Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:

Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Hardnekkige meeldauw en ongelijke toppen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

rot meeldauw ook he.

Comment

Hallo daar ben ik weer. De meeldauw weet ik onder controle te houden, maar het is wel nogsteeds gokken door de zwavel vlekken. Ik heb nu de vraag of ik sommige toppen al kan oogsten? Ik heb foto's gemaakt van verschillende toppen die er al wat bruiner uit zien, en ook 1 foto van een nog wittere top. Ik heb geen microscoop waar ik het onder kan bekijken. Wat denken jullie, kan ik de bruinere toppen dit weekend misschien al oogsten, zo niet hoelang heeft het dan nog nodig ongeveer?
      Attached Files

Comment

Een microscoopje is niet duur, ik denk dat ze nog wel even mogen.
        Lets not criticize but legalize

Comment

• Wiu
          Wiu commented
          Editing a comment
          Ik heb even wat fora rondgekeken voor het kijken naar de trichomen onder een microscoop. Ik heb ook even rondgevraagd en kan een microscoop van iemand lenen, maar dat is wel zo'n typische grote witte microscoop die je op de middelbare school gebruikt. Als ik dan wil kijken hoe ver de trichomen zijn, betekent dat dan dat ik een stuk van de plant eraf moet halen? Het is me niet helemaal duidelijk hoe het stap voor stap moet.

Ik heb zo een kleine uit de 420 shop , was 12 euro uit me hoofd.

Met een grotere word het lastiger.

Ik kijk op een plek of 10, en zie dan op een paar plekken niets, en op een aantal plekken wel trichromes.

Rond de bloemen kijken.
        Lets not criticize but legalize

Comment

Ja. Dan knip je een paar van die kleine blaadjes uit de toppen.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

• Wiu
            Wiu commented
            Editing a comment
            Is het aan te raden om per zij-tak te kijken hoe ver de toppen daarop zijn en ol basis daarvan oogsten? (Dus niet alles in 1 keer oogsten maar alleen kijken per stengel/zijtak wat al klaar is) of kan ik beter wel de hele plant in 1 keer oogsten en dat moment laten bepalen door een paar willekeurige toppen te bekijken?

Dat wordt vaker gezegd, dat je in etappes kan oogsten, maar ik heb daar nooit veel voordeel van gezien.
          Een top gaat niet in een paar dagen van doorzichtige trichomen naar amber, dan kan soms wel 1-2-3 weken duren.
          Alles hangt natuurlijk af van hoe de plant erbij staat. In etappes oogsten heeft ook alleen zin als ze nog goed gezond zijn en als er voldoende groen blad over is, en als je de tijd en ruimte kunt missen.

Ik kan alleen zeggen hoe ik het doe.
          Ik controleer de kleine blaadjes in de hoofd-toppen.
          Daar wil ik het liefst wel een mooi aandeel amber trichomen zien, maar in ieder geval geen doorzichtige.
          Als zo'n hoofdtop goedgekeurd is, ga ik een andere top controleren die iets verder van de lamp zit.
          Die mag wat minder amber hebben, maar in ieder geval zo min mogelijk doorzichtig.
          Ik ga pas oogsten als de eerste toppen tegen het omslagpunt zitten. Als ik op zo'n blaadje 1-2-3 zwarte trichomen tegenkom wordt het tijd om de schaar uit de olie te halen.

Het knippen doe ik meestal wel 2-3-4 dagen over.
          Eerste dag pak ik de grootste toppen.
          De volgende dag de iets kleinere enzovoorts...

Dat is bij binnenkweek.

Bij een buitenkweek beslist het weer voor me.
          Dan laat ik de planten staan tot er rot in komt. Na de eerste toprot gaan ze om.
          Ik hoef dan geen trichomen te checken want ik heb buiten nog nooit meegemaakt dat ze te ver gegaan zijn.

Comment

Ik heb toevallig zojuist een beetje toprot ontdekt in mijn plant. Ik heb het gelijk weggehaald zoals op de foto te zien is (of kon ik beter het hele topje weghalen?). Kan ik dan maar beter gelijk de planten omhalen zoals QnQ zei?

Ook heb ik foto's van de trichomen onder de microscoop gemaakt. De volgende foto's zijn van een blaadje van een top met al veel bruine haartjes.
            Attached Files

Comment

En hier ook nog foto's van een blaadje van een top die een stuk minder bruine haartjes heeft. Heb ik het juist wanneer ik zeg dat het er uit ziet of het al bijna klaar is, vooral de foto's van de al bruinere top?
              Attached Files

Comment

Niemand die mij hiermee uit de brand kan helpen? Durf het namelijk niet met zekerheid te zeggen sinds het mijn eerste oogst is. Kan niet zo goed onderscheid maken tussen de 'milky' en 'clear' trichomes.

