Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Filosofie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Filosofie

    Korting op 420shop
    Ik heb gelijk gemerkt dat er hier niet veel staat over filosofie. Nu dat is mischien een onderwerp die niet door veel mensen zal worden gelezen maar toch ben ik daar persoonlijk al heel me leven aktief me bezig. Ooit laat ik het eens neerpennen door iemand als het klaar is. maar we beginnen bij het begin natuurlijk.



    Filosofie.


    Filosofie of wijsbegeerte is het verlangen en streven naar kennis en wijsheid. In het Grieks is het woord filosofia een samenstelling van de woorden voor liefde en voor wijsheid. Een beoefenaar van filosofie wordt een filosoof of wijsgeer genoemd. In het dagelijks spraakgebruik wordt de term filosofie gebruikt om elke vorm van wijsheid of levensbeschouwing aan te duiden (zoals in "iemands filosofie") of iemands uitgangspunten (zoals in "het sluit niet aan op de filosofie achter dit plan").
    Traditionele deelterreinen van de filosofie

    De traditionele deelterreinen van de filosofie zijn ook globaal op te delen in drie richtingen; gericht op de mens zoals Wijsgerige antropologie, ethiek, esthetica, sociale filosofie en theologie; gericht op de natuur zoals metafysica en natuurfilosofie; en gericht op menselijke kennis als logica, kennistheorie, retorica en wetenschapsfilosofie. Hiernaast zijn in de twintigste eeuw enige specifieke terreinen opgekomen als existentialisme, postmodernisme, systeemtheorie en taalfilosofie. Minder expliciet is, dat sinds de 19e eeuw elke afzonderlijke wetenschap is gaan werken aan haar eigen grondslagen en hier ligt nog een wereld aan filosofische overwegingen.
    Antropologie

    Antropologie is een gedragswetenschap. Ze behelst de studie of leer van de mens (zie aldaar voor de etymologie). Deze studie houdt zich zowel bezig met alle mensen als met alle dimensies van menselijkheid. In de moderne antropologie staat het begrip dat de menselijke aard 'cultuur' centraal is. Anders gezegd, dat onze soort de capaciteit heeft ontwikkeld om onze wereld in symbolen te zien, en dat we deze symbolen sociaal kunnen leren en onderwijzen en dat we de wereld (en onszelf) op basis van dergelijke symbolen kunnen transformeren.


    Filosofie voor beginners


    Filosoferen heeft met nadenken te maken, dat is duidelijk. Maar het is niet precies hetzelfde. Je kunt nadenken over een examenvraag, over hoe je een scooter weer in elkaar moet zetten of hoe je het best een bedrijf kunt opzetten. Maar dat is allemaal nog geen filosoferen.

    Filosofie en wijsbegeerte zijn twee woorden voor hetzelfde, die allebei letterlijk: het begeren van – of houden van – wijsheid betekenen. Al de eerste mensen die zich filosoof noemden, gaven hiermee aan dat ze zichzelf niet wijs vonden, maar dat ze dat wel wilden worden, als dat tenminste kon.

    Er zijn vast akelige betweters onder de filosofen, maar eigenlijk is filosofie dus iets heel bescheidens. Iemand die filosofeert is zich bewust van dat hij (nog) niet wijs is. Met andere woorden: de dingen waarvan hij nu denkt dat ze waar of zinvol zijn, zouden best eens onzin kunnen zijn.

    Om te onderzoeken welke van onze eigen meningen misschien helemaal geen goede meningen zijn, moeten we ons bezinnen op wat we al denken te weten.

    Echt nadenken kun je alleen goed als iets je interesseert, en dat kan van alles zijn.
    We kunnen nadenken over heel concrete gevallen, bijvoorbeeld: is het waar dat deze sneeuwpop van mij is omdat ik hem gemaakt heb? Of dat dit geld van mij is ook al heb ik het ‘zwart’ gekregen? Maar in filosofie is dat niet voldoende. Je probeert dan altijd concrete gevallen te begrijpen met behulp van het algemene. Dus in dit geval: wat is eigenlijk bezit, of eigendomhttp://home.hccnet.nl/goed.gesprek/
    Last edited by o21; 4 December 2009, 18:37. Reden: opvolging van de uitleg van filosofie.

    #2
    Re: Filosofie

    Al de eerste mensen die zich filosoof noemden, gaven hiermee aan dat ze zichzelf niet wijs vonden, maar dat ze dat wel wilden worden, als dat tenminste kon.

