engels > 0,3gr/uur

                    ~oeps, da's dan natuurlijk handel
                    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                    Comment


                      #11
                      Re: STUDEREN: Handboeken 3de graad ASO - onderwijs

                      0.3g/u??? komt dus neer op 1€/u, besef jij wel wat je net voor gesteld hebt?
                      Zo slecht betaald in het onderwijs....

                      Het is inderdaad na de richtingen met Latijn een der zwaarste richtingen van het algemeen onderwijs. Wil daarna iets richting Bio - engineering ofzo gaan doen. Daar ben ik nog geen 100% uit...
                      Spliff 's Strawberry contest verslag => Fruitboer Spliff Seeds Contest

                      Comment


                        #12
                        Re: STUDEREN: Handboeken 3de graad ASO - onderwijs

                        het gaat niet om er wat voor terug te krijgen Corsaxx, het gaat erom dat kennis verspreid dient te worden, zoveel en zo goedkoop als dat maar enigszins mogelijk is.

                        Ik zou dus de vraag andersom stellen : waarom kan je met wat goeie wil en een enthousiast hoofd op veel plekken gratis kwalitatief hoogstaande informatie en leermaterialen vinden terwijl je via de officiele weg helemaal leeggeplukt wordt ?
                        En : Onderwijs loopt in veel gevallen ontzettend achter op wat we weten vanuit psychologische/sociale en biomedische studies. Mindmappen ? nooit gezien in het onderwijs. Snellezen ? zou verdorie verplichte kost moeten zijn nu (en misschien wel DE oplossing tegen dyslexiespectrumdingen). Fatsoenlijk geheugengebruik aanleren ipv kennis aanbieden en een ongetrainde student/scholier het vervolgens zelf maar laten uitzoeken... echt, het onderwijs laat iedereen elke keer weer het wiel opnieuw uitvinden helaas, en men moet daar nog serieus voor in de knip duiken ook.

                        In mijn ideale wereldje is onderwijs gratis, en krijgen ouders en groothoofdigen de kans dat zo wijd mogelijk toe te passen.
                        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                        Comment


                          #13
                          Re: STUDEREN: Handboeken 3de graad ASO - onderwijs

                          Ondertussen een groot deel leerstof verworven door de boeken te huren van een school. Slechts enkele moet ik nog vinden...

                          Biologie - Fysica - Wiskunde van het 5de jaar. Voor de rest heb ik alle handboeken liggen.
                          Spliff 's Strawberry contest verslag => Fruitboer Spliff Seeds Contest

                          Comment


                            #14
                            Re: STUDEREN: Handboeken 3de graad ASO - onderwijs

                            als je engels goed kan verstaan zou ik voor de wiskunde www.khanacademy.org eens bezoeken. Accountje maken, filmpjes kijken en -vooral- de HELE set oefeningen eens maken. Verfrissend wel
                            Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                            Comment


                              #15
                              Re: STUDEREN: Handboeken 3de graad ASO - onderwijs

                              Bedankt Moreweed, ben eens gaan kijken en lijkt me inderdaad de moeite!!!!
                              Spliff 's Strawberry contest verslag => Fruitboer Spliff Seeds Contest

                              Comment

                              Bezig...
                              X