Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

9 kweken, en altijd rotten mijn toppen weg

Collapse
This topic has been answered.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    9 kweken, en altijd rotten mijn toppen weg

    Korting op 420shop
    Pffff, ik heb zelfs de energie niet om het uit te typen want het zit me diep. Ik heb enkele weken geleden al mijn kweek materiaal op stock gezet want ik ben het kotsbeu om telkens mijn bloed, zweet, geld en tranen in de vuilnisbak te moeten smijten.

    Ik heb hier al enkele kweekverslagjes neer gezet, wat ik er nooit bij zet is dat ik telkens 2 of 3 van de 4 geoogste planten de vuilbak in vliegen, laatste kweek lag alles de vuilbak in. Ik zij het niet uit schaamte... belachelijk ik weet het.

    In 2022 was ik begonnen met kweken in de minigrow box. Geen enkele van de 3 kweken in de box had ik iets aan. De eerste had ik te vroeg geoogst, de andere 2 begonnen te rotten kort na de oogst een probleem die ik blijkbaar altijd ging hebben.

    Omdat ik nog maar net begon te kweken dacht ik dat het aan mijn onervaren "kweekstijl" lag. Dus ik begon te lezen en te lezen en te lezen... Wat altijd terug kwam is dat ik kweek in een omgeving die een te hoge luchtvochtigheid (in mijn geval 60-70%) heeft, dat ik tijdens de oogst steriel moet werken en moet zorgen voor een goeie luchtcirculatie.

    De hoge LV in combinatie met een plant in een kleine box dacht ik dat overschakelen naar een tent het best was, ik ging ook nooit genoeg kunnen oogsten uit de box om voor 3-4 maanden genoeg wiet te hebben, dus een tent waar ik er max 4 ik kon zetten leek me dan ook beter.

    Dan maar een tent gekocht die 70x70 is samen met een luchtontvochtiger en een grote metal fan die constant voor circulatie zorgt, 3 kweken later moest ik er toch telkens opnieuw 2 of 3 weg smijten. De enige die het overleefde was de Amnesia haze van soma seeds.

    In mijn ogen maakte ik vooruitgang, het was tenslotte niet alle planten en de ene is al wat vatbaarder dan de andere. Omdat de Amnesias het overleefde dacht ik dat ze waarschijnlijk het meest resistent is aan mijn omgeving. Dus de volgende kweek allemaal sativas gepland. Deze kweek eindigde opnieuw met 2 planten die de vuilbak in vliegen, telkens na de oogst. 1 van de 2 amnesias schimmelde niet en de silver haze van greenhouse overleefde het ook, de lemon haze was er ook aan voor de moeite.

    Intussen was ik overgeschakeld naar een tent van 1 vierkante meter en 2 meter hoog, de luchtontvochtiger die ik eerst had werd ook vervangen door een krachtiger en duurder exemplaar en nog een extra monkey fan werd in de tent gehangen.

    In mijn ogen kon ik niet veel anders meer doen dan nog hygiënischer werken, iedere plant had zijn eigen schaar om mee te oogsten om kruisbesmetting te voorkomen, de kamer werd gekuist met dettol in plaats van gewone vloerreiniger. Tussen de kweken poetste ik de tent grondig uit met dettol alsook de fans enz... Opnieuw verloor ik er telkens 2 of 3 en zat ik ook met altijd met 1 plant die toprot had.

    Laatste kweek had ik 4 planten gezet van Sweet Seeds, de Fast versie van hun gamma. Volgens hun site zouden ze moeten klaar zijn in 7 weken en zijn ze zeer resistent tegen schimmels. Dit in combinatie met de snelle bloeitijd de luchtonvochtiger de extra ruimte in de tent dacht ik dat ik hier eindelijk misschien eens alles ging kunnen houden. Er was tenslotte minder tijd om toprot te kweken door de kortere bloeitijd.

    Nope na 3 dagen drogen wist ik dat alles naar de kloten was. Enkel 1 van deze 4 had toprot en het was miniem, dat deel werd verwijderd tijdens de oogst en toch sneuvelen alle 4 mijn planten.

    Je vraagt je misschien af hoe ik al na 3 dagen weet dat ze allemaal naar de kloten zijn, wel omdat de vorige 7 kweken telkens dezelfde kutgeur uit de buds komt na enkele dagen drogen en deze was niet anders. Toch laat ik altijd alles drogen alsof niets aan de hand is, curen gebeurd ook altijd zoals het moet desondanks ik weet dat ze er niet beter op gaan worden. Uiteindelijk vliegt alles de vuilbak in.

    Ik woon aan de kust, het huis heeft last van vocht. Maar de kamer waar ze stonden slaat de ontvochtiger automatisch aan wanneer de LV boven de 55% gaat, er word altijd gekuist met dettol. Moet ik ze verdomme in een hermetisch afgesloten ruimte steken?