    Er zijn vast akelige betweters onder de filosofen, maar eigenlijk is filosofie dus iets heel bescheidens. Iemand die filosofeert is zich bewust van dat hij (nog) niet wijs is. Met andere woorden: de dingen waarvan hij nu denkt dat ze waar of zinvol zijn, zouden best eens onzin kunnen zijn.
    Er waren zeker meer dan een handjevol filosofen die heel duidelijk aangaven dat ze BOVEN de andere mensen stonden op vlak van intelligentie en wijsheid (zie: Plato's Allegorie van de grot, niet enkel het vuur! het volledige verhaaltje met het opstijgen enzo, waarbij plato de mensen uitnodigt hetzelfde doel te bereiken). Toch wordt Plato bvb een filosoof genoemd.

    Ik ben ook van mening dat als je jezelf als 'compleet' beschouwd op vlak van wijsheid of intelligentie, je zeker niet als wijs man beschouwd mag worden. Ik ben geen expert over Plato's werk en leven maar ik denk toch dat zijn bijdrage aan de filosofie aanzienlijk genoeg is om filosoof genoemd te worden.

    Ik wil hiermee zeggen dat je niet wijs of intelligent moet zijn om filosoof te zijn of genoemd te worden. Als je er mee bezig bent volstaat het al.

    Interessante literatuur over Filosofie (voor beginners, die willen leren wie wie was enzo):

    Leven en Leer der Grote Denkers, door Dr. A Vloemans
    Last edited by Aurora; 5 December 2009, 10:57.
    sigpic

    Comment


      #3
      Re: Filosofie

      Een leuke intro in Filosofie is het boek van Jostein Gaarder : Sophie's wereld. Hier komen een aantal filosofen en hun denkwijzen op een leuke en toegankelijke manier in beeld.
      Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

      Comment


        #4
        Re: Filosofie

        ja, dat boekje krijgt daar inderdaad veel aandacht voor
        sigpic

        Comment


          #5
          Re: Filosofie

          ja ik ben er veel me bezig en zeker met verbanden. Ik ben een athiest. Maar wat is dat dan eigenlijk. Dus ben ik van geloof naar filosofie gesukkeld om wat verklaring in me leven te scheppen. Nu 2 jaar geleden nog leek op het vlak. Aldoende leert men maar hulp is altijd lueker. Daarom beetje deze treat omdat er niets van instaat op het forum en als er iets is wat ik gra doe als ik stoned ben is filosoferen over alles met vrienden. Maar ga zeker eens de lectuur doornemen dat jullie hier hebben gezet. thx

          P.S. : Ik voel me zeker geen slimmen en ook niet een filosoof ik ben een zoeker naar antwoorden en denk dat ik ze hier zal vinden in een filosofie van me eigen uiteindelijk of toch zo dicht mogelijk. pffff denk dak weer stoned ben

          Comment


            #6
            Re: Filosofie

            ok hier is het dan. Een eigen filosofie. Een eigen levensovertuiging. Zonder geloof in god of godsdienst. Een vrije social geaccepteerde levensovertuiging die past in de huidige samenleving zonder de fouten te maken die we nu maken als individuelen en als ras. Want goe bezig zijn we toch niet. Ons ras : de mensheid wel die doet het niet goed en onze planeet is al even ziek als onzelf door onze schuld dan nog wel. Dus ik zou beginnen met waarden. Waarden die waardevol zijn voor mij. Maar ook voor een maatschappij en voor een samenleving.

            1.vertrouwen

            accrediteren, betrouwen, afgaan op, bouwen, geloven, hopen, steunen op, zich verlaten op
            confidentie, fiducie, geloof, overtuiging, hoop, krediet, overtuiging
            Gevonden op http://www.heelom.com/Echo/zoekrobot/woo

            VERTROUWEN
            -bouwen -ervan uitgaan -fiductie -geloof -geloven -hebben -hoop -krediet -moed -Nederlands werkwoord -rekenen -tellen -toevertrouwen -trouwen -ver- plus trouwen -vertrouw -fiducie -confidentie -betrouwen
            Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoor

            vertrouwen
            [zelfstandig naamwoord]• het geloof dat je op iemand kunt rekenen
            vb:ik heb wel vertrouwen in mijn vriend
            • daar heb ik geen vertrouwen in [ik geloof niet dat het zal lukken]

