Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Gele bladeren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    @LR2 Thanks! Je had dit al eerder gezegd maar dan komt toch weer de koppigheid in mij op en trek ik mijn eigen plan. Ik ga komende week een halve dosis groei voeding geven bij elke waterbeurt. Nogmaals bedankt voor je advies

    Comment


      #17
      Die koppigheid, daar leert men de beste lessen uit. Lekker je eigen plan trekken, een keer op je bek gaan, en aanpassen maar!
      Je zult niet de eerste zijn en zeker niet de laatste. Ik doe het zelf ook nog steeds.

      Op het moment ben ik proberen om voor mezelf een boekje samen te stellen. Elke pagina ziet er ongeveer zo uit:

      FOTO PROBLEEM
      + Beschrijving

      - Oorzaak:

      Type aarde
      Ph - Waarde
      EC - Waarde
      Temp. - Gemiddelde waarde
      Water - Veel/Weinig/Niets
      Voeding /sporenelement - Type gebrek of overschot

      - Werkende oplossing:
      Beschrijving oplossing, tijdsduur (tot opgelost), opmerkingen.

      D'as pokkeveel werk. Maar met 45 verschillende plantsoorten met allen hun eigen nukken, is dit wel haast een vereiste geworden. Ik kan 't in mijn hoofd niet meer bijhouden en soms komt een probleem slechts eens in de drie jaar voor. Met een goede referentie zoals m'n boekje, kan ik dan makkelijk de oplossing terugvinden.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment


        #18
        @LR2 Ik wil je nog bedanken (en de rest in dit topic) voor je advies! Ik ben nu zelf begonnen met het bijhouden van data zoals jij het opnoemt LR2 en ik denk dat ik daar in de toekomst nog heel veel aan zal hebben. Dit is mijn eerste kweek geweest en ik ben echt super blij met het resultaat! Ik heb er verder geen foto's meer van maar de wiet smaakt me verbazingwekkend goed! Ik heb het een ruime week laten hangen in de tent, daarna in mooie toppen geknipt en in een weckpot gedaan. Hier smoke ik nu dagelijks van en mn portemonnee merkt het aanzienlijk . Ik ben nu begonnen aan de 2e ronde, 2x Royal Dwarf AF van RoyalQueenSeeds. Ontkiemen is allemaal al gebeurd en deze gaan komend weekend de tent in. Nogmaals bedankt allemaal!

        Comment


          #19

          Comment


            #20
            Cannabis legt niet echt een voorraad stikstof aan. Ze moet dit halen uit reeds gevormde structuren zoals chlorofyl. In feite sloopt ze de motor om een boutje te vervangen aan de trekhaak. Dat actief slopen kost energie, energie die niet in de bloei gestoken kan worden.. Voor de afbraak van 1 chlorofylmolecuul zijn bijvoorbeeld meer dan 30 eiwitten nodig, die elk bestaan uit suikers en stikstof. Die suikers hadden normaliter naar de top kunnen gaan, maar worden nu gebruikt om chlorofyl af te breken, zodat die onderdelen weer gebruikt kunnen worden voor chlorofyl in de top. Tijdens het opbouwen van chlorofyl zijn weer nieuwe eiwitten nodig, ook weer bestaande uit suikers en stikstof. Netto levert dat dus een verlies op. Bleef het chlorofyl intact, dan had de plant zijn energie alleen hoeven investeren in nieuw chlorofyl. Dat is een besparing van tenminste 50% energie.. Gewoon, door eens geen tekort te laten ontstaan..
            Dat is recht te praten met 'het hoort zo' en 'het overkomt iedereen dus het is normaal' maar feit blijft dat een gezonde plant beter presteert. Een klein tekort is goed/nietslecht, een groot tekort levert problemen op. Veel kwekers veroorzaken grote blokkades en grote tekorten. Dat zie ik persoonlijk graag anders.
            Extra blad aan de top, betekent ook dat er meer energie in de top geproduceerd wordt, die direct op de plaats van bestemming is. Daarnaast hoeft er niets gesloopt te worden, en zal er derhalve meer energie overblijven voor bloemproductie.

