Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:

Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Gele blaadjes paarse stengel bij AF

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Gele blaadjes paarse stengel bij AF

Korting op 420shop
    Dag beste mensen

Ik ben begonnen met het growen van 2 pineapple express autoflowers.
    De 2 plantjes zijn gezaaid en gekiemd in lightmix en staan nu momenteel 12 dagen onder 18/6 uurschema.
    Het water dat ze krijgen bestaat uit gefilterd regenwater met ca. pH 7.6 dat afgezuurd wordt naar pH 6.5.

Sinds gisteren zijn ze overgepot naar grotere containers met aarde bestaande uit 50/50 bat- en lightmix.
    Bij het controleren van de plantjes vandaag hadden ze vergeelde blaadjes en paarse verkleuring bij de stengel. Ze zagen er helaas als volgt uit:

Plant1
    20220122_185930.jpg 20220122_185750.jpg

Plant2

20220122_190041.jpg
    20220122_190152.jpg

Zou dit een zwavel en/of stikstof tekort kunnen zijn of wat denken jullie?

Alvast bedankt

Ps. Mijn excuses voor de matige beeldkwaliteit van de fotos, hopelijk is het niet té erg.

Ik weet dat de meeste auto flowers op 20/4 kweken, dit wordt dan de gehele kweek aangehouden. Ook verpotten zijn de meesten niet over te spreken bij auto flowers al zijn er ook mensen die er bij zweren.

Ze staan nu in grotere potten, welke potmaat hebben ze hiervoor in gestaan ? Je potten zijn ook half leeg, ik zou de aarde aanvullen tot onder de lobblaadjes en de volgende ronde je potten meer vullen.

Heb je al voeding gegeven of nog niks ?

Heb je de Bat mix ook gespoeld voor gebruik ?

Is je aarde wel ingewaterd voordat je de plantjes erin hebt gezet ? Je aarde lijkt mij aan de droge kant maar ik vind het lastig in te schatten.

Die vergeling, die is niet binnen 1 nacht ontstaan lijkt mij ? Zou het kunnen dat ze te weinig water hebben gekregen en dat nu de aarde te heet (voedingsophoping dus opgelopen EC) is geworden ?
    Een dag zonder wiet kent Flip niet.

Comment

• Supeghino
      Supeghino commented
      Editing a comment
      Hiervoor stonden ze in kleine potjes, koffietas grote ongeveer.

Van voeding hebben ze nog niets gehad, ik heb alga grow en alga bloom liggen wel.
      Ik heb de batmix 50/50 gemengd met de lightmix mits ik online veel las van verbranding als ze volledig op de batmix staan.

De aarde was ingewaterd en ze hebben altijd voldoende water gehad, toen ze ontkiemt waren was de aarde altijd gewoon vochtig (niet nat), hoewel ik nu vrees dat ik mss teveel water zou gegeven hebben, dus nu durf ik ze niet extreem veel te geven.

De vergeling is op een 3 dagen denk ik onstaan, ik dacht toen ze wat minder water te geven, dit was al zo van voor het overpotten maar is er niet op verbeterd.

De potten waar ze nu in zitten zijn 7,6l, ik ga vnv als ze gaan slapen wat aarde bijdoen dan, bedankt voor je tip!

Denk je dat het mss ook te maken zou kunnen hebben met de luchtvochtigheid? Die is altijd al rond de 30% geweest.

Te vroeg verpot en of waardoor overvoed (lijkt me), autoflower zo min mogelijk verpotten met zoveel mogelijk grond en de helft vd voeding dan voor photoplantjes maar zoiezo wachten met verpotten tot wnr voldoende wortel.
    ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

Comment

Je eerste post is 1 uur geleden waarin je aanhaalde dat ze gister overgepot zijn.
      Eronder zeg je dat je vandaag constateerde dat de blaadjes geel werden.
      Nu in het laatste bericht zeg je 3 dagen geleden dat het begonnen is.

Dus om even een goede tijdlijn te mAken.
      Je zag dat je plantjes er slechter uit begonnen te zien.
      Hierop heb je gedacht misschien is het tijd om ze over te potten, opzich goede gedachte.

Tijdens het overpotten de wortels bekeken?
      Aangezien het probleem bij het overpotten al speelde.
      Was de 'kluit' droog, vochtig of nat?
      In wat voor potje hebben ze hiervoor gezeten, hoeveel water gaf je, hadden de potjes goede afwatering?

Zelf zou ik autoflowers meteen in hun eindpot planten na het ontkiemen.
      Gelimiteerde tijd dus zo min mogelijk stress geven.
      Luchtvochtigheid zal het niet aan hebben gelegen.
      Bij mij is het door de kleine potjes in de tent ook 30% op het begin.