    Intussen rook ikzelf niet meer, niet omdat ik niet wil maar omdat het verdomme duur is om wiet te kopen, en als ik er dan toch koop is het met een dubbel gevoel, zoveel moeite en geld om dan naar een fucking dealer te moeten gaan en kutwiet te roken.

    Ik weet zelfs niet wat mijn vraag is, ik moest het gewoon eens uit typen en kijken wat jullie ervan denken... Ik ben mijn drive kwijt om nog te kweken zeker na de laatste kweek. Ik doe het nochtans zeer graag, ik denk dat niet veel mensen er nog zouden aan beginnen na 2 jaar zoveel keer met je hooft tegen de muur te lopen. WTF kan ik nog doen, de motivatie is weg.


    Last edited by TegridyFarms; 5 dagen geleden.
  • Answer selected by TegridyFarms at 1 dag geleden.

    En toch denk ik dat jou maat niet gek is

    Ooit een hok gehad
    En de eerste keren was de ronde perfect
    Maar de wiet zat zo'n gore muffe geur en smaak aan
    2 rondes onrookbare mooi uitziende wiet
    Echt fucking smeriger muffe kut geur smaak

    Hij had ook de wanden achter de kast zwart van de spocht (zwarte schimmel)

    Na de kamer goed gereinigd te hebben
    En overgesaust te hebben
    Was het probleem verholpen!

    Wat zeer belangrijk is!!!!
    Schimmels eerst verwijderen!!!!
    Met hg schimmelreiniger en daarna pas oversausen
    Want als je over de schimmel saust
    Groeid de schimmel gewoon door onder de sauslaag
    Waardoor het vanzelf weer doorslaat

    En dan is mijn advies
    Om die kamer 8n een schimmelwetende saus te sausen
    Omdat je lv daar hoger blijft foor het kweken
    En jij wilt voorkomen dat je er weer last van gaat krijgen

    Dus ik zou beginnen met het ontschimmelen van de ruimte
    Over sausen
    Met volle passie je tentje weer neer zetten
    Je ronde mooi draaien
    En met het drogen proberen de lv naar 50%te brengen
    Rond de 20 graden
    ​​​​​ik knip alles van de tak
    ik leg het pp de netten
    De afzuiger gaat zachter
    net iets onder de helft
    Ontvochtiger in je kamer
    Normaal zet ik een waaier neer die van mijn net weg blaast
    Maar met een tent van 1m2 moet de airflow ruim voldoende zijn als je de openingen beneden open hebt
    En dagelijks de wiet omwoelen
    Als je dat doet
    Dan voel je ze droger worden
    Dan komen de plekken waar de wiet tegen elkaar komt weer vloot gelegd
    Wat het drogen bevorderd

    Maar het aller belangrijkste
    De zwarte schimmel verwijderen
    Het ruikt anders naar was wat 5dagen nat in de wasmachine heeft gelegen
    Ookal ging het drogen goed!!!

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Het is mogelijk maar dan zou je al eerder rot verwachten en het zal dan sowieso altijd muf stinken in de kweekruimte. Na alles wat ik gelezen heb is mijn vermoeden dat de afzuiging te krap is en de slangen te smal zijn.

    • TegridyFarms
      TegridyFarms commented
      Editing a comment
      Hork Muffe geur heb ik nooit opgemerkt, spijtig eigenlijk, misschien dat ik die zwarte schimmel achter de kast sneller ontdekt had. Zal wel liggen omdat het raam hier dag en nacht op stond zodat de lucht van de tent naar buiten kon blazen.

    #2
    Dauwpunt, lagere voeding ec, soms ook wat minder lichtkracht, scheelt altijd in rotvorming, ik heb nog nooit schimmel of rot gehad binnen, bij te hoge lv zet ik een klein kacheltje voor mijn actieve inlaat.

    Wel heel warm maar geen ellende.

    Comment


    • Bobledsgrow
      Bobledsgrow commented
      Editing a comment
      Ik heb een ontvochtige van 150euro
      Die staat nu in mijn woonkamer van 90m3
      En die verwarmt het nu tot 24 graden zonder andere verwarming
      Max 309watt en ontvochtigd op papier 25liter per 24uur
      In werkelijkheid max lv 10 liter per 24uur
      En ze slaat uit wanneer de ingestelde waarde bereikt is
      En slaat dan zo nu en dan aan
      Een besparing van 500watt
      +lagere luchtvochtigheid
      Ik ben zeer zeer tevreden
      En in mijn ogen de gouden tip
      2 vliegen in 1 klap
      of het mes dat aan 2 kamten snijdt

