Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zwarte piet of niet ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Zwarte piet of niet ?

    Korting op 420shop
    Al enkele jaren verbaas ik mij over de discussie of zwarte piet racistisch is of niet.

    In mijn jeugd liep Piet nog met de roe, maar persoonlijk vond ik Sinterklaas de engerd, want die bepaalde of Piet mij in de zak stopte om vermalen te worden tot pepernoten in Spanje.

    Met mijn kinderen was het Sinterklaasfeest al een stuk gezelliger en gek genoeg heb ik Piet nooit als neger gezien, maar net als Sint een karikatuur die bij het kinderfeest hoort. Als een acrobaat bij een circus. Als een van mijn zoontjes een donkere man aanwees en opgewonden riep 'kijk mam, een zwarte piet' , legde ik uit dat Zwarte Pieten bij Sinterklaas woonden in Spanje.

    Na een aantal jaren dat gedoe rondom Zwarte Piet aangezien en aangehoord te hebben moet ik eerlijk zeggen dat het mij niet meer zo veel uitmaakt of er gekleurde Pieten bijkomen. Zwart, groen, blauw, bruin, wit het maakt mij niet meer uit.
    Als het maar niet van die afgrijselijke kaas- of stroopwafelpieten zijn.

    Ben ik dan overtuigd dat Zwarte Piet rascistisch is en geef ik tegenstanders gelijk?
    Nee, maar ik ben dat gezeik zo zat. Laat mensen hun energie stoppen in belangrijker zaken.

    Waar ik wel faliekant op tegen ben is demonstreren tijdens intochten of situaties waar kinderen bij zijn, dat vind ik echt te laf voor woorden.
    Ga dan met je spandoek tegen rascisme protesteren op een bijeenkomst van de NVU, dan heb je pas ballen.

    Bij ons zijn de Zwarte Pieten bruin, al jaren trouwens.

    Hoe Zwart zijn de Pieten bij jullie ?

    Doe je verhaal en geef je mening.

    Geen gescheld of geruzie, het is een kinderfeest
    Stemma doet het forum, stout 2017

    Stemma doet stout (2016)
    Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

    #2
    Re: Zwarte piet of niet ?

    Bij mij ook altijd geleerd dat het zwarte van de roet kwam in de schoorstenen.

    Dat gezeik over racistisch zijn ben ik wel zat. En is zeker niet het slaafje van de sint.

    Ik ben van mening dat het vooral soort van traditie is geworden der loop de jaren. Voor mij moeten er dus dan ook niet inneens gele groene.... Pieten bijkomen.

    Thugz


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Dutch-Bleu-Autoflower-Contestkweek
    Thugz Binnentuin met 400w zonnetje

    Comment


      #3
      Re: Zwarte piet of niet ?

      Welke kleur zou zwarte Piet zijn?
      Pas u aan aan de onaangepasten. Wees tolerant voor de intoleranten. Omarm hen die u afwijzen. Het systeem heeft gefaald.
      Het systeem betreurt dit ten zeerste.

      Comment


        #4
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


          #5
          Re: Zwarte piet of niet ?

          Zwarte piet moet blijven,sinterklaas moet weg,scheelt een hoop drukte hier.
          verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

          Comment


            #6
            Re: Zwarte piet of niet ?

            +1 LR2

            Het wordt gewoon een beetje eng, hoe vaak ik het met je eens ben de laatste tijd.
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


              #7
              Re: Zwarte piet of niet ?

              Dan vergeet je er wel bij te vermelden dat het boekje waar de moderne sinterklaas op gebaseerd is geschreven is in 1850 door een Nederlander. Slavernij is pas later afgeschaft en Nederland had op die moment nog de kolonies. Zwarte piet is dan idd een soort karikatuur geworden ja, van een slaaf. En eentje die verdomd veel weg heeft van een neger met kroeshaar, juwelen en rode lippen. Ik vind dikwijls dat zwarten vaak en gemakkelijk die racial card trekken. In dit geval lijkt het mij toch wel wat terecht te zijn.