MIjne zagen er een week geleden hetzelfde uit.
      ONderste bladeren met 1 vinger werden geel en twijfelde met over bewatering.
      Na het verpotten en de 'kluit' te bekijken wist ik genoeg, niet genoeg water

Ik denk dat het bij jou ook onder of overbewovering is.
      lijkt beide op elkaar vooral als de plant nog zo klein is.

Maar goede tijdlijn geven en handelingen die je gedaan hebt benoemen is wel zo cruciaal voor het vinden van het probleem.
      Vooral als je mensen van buitenaf vraagt die de planten niet fysiek zien.

Maar binnenkort rook ook jij je eigen wietje😄

​​​​​​
      Last edited by KingOfTheBongo; 22 January 2022, 21:38.

Comment

• Supeghino
        Supeghino commented
        Editing a comment
        Dat klopt,

De correcte tijdlijn is idd dat ik eerst opmerkte dat er vergeling was, dus dan dacht ik aan overpotten en heb dit dus gisteren gedaan.

Toen ik verpot heb was de kluit vrij droog, dus mss dan ook in het algemeen wat meer water nodig?
        De worteltjes zagen er normaal uit, er waren geen rare dingen aan op te merken ofzo.

Wat ik er vooral raar aan vind is dat de ene plant naar boven krult en de andere zo slap naar beneden hangt haha.

• KingOfTheBongo
        KingOfTheBongo commented
        Editing a comment
        Als het kluitje goed droog was denk ik dat ze te weinig water hebben gehad.
        Uiteindelijk krullen die vergeelde bladeren wel omhoog omdat ze verdorren.

Hoeveel water geef je ze en hoe vaak ? Verder kan je natuurlijk je pit optillen. Licht is water geven, zwaar is geen water geven.

Comment

• Supeghino
        Supeghino commented
        Editing a comment
        Hey, bedankt voor je reacties,

ik geef water wanneer de ph/vochtmeter van de aarde me toont dat de aarde op moist tegen dry of op dry staat. Vaak is dat 1x per dag en geef ik een scheut water, ze zitten ook nog maar pas in de grotere potten sinds gisteren dus hoeveel zoek ik nog wat uit.

• KingOfTheBongo
        KingOfTheBongo commented
        Editing a comment
        Zou toch proberen het met optillen van de pot te gaan doen.
        Lijkt me ook niet goed voor de wortels in iedere dag die luchtvochtigheid meter de grond in te duwen.

Als de nieuwe groei mooi groen blijft, denk ik inderdaad al wat oudere schade, door de intensiteit van de bat guano in de bat mix . Hoe oud zijn de gele blaadjes nu, en verspreid het naar nieuwe groei zou ik nu naar kijken .
      Ganja always does the trick.

Comment

• KingOfTheBongo
        KingOfTheBongo commented
        Editing a comment
        Hij staat pas 36 uur in de batmix/lightmix.
        Dit kan de gele bladeren dus niet veroorzaakt hebben.

Ik vind het wel veel lijken op wat mijn plantjes last van hadden, te weinig water.
        Maar het kan ook teveel water zijn natuurlijk.
        Vrijwel de zelfde symptomen

• beowulf
        beowulf commented
        Editing a comment
        Da's genoeg als het verbranding moest zijn van de batmix.

• KingOfTheBongo
        KingOfTheBongo commented
        Editing a comment
        Weer wat geleerd, the more you know😄
        Alleen speelde dit probleem van tevoren al.
        Denk niet dat de batmix beste keuze was bij deze kleintjes

Dus bij het verpotten was de 'kluit' van het plantje vrij droog.
      laten we het eerst simpel houden en het gewoon gooien op te weinig water.
      ​​​​​​Je hebt de grond goed ingewaterd bij het overpotten.
      dus vermoed dat ze in de komende dagen wel bijtrekken.
      Gebeurd dat in 24 uur, nee.
      Mijne hebben er +/- 5 dagen over gedaan voordat ik ze er weer goed uit vond zien.

Misschien mogelijkheid keer nat te spuiten met lamp uit.
      vocht kan ook opgenomen worden door de bladeren.
      Misschien zie je hierdoor een positieve reactie van de dames.
      Kijk hier voor even de kweek meesters aan of dit of dit kan?
      Meen dit keer ooit ergens te hebben gelezen.
      ​​​​

Comment

• Supeghino
        Supeghino commented
        Editing a comment
        Ik zal kijken voor een verstuiver zodat ik dit kan testen, ook zal ik de pot heffen in plek van de phmeter te gebruiken, bedankt voor al het advies.