    #3
    Mooi klote dat het jou zo tegen zit
    En zoals ik lees
    begint het pas echt te rotten als het geknipt is?
    Na het Knippen woel ik dagelijks de wiet om
    boven de 65%lv droogt wiet niet
    En als het droog proces niet in gang word gezet
    Gaat alles rotten ,ook rotvrije wiet!!!
    Dat doet het ook sneller als je het niet dagelijks omwoelt
    afzuiger zacht met de ontvochtiger aan
    rond de 18 graden
    op de netten dagelijks omwoelen

    autoflowers zijn gevoeliger voor rot
    Dus ik neem aan de fastflower ook iets rot gevoeliger
    Omdat de autoflower een voorouder is

    De diesels die ik erin had van soma en van karma
    Waren rotbestendig

    De laatste 2 bloeiweken minimaliseer ik het water geven
    Dagelijks moet ik dan wateren
    Dagelijks is de grond droog
    Maar geen dag hangen de dames
    En de laatste weken
    Af en toe de grote bladeren verwijderen
    Dit alles is om verdamping te minimaliseren
    en te zorgen dat je toppen zich niet vol met vocht zuigen
    zeiknatte grond = veel vocht in de plant+maximale verdamping=sneller kans op rot

    ik zou zeggen
    zet je tentje weer op
    zorg dat je je vuile vochtige lucht direct naar buiten blaast
    ontkiem je zaadjes
    gooi je schaamte weg ,want dat is nergens voor nodig
    en deel vooral aan het eind van je oogst dagelijks updates
    zodat wij jou per direct advies kunnen geven
    en dan weet ik zeker dat jij een mooi hoogwaardig stukje wiet voor jezelf gaat kweken
    zonder die dure troep uit de shop te hoeven halen

    Comment


      #4
      Wat klote man! Ik herken het gevoel, heb er zelf ook last van gehad. Inmiddels heb ik het goed onder controle en dat komt door meedere factoren:
      -afgezogen kweektent lucht naar buiten
      -geen stoffen potten meer want die laten meer luchtvochtigheid door.
      -actieve inlaat
      -Goede luchtontvochtiger van bijvoorbeeld Trotec: Luchtontvochtiger TTK 66 E

      Daarbij zou ik als je merkt dat je toprot hebt, wel alles direct goed controleren. Als je de planten omhakt en ophangt zonder het rot weg te halen, dan worden de goede delen besmet. Verder zorgen dat alles goed schoon is als je weer met een nieuwe kweek start, maar dat doe je volgens mij al. Ik weet niet wat voor luchtontvochtiger je hebt maar bij mij heeft dat ding voor het grootste verschil gezorgd. Bij jou gaat ie pas aan bij 55%, is dat niet te laat? Hier heb ik hem op 40% ingesteld en dan krijg ik de kamer op rond de 45%. Verder koop ik al mijn spullen bij greensell en zij kunnen je ook goed advies geven bij problemen, heb ik veel aan gehad.

      Succes kerel, de aanhouder wint
      Mijn kweekverslagen:
      https://tinyurl.com/yxmrfs8w
      https://tinyurl.com/y69gjs6g

      Comment


        #5
        Als je aan de kust woont dan is de schimmeldruk al gigantisch laag omdat botrytis het niet goed doet in zoutrijke omgevingen.
        Met zoveel poetsen denk ik ook eerder dat het een user error is dan iets in de omgeving.

        Wiet gaat anders ruiken tijdens het drogen, dat is heel normaal. Bij het curen komt pas de goede smaak weer naar boven.

        Als je wiet gaat schimmelen tijdens het drogen of het curen, dan gaat daar iets niet goed. Ik gebruik zelf goedkoper LV meters (1,5 euro per stuk van Aliexpress) die in mijn zakken gaan.
        Na het drogen, gaan ze met zo'n meter in de zak, dan wacht ik een nacht om te zien of de toppen goed droog zijn (LV tussen de 40-55%). Als ze dat niet zijn, dan gaan ze weer mijn droogmachine in (actieve ventilatie op 23 graden).
        Dan dagelijks controleren in de zakken, en luchten wanneer nodig tot de LV binnen in de zak stabiel rond de 40-45% blijft.

        Ik denk dat we best kunnen helpen om het een en ander te verbeteren, maar ik ken je proces niet, en ook niet je maatstaaf voor wat jij schimmel vindt.
        Als ik wit of bruine pluis zie, dan is dat schimmel. Als het gewoon raar ruikt, dan kan dat ook aan andere dingen liggen. Een vieze weckpot bijvoorbeeld, of het gebruik van dettol in een weckpot die later afgesloten weggezet wordt.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Zou een uv-c lamp hier nut hebben?

        • LR2
          LR2 commented
          Editing a comment
          Nee, ja, hangt er van af?
          Voor het ontsmetten van je wiet: nee. Die straling komt niet diep genoeg en het oppervlak wordt geoxideerd, wat je cannabinoiden afbreekt.
          Op je luchtinlaat? Ja, kan helpen. Maar die lucht beweegt vrij snel, dus die wordt niet goed gereinigd. Bovendien, na het knippen gaat die lamp uit, en ik denk(!) te lezen dat de rot er later pas in slaat. In een normaal huis zitten mega veel sporen, dus dat vermijd je niet.

