Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:

Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

eerste keer! bladverkleuring na ongeveer anderhalve maand

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

eerste keer! bladverkleuring na ongeveer anderhalve maand

Korting op 420shop
    hoi, ik ben anderhalve maand geleden begonnen met mijn eerste kweekje.
    ik heb 5 plantjes (geen idee welke soort, heb zaadjes gekregen van een vriend) eerst binnen ontkiemd en aan het raam een 2-3 tal weken laten groeien alvorens ik ze buiten heb gezet.
    ik heb ze nog nooit voeding gegeven, maar ga vandaag canna terra vega bestellen.
    aangezien ik in belgie woon zal het een paar dagen duren voor die hier is, kan ik tot ik die voeding heb, voeding van een ander merk van een vriend gebruiken? of is het geen goed idee om ineens van voeding merk te veranderen?
    mijn medium is trouwens potgrond uit de locale tuinwinkel.

nu mijn eigenlijke probleem: sinds 2 dagen beginnen een aantal blaadjes bij verschillende plantjes wat verkleuring te vertonen aan de bladrand, maar ik heb als leek geen idee waaraan het kan liggen, daarom heb ik jullie dus nodig!

foto.jpgfoto(3).jpgfoto(4).jpgfoto(2).jpg

op de laatste foto kan je ook goed zien hoe bij 1 van de plantjes de onderste 2 ronde blaadjes helemaal geel en verschrompeld zijn.

waaraan kan dit liggen? en wat kan ik er aan doen? ik dacht zelf aan oftewel voedingstekort oftewel overbewatering, maar ik ben alles behalve zeker.

is het trouwens mogelijk dat ik nu al na anderhalve maand het geslacht kan zien? want ik zie in de oksels langwerpige steeltjes groeien en geen bolvormige knopjes wat volgens internet op 5 vrouwtjes zou kunnen wijzen, of is dit echt nog te vroeg en is dit gewoon iets anders?

ohja, en nog een laatste vraagje :p kom ik met 1 liter canna terra vega toe tot het einde van de groeiperiode voor 5 plantjes? ( ik ben van plan om ze binnen een maand-anderhalve maand te beginnen verduisteren)

aanvullende informatie: ik heb ze vorige week vrijdag ( dus 8 dagen geleden) verpot.
    het is sinds 3 dagen ook weer mooi warm zonnig weer, de verkleuring is dus 1 dag na de het eerste mooie weer begonnen, misschien dat het ook iets met de zon te maken kan hebben? hoewel ik zie dat ze voor de rest wel veel sneller groeien in het zonnetje. ( ze staan van smorgens tot savonds in de volle zon)
    Last edited by cannapo; 5 June 2010, 11:08.

Re: eerste keer! bladverkleuring na ongeveer anderhalve maand

Het verkleuren van je bladrand kan drie oorzaken hebben:
    - Magnesiumtekort
    - Overbewatering
    - Verbrand blad door de zon.

Nu kan het zijn dat oorzaak 1 veroorzaakt word door oorzaak 2.
    Je grond zou klam aan mogen voelen maar moet zeker niet aan je handen blijven plakken vanwege het vocht.
    De wortels van deze planten kunnen heel slecht tegen veel vocht.
    Als je aangeeft je planten overgepot te hebben en de symptomen vlak daarna de kop opstaken dan kan het zijn dat je het wortelgestel aangetast hebt waardoor je plantje te weinig water kon opnemen en ging verbranden.
    Belangrijk is nu om in de gaten te houden of het proces inmiddels gestopt is of nog doorgaat?

Je kan makkelijk met een 1 liter canna terra volstaan.
    Maar, omdat je ze binnenkort al gaat verduisteren kan je beter Canna terra Flores aanschaffen die is namelijk bedoelt voor de bloei i.p.v. canna terra Vega die voor de groei bedoelt is.

Zodra je gaat verduisteren zal je al vrij snel gaan zien of je met dames of heren te maken hebt.
    Houd je plantjes goed in de gaten in ieder geval!

Comment

dankjewel voor de reactie, zit ik juist als ik het volgende doe?:
      ik geef ze nu morgen geen water meer zodat het water wat wegtrekt, vanaf overmorgen geef ik ze dan iets minder water per dag en dan begin ik met om de 2-3 dagen wortelstimulator en voeding te geven die ik van een vriend heb gekregen.

kan ik ze ook best iets minder lang in de zon laten staan? of maakt dat niet zo veel uit?

edit: de verkleuring wordt zienderogen erger, er is nu bv al meer verkleuring dan vanochtend
      Last edited by cannapo; 5 June 2010, 13:42.

Comment

Ik zou om de dag watergeven als ik jouw plantjes zo zie.
        Je moet zelf even aanzien hoeveel je moet geven, je grond mag vochtig worden maar zeker niet nat!
        Houd ongeveer een plastic bekertje water aan voor de plantjes die je nu hebt als ze heel de dag in de zon staan.

Zolang je plantjes geen tekorten tonen van bouwstoffen hoef je nog niet bij te voeden.
        Meestal staat op de zak van de aarde aangegeven hoelang je zonder bijvoeding kunt, dit ligt rond de 6 weken ongeveer.
        Ik zou in jouw geval nog even wachten met voeding, je plantjes zijn ook nog niet zo groot dus lijkt mij extra voeding overbodig en kan zelfs schadelijk zijn voor je plantjes!

Laat ze maar even lekker groeien een paar weekjes, ze worden nog veeeeel groter.
        En het antwoord op je laatste vraag: Laat ze heel de dag lekker in de zon staan dit hebben je plantjes oooh zo hard nodig.

Comment

als een plastic bekertje water per dag volstaat denk ik dat het probleem vooral aan te veel water ligt, ik geef ze zeker 3 keer zo veel.

Comment

Voor de grote van jouw plantjes volstaat i.d.d. een bekertje water.

Comment

oke, bedankt, ik zal even zien wat het geeft als ik minder water geef.
              Moest het niet opgelost zijn kom ik hier wel weer even langs.

Comment

toch nog een laatste vraag over dat water dan: het ziet er naar uit dat het de komende week veel gaat regenen, kan ik die plantjes gewoon in de regen laten staan of zet ik ze onder een afdak? ( onder dat afdak hebben ze wel minder licht, en ze kunnen niet genieten van de zon moest die soms toch een beetje schijnen)

Comment

Ik haal ze alleen binnen als ik weet dat het noodweer word, anders je plantjes lekker buiten laten staan.

Comment

Bezig...
                  X