Comment

Ik zie vooral doorzichtige.
                  Kan nog wel een tijdje duren.

Comment

• Wiu
                    Wiu commented
                    Editing a comment
                    Een tijdje, spreek je dan over een week max. Of meer (2-3 weken?) Ik had gehoopt dat ik eind de komende week kon oogsten (dus de 21e) want heb tentamenweek vanaf de 23e.. Ook slaat het weer erg om na het einde van volgende week

• QnQ
                    QnQ commented
                    Editing a comment
                    Als je geen werkende kristallen bol ziet moet je niet van voorspellingen uit gaan.
                    Een tijdje is geen exacte definitie van tijd, anders had ik dat getiept
                    Bekijk het over een dag of 3-4 nog eens.
                    Met een paar dagen zon kan het hard gaan.

• Wiu
                    Wiu commented
                    Editing a comment
                    Oke bedankt, i'll report back op donderdag!

Toen ik mijn planten vandaag ging bekijken, heb ik ontdekt dat bij eentje de meeldauw flink teruggekomen was. Het zat nu zelfs op de toppen... Ik heb meerdere toppen weg moeten gooien waar de meeldauw echt verspreid zat en sommige toppen zijn er af geknipt en al het schimmel is van de toppen weggeknipt. De topjes waren los dus konden niet aan een touw opgehangen worden. Ik heb ook niks van gaas in huis dus heb moeten improviseren met een netje waar sinaasappels in zaten. Dit netje heb ik gespannen over een chinees etensbakje en daarop de topjes gelegd, zoals te zien op de foto. De bakjes zijn in een ladekast gezet. Zoals op de foto te zien is, is de ladekast niet geheel afgesloten.

1. Kunnen de toppen ook drogen op het netje waar het nu op ligt of is er met deze opstelling een grote kans op schimmels?
                  2. Kunnen de toppen in deze ladekast blijven of is dit niet een geschikte droogruimte?
                  Attached Files

Comment

Dan wordt het misschien nu toch tijd om alles te gaan oogsten.

Als er meeldauw/toprot rondom deze topjes zat dan zou ik ze niet langzaam drogen, maar snel.
                    Met de ventilator erop of buiten in het zonnetje als die er is.
                    In een vochtige omgeving heb je alsnog kans dat het binnen 2 dagen vol met haar staat.

Als je ze op wil hangen kan je naald en draad door de topjes trekken, of een stukje katoen of ijzerdraad om het takje binden.

Zo'n ladenkastje is wel een idee, daar kun je wel wat van maken met gaas erin, en een fan aan de achterkant of bovenkant.
                    Ventilatie is wel nodig, licht liever niet.

Comment

• Wiu
                      Wiu commented
                      Editing a comment
                      De meeldauw heb ik maar op 1 plant kunnen ontdekken. Zal ik deze dan maar oogsten, maar kan ik de andere planten nog even laten staan?

• Wiu
                      Wiu commented
                      Editing a comment
                      Er veel echt kleine stukjes (opgebroken topjes) die te klein zijn om opgehangen te worden (ik heb 2 bakken met topjes erop). Ik ben de komende 2 dagen weg tot zondagmiddag, en ik wilde eigenlijk aan iemand vragen of diegene even de ladekast 1 keer per dag paar minuten open en dicht kon doen.

Ik ga nu maar iniedergeval de zijtakken oogsten waar ik weer meeldauw op zie verschijnen. Deze keer ga ik ze proberen op te hangen in mijn kast dus niet al te veel opbreken. Ik heb geen kleine ventilator (wat voor ventilator wordt hier precies bedoelt?).

Heeft het nut als ik een grote, "normale" ventilator aan zet in mijn kamer waar de ladekast staat, alleen dan niet gericht op de ladekast en de ladekast deels open doe, alle lichten van mijn kamer uit en raam open laten? Aangezien ik de komende 2 dagen weg ben en dit de enige ventilator optie is die ik in huis heb.

Ik heb voor nu maar de topjes even in de zon gelegd (over een paar uur ga ik weg en dan gaat het weer terug de kast in), ondanks dat ik weet dat dat thc afbreekt.. Ik zie dit namelijk als de enig mogelijke optie voor mij om het drogen wat sneller te laten gaan, aangezien ik geen ventilator heb speciaal voor wiet drogen.
                    Last edited by Wiu; 19 October 2018, 11:19.

Comment

Als de rest nog redelijk oke is dan kun je die nog wel even laten staan waarschijnlijk.
                      Tja, die ventilatie is altijd wel een goed idee als je in een vrij kleine ruimte droogt.
                      Ik bedoelde een computerfan bijvoorbeeld, maar die moet je ook net in huis hebben en wat tijd om te klussen.
                      Als je wat langer alleen woont ligt je halve huis vol handige onderdelen die je vroeg of laat weleens kan gebruiken.
                      Da's bij mij tenminste
                      Als je het donker kan maken op je kamer, dan kan je die laden gewoon open zetten, of zelfs helemaal uit de kast halen.
                      Je wil natuurlijk ook niet dat zo'n ventilator te warm wordt als die 10 uur of langer staat te draaien terwijl je van huis bent dus dat zou ik niet doen.

Ik gebruik een tentje met klein filter en afzuiger en een droognet-ding om te drogen, dat is ideaal.

(in Marokko drogen ze ook onder de zon dus het zal niet zo rap gaan)

Comment

• Wiu
                        Wiu commented
                        Editing a comment
                        Jammergenoeg heb ik beige gordijnen die veel licht doorlaten.. Of moet het niet pikkedonker zijn? Ik doe de ladekast iniedergeval wel voor de helft open. Is mijn raam open doen dan genoeg ventilatie voor de komende 2 dagen?

• QnQ
                        QnQ commented
                        Editing a comment
                        Tja, ik kan dat moeilijk inschatten eh..
                        In ieder geval vind ik lucht belangrijker dan dat het een beetje licht is.
                        Desnoods zet je het onder je bed of achter een kast of weetikwat

Het lijkt alsof ik een onwinbare strijd tegen de meeldauw aan het voeren ben en ik voel me ten einde raad. Ik heb zondag de toen ontdekte besmette delen van 2 planten eraf gehaald. Daarna heb ik de 2 planten nogmaals ondergespoten met Bayer Garden Microsulfo spuitzwavel. De maandag erna heb ik alle 4 de planten vervolgens ondergespoten met een 50/50 mengsel van waterstofperoxide 3% en water.

Ik weet niet zo goed wat ik nu het beste kan doen. De afgelopen 4 dagen heb ik elke dag meerdere uren achter elkaar meeldauw van de planten weg staan knippen. En elke dag lijkt er maar weer meer bij te komen, ondanks de spuitzwavel en waterstofperoxide. De 2 planten die niet ondergespoten zijn met spuitzwavel hadden al het minst last van de meeldauw en nu nog steeds. Maar 1 daarvan ziet er echt nog niet oogstrijp uit, en de andere plant daar ben ik de afgelopen paar dagen steeds elke dag een paar takken vanaf aan het halen die er al klaar uit zien.

De 2 planten die het ergst getroffen zijn, die kan ik pas op z'n vroegst zondag oogsten, want ik las online dat je een week moest wachten tussen het spuiten van de zwavel en het oogsten. Is het dan verstandig om elke dag dingen weg te blijven knippen, of heeft dit niet zo veel nut? Mijn planten zijn best flink en het is onmogelijk om in 1 dag alle stelen te controleren, dus vandaar dat ik steeds maar weer meer ontdek. Gelukkig ontdek ik niet veel nieuwe meeldauw bij toppen waar ik het al eerder weggeknipt had.

Comment

• Ongeldig
                        Ongeldig commented
                        Editing a comment
                        Je gaat het niet kunnen winnen van de meeldauw.
                        De meeldauw zit in de plant. Die blijft terugkomen.
                        De effecten van zwavel op de gezondheid zijn alleen getest op inname via het spijsverteringsstelsel, na afwassen van het fruit.
                        Het is nooit getest op verbranden en dan de damp oproken. Wel is te vinden dat inademen van de spuitnevel vermeden moet worden.
                        Ik kan vanuit hier niet zien hoe erg jouw planten momenteel besmet zijn met de meeldauw. Dus ik kan niet voor je beslissen wat het beste is om te doen.
                        Ik weet voor mezelf wel wanneer ik moet gaan oogsten als ik teveel verlies van de plant. Als het bij blad verwijderen blijft maakt ik me niet druk.
                        Wel houdt ik mezelf voor, morgen is het meer blad, en overmorgen is het witte toppen. Zo snel gaat dat. En niks helpt permanent. Geen zwavel, geen H2O2 geen melk..
                        Het is een strijd die je alleen kan verliezen. Dus maak er geen strijd van. Terwijl ik dit typ zit de meeldauw in de toppen waar je het eerder hebt weggeknipt.
                        Pas je op dat je tijdens het verwijderen niet juist aan het verspreiden bent? Ontsmet je schaar/vingers tussendoor. Zorg dat je schone kleren aan hebt, en je niet met je schone kleren of haren langs de meeldauw schuurt en dan langs een onbesmet deel van een (andere) plant. Pas op dat je niet aan je planten schudt want dan verspreiden die poeder achtige sporen zich.
                        Heb je foto's van de huidige stand van zaken? Want ik zei geloof ik twee weken geleden al dat ik ze weg gedaan zou hebben...
                    Bezig...
                    X