        #6
        Heel vervelend zeg en ik snap je frustratie.

        Een groot misverstand is dat rot ontstaat door een hoge luchtvochtigheid, want dat is helemaal niet het geval. De tropen rotten toch ook niet constant?
        Rot ontstaat wanneer zich vocht ophoopt in de toppen en de lamp daar op schijnt. Dit vocht kan zich ophopen doordat de dag- en nacht temperatuur te ver uit elkaar liggen dus door dauwpunt. Uiteraard dien je wel een goed klimaat te scheppen om in te kweken en dat begint bij de aanzuiging van de lucht en de uitblaas strikt van elkaar te scheiden. Bij voorkeur van binnen aanzuigen want die lucht is warm en kun je zelf controleren. En uitblazen naar een andere kamer of zolder of naar buiten. Uitblazen in een andere kamer of zolder is veiliger uiteraard want je kan daar nog een filter achter zetten en zelf ruiken als er onraad is.
        Horks Fototopic 2.0

        Comment


          #7

          Comment


            #8
            Veel reacties, waarvoor dank.

            Ik zal op alle vragen/suggesties antwoorden.

            @Rreppellsteeltjam​ Mijn EC vind ik aan de lage kant, bijna alle kweken hou ik 1.3 EC aan tenzij ik merk dat ze iets meer nodig hebben. Dauwpunt is iets die ik de gaten ga moeten houden, want je wil idd geen druppels aan je toppen hangen hebben. Hoe weet ik dat ik wat minder lichtkracht moet geven? Het is tenslotte maar een 200w lamp, ik kan ze per 50w verlagen.

            @Bobledsgrow​ Mijn huidige ontvochtiger is deze https://shorturl.at/ofgq8 ,doet het zeer goed. Na nog geen 5 minuten begint er al water in het reservoir te lopen.En het houd idd de ruimte mooi warm, had geen idee dat de ontvochtiger zoveel hitte ging afgeven! Om de dag draai ik de buds om zodat ze gelijkmatig drogen. Ja ze beginnen idd te rotten nadat ze geoogst zijn. Ik bekijk tijdens het oogsten iedere top na om te zien als er geen schimmel is. De geur is meestal ook anders als er rot inzit, tussentijd herken ik het zeer snel. Drogen gebeurd rond de 50-60%. Het minder water geven tijdens de laatste weken zal ik toepassen, bladeren worden verwijderd tijdens het lollipoppen, onderaan zijn ze volledig kaal dan.

            @Spacende Hollander Bijna alles wat je zij pas ik toe, enkel de actieve inlaat is iets dat ik nog kan kopen. Lucht word direct door het raam naar buiten gevoerd. Ontvochtiger is niet van trotec, is idd wel een goed merk want mijn airconditioner is van dat merk en het koelt als geen ander. Stoffen zaken was ik mee gestopt toen ik overstapte naar kweken in een tent. Bij de volgende kweek zal ik mijn ontvochtiger gewoon constant laten werken, want het duurde nooit lang vooraleer de kamer weer de 55% raakte. Kan idd zijn dat 55% al te hoog is.

            @LR2​ Klopt idd dat ik normaal minder last van botrytis zou moeten hebben, maar in dit huis lijkt het me omgekeerd. Ik denk dat we beide dezelfde LV meters gebruiken, (https://shorturl.at/5oYRa) niet gekocht via Bol, maar zijn wel dezelfde. Hoe ik weet dat het schimmel is? gewoon aan de geur. Iedere keer komt dezelfde geur opzetten na enkele dagen. Ruikt naar zweetvoeten... ik weet dat wiet nogal kan variëren in geur maar dit is niet te harden. Hoe droger ze word hoe erger, eenmaal volledig droog en ik breek een top open zie ik de witte sporen de lucht invliegen. De planten die het wel overleven en niet schimmelen zijn meestal dezelfde soort als deze die wel schimmelt, als er een amnesia haze het overleefd ruikt die goed tijdens oogst, tijdens het drogen en tijdens het curen. Op geen enkel moment ruikt die slecht, ze worden er enkel beter op. Weckpotten worden proper gemaakt met kokend water nadat ze in de vaatwas gegaan zijn want THC is moeilijk van glas te verwijderen, deksel gaat er nooit volledig gesloten op als er niets in zit om te voorkomen dat er nare geuren vormen.

            @Hork​ Ik denk idd dat dauwpunt bij mij een probleem is zoals Rreppellsteeltjam​ al aangaf, temperatuur is tijdens licht aan rond de 27-29° eenmaal de lamp uitgaat zakt dit naar 21-23°. Tijdens de zomer is het eerder rond de 24-26°, maar de temp is dan weer hoger in de zomer als de lamp aan is, eerder rond de 29-31°. Ik heb geen actieve inlaat, ik zet de klep van de tent open en de afvoer gaat direct naar buiten.