            • ze is erg goed van vertrouwen [denkt dat iedereen eerlijk is]

            • hem in vertrouwen nemen [een geheim vertellen]

            Gevonden op http://www.muiswerk.nl/WRDNBOEK/LTR_V/W2

            vertrouwen
            [regelmatig werkwoord]• geloven dat hij eerlijk is
            vb:ik vertrouw deze aannemer volkomen
            tegenstelling: achterdocht

            op iets of iemand rekenen
            vb:ze vertrouwt op haar gevoel


            2. loyaliteit

            die ook trouw is en dus heel dicht aan de eerste waarde hangt en eigenlijk niet zonder kan. De eerste waarde slaat op de tweede die terug slaat op het eerste. dus loyaliteit


            loyaliteit of Trouw is een morele verbondenheid, vasthoudendheid, of het zich houden aan een verbintenis, band, of verplichting. Waar deze verplichting niet wordt nageleefd, waar trouw wordt geschonden en wantrouwen intreedt, kan sprake zijn van verraad.
            Loyaliteit tussen personen onderling is vaak wederzijds, maar trouw kan ook zelf opgelegd zijn aan een afwezig idool of aan een gedachtegoed.

            Ethisch begripOntwikkelingspsychologie

            Hier wordt trouw of loyaliteit vaak gelinkt aan de houding die kinderen aannemen tov hun ouders. Kinderen met een goede ouderband "verdedigen" doorgaans hun ouders, en blijven vaak loyaal, ook al gaan de ouders in de fout.
            Het kan echter tot een trauma of breuk leiden, als ouders zelf niet loyaal zijn tov hun kinderen, of als ze dermate de maatschappelijke regels overtreden dat (zelfs) kinderen afhaken. Hoe jonger de kinderen dan zijn, hoe groter de emotionele schade in hun ontwikkeling.

            bron : http://nl.wikipedia.org/wiki/Trouw_(ethiek)

            De derde waarde is disipline of toewijding. ook terug verbonden met de eerste en de tweede waarde.

            3.toewijding

            toewijding
            enthousiasme, applicatie, bezieling, ijver, inzet, overgave, verknochtheid
            zelfopoffering
            Gevonden op http://www.heelom.com/Echo/zoekrobot/woo

            TOEWIJDING
            -aandacht -ambitie -applikatie -devotie -ernst -genegenheid -ing-vorm van toewijdtrouw -verknochtheid -zorgzaamheid -zorg -wijding -ijver -dedicatie -applicatie
            Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoor

            toewijding
            permanente en volledige aandacht, overgave; vroomheid
            Gevonden op http://www.schooltv.nl/eigenwijzer/begri

            toewijding
            [zelfstandig naamwoord]• veel inzet
            vb:met toewijding verricht hij zijn taken
            synoniem: overgave
            Waarde vier is dan ook onvermijdelijk Respect.
            4.Respect

            betekent aanzien, eerbied of waardering, die men heeft voor (of ontvangt van) iemand vanwege zijn kwaliteiten, prestaties of vaardigheden. Het woord betekent oorspronkelijk "omzien naar", en vandaar "rekening houden met".
            Respect
            `Respect` betekent `aanzien`, `eerbied` of `waardering`, die men heeft voor (of ontvangt van) iemand vanwege zijn kwaliteiten, prestaties of vaardigheden. Het woord betekent oorspronkelijk `omzien naar`, en vandaar `rekening houden met`.
            Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Respect

            Respect
            Komt van re-spect; dus nog eens, (beter) kijken naar de ander, waardoor je de kwaliteit van die ander beter waarneemt, en je jezelf wat minder belangrijk maakt ten opzichte van die ander. (creeert bescheidenheid)
            Afgedwongen respect: Je kijkt naar iemands macht, kracht of potentieel waardoor hij angst, ontzag of gevoelens van minderwaardigheid i
            Gevonden op http://www.universele-beschaving.nl/Univ

            respect
            achting, eerbiediging, ontzag, eerbied
            betrekking, opzicht
            Gevonden op http://www.heelom.com/Echo/zoekrobot/woo

            RESPECT
            -aanzien -achting -bewondering -egard -gezag -hoogachting -waardigheid -waardering -ontzag -egards -eerbiediging -eerbied -betrekking -wie het opzicht heeft, mag de scepter zwaaien
            Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoor


            En dan onvermijdelijk op nummer vijf is dan Kwaliteit (hoedanigheid)
            5.Kwaliteit

            betekent in feite hoedanigheidhttp://nl.wikipedia.org/wiki/Kwaliteit_(hoedanigheid)
            Last edited by Jointjedraaien; 20 May 2011, 03:00.

