Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Libertarisme: Een korte introductie

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Libertarisme: Een korte introductie

Korting op 420shop

Libertarianism—the philosophy of personal and economic freedom—has deep roots in Western civilization and in American history, and it's growing stronger.

Two long wars, chronic deficits, the financial crisis, the costly drug war, the campaigns of Ron Paul and Rand Paul, the growth of executive power under Presidents Bush and Obama, and the revelations about NSA abuses have pushed millions more Americans in a libertarian direction.

The Libertarian Mind, by David Boaz, the longtime executive vice president of the Cato Institute, is the best available guide to the history, ideas, and growth of this increasingly important political movement.

With new information on the threat of government surveillance, the policies that led up to and stemmed from the 2008 financial crisis, corruption in Washington, and the unsustainable welfare state, The Libertarian Mind is the ultimate resource for the current, burgeoning libertarian movement.

Video directed and produced by Evan Banks.
    Ik ben benieuwd naar jullie mening over libertarisme.. Was je er al bekend mee? Ben je een voor of tegenstander? En waarom?

Toevoeging:

Wat is libertarisme?

Is het libertarisme tegen de overheid?

Is het libertarisme tegen democratie?
    Is het libertarisme pacifistisch?
    Het libertarisme is tegen het Is het libertarisme een vorm van conservatisme?
    Nee. Het libertaisme biedt ruimte voor alle meningen, zowel progressief als conservatief. Uitgangspunt is juist dat mensen elkaar geen denkbeelden mogen opleggen. Zolang mensen elkaar geen schade toebrengen door hun wijze van leven mogen andere mensen, of de overheid, dit niet verbieden of aan banden leggen. Tevens is het volgens het libertarisme in beginsel niet toegestaan om mensen tegen zichzelf te beschermen door een bepaalde wijze van leven te verbieden. Het liberarisme is dus anti-paternalistisch van karakter. Je zou echter wel kunnen stellen dat het libertarisme conservatief is in die zin dat zij mensen in hun waarde laat en geen progressieve experimenten door de overheid toelaat. Het libertarisme is dus heel goed verenigbaar met het koesteren van tradities of andere overgeleverde manieren van leven.

Is het libertarisme een vorm van liberalisme?
    Het libertarisme is een voortzetting en verdere uitwerking van het klassieke liberalisme. Toen na de tweede wereldoorlog het woord ‘liberal’ in de VS steeds meer de betekenis kreeg van progressieve politiek en staatsinterventie besloten een aantal personen zich ‘libertarians’ te gaan noemen. Daar komt de term ‘libertarisch’ vandaan. Men zou kunnen zeggen dat het libertarisme de waarden van het oorspronkelijke liberalisme uitdraagt, terwijl de meeste andere ‘liberalen’ tegenwoordig niet meer zo liberaal zijn.

Is het libertarisme (extreem) rechts?Is het libertarisme de politieke filosofie van ‘de rijken’?
    Beslist niet. Het libertarisme is een filosofie van gelijke rechten voor iedereen. Dat personen over verschillende eigenschappen en talenten beschikken kan in de praktijk betekenen dat personen op de vrije markt verschillende inkomens verdienen. Volgens het libertarisme is hier niets mis mee. Overheidsinterventie om inkomens te nivelleren wordt dan ook met kracht van de hand gewezen. Verder is de de redistributieve staat ook in het nadeel van de lage inkomens. Door de hoge belastingdruk worden zij gedwongen om mee te betalen voor voorzieningen van de midden- en hoge inkomens. Met uitzondering van de politieke klasse, die leeft op kosten van de burger, ziet het libertarisme de maatschappij niet als een het strijdtoneel van een aantal antagonistische klassen maar als een verzameling individuen die op een vreedzame wijze samenleven.

Is het libertarisme hetzelfde als het objectivisme van Ayn Rand?Wat zijn de belangrijkste politieke filosofen van het libertarisme?
    Hier is een overzicht te vinden van invloedrijke libertarische denkers.

Is het niet in strijd met libertarische principes om deel te nemen aan verkiezingen?

Leidt het libertarisme niet tot een verkilling en verharding van de samenleving?

Zeker niet. Een belangrijk uitgangspunt van het libertarisme is dat personen volledig verantwoordelijk zijn en kunnen worden gehouden voor hun eigen gedrag. Omdat in een libertarische maatschappij mensen vrij zijn om hun leven naar eigen inzicht te leiden betekent dit dat a priori niet kan worden gesteld dat een libertarische maatschappij hard of kil zou zijn. Alleen in maatschappij waar personen de ruimte krijgen om hun leven in te richten naar hun eigen inzicht kan er sprake zijn van een vrije moraal, van echte solidariteit, en van ongedwongen geluk. Daar is niets hards of kils aan. Integendeel!