            @Bo$wachter Foto's zal ik later op de avond posten, moet wel zeggen dat er niet veel aan te zien zal zijn denk ik. Ik zal ook ofwel mijn process wat gedetailleerder uitleggen of ik begin gewoon opnieuw een kweekverslag en iedere stap die ik doe zal gepost worden zodat mensen me kunnen stoppen als ik iets onnozel doe...

            Nogmaals dank voor de reacties!​

            Last edited by TegridyFarms; 4 dagen geleden.

            Comment


            • Spacende Hollander
              Spacende Hollander commented
              Editing a comment
              Als je je lucht via een slang via het raam naar buiten doet, betekent dat dat je raam continue open staat? Indien buiten de lv hoog is, dan komt alle natte lucht daardoor alsnog je kamer in. Eigenlijk moet je slang op een andere manier naar buiten zodat je raam dicht kan blijven. Ik heb mijn slang aangesloten op de mechanische ventilatie.

            #9
            Dit was een Lemon Haze met toprot

            tttt.jpg

            ttt.jpg


            20230929_194529.jpgDit is Amnesia Haze die ook gerot is, je ziet het niet maar het is niet te roken.


            20240712_005320.jpg Dit is hoe mijn laatste kweek gedroogd had. Alles werd nat getrimmed zodat ik direct kan zien of er schimmel is.

            20240711_213009.jpg Mooie bud zonder schimmel, toch was het niet te roken na enkele dagen drogen. Toppen ruikte trouwens heerlijk tijdens het oogsten.


            20240711_180009.jpgNet voor de oogst.


            20230704_194553.jpg

            De haze kweek waar en 2 sneuvelde, alles gelolliped



            20230812_200456.jpg

            Dit zijn dezelfde planten als de vorige foto, maar tijdens de bloei had ik ze verhuisd naar een grotere tent, ze groeiden namelijk boven de lamp uit. Zoals je ziet is er meer plaats voor luchtcirculatie.




            20220909_180751.jpg Dit was een cheese van greenhouse seeds die ik gekweekt had in de minigrow box, geen toprot, maar toch kapot gegaan tijdens het drogen. Of misschien toch toprot maar dat ik het niet gemerkt had. Was nog maar mijn 3e kweek. Hierna overgeschakeld naar een tent.


            20220918_191823.jpg De cheese gedroogd, niets te zien maar breek het open en het was een explosie van sporen.


            og3.jpg Dit was een OG kush die te ver was eigenlijk, had die zeker week eerder moeten oogsten, had toprot.


            kast.jpg Ik droog soms ook in de mini grow, alles wat je hier ziet is in de vuilbak beland.


            lavendelll.jpg had ook nog gekweekt in airmax potten, maar dat droogde de aarde zeer snel uit. Daarna overgeschakeld naar gewone vierkante potten.






            buds lav.jpg Dit was Lavendel van Soma Seeds, allemaal gerot.



            Pijnlijk om al deze wiet te zien, wetende wat er uiteindelijk mee gebeurde en de moeite die het me koste...





            Comment


            • Hork
              Hork commented
              Editing a comment
              Wat kut voor je man. Blijft er vocht op de wanden staan? Dan is je afzuiging niet optimaal, grotere slangen en een sterkere afzuiger biedt soelaas. En een kachel bij zetten die zorgt dat het 25-27 graden is en dat dag- en nacht temperatuur niet te ver uit elkaar liggen. Dan moet je zonder rot kunnen oogsten.

              En indien de toppen rotten tijdens het drogen, dan gaat daar wat fout uiteraard.

            • TegridyFarms
              TegridyFarms commented
              Editing a comment
              Hork Heb het al eens voorgehad dat de wanden druipend nat was maar dat kwam omdat mijn afzuiger niet aanstond... Jesus wat was het warm in die tent, LV meter gaf toen 97% aan, gelukkig tijdens de groei. Een kachel ga ik er bij de volgende kweek bij kopen, het koelt idd teveel af als de lamp afgaat, zeker in de winter.

            • Hork
              Hork commented
              Editing a comment
              Dan heb je je verklaring voor de rot, de waarheid kan zo eenvoudig zijn!

            #10
            Wat je niet moet doen?
            Alles wat je tot nu toe hebt gedaan !

            Opgeven is voor zwakelingen je geeft het al aan troep van de straat kopen,dus opgeven is een no go.


            ​​​​het was niet te roken,na enkele dagen drogen beste gozer iedereen weet dat drogen niet in een paar dagen gebeurd.

            De fout zit echt bij je eigen doen,nu snap je ook me openings antwoord gelijk😉

            Comment


            • Bo$wachter
              Bo$wachter commented
              Editing a comment
              Beetje vreemde reactie staff, dat die jongen gefrustreerd is lijkt me logisch aangezien hem dit wss al meer als 1500,- het gekost.