            We zijn in de kweekwereld gigantische blokkades en tekorten gaan zien als 'standaard' terwijl dit planttechnisch juist haaks staat op wat elk ander gewas doet. Wiet is niet zo speciaal dat opeens alle regels van de plantenwereld niet meer gelden. Hoe raar dat ook klinkt.
            Ik gun ieder zijn overtuiging, dit is de mijne.
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment


              #21
              De plant slaagt toch reservestoffen op? Dat doet ze oa in haar blad en daaruit haalt ze dan haar energie als het medium op is of te weinig biedt wat verkleuring veroorzaakt.

              ​​​​​Die reserves geef je best mee in de groei zodat ze die kan slopen (indien medium uitgeput is) in de bloei bij verhoogde supplementen (pk)? Teveel stikstof kan de plant te gevoelig maken voor toprot en andere ziektes. Eens de bloei er vol in zit en ze komt op haar einde, heb ik liever geel blad dan overmatig veel blad tussen mijn toppen. De toppen gaan daar niet beter van worden want ze heeft haar energie dan in het blad gestoken terwijl ze moet presteren op buds.

              Een volgroene plant tot het einde is best mogelijk zonder bij te sturen in de bloei. Maar ik zelf kan dat zelden als ik niet betrouwd ben met de genetica. Super Skunk is daar een gemakkelijke plant voor. Jack Herer zal al een ander verhaal zijn.

              Leesvoer dat dit uitlegt:
              https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Parenchym_(plantkunde)
              Last edited by Organisch; 29 January 2018, 17:01. Reden: Toevoeging

              Comment


                #22
                Je leesvoer beschrijft een plantstructuur. De opslag in parenchymweefsel is in cannabis minimaal, heel anders dan bijvoorbeeld een aardappel (die maakt knollen) of meerjarige planten. Die opslag is daarnaast voornamelijk suiker of zetmeel, en niet stikstof. Dat zou namelijk voor veel osmotische problemen zorgen. Om die suiker voorraad aan te leggen, is er in eerste instantie voldoende blad nodig en een energie overschot. Dat kan alleen als de plant optimaal zijn werk kan doen; zonder tekorten.
                Dan nog een belangrijk punt, als cannabis geen knollen maakt, dan is het meest voorkomende parenchymweefsel aanwezig in? Juist. De bladeren en de wortels. Welnu, we willen een goed presterende plant, dus de wortels laten we zitten! Wat dan nog meer? Het blad misschien? "Nee liever niet, want dan gaat er geen energie naar de buds." En waar moet die energie voor de buds vandaan komen? "Van het parenchym uit het blad, datzelfde blad dat nu op de grond ligt want het is afgevallen."
                Neem het van bomenkwekers, bonsaimeesters en biologen wereldwijd aan: Zodra het cuticulum gevormd is, en het blad is volgroeid, levert het enkel nog een overschot aan energie.
                Daarom snoeit men de meeste seizoensplanten pas als bladeren volledig volgroeid zijn; de plant kan zichzelf dan goed verweren tegen vijanden, schade enzovoorts, en er zal spoedig herstel optreden. Waarom heeft wiet eigenlijk een verplichte groeiperiode? Waarom bloeien ze niet direct na het kiemen? Zou dat misschien zijn omdat er aardig wat blad nodig is om voldoende energie op te wekken voor uitbundige bloei? [sarcasm/]Natuurlijk niet! Kijk maar naar autoflowers, daar komen kilo's meer buds aan dan bij reguliere planten.. [/sarcasm]

                Teveel stikstof kan problemen veroorzaken, maar niet meer problemen dan een teveel aan andere stoffen. We hebben het helemaal niet over een overdaad, maar over een normale gang van zaken. Te weinig stikstof zorgt er voor dat de plantafweer niet kan werken; die is afhankelijk van stikstof voor enzym- en eiwitproductie. Een tekort aan stikstof verhoogt de kans op toprot meer, dan een normale hoeveelheid. Gezonde planten presteren beter.

                Een plant stopt pas energie in bladeren tijdens de bloei, als die bladeren nodig zijn omdat er een energietekort is. Als je dat wilt voorkomen, kun je beter aftakelend blad voorkomen, dan een energietekort zelf veroorzaken. Natuurlijk, als je alle bladeren kwijt bent, en je gaat dan stikstof bijgeven, dan komt de top vol met blad. Da's compensatie voor het eerder verloren blad. Niet heel raar eigenlijk, het is super logisch. Echter, als je het nooit zover laat komen, dan heeft het voor de plant geen nut om overmatig nieuwe bladeren in de toppen te vormen; de oudere volstaan immers voor de energiebehoefte. Je krijgt net zulke goede buds, en nog meer ook, van dezelfde plant als je ze nooit laat aftakelen. Doe je dat liever wel? Ook prima. Maar ontkennen dat planten werken zoals ze werken, dat trek ik persoonlijk nogal slecht.