              Dan vind ik ook wel dat de discussie laat komt, heel laat.
              Nuja, ik ben blank, ik ken geen geschiedenis van zoveel 100'n jaren slavernij. Ja, ik denk er het mijne van. Maar laat het is aan buitenlanders zien, blank of zwart, voor hun is het duidelijk. Hier is het dan traditie, en o wee als daar iets aan veranderd wordt. En speel geen slachtoffer. Het ligt iets gevoeliger denk ik als in de 19de eeuw slavernij nog gewoon bestond. Moest dat boekje later geschreven zijn dan was er wsl van een klecht geen sprake.

              Comment


                #8
                Re: Zwarte piet of niet ?

                Comment


                  #9

                  Comment


                    #10
                    Re: Zwarte piet of niet ?

                    Comment


                      #11
                      Re: Zwarte piet of niet ?

                      [Cynisch]
                      Ik ga volgend jaar tijdens Sinten Maarten wraak nemen. Alleen nog echte Nederlandse kinderen, krijgen dan snoep.

                      Serieus: IK moet echt oppassen dat ik geen hekel krijg aan negers, als ik die anti piet betogers zie.
                      Gelukkig ken ik ook negers, die deze discussie net zo belachelijk vinden, als mij.

                      Een dag na de aanslag in Parijs staan hier gasten tegen zwarte piet te demonstreren.



                      En uit de Bijlmer:

                      Lets not criticize but legalize

                      Comment


                        #12
                        Re: Zwarte piet of niet ?

                        Heb je de 'blanken' dan niet mee zien betogen tegen zwarte piet ?
                        Gisteravond op Npo1 een discussie over voor en tegenstanders van zwarte piet.
                        Ik vond de blanke tegenstander gewoon een 'enge vent' zo agressief als hij was in zijn stellingname.
                        Stemma doet het forum, stout 2017

                        Stemma doet stout (2016)
                        Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

                        Comment


                          #13
                          Re: Zwarte piet of niet ?

                          Mss moeten we witte lakens verbieden, in Amerika is zo'n rascistisch clubje, de kkk, die dat als symbool dragen.

                          Comment


                            #14
                            Re: Zwarte piet of niet ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Stemma View Post
                            Heb je de 'blanken' dan niet mee zien betogen tegen zwarte piet ?
                            Gisteravond op Npo1 een discussie over voor en tegenstanders van zwarte piet.
                            Ik vond de blanke tegenstander gewoon een 'enge vent' zo agressief als hij was in zijn stellingname.
                            Laten we het even over verhoudingen hebben. Het is nog geen 1% van de bevolking die tegen zwarte piet is.
                            En die worden bij de omroepen aan het woord gelaten.

                            Extreem links en extreem rechts zijn even gevaarlijk, ze hebben namelijk beide niet zoveel op met democratie.

                            Die 1% heeft een ongelooflijke plaat voor hun harses. Ik vermoed van gewapend beton.
                            Weet je wie o.a. aan de slavenhandelaren de zwarten verkochten ? Dat waren hun eigen kleur genoten.
                            Verder zijn er ook blanke slaven geweest, maar dat past niet goed in hun verhaal.
                            Lets not criticize but legalize

                            Comment


                              #15
                              Re: Zwarte piet of niet ?

                              Ik vind Zwiebertje ook niet flatteus voor zwervers, laten we die ook verbieden.
                              En Bromsnor..
                              En Paulus de Boskabouter..
                              En Ernie en Bert..
                              En Cheech & Chong..
                              Blanke Vla
                              chocoladevla
                              Witte rijst
                              Gele vla
                              Bruine suiker
                              etc..
                              Volgens mij demonstreert het merendeel omdat ze niks beters te doen hebben.
                              Als kind sta je daar toch helemaal niet bij stil, dat Piet zwart is, een verwijzing naar slaven ?
                              Het is een kinderfeest, volwassenen zouden zich beter met dingen bemoeien die er toe doen.
                              En dan zijn er van die hersenlozen die op facebook gaan verspreiden dat ze verkleed als Zwarte Piet giftige pepernoten gaan uitdelen..
                              Het moet niet gekker worden zeg.

                              Hiephiephoera voor de multiculti samenleving.
                              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                              Comment

                              Bezig...
                              X