            Comment


              #7
              Re: Filosofie

              Ik heb vroeger in kortrijk op de veemarkt een goed praatcafe gekend in de begin jaren '90 naam was filosoofken ,nu Orias vind het fijn je zo een topic aansnijdt ,ben daar ook me bezig enkel ik ben meer spiritueel aangelegt en geloof meer in intuitie .. energie en zijn kracht............heb het er nog wel eens over !!
              Voor jou heb ik deze nog gevonden Grtz l@tin

              UITSPRAKEN VAN FILOSOFEN: OM OVER NA TE DENKEN EN OVER TE FILOSOFEREN…
              Gottfried Wilhelm Leibniz: 'Filosofie is dat vakgebied waarop je een hoop stof doet opwaaien en vervolgens klaagt over het feit dat je niets kunt zien.'
              Benedictus de Spinoza: 'Iedereen moet vrij zijn om de basis van zijn overtuiging te kiezen. Dat geloof mag alleen op zijn vruchten beoordeeld worden.'
              : 'De vriendschap acht ik zo hoog dat ik ervan overtuigd ben dat degenen die sterven voor iemand die ze beminnen, er tot het laatste ogenblik gelukkig om zijn.'
              Socrates:'Onwetendheid is de bron van alle kwaad.'
              Aristoteles: 'De ergste vorm van ongelijkheid is proberen ongelijke dingen gelijk te maken
              Thomas Hobbes: 'Als mensen iets begeren, zegt men ook wel dat ze het liefhebben. Begeerte en liefde zijn dus hetzelfde, behalve dat we met begeerte altijd de afwezigheid van het object aangeven, en met liefde meestal de aanwezigheid ervan.'
              Plato: 'Filosoferen is in feite: je voorbereiden op de dood.'
              David Hume: ‘De Waarheid komt voort uit een gedachtewisseling tussen vrienden’.


              Arthur Schopenhauer: 'Geboren worden is een nodeloos storende episode in de gelukzalige rust van het niets.'
              Friedrich Nietzsche: 'Slangen die niet van huid kunnen verwisselen gaan ten gronde. Evenzo de geesten die men verhindert van mening te veranderen; ze houden op geest te zijn.'
              Karl Marx: 'Het komt er niet op aan de wereld te begrijpen, het komt erop aan haar te veranderen.'
              : 'Er komt een moment in het leven waarop de onmiddellijkheid gerijpt is en de geest een hogere vorm eist. Als dat niet gebeurt, komt de beweging tot stilstand en treedt de zwaarmoedigheid in. Het merkwaardigste aan de melancholie is haar onverklaarbaarheid. Vraag je een zwaarmoedige wat hem zo bedrukt, zal hij antwoorden: 'Ik weet het niet.' Daarin ligt het oneindige van de melancholie.'
              Georg Wilhelm Friedrich Hegel: 'De mens leert uit de geschiedenis dat de mens niets leert uit de geschiedenis.'
              Immanuel Kant: 'De mens is het enige wezen dat opvoeding nodig heeft.'
              Thomas van Aquino: 'De zekerheid die het goddelijke licht schenkt, is groter dan de zekerheid die het menselijk verstand schenkt.'
              David Hume: ‘Bestudeer de religieuze principes die al eeuwenlang de wereld beheersen, en je zult ervan overtuigd zijn dat ze niets meer dan de dromen van een zieke geest zijn.’
              Aristoteles: 'Wat is de mens? Een monument van zwakheden, een prooi van het moment, een speling van het lot. De rest is slijm en gal.'
              Socrates: 'Trouw in ieder geval. Als je een goede vrouw hebt, word je gelukkig. Als je een slechte vrouw hebt, word je een wijsgeer.'



              Last edited by latindos; 13 December 2009, 00:16.
              Stay calm. Everything is going to be okay. There will be marijuana giveaways

              Comment


                #8
                Re: Filosofie

                mooie latindos.
                zal ik zeker doornemen maatje.
                de bedoeling is dat ik een filosofie zou kunnen maken gebaseert op wat wij voelen en denken en niet over wat we willen of kunnen bereiken.

                Comment

                Bezig...
                X