                Een volgroene plant tot het eind van de bloei is makkelijk, maar dan moeten we leren dat bloeivoeding met enkel P en K wellicht meer kwaad dan goed doet. Stikstof helemaal weglaten is dan uit den boze.

                Overigens, het slopen van functionele structuren om ze elders te weer op te bouwen en te gebruiken, kost vrijwel even veel energie als dat het oplevert. Het is makkelijker om te verhuizen naar een nieuw huis (2x bouwen: 1 oud huis, 1 nieuw huis), dan om je huis af te breken, en elders op te bouwen (3x bouwen: 1x oud huis, 1x afbreken, 1x opnieuw bouwen). Zie eiwitten en enzymen als je bouwpersoneel. In het laatste geval heb je 3x 10 man nodig, in het eerste geval slechts 2x 10 man, er blijft dus 10 man over om een balkon te bouwen. Planten maken die berekening net zo. Ik heb zelf liever een extra top met iets meer blad, dan een topje minder. Als de voorraad op is, ben ik toch alweer vergeten hoe klote het knippen was
                Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                Comment


                  #23
                  Waarom zou het parenchymweefsel laag zijn in cannabisplanten? Uiteraard zal dit niet zo hoog zijn als bv bij vetplanten. Daar cannabis een eenjarige plant is. Maar toen ik outdoor teelde merkte ik goed op dat cannabis wel degelijk een reserve aanmaakt en die vooral bewaard in het blad. Veel blad is goed in de groei. Maar eens de budproductie op gang wordt gebracht wil ik daar als teler een minimum aan blad tussen. Teveel stikstof leidt niet enkel tot vergroot blad tussen te toppen maar ook het strekken van scheuten waar de toppen op groeien. Je knoppen worden daar luchtiger van en verliezen veel structuur. Stikstof geef je automatisch mee in bloeivoeding, maar dan net genoeg om als brandstof voor de pk te dienen. Het valt bij mij op dat "de problemen" pas beginnen als ik veel pk begin te transporteren. Npk van 2-30-40 bijvoorbeeld. Dan takelt ze aan sneltempo af en ik heb dat ook zo berekend. Maar de stikstof is dus nooit volledig afwezig. Het kan het gewoon niet altijd trekken. Maar ik zou dan met 1tjes verhogen. Een tiende van de aangewezen hoeveelheid gebruiken dus. En niet zomaar wat waar stikstof in zit. Ik behaal het snelste resultaat met bloedmeel. Anderen zweren trouw aan fishmix. Zodra ik bloedmeel oplos in water en dat toedien heb ik 12h later zichtbaar resultaat.

                  Planten die 9 weken bloeien is ook een ander verhaal dan planten die 11+ weken bloeien. Bij een indica of kortbloeier drijf ik die stikstof niet op. Bij Haze heb ik dat nu 1x voorzichtig gedaan en heb het mij berouwd. Ik heb daar uit geleerd dat ik meer stikstof in de groei moest meegeven. Ik werkte met batmix en dat is vooral fosfor. Ze heeft in de groei weinig stikstof gezien en dat is zichtbaar nu 3 maand bloei later. De toppen zitten goed qua structuur en heb nog een maand te gaan. Alles rond te toppen is nog groen maar ik ga nu toch mijn stikstof laag houden en de pk de laatste 3 weken opdrijven om ze dan op water te zetten laatste 7-10 dagen.

                  Maar als de topformatie niet belangrijk zou zijn en veel blad tusssn de buds niet stoort kan je de stikstof wel opdrijven. Echter gaat dit niet alleen ten koste van structuur, maar ook van smaak.

                  Anyway, ik heb dus ook bladproblemen gekend. Op zich is dat voor mij meer een signaal dat mijn huidige voedingslijn niet ideaal is voor de soorten die ik nu wil telen. Ik ga overstappen naar BAC en verder mijn medium opwaarderen met mijn trouwe recept. De hele lijn van BAC is zodanig samengesteld dat je bodem daar actief van blijft. Enzymen, schimmels die zich hechten aan de wortels zitten daar automatisch mee in.
                  Op zich ben ik ook maar al doende aan het leren.

                  Comment

                  Bezig...
                  X