Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Plantjes houden gele kapseltjes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Plantjes houden gele kapseltjes

    Korting op 420shop
    Goeiemorgen (middag) (avond) beste jointjedraaiers,

    als aller eerst wil ik zeggen dat ik terug ben van weg geweest. Na mijn mega teleurstellende eerste kweek, waar je misschien nog wat van kan lezen op mijn profiel? Ik weet het niet, Ben ik eigenlijk gestopt met kweken. Geen tijd voor en misschien ben ik er te dom voor. To be fair was ik volgendsmij 17 jaar oud toen ik die topics schreef. In totaal kwam er 100g af. Op een 600 watt hps en een tent van 1m2.

    MAAR. Nu ben ik toch weer begonnen en heb een vrij succesvolle kweek gehad in de CNNBS G-kit. 145gram droog op een 130 watt led lampje. 0.35m2. Geen idee hoe het me gelukt is maar tis toch gelukt. Als ik de fotos terug kan vinden zal ik hier een apart topic voor aanmaken.

    Dan nu toch waarom ik dit topic maak in de helpdesk ik ben nu bezig met mijn 2e kweekje in de G-kit en direct de eerste ervaring met autoflowers.

    het betreffen Watermelon Automatics van RQS, de eerste paar weken gingen langzaam maar prima, mooie groene bladeren.

    maar nu (3e dag van 4e levens week) hebben de dames wat licht gele kapseltjes gekregen zoals te zien op de fotos.
    Ik heb alle forums en websites afgezocht en elk persoon geeft weer een ander antwoord en elk topic is nét weer een beetje een andere situatie dan de mijne.

    ik denk zelf dat ik misschien teveel voeding gegeven heb want te weinig kan bijna niet. Ik kweek op plagron lightmix, eerste 2 weken niks gegeven, toen gewacht op een wat lichter kleurtje die kwam ongeveer op de helft van week 3.

    toen begonnen met 2.5ml plagron groeivoeding en 2.5ml bloeivoeding op 1 liter water.
    (de dames vertoonde namelijk toen al een halve week lichte voorbloei. Een paar haartjes hier en daar.)
    Ik geef ze tussen de 300 en de 500ml water per dag gebasseerd op de temperatuur, RLV en hoe ze erbij staan.

    Paar watergeefbeurten gegeven met deze oplossing tot week 4 begon. (Deze week) en ik geef ze nu dezelfde hoeveelheid water alleen dan met 5ml bloeivoeding op een liter water.

    TLDR;
    Planten geel koppie, wss ophoping van zouten, blokkade van wat micronutes miss? Wat denken jullie?


    Ik maak als de lamp uit is (over een uurtje) nog wel een paar fotos. Misschien wat duidelijker. Maar misschien zijn deze fotos al duidelijk genoeg voor iemand van jullie?
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    #2
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    Comment


      #3
      Ik zie niks raars zo op je foto's, behalve dat ze er een beetje bij hangen. Wat natuurlijk kan komen door de warmte of omdat het donker was ofzo.
      Nieuwe groei is altijd wat lichtgroen, zeker nu je dmes gaan bloeien.
      De foto's zijn niet top, maar zo te zien is ze begonnen met bloeien, in de voorbloei groeien ze altijd nog ff keihard, bloeistrek noemen we dat.
      Vandaar dat je nu ook veel lichtgroene nieuwe jonge bladeren ziet.

      Ik zou me niet teveel zorgen maken, misschien de voeding iets opkrikken en zo overstappen op bloeivoeding.
      Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
      Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

      Comment


      • SonnyMargera2
        SonnyMargera2 commented
        Editing a comment
        Poah wat een sneller reactie😎 ja niks ergs? Zijn idd alleen de nieuwe bloemetjes en nieuwe kleine blaadjes. Moet ik ze niet nog wat groeivoeding geven ivm die bloeistrek? En meer dan de max dosis voeding die plagron aangeeft mag ik nooit doen toch?
        Dat hangen zie ik nu ook pas voor het eerst, tis 29graden in de kast dus warmte zou goed kunnen. Ook heb ik ze een extra beetje water gegeven miss net wat teveel. Nu w8e tot de pot licht voelt😎

      #4
      IMG-20220720-WA0001.jpghet lukt me niet meerdere fotos te uploaden hopelijk werkt het zo edit: hij stuurt maar steeds niet de HD versie IMG-20220720-WA0000.jpg
      Attached Files

      Comment


      • Nederhigh
        Nederhigh commented
        Editing a comment
        Ah, ik las allesn de 2,5 ml groeivoeding en niet de 2,5 ml bloei voeding. Ik zou zo gewoon lekker doorgaan, de max dosering zeker niet overschrijden. Eerder wat minderen dan.

