Ik heb gelijk gemerkt dat er hier niet veel staat over filosofie. Nu dat is mischien een onderwerp die niet door veel mensen zal worden gelezen maar toch ben ik daar persoonlijk al heel me leven aktief me bezig. Ooit laat ik het eens neerpennen door iemand als het klaar is. maar we beginnen bij het begin natuurlijk.
Filosofie.
Filosofie of wijsbegeerte is het verlangen en streven naar kennis en wijsheid. In het Grieks is het woord filosofia een samenstelling van de woorden voor liefde en voor wijsheid. Een beoefenaar van filosofie wordt een filosoof of wijsgeer genoemd. In het dagelijks spraakgebruik wordt de term filosofie gebruikt om elke vorm van wijsheid of levensbeschouwing aan te duiden (zoals in "iemands filosofie") of iemands uitgangspunten (zoals in "het sluit niet aan op de filosofie achter dit plan").
Traditionele deelterreinen van de filosofie
De traditionele deelterreinen van de filosofie zijn ook globaal op te delen in drie richtingen; gericht op de mens zoals Wijsgerige antropologie, ethiek, esthetica, sociale filosofie en theologie; gericht op de natuur zoals metafysica en natuurfilosofie; en gericht op menselijke kennis als logica, kennistheorie, retorica en wetenschapsfilosofie. Hiernaast zijn in de twintigste eeuw enige specifieke terreinen opgekomen als existentialisme, postmodernisme, systeemtheorie en taalfilosofie. Minder expliciet is, dat sinds de 19e eeuw elke afzonderlijke wetenschap is gaan werken aan haar eigen grondslagen en hier ligt nog een wereld aan filosofische overwegingen.
Antropologie
Antropologie is een gedragswetenschap. Ze behelst de studie of leer van de mens (zie aldaar voor de etymologie). Deze studie houdt zich zowel bezig met alle mensen als met alle dimensies van menselijkheid. In de moderne antropologie staat het begrip dat de menselijke aard 'cultuur' centraal is. Anders gezegd, dat onze soort de capaciteit heeft ontwikkeld om onze wereld in symbolen te zien, en dat we deze symbolen sociaal kunnen leren en onderwijzen en dat we de wereld (en onszelf) op basis van dergelijke symbolen kunnen transformeren.
Filosofie voor beginners
Filosoferen heeft met nadenken te maken, dat is duidelijk. Maar het is niet precies hetzelfde. Je kunt nadenken over een examenvraag, over hoe je een scooter weer in elkaar moet zetten of hoe je het best een bedrijf kunt opzetten. Maar dat is allemaal nog geen filosoferen.
Filosofie en wijsbegeerte zijn twee woorden voor hetzelfde, die allebei letterlijk: het begeren van – of houden van – wijsheid betekenen. Al de eerste mensen die zich filosoof noemden, gaven hiermee aan dat ze zichzelf niet wijs vonden, maar dat ze dat wel wilden worden, als dat tenminste kon.
Er zijn vast akelige betweters onder de filosofen, maar eigenlijk is filosofie dus iets heel bescheidens. Iemand die filosofeert is zich bewust van dat hij (nog) niet wijs is. Met andere woorden: de dingen waarvan hij nu denkt dat ze waar of zinvol zijn, zouden best eens onzin kunnen zijn.
Om te onderzoeken welke van onze eigen meningen misschien helemaal geen goede meningen zijn, moeten we ons bezinnen op wat we al denken te weten.
Echt nadenken kun je alleen goed als iets je interesseert, en dat kan van alles zijn.
We kunnen nadenken over heel concrete gevallen, bijvoorbeeld: is het waar dat deze sneeuwpop van mij is omdat ik hem gemaakt heb? Of dat dit geld van mij is ook al heb ik het ‘zwart’ gekregen? Maar in filosofie is dat niet voldoende. Je probeert dan altijd concrete gevallen te begrijpen met behulp van het algemene. Dus in dit geval: wat is eigenlijk bezit, of eigendomhttp://home.hccnet.nl/goed.gesprek/
Filosofie.