              Geef dan op z’n minst een tip waar die iets mee kan 😂

              Wat je niet moet doen, alles wat je hebt gedaan..? Hij doet grotendeels t zelfde als ik zo te lezen alleen ik heb nooit last van schimmel wanneer het eenmaal gedroogd is.🤷🏼‍♂️

              Hoelang droog je eigenlijk Randy Marsh ? Ik laat ze altijd minimaal 10 dagen in de tent hangen en ze gaan pas de potten in wanneer het takje knakt.

            • Hork
              Hork commented
              Editing a comment
              Het is niet nodig anderen af te branden, T.F. probeert en vraagt om hulp.

            • stafford
              stafford commented
              Editing a comment
              Zoals ik in het begin al aangaf, alles wat je niet moet doen is wat je al hebt gedaan.
              En het was niet zozeer om je af te branden hoor meer een advies,stel jezelf deze vraag waar ging het voorheen goed en de laatste 3x niet ,wat heb je anders gedaan/veranderd.

              Ik zal meteen een vraag stellen je frisse lucht waar onttrek je die vanuit?

              Kwa plant/top heb je het niet slecht gedaan,wat wel een probleem geeft,dat ook meespeelt bij je rot probleem is dat je een erg kleine ruimte hebt met 4 flinke dames,die tevens behoorlijk een slok lusten en vocht vast houden, dit is een kleine ruimte al een probleem dat je lv tevens voor een gedeelte verklaard.

              Dus als je inblaas van buiten af komt /veranderen.

              Ontneem je in de ruimte zelf prima,zolang je uitblaas maar na buiten kan of in iedergeval uit deze ruimte en niet terug kan.

              Verder zie ik nog een hele grove fout!
              Je hebt de planten op schotels met een fan in het midden die recht na boven blaast,telkens zorg je dat de lv damp dus vol na boven word gestuwd, en daar gaat het ook al mis.
              Warmte /vocht verdampt met een fan word het gestuwd na boven toe in turbo versnelling volop na de buds en dames toe.

              -je afzuiger /filter hoe zit deze gemonteerd?
              Ik hoop niet enkel met een klem want de lucht ontsnapt erlangs tussen uit,zorg dat je de verbinding met alu/tape luchtdicht maakt zodat er geen kiertje is meer waar de lucht eruit kan ontsnappen.
              Dit is tevens een probleem wat je vaak terug ziet.

              En zoals aangegeven,kleine ruimte lollypoppen is nu ook niet meest verstandige.

              Ik kan je alleen adviseren als je dit wilt doen zorg dat je een grotere tent hebt etc.

              Je ontvochtiger is ook te zwak,tevens je afzuiger ook.
              Last edited by stafford; 3 dagen geleden.

            #11
            Bo$wachter Ik steek ze zoals jij pas de weckpot in als het takje knakt. De schimmel komt tijdens het drogen, meestal in de eerste paar dagen na het oogsten. Een vriend zij dat ik misschien met een schimmelmuur zit achter 1 van de kasten die tegen een buitenmuur staat, en dat er mogelijks zwarte schimmel constant mijn kweekruimte besmet. Klinkt plausibel, zal na men werk eens de kast verzetten. Heb er idd zeker al rond de 1500 ingestoken, en ik doe het graag. Het is een hobby die ik enorm graag doe maar het begon moeilijk te worden door constant oogsten te moeten weg smijten... Ik droog meestal rond de 14 dagen, maar sinds ik nat trim is het rond de 10.

            Comment


            • Bo$wachter
              Bo$wachter commented
              Editing a comment
              Voor mij is t echt een raadsel wat het zou kunnen zijn, hoop dat iemand de gouden tip voor je heeft!

            • Hork
              Hork commented
              Editing a comment
              En weet je al meer?

            #12
            Paar dingen die mij persoonlijk opvallen terwijl ik door dit topic lees die ik anderen nog niet heb zien benoemen.
            • Je zegt dat de luchtontvochtiger aanspringt wanneer de LV boven de 55% komt. Dit is te hoog en mag nog wel wat lager. Zelf heb ik tijdens de bloei de luchtvochtigheid buiten de tent altijd tussen de 35 en 40%, zodat hij in de tent zelf rond de 50% uitkomt.
            • Je hebt je planten allemaal gelollipopt. Dit zorgt voor extra grote toppen aan de bovenkant. Als je continu tegen toprot aanloopt, wil je niet bewust extra dikke toppen kweken, want daar zit extra veel vocht in, wat natuurlijk extra kans op toprot geeft. Beter kun je gaan toppen zodat de plant de bloemproductie over meerdere plekken verdeeld.
            Verder sluit ik me aan bij wat de rest benoemd heeft.

