Ruim zeshonderd tieners die cannabis roken, onder wie sommige jonger dan 15, klopten daarvoor in 2013 bij de hulpverlening aan. Hun aantal blijft toenemen. Dat staat in het jongste rapport van de Vlaamse Vereniging van Behandelingscentra Verslaafdenzorg (VVBV) waarover De Standaard en Het Nieuwsblad vandaag berichtten.http://clint.be/actua/meer-tieners-z...annabisgebruik
Forum Top Ad MOBILE Smallest
Collapse
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Meer tieners zoeken hulp voor cannabisgebruik
Collapse
X
-
Re: Meer tieners zoeken hulp voor cannabisgebruik
Ahum... ik krijg de indruk dat dit artikel niet vanuit een objectieve invalshoek werd geschreven.
Ik geloof graag dat er veel jongeren in behandeling zijn voor cannabisverslaving maar volgens mij gooit de schrijver de cijfers van cannabis -en meervoudige drugverslaafden bij elkaar.
Comment
-
Weet niet hoe het in Belgie gaat hoor, maar het zou me niks verbazen, dat er ook wordt gezegd:
"Als je hulpverlening neemt, dan krijg je strafvermindering. "
Dan krik je de cijfers wel lekker omhoog, en kun je je eigen beleid ondersteunen met die cijfers.
Net zoals ze in Nedelrand doen/deden bij festivals:
"Boete accepteren, dan mag je verder. "
Maar dan wel gelijk een strafblad aan je ass.
Maar controle is nodig hoor, moet je kijken hoeveel veroordeelde personen/criminelen daar rondlopen.
Bezoekers van Lowlands die betrapt zijn op drugsbezit, hebben een strafblad gekregen zonder tussenkomst van een advocaat. En dat zou niet moeten. Dat schrijven de advocaten Juriaan de Vries en Christian Flokstra. Het openbaar ministerie maakte na het festival in Biddinghuizen bekend dat 119 bezoekers werden aangehouden voor bezit van drugs. Zij kregen direct een voorstel voor een boete of een taakstraf. Verdachten die dat voorstel accepteerden, hebben nu een strafblad. Dat strafblad kan problemen opleveren bij het aanvragen van een Verklaring omtrent gedrag (VOG) die voor steeds meer banen nodig is.Het Openbaar Ministerie zegt dat het de festivalgangers wel wijst op hun recht op een advocaat. Volgens De Vries en Flokstra duurt het in de praktijk een tijd voor er één aanwezig is, terwijl de verdachten waarschijnlijk snel weer terug willen naar het festival. De twee pleiten ervoor dat er voortaan ook advocaten bij Lowlands aanwezig zijn als justitie drugszaken snel wil afhandelen.
.Last edited by Faach Viechuur; 15 June 2015, 17:08.
Comment
-
Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.
Comment
-
In Nederland is het niet anders hoor, qua gekleurdheid van het "onafhankelijke" staatsnieuws.
Wat dat betreft doen we niet veel onder voor Rusland of China (NK gaat me net te ver).
Dit is denk ik ook de voornaamste reden, dat de cijfers zo hoog/gestegen zijn.
Ik wil ook niet zeggen dat er nooit hulpverlening aangeboden hoeft te worden bij cannabisgebruik/misbruik.
Maar ik geloof niet dat het nu ineens veeeeeeeeel erger is dan voor die tijd.
Ik geloof eerder dat er nu strenger op toe wordt gezien.
Zonder achtergrond informatie, zeggen cijfers niet veel.
Ook een leuk voorbeeld over de betrouwbaarheid van cijfers.
En nog wel van onze beste vrienden:
Vorige week verscheen het jaarlijkse juichrapport over het functioneren van politie en justitie. Maar onderzoek van gastcorrespondent Bart de Koning laat een heel ander verhaal zien: stijgende kosten, dalende ophelderingspercentages, fictieve politie-eenheden en gegoochel met statistieken zijn slechts enkele van de ongemakkelijke waarheden over het Nederlandse politieapparaat.
Daarom zeg ik, we doen niet onder voor Rusland en/of China.
Ok, misschien een beetje overdreven, maar hier doen we er altijd wel zo schijnheilig over.
Alsof het manipuleren van de publieke opinie via het staatsnieuws, en gegoochel met belangrijke cijfers, alleen daar gebeurt.
Maar het grote probleem hiermee is, dat in Rusland of China mensen er redelijk van bewust zijn, en ze het dus met een korrel zout nemen.
Hier geloven alle schapen alles, en worden dit soort nieuwsberichten zonder verder na te denken voor waar aangenomen.
Comment
Comment