Ik zal nog een week ongeveer afwachten en als er dan geen verschil op zit ga ik nieuwe zaadjes ontkiemen, hopelijk komen ze er bovenop!

Bedankt man.

Hoedanook valt er niet echt mee voort te doen zoals het er nu bij staat of als een paar jointjes uiteindelijk je doel is dan mss heb je also nog geluk
      ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

Comment

Daar zou ik idd ook geen tijd meer in steken. Volgende keer beginnen in de eindpot, als je toch voor autoflowers kiest, maar met feminised had je exact hetzelfde probleem gehad. Sowieso beginnen in liter potjes of groter om die onder of overbewatering beter onder controle te krijgen. Die vochtmeter mag je wegzwieren en potjes opheffen.

Comment

• Supeghino
          Supeghino commented
          Editing a comment
          Zal dan mss al nieuwe zaadjes ontkiemen.
          Las online veel dat voor de over en onderbewatering het beter is om in een klein potje te beginnen,

maar zal volgende x is starten met de eindpot.
          Het probleem was er al van voor het overpotten wel dus dat is niet de boosdoener.
          Bedankt!

Ik zou ook overnieuw beginnen, deze gaan over een week of 2 / 3 in de bloei en de opbrengst zal niet al te denderend zijn.

Pak een mooie maat pot, 20 liter of meer. Die kleine potjes staan binnen de kortste keren te droog met de bijbehorende problemen. Ik vermoed dat dit bij jou ook is gebeurd. Met een grotere pot kan je ook ook eens een dagje overslaan of vergeten water te geven, dan heb je een buffer.

Neem Lightmix, water die goed in (ik houd als vuistregel aan dat ik 10 % van de potmaat water gebruik om in te wateren. Dus bij een 20 liter pot water ik in met 2 liter water. Neem een handvol aarde, knijp daarin en als er een paar druppels uitvallen dan is het goed.

Doe de ingewaterde aarde los in de potten, tot aan de rand vol. Steek je vinger tot aan het eerste kootje in de aarde en laat je zaadje erin vallen. Dek de aarde af en dan is het wachten tot ze boven komen. Soms binnen 3 dagen, soms duurt het een week. Ga niet in je aarde graven om te kijken of er leven is, dat is vragen voor problemen. Mocht je na een week niks zien kan je altijd nog bijzaaien. Je zou de eerste niet zijn die dan na 2 weken 2 plantjes in de pot hebt staan

Zodra ze boven zijn, licht aan op 20/4 (auto flowers, photo period planten zet je op 18/6) In de koude periodes van het jaar steek ik de lamp al aan als ik ze gezaaid heb zodat de temperatuur wat hoger blijft. Als je temp goed is (rond 21 graden) hoeft dit niet maar dan moet je niet vergeten je lamp meteen aan te doen zodra ze boven zijn anders gaan ze strekken.

Als ze boven zijn, dan til je je potten regelmatig op, zo leer je voelen wanneer ze licht zijn en water kunnen gebruiken. Als ze zwaar zijn wacht je nog even.

Light mix bevat voor ongeveer een week of zelfs wel 2 weken voeding, dit gaat je plantje pas aanspreken als ze een week of 2 oud is dus de eerste 3 weken tot een maand heeft ze geen voeding nodig. Aangezien het een auto flower is zal ze na een maand of 1,5 ook gaan bloeien, als je goed kijkt naar je plant dan zie je vanzelf of ze tekenen vertoont van tekorten en dan kan je langzaam aan wat voeding gaan geven. Begin met een lage dosis en bouw dit langzaam op.

Maak een kweekverslag, zo kunnen mensen je tips geven en inspringen als ze zien dat het fout dreigt te lopen.

Het lastigste (vind ik) is het water geven, als je dat eenmaal onder de knie hebt dan komt het allemaal goed. Qua voeding moet je onthouden less = more, je kan een plant niet vet mesten, wel kapot mesten. Wat dat betreft is mijn vrouw een kei, die krijgt nog frieten gegroeid aan een aardappel, die heeft hier thuis de groenste vingers

Succes !

Comment

• Supeghino
          Supeghino commented
          Editing a comment
          Ik ga de huidige plantjes houden maar ga al beginnen met het kiemen van de nieuwe. Sowieso al bedankt voor het nuttige info, ga dit allemaal proberen toepassen op mijn situatie!

En het maken van een kweekverslag is ook geen slecht idee

Reactie op de ongespoelde batmix. Veeeel te scherp voor afjes. Opnieuw beginnen inderdaad.

Comment

En dat afzuren, in lees dat veel mensen dit met de voeding doen. Als je ph-min gebruikt gaat het vaak is bij beginnelingen.

Comment

Bezig...
          X