Heeft het libertarisme geen grote armoede tot gevolg?

Hoe kunnen dijken en wegen worden gefinancierd zonder belasting?

Is het libertarisme voor legalisering van drugs?

Is het libertarisme niet vreselijk dogmatisch?

Is het libertarisme niet te extreem?

Is het libertarisme geen onrealistische stroming?

Het libertarisme vraagt niet meer dan dat de moraal die heden ten dage in grote mate de betrekkingen tussen individuen regeert ook van toepassing wordt verklaard op het handelen van de staat ten opzichte van haar burgers. Het libertarisme is geen utopie of een recept voor de ideale maatschappij maar de voorwaarde voor een rechtvaardige maatschappij waarin individuen vrij zijn om het leven te leiden wat zij willen. Zolang mensen echter het meeste heil van overheid verwachten bij het oplossen van maatschappelijke problemen zal het libertarisme echter een onrealistische optie zijn.

Bestaat er een libertarisch tijdschrift in Nederland?

In Nederland is al sinds het begin van de jaren 70 sprake van een georganiseerde libertarische stroming. Een van de belangrijkste initiatieven was tot voor kort de uitgave van een libertarisch tijdschrift, genaamd de Vrijbrief. Dit tijdschrift was lange tijd het enige periodiek voor mensen die de vrijheid van het individu hoog in het vaandel hebben staan en de inmenging van de overheid in het leven van de burger willen opheffen. Later werd de papieren Vrijbrief opgevolgd door een elektronische versie, de E-Vrijbrief. Inmiddels is deze zelf ook opgevolgd, en wel door de websites Vrijspreker.nl, Libertarian.nl, MeerVrijheid.nl en Libertarisme.nl. De vrijheidslijst
    Last edited by Jointjedraaien; 2 March 2015, 15:41. Reden: Toevoeging
    Veel gestelde vragen over het forum

JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
    420Shop.NL - Headshop / Seedshop : Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

Re: Libertarisme: Een korte introductie

Ik heb er niks mee, ik ben een rasechte communist.

Comment

Moeilijk.. Aan de ene kant wil iedereen vrijheid ed maar toch zijn we kuddedieren en gaan ontwikkelingen sneller door regels en wetten. Ik ben voorstander van de aarde opnieuw verdelen waarbij gelijkgestemde bijelkaar gaan wonen.

verstuurd mee mn Sonix Ksperia

Comment

Het land op de aarde opnieuw verdelen is een utopie en geeft geen garantie dat het eerlijk verdeeld wordt.
        Gelijkgestemde kunnen al bij elkaar gaan wonen, een libertarisch voorbeeld hiervan is de Free State Project
        Last edited by Jointjedraaien; 25 February 2015, 03:31. Reden: Naam aangepast

Comment

Zag gisteren slabcity in Amerika soort off the grid/hippy commune.

Comment

Overheden zijn niet te vertrouwen, kijk maar naar de onze.
            Geld voor welzijn en veiligheid!
            Ik ben een Groninger en zit midden tussen de aardbevingsgebieden, maar ik kan op het moment nergens voet aan wal krijgen...terwijl ik wel met de schade zit.

Comment

De vraag is meer klopt ons democratisch systeem nog wel. Het is nu zo dat de democraties gekozen mensen zich niet aan beloftes en verkiezingsprogrammas houden en 4 jaar lang doen waar ze zin in hebben. Mening van de meerderheid is niet van belang.

Comment

Nee de vraag is eigenlijk : wat is je mening over libertarisme, niet of onze democratie wel of niet werkt of dat je een communist bent of niet.
                Wat zijn je voor of tegens over libertarisme? Anders dwalen we te ver off topic.

Comment

Moet ik eerst een video kijken om het te begrijpen?
                  Dan vind ik libertarisme niet zo leuk. Maar dat komt vooral door de vorige video daarover; een stel hippies met een iets te zuid-VS accent die vage omschrijvingen geven en met moeilijke begrippen smijten. Kun je het niet in een paar zinnen samenvatten JD?
                  the philosophy of personal and economic freedom
                  Filosoferen staat vrij in mijn optiek. Vrijheid ben ik ook wel voor. Maar misbruik van die vrijheden ligt altijd op de loer. Zie de NSA, Telecomproviders en de nederlandse overheid.
                  Mag ik als eenmanszaak zo ver gaan als ik wil, onder de noemer van persoonlijke en economische vrijheid?
                  Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                  Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Nee, ik denk dat wanneer je een samenvatting op wikipedia leest een beter beeld hebt. Ik heb het filmpje geplaatst omdat mensen dit eerder kijken dan een lap tekst lezen.
                    http://nl.wikipedia.org/wiki/Libertarisme of de Engelse versie welke wellicht een stuk uitgebreider is: http://en.wikipedia.org/wiki/Libertarianism
                    "Other people are not your property. In other words: They are not yours to boss around. Their lives are not yours to micromanage. The fruits of their labour are not yours to dispose of. It doesn't matter how wise or marvelous or useful it would be for other people to do whatever it is you'd like them to do. It is none of your business whether they wear their seatbelts, worship the right god, have sex with the wrong people, or engage in market transactions that irritate you. Their choices are not yours to direct. They are human beings like yourself, your equals under Natural Law. You possess no legitimate authority over them. As long as they do not themselves step over the line and start treating other people as their property, you have no moral basis for initiating violence against them ' nor for authorising anyone else to do so on your behalf.
                    Bron

Je kan zo ver gaan als je wilt, wat nu ook het geval is, de gevolgen zijn voor je eigen rekening.
                    De vraag is wat is het verschil als je het nu doet, en wanneer je dit doet in een "vrije markt".

Wellicht dat je een iets concreter voorbeeld moet aandragen om er verder over te discussuieren.

Comment

Ik denk dat onze leefruimte op de aarde te beperkt is. Het is steeds moeilijker om mn in moderne landen een afwijkende levensstijl te hanteren. Liberalisme staat vaak synoniem aan werkschuw en stuurloos voor de "werkende klasse". Met een vrije markt lijkt de mens minder geneigd sociaal te zijn. Kijk naar dat sbs6 draakje Utopia, is meer een egoshow dan een opbouw van een ander stukje wereld.

Comment

Utopia is scripted reality; acteurs wordt verteld wat ze moeten doen die dag. Wie ze moeten haten, tegenzitten of vooruithelpen. De vorm waarin staat vast, of mag vrij ingevuld worden. Evenals de reacties.
                        Een uitermate misleidend en onjuiste reflectie van 'de werkelijkheid'.

Ik denk dat het een grote puinzooi wordt als libertarianism wordt ingevoerd op landelijke schaal. Mensen hebben een aangeboren drang voor kuddegedrag. Maar waar een kudde is, zijn leiders. En die leiders staan altijd vanzelf op, krijgen macht of zeggenschap. En daar is de verdeeldheid weer. Das Experiment is een mooi voorbeeld van hoe mensen met een vage taakomschrijving kunnen doorslaan in hun rol als ze de vrijheid krijgen. Schaf je een centrale overheid, die toeziet en ingrijpt (vrijheidsinperking) wanneer nodig, af.. Dan krijgen we tribal wars 3.0 ben ik bang.
                        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

We streven naar vrijheid en rust en onafhankelijkheid maar als het bereiken in zicht komt..veranderen we toch weer in kuddedieren. Angst voor het bereiken? Hoeveel mensen " gooien het roer om" en wonen 2 jaar later weer 3 hoog achter in Kutkrabbeveen?

Comment

Er zit een mooie gedachte achter het libertarisme. Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat zoveel "vrijheid" mij ook benauwd. Niet dat ik het niet zou wensen, maar "de mens" kan dit gewoon niet aan.

Mijn leraar boekhouden kon het altijd mooi verwoorden "de mens is erger dan een rat, de rat neemt wat hij nodig heeft en de mens wil altijd meer"

Ok, er worden regels opgesteld maar wie handhaaft en houdt toezicht ?

Ik zag dat er veel stromingen zijn die elk ook nog een tegenovergestelde visie hebben, dat maakt het moeilijk om zo maar een oordeel te vellen.
                            Stemma doet het forum, stout 2017

Stemma doet stout (2016)
                            Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

Comment

Klopt Stemma alternatieve levensstijllen worden al snel veroordeeld door de meerderheid van " normale" mensen. Dit is ook een rem op ontplooiing. Maar door alle regels en valse veiligheid is het ook super eng om uit het systeem te stappen, we zijn nou eenmaal kuddedieren (gemaakt). Maar als JD nog ooit een eigen natie begint wil ik wel mee.

Comment

Bezig...
                              X