      #5
      Teveel ijzer begint vanbinnen uit het blad door te trekken naar buiten. Denk mss dat, mss een paar dagen enkel water ... succes!
      Ganja always does the trick.

      Comment


      • Wesley pipes
        Wesley pipes commented
        Editing a comment
        Hier binnen het forum staat er een mooi voorbeeld van ijzer overschot, maar je doet me nu twijfelen . Ik zoek ff mee.

      • LR2
        LR2 commented
        Editing a comment
        Het is geen ijzerprobleem.

      • Wesley pipes
        Wesley pipes commented
        Editing a comment
        Ah , blij ook. Weet jij toevallig niet die foto van een buitenplant hier op forum staan, die een ijzerprobleem mooi aantoont? Heb er al uren naar zitten zoeken ... is al oud topic, dacht van bobo maar zoals de rest zit ik er denkelijk naast

      #6
      Vannochtend voelden de potten licht aan dus ik dacht ik geef ze 400ml water met de 50/50 groei/bloei voeding.

      de bladeren gingen binnen een half uur hangen dus duidelijk overwatering. Ik denk dat die gele koppies dus komen doordat ze een voedingsstof niet kunnen opnemen. Mijn gok is ijzer gezien dat te zien is in de top en kan komen door overwatering volgends meerdere websites.

      ik ga ze ff een goeie dag laten uitdrogen. Voeding hebben ze genoeg dus kan geen kwaad denk ik.

      Ik zal een update schrijven als het gele bijtrekt. Of is dat niet de bedoeling in de helpdesk? Snap nogsteeds niet zo veel van forums.

      iig bedankt voor de snelle reacties, gezien jullie reacties niet mega geschokt zijn ben ik ook een stuk minder paranoide aan het worden.

      Comment


        #7
        de bladeren gingen binnen een half uur hangen dus duidelijk overwatering.
        Huh? Hoe is dat duidelijk? Waar haal je die informatie?

        Ik denk dat die gele koppies dus komen doordat ze een voedingsstof niet kunnen opnemen. Mijn gok is ijzer gezien dat te zien is in de top en kan komen door overwatering volgends meerdere websites.
        Ik denk het niet.

        De helpdesk is bedoeld om mensen te helpen. Het is wel fijn als je een update kunt geven wanneer een probleem verholpen is natuurlijk, dan kunnen mensen zien wat er gebeurd is. Dat helpt

        Terug naar je planten! Iets gelige nieuwe groei is geheel normaal. Het blad groeit sneller dan de plant voedingsstoffen, met name de minder mobiele metalen (of sporenelementen), kan aanvoeren waardoor ze vaak een beetje gelig kunnen worden in de top. Door veel magnesium te geven kun je dat donkergroen krijgen, maar uiteindelijk zul je dan weer problemen krijgen met calcium en zwavel. Een ijzergebrek zorgt voor chlorose. Dat is witkleuring en dat trekt niet bij. Geel is een andere kleur dan wit. Volgens mij heb ik in de afgelopen 2 jaar geen ijzergebrek gezien, en dat is redelijk zeldzaam en best moeilijk om te veroorzaken.
        Voor zover ik met 15 jaar ervaring en een kleine 10.000 berichten op mijn naam kan beoordelen.. Zou ik zeggen dat je planten in tiptop goede conditie zijn. Je maakt je denk ik druk om niets. Als je om zulke kleine dingetjes noodingrepen gaat doen zoals uitdrogen, dan veroorzaak je mogelijk wel problemen.. Daar hebben we de helpdesk voor. Maar liever voorkomen dan verhelpen, toch?
        Als je de kleur niet mooi vind, kijk eens of je een flesje pokon groene planten kunt vinden. Daar zitten alle sporenelementen in. Elke week een scheutje meegeven en dan moet 't mooi donkergroen blijven.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


        • SonnyMargera2
          SonnyMargera2 commented
          Editing a comment
          Goeiemorgen LR2,

          dankjewel voor je reactie, mooi om te lezen dat je ze er tiptop in goede conditie uit vindt zien B-)

          Ik dacht dat als blaadjes als het ware gaan hangen alsof ze zwaarder zijn dan normaal dat betekende dat ze wat teveel water kregen en nou had net wat extra water gegeven tijdens de hete dagen. Dan is het alleen maar logisch dat ze weer minder gaan drinken nu dat het afkoelt. Ze zullen toch niet na bijna een halve liter water ineens gaan hangen omdat ze dorst hebben haha.

          Met het uitdrogen bedoelde ik eerder gewoon ff wat langer wachten met watergeven tot de pot echt goed droog/licht voelt. Dan kan ik ze weer een goede scheut geven en weer een tijdje wachten i.p.v. elke dag een beetje geven.