            Post nog eens wat meer over je setup; welke afzuiger heb je, welke ontvochtiger heb je, waar blaas je de lucht naartoe af, hoe wordt de lucht aangezogen?
            Ik wil vanalles en ik moet helemaal niks.

            Comment


            • parakweker
              parakweker commented
              Editing a comment
              TegridyFarms je uitlaat ventilator is niet sterk genoeg. Hij heeft een capaciteit tot 350m3/h, tijdens de bloei wil je met jouw tent eigenlijk een ventilator die dat als minimum heeft ipv maximum. Een 6 inch buisventilator zou daarom een goede upgrade zijn.

              Hier is een eenvoudige manier om de benodigde ventilatiecapaciteit te berekenen:
              Voor een tent van (1x1x2=) 2 m³ wil je minstens 1 keer per minuut de lucht in de tent verversen, wat neerkomt op 120 m³/h.
              Echter, tijdens de bloei, door de hogere warmte, vochtigheid en geur, is een iets hogere luchtstroom wenselijk, meestal ongeveer 3 tot 5 keer per minuut. Dit betekent dat je tussen 360 en 600 m³/h aan luchtverplaatsing zou willen hebben. Aangezien je met hoge luchtvochtigheid zit en te maken hebt met hoge temperatuurverschillen eerder richting de 600 dan de 360.

              Je ontvochtiger lijkt ook aan de zwakke kant met een geschiktheid voor normale ruimtes van <15m2 (een kweekkamer is natuurlijk niet te vergelijken met een normale slaapkamer). Hoe groot is de kamer waarin de tent en de ontvochtiger staan? Als je hem op maximaal vermogen zet tijdens de bloei, wat is dan de laagst behaalbare luchtvochtigheid in de kamer waarin de tent staat?

              Je zegt dat de lucht direct naar buiten geblazen wordt, hoe wordt dat gedaan? Hangt de slang in een open raam? Of heb je echt een luchtdichte box gebouwd voor de slang, zodat er geen lucht van buiten langs naar binnen komt? Ik ben er zelf recent achter gekomen dat dat nogal een verschil maakt.

              Actieve inlaat is ook een goede aanschaf inderdaad maar een upgrade voor je uitlaatventilator en luchtontvochtiger lijken me belangrijker.
              Last edited by parakweker; 4 dagen geleden.

            • Hork
              Hork commented
              Editing a comment
              Een actieve inlaat is echt niet nodig als je klimaat in orde is. Indien de flap goed openblijft door er b.v. een slang in te plaatsen is dat afdoende, zo heb ik het ook, met de kachel voor de inlaat.

            • Hork
              Hork commented
              Editing a comment
              Eens met wat parakweker schrijft, zeer belangrijke info. Te zwakke afzuiging i.c.m. te smalle slangen is zeker een recept voor rot, want het vocht blijft grotendeels in de ruimte.

            #13
            Zweetvoetengeur komt door bacteriegroei.
            Dan droog je waarschijnlijk niet goeg voordat je gaat curen, of de lucht waarin je droogt is niet droog genoeg.

            In een kelder of slaapkamer kan de LV soms toch wel rond de 80% uit komen, en dan droog je eigenlijk niets.

            Ik ben bekend met de geur die je bedoelt, die ken ik uit mijn auto als ik de airco lange tijd niet heb laten schoonmaken; er staat dan ergens vocht in het systeem en dat blijft broeien. Typisch geurtje.
            Maar het wijst wel op een ander probleem in jouw geval, waarschijnlijk heeft het met tientallen dingen te maken.

            Zelf heb ik jaren met schimmelproblemen te maken gehad omdat ik mijn wiet te traag liet drogen. Tegenwoordig gebruik ik een droogmachine, dat knalt 20% van de kwaliteit weg, maar de overige 80% is genoeg om er van te genieten.

            Check ook eens of je enzymen e.d. mee geeft en stop daar mee, het kan zijn dat die laatste doseringen in de plant belanden en jouw planten aanvreten. Blijf ook weg van bokashi en andere fermenterende bacterien; die verspreiden te makkelijk in een huis om je toppen schoon te houden.
            Als je bijvoorbeeld ooit je schaar gebruikt hebt om een zak startcultuur open te knippen, dan ga je daar jaren lang last van hebben.
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment


            • Bo$wachter
              Bo$wachter commented
              Editing a comment
              Als je toch z’n ding hebt staan kun je ook meteen paddo’s drogen👌🏽 wordt t kweken alleen maar leuker van.

            • LR2
              LR2 commented
              Editing a comment
              Zo'n ding is het inderdaad Tegridy, maar ik kan de mijne regelen vanaf 20 graden. Hij draait op circa 21-25 graden, niet op 35 want dat is eigenlijk al te hoog.
              Daar laat ik 'm 2x per dag 5 uur op draaien, soms vaker als het buiten vochtig is, en na 4 dagen is alles droog genoeg om te curen. Daar begint het echte werk.

