Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:

Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

bladprobleempje ,geraak er niet echt uit

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

bladprobleempje ,geraak er niet echt uit

Korting op 420shop
    hey,

heb een bladprobleem bij 1 van mijn twee volle grond buiten planten.
    even situatie schetsen , ze kregen allebei in het voorjaar een kuiltje geprepareerd met dezelfde verhouding potgrond,perliet,wormenmest,batguano,calcium,..

ze staan beide ongeveer 2m van elkaar en heb ze horizontaal gescrogd , wou is iets anders proberen
    het zijn beiden boompjes,maar de ene oogt gezonder dan de andere .
    de ene krijgt gele bladen , het begint een beetje aan de randen en dan bijna heel het blad .
    mijn gedachte is dat de ene plant de voeding van de andere steelt en er zo een tekort onstaat.
    beestjes zijn het niet .
    wat kan ik doen , welke bladvoeding om snel in actie te schieten en welk tekort denken jullie.

mvg CIMG6332.jpgCIMG6334.jpg

Re: bladprobleempje ,geraak er niet echt uit

Het lijkt mij een magnesium tekort, maar heb te weinig ervaring om dat op zeker te kunnen zeggen. Planten kunnen onderling verschillen in hun voedingsbehoefte, dus verschil kan.
    En geen beestjes ?
    Heb je zelf die gaatjes in het blad gebeten op 2e foto
    Stemma doet het forum, stout 2017

Stemma doet stout (2016)
    Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

Comment

Hoeveel van die calcium voeg je toe?

Comment

Wel bizar zo midden in de plant.
        Eerst dacht ik: stikstoftekort, maar er zijn geen paarse stelen.
        Toen dacht ik aan K-gebrek, maar dat is vrij zeldzaam. Al helemaal in de volle grond.
        Nu zou het ook zwavelgebrek kunnen zijn.

Of natuurlijk; te natte grond, of onvoldoende beluchting. Omdat het een vrij beperkt deel van de plant is, en niet de hele plant, denk ik dat het aan de wortels ligt. Misschien beschadiging of iets dergelijks (obstructie, een dikke steen, verzin het maar etc.). Als je van de tak een rechte lijn naar beneden trekt, dan weet je ongeveer in welk wortelgebied je mag zoeken. Als het er daar bovengronds niet anders uit ziet dan bij de rest van de plant, dan zul je twee van de bovenstaande 3 opties moeten uitsluiten. Dat kan alleen door veel te zoeken en te lezen.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Hehe hier en daar wel gaatjes maar daar kom je niet onderuit bij buitenplanten

Het is idd iets raar

Grtz

Comment

HOE MOET IK ONTKIEMEN
            JA IK KEN DE REGELS NU ONDERHAND WEL

Comment

Denk da Angel gelijk heeft
              God was never on your side..

Comment

Dit is een kalium gebrek/blokkade en die gaten doet de groene stinkwants. Kalium spoelt snel uit, zeker op zandgronