Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Welk beestje is dit?

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: Welk beestje is dit?

    Ik las overlaatst op een engelstalig forum dat eventueel een goeie laag gewassen zand op je potgrond al een goeie stap kon zijn in het gevecht tegen deze demonen. Hoe dik die laag moet zijn vond ik niet, maar dat zou eenvoudig te achterhalen kunnen zijn. Echter zit je dan nog steeds met de gaten in de potten onderaan waar de volwassen dieren graag nesten.
    De reden van het zand is dat de larven naast je fijne haarworteltjes ook organisch afval uit je medium nodig hebben, simpel gezegd, ze eten dus ook de voedingsstoffen op die je plantje nodig heeft. In het engels worden ze daardoor fungus gnats genoemd. Een onbalans in NPK waardes op het eind van de rit is onoverkomelijk. Als de volwassen dieren dus eitjes gaan leggen stoppen ze deze altijd op een bepaalde diepte onder de grond. Indien het eitje uitkomt in een zanderige omgeving dan gaat de larve dus onherroepelijk dood van de honger. Ook beperkt het zand de bewegingsvrijheid van de larve omdat deze niet zo luchtig is als gewone aarde.
    Meestal ook tref je deze aan in grote groepen, je opent je hok, strijkt door de bladeren en dan zie je allemaal zwarte vliegjes opvliegen. Meestal is het dan eigenlijk al te laat omdat voor het verpoppen de larven ongeveer 6 weken nodig hebben. Dit wil dus zeggen dat ze reeds 6 weken je worteltjes en voeding aan het oppeuzelen zijn. De volwassen exemplaren moet je zonder twijfelen doden omdat ze zich dan niet meer kunnen voorplanten maar echt schadelijk voor je plantjes zijn ze niet.
    Nemathoden (steinerama) zouden een goed middel zijn tegen de larven van varenrouwmuggen, indien tijdig toegepast. Als je hok vol zwarte vliegjes zit, dan zullen de nemathoden niet meer baten. Deze hebben 2 weken nodig om zich wat te settelen en te koloniseren dus is het zeer belangrijk ze toe te gaan passen onmiddellijk na de eerste vaststelling, anders knagen ze 8 weken aan je plantjes en dan mag je het volgens mij wel vergeten.

    Overlaatst kocht mn vriendin kattengras dat reeds volgroeid was bij tom&co (dierengroothandel). Ik stond er niet bij stil maar opeens zat mijn huis vol varenrouwmuggen. Op een bepaald moment was het zelf zo erg dat de poezen er begonnen naar te jagen. Ik kan het uiteraard niet zeker zijn maar veronderstel dat ze mee zijn gekomen met dat bewuste gras. Ik bestelde nemathoden en behandelde elke pot in mn huis, samen met de plantjes in de kelder. Sindsdien tref ik geen meer aan. Maar ik moet eerlijk zijn en denk dat ik soms nog eens wat zie vliegen. dit zou uiteraard ook gewoon een fruitvliegje kunnen zijn maar het is alleszinds niet meer allarmerend zoals een goeie maand terug.

    Grtz $iR
    Last edited by SirSmokeAllot; 2 April 2010, 14:18.
    sigpic

    Comment


      #17
      Re: Welk beestje is dit?

      Dan ga ik dat spul in huis halen, denk ze af en toe ook nog te zien vliegen.
      En wil nu toch wel weer wat plantjes in huis om de boel weer aan te kleden.

      Dankje
      recht is recht. krom is krom.

      Comment


        #18
        Re: Welk beestje is dit?

        Bestrijding van varenrouwmug

        Preventief: er wordt een populatieopbouw van varenrouwmug tegengegaan en plantschade voorkomen.
        Na het zaaien of het stekken nematoden Steinernema spp uitzetten. Gedurende de eerste zes weken zijn veel planten gevoelig voor aantasting door varenrouwmug. Daarom kan een enkele behandeling met Steinernema sppSteinernema spp na zes weken opnieuw toe te passen om bescherming te garanderen. Wanneer men de behandeling met Steinernema spp uitstelt tot de varenrouwmug zich in de planten gevestigd heeft, zal het 2 tot 3 weken duren voordat het aantal volwassen muggen aanzienlijk zal verminderen. Steinernema spp
        Wilt u nematoden tegen varenrouwmuggenlarven bestellen? Klik dan hier.



        Curatief: varenrouwmug wordt met succes met de roofmijt Hypoaspis milesHypoaspis miles
        Wilt u Hypoaspis miles tegen varenrouwmuggenlarven bestellen? Klik dan hier.




        http://www.ecogrow.nl/website/brimex...erlandsPlagen3

        Comment

        Bezig...
        X