              Ik zou de enzymen skippen voor de laatste 2 weken voortaan. En die nooit op het blad doseren, natuurlijk.

            • TegridyFarms
              TegridyFarms commented
              Editing a comment
              Bo$wachter Dat was de reden dat ik het gekocht had, om paddo's te drogen LR2 Deze gaat idd te warm worden voor wiet, ze start zoals je zegt bij 35°. Enzymen zal ik skippen.

            #14
            En toch denk ik dat jou maat niet gek is

            Ooit een hok gehad
            En de eerste keren was de ronde perfect
            Maar de wiet zat zo'n gore muffe geur en smaak aan
            2 rondes onrookbare mooi uitziende wiet
            Echt fucking smeriger muffe kut geur smaak

            Hij had ook de wanden achter de kast zwart van de spocht (zwarte schimmel)

            Na de kamer goed gereinigd te hebben
            En overgesaust te hebben
            Was het probleem verholpen!

            Wat zeer belangrijk is!!!!
            Schimmels eerst verwijderen!!!!
            Met hg schimmelreiniger en daarna pas oversausen
            Want als je over de schimmel saust
            Groeid de schimmel gewoon door onder de sauslaag
            Waardoor het vanzelf weer doorslaat

            En dan is mijn advies
            Om die kamer 8n een schimmelwetende saus te sausen
            Omdat je lv daar hoger blijft foor het kweken
            En jij wilt voorkomen dat je er weer last van gaat krijgen

            Dus ik zou beginnen met het ontschimmelen van de ruimte
            Over sausen
            Met volle passie je tentje weer neer zetten
            Je ronde mooi draaien
            En met het drogen proberen de lv naar 50%te brengen
            Rond de 20 graden
            ​​​​​ik knip alles van de tak
            ik leg het pp de netten
            De afzuiger gaat zachter
            net iets onder de helft
            Ontvochtiger in je kamer
            Normaal zet ik een waaier neer die van mijn net weg blaast
            Maar met een tent van 1m2 moet de airflow ruim voldoende zijn als je de openingen beneden open hebt
            En dagelijks de wiet omwoelen
            Als je dat doet
            Dan voel je ze droger worden
            Dan komen de plekken waar de wiet tegen elkaar komt weer vloot gelegd
            Wat het drogen bevorderd

            Maar het aller belangrijkste
            De zwarte schimmel verwijderen
            Het ruikt anders naar was wat 5dagen nat in de wasmachine heeft gelegen
            Ookal ging het drogen goed!!!

            Comment


            • Hork
              Hork commented
              Editing a comment
              Het is mogelijk maar dan zou je al eerder rot verwachten en het zal dan sowieso altijd muf stinken in de kweekruimte. Na alles wat ik gelezen heb is mijn vermoeden dat de afzuiging te krap is en de slangen te smal zijn.

            • TegridyFarms
              TegridyFarms commented
              Editing a comment
              Hork Muffe geur heb ik nooit opgemerkt, spijtig eigenlijk, misschien dat ik die zwarte schimmel achter de kast sneller ontdekt had. Zal wel liggen omdat het raam hier dag en nacht op stond zodat de lucht van de tent naar buiten kon blazen.

            #15
            dat is zeker niet leuk, ik denk nu domweg aan oude schoendoos manier, ik gebruik een dryer die lucht aanzuigt, en niet inblaast, grote droogruimtes werken ook zo dacht ik, maar zo veel mogelijk spreiden, zo veel mogelijk technieken gebruiken . hoe knip je, dat heb ik gemist maar moet wellicht herbesmetting van messen of scharen zijn ,als het in de lucht zit, 5 manieren en 5 ruimtes? toppen echt uit elkaar halen bij twijfel, en bv met mijn dryer niet vol te stoppen , is er rot verspreid het niet, zo een wedryer kan je al sneller elders hangen door de koolstoffilter. ik heb niet alles gelezen en herhaal mss dingen, sry.
            Ganja always does the trick.

            Comment


            • Wesley pipes
              Wesley pipes commented
              Editing a comment
              jammer om hoofdtoppen uit elkaar te trekken maar schimmel begint soms van binnenuit en zeer gevaarlijk, wss ontelbaar soorten schimmel? altijd hetzelfde ongeveer?

            • TegridyFarms
              TegridyFarms commented
              Editing a comment
              Op de laatste kweek gebruikte ik 4 verschillende scharen, 1 per plant om kruisbesmetting te voorkomen. Laatste kweek heb ik alle toppen uit elkaar gehaald voor ik ze liet drogen. Het heeft altijd dezelfde muffe geur dus ik denk wel dat het altijd dezelfde soort schimmel/bacterie is die zich erop vast zet. Niet erg dat je niet alles las, het is een berg aan text lol.
          Bezig...
          X