          Als jij ook zegt, net zoals Nederhigh, dat een beetje geel op de nieuwe groei heel normaal is dan geloof ik dat graag. Dan kan ik weer gewoon verder gaan zoals hoe ik ging.

        #8
        Ik dacht dat als blaadjes als het ware gaan hangen alsof ze zwaarder zijn dan normaal dat betekende dat ze wat teveel water kregen en nou had net wat extra water gegeven tijdens de hete dagen. Dan is het alleen maar logisch dat ze weer minder gaan drinken nu dat het afkoelt. Ze zullen toch niet na bijna een halve liter water ineens gaan hangen omdat ze dorst hebben haha.
        Als planten in het droge staan, dan zullen ze hun huidmondjes sluiten om verdamping te voorkomen. Dan blijven ze redelijk strak staan totdat het water echt op aan het raken is. Als ze dan water opnemen, klappen die huidmondjes weer open. Soms iets te enthousiast en dan verslapt de plant een beetje omdat ze meer verdampt dan ze opneemt. Dat is van korte duur. Het is wel een teken dat er een watertekort is geweest die dag. De druk aan de binnenkant van een plant waardoor hij overeind blijft staan heet Turgor (druk).

        Als je iets of veel teveel voeding geeft, dan is het water aan de buitenkant rijker aan zout dan aan de binnenkant van de plant. Wat ze dan zal proberen is om water naar buiten te duwen zodat de zoutconcentratie binnenin de plant hoger wordt (ze duwt dus water naar buiten, maar houdt zout vast, alsof je een pannetje soep inkookt; dat wordt dikkere soep als er water verdampt). Dat zoutverschil heet osmotische druk of osmotisch potentiaal in biologische termen. Menselijke cellen werken ook zo, vandaar dat je iemand nooit zout water moet laten drinken; de cellen in de maag verliezen dan zoveel water dat ze krimpen of barsten. Als die persoon niet kan braken, dan gaat die dood. Omgekeerd is dat ook zo: als je iemand water laat drinken waar helemaal geen zouten in zitten, dan zullen de cellen zo veel water opnemen dat ze knappen als een ballon. Zout verplaatsen kan namelijk niet makkelijk, maar water wel. Om de boel binnen en buiten de cel gelijk te krijgen (homeostase noemen ze dat, "in balans tussen binnen en buiten"), zal een cel dus +/- 90x meer water op moeten nemen dan dat gezond is voor die cel. Dat rekt niet, maar scheurt wel.

        Als je water geeft kunnen er twee dingen gebeuren: de plant neemt het niet op, of de plant neemt het wel op.
        Als de plant het wel opneemt, kan ze opeens veel gaan verdampen om te koelen (op warme dagen) of omdat er simpelweg veel fotosynthese plaatsvindt met als restproduct: water. Dat water moet weg, dus alle huidmondjes klappen open en de waterdruk binnenin de plant zakt tijdelijk. Dan gaan ze ook wat slapper hangen. Vaak is dat na een half uur weer hersteld.
        Als de plant het niet opneemt, dan is er voldoende water in de plant. Ze zal dan niet slap gaan hangen. Maar de kans op rottende wortels wordt dan wel groter, omdat het water alle zuurstof uit de bodem verdrijft. Zonder zuurstof kunnen bacteriën flink aan het vreten gaan, daarbij produceren ze CO2 wat het probleem alleen erger maakt. Zo kan een kleine overwatering grote gevolgen hebben als het water niet weg kan. Het probleem is dat bij droogte de tekenen aan de plant hetzelfde zijn, dat heeft alles te maken met wortelsterfte. Dat duurt echter een paar dagen voordat de tekenen duidelijk worden.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


          #9
          Goeiemiddag,

          Hier een update,
          De dames zijn staan er weer mooi groen bij.
          20220725_120149.jpg
          De blaadjes bovenin willen nogsteeds een beetje hangen. Maar dat komt wel weer goed.
          Begonnen met alleen bloeivoeding geven ipv een mengsel groei/bloei voeding.

          de onderste 2 schutbladeren worden ook een beetje slap en geel bij elke plant. Geen idee waarom maar dit gebeurde ook bij mn eerste kweek en voor de rest niks meer van gemerkt.

          Als ik wil posten hoe het gaat met de plantjes/wat het resultaat word kan ik dat dan hier posten of moet ik dat in een andere afdeling van het forum doen?

          thanks voor alle reacties, zo heb ik ook weer wat kunne leren.
          You do not have permission to view this gallery.
          This gallery has 1 photos.

          Comment

          Bezig...
          X