ZUTPHEN - "Ik dacht door de hennepplanten buiten neer te zetten, dat ik dan hooguit een boete zou krijgen." De 28-jarige L.S. uit Zutphen moest echter tot zijn schrik woensdag voor de rechter verschijnen.
S. had in de Beethovenstraat 34 hennepplanten op zijn balkon staan. De politie kreeg een anonieme tip over de planten, gevolgd door een tip over stankoverlast. Agenten troffen bij een huiszoeking augustus vorig jaar de planten op het balkon aan, maar binnen stonden er nog meer in een kweektent. In totaal 104 planten waren in de woning van S. te vinden. "Een uit de hand gelopen hobby", noemde hij het. Een hobby met vergaande gevolgen: Woonbedrijf Ieder1 gooide hem zijn huis uit. Hij woont inmiddels bij zijn vriendin en is recent vader geworden. "En als vader moet je het goede voorbeeld geven", zei de rechter. S. beaamde dit. Hij wil graag een werkstraf verrichten. Hem was door het Openbaar Ministerie een werkstraf van 80 uur aangeboden, maar S. kwam niet opdagen. Hij heeft de brief nooit ontvangen omdat hij middenin de gedwongen verhuizing zat. De officier van justitie besloot niet van deze eis af te wijken. De rechter vond de eis passend en legde deze op. ,,Die 80 uur ga ik netjes verrichten'', besloot S. de zitting.
Comment