Filosofie of wijsbegeerte is het verlangen en streven naar kennis en wijsheid. In het Grieks is het woord filosofia een samenstelling van de woorden voor liefde en voor wijsheid. Een beoefenaar van filosofie wordt een filosoof of wijsgeer genoemd. In het dagelijks spraakgebruik wordt de term filosofie gebruikt om elke vorm van wijsheid of levensbeschouwing aan te duiden (zoals in "iemands filosofie") of iemands uitgangspunten (zoals in "het sluit niet aan op de filosofie achter dit plan").
Traditionele deelterreinen van de filosofie
De traditionele deelterreinen van de filosofie zijn ook globaal op te delen in drie richtingen; gericht op de mens zoals Wijsgerige antropologie, ethiek, esthetica, sociale filosofie en theologie; gericht op de natuur zoals metafysica en natuurfilosofie; en gericht op menselijke kennis als logica, kennistheorie, retorica en wetenschapsfilosofie. Hiernaast zijn in de twintigste eeuw enige specifieke terreinen opgekomen als existentialisme, postmodernisme, systeemtheorie en taalfilosofie. Minder expliciet is, dat sinds de 19e eeuw elke afzonderlijke wetenschap is gaan werken aan haar eigen grondslagen en hier ligt nog een wereld aan filosofische overwegingen.
Antropologie
Antropologie is een gedragswetenschap. Ze behelst de studie of leer van de mens (zie aldaar voor de etymologie). Deze studie houdt zich zowel bezig met alle mensen als met alle dimensies van menselijkheid. In de moderne antropologie staat het begrip dat de menselijke aard 'cultuur' centraal is. Anders gezegd, dat onze soort de capaciteit heeft ontwikkeld om onze wereld in symbolen te zien, en dat we deze symbolen sociaal kunnen leren en onderwijzen en dat we de wereld (en onszelf) op basis van dergelijke symbolen kunnen transformeren.
Filosofie voor beginners
Filosoferen heeft met nadenken te maken, dat is duidelijk. Maar het is niet precies hetzelfde. Je kunt nadenken over een examenvraag, over hoe je een scooter weer in elkaar moet zetten of hoe je het best een bedrijf kunt opzetten. Maar dat is allemaal nog geen filosoferen.
Filosofie en wijsbegeerte zijn twee woorden voor hetzelfde, die allebei letterlijk: het begeren van – of houden van – wijsheid betekenen. Al de eerste mensen die zich filosoof noemden, gaven hiermee aan dat ze zichzelf niet wijs vonden, maar dat ze dat wel wilden worden, als dat tenminste kon.
Er zijn vast akelige betweters onder de filosofen, maar eigenlijk is filosofie dus iets heel bescheidens. Iemand die filosofeert is zich bewust van dat hij (nog) niet wijs is. Met andere woorden: de dingen waarvan hij nu denkt dat ze waar of zinvol zijn, zouden best eens onzin kunnen zijn.
Om te onderzoeken welke van onze eigen meningen misschien helemaal geen goede meningen zijn, moeten we ons bezinnen op wat we al denken te weten.
Echt nadenken kun je alleen goed als iets je interesseert, en dat kan van alles zijn.
We kunnen nadenken over heel concrete gevallen, bijvoorbeeld: is het waar dat deze sneeuwpop van mij is omdat ik hem gemaakt heb? Of dat dit geld van mij is ook al heb ik het ‘zwart’ gekregen? Maar in filosofie is dat niet voldoende. Je probeert dan altijd concrete gevallen te begrijpen met behulp van het algemene. Dus in dit geval: wat is eigenlijk bezit, of eigendomhttp://home.hccnet.nl/goed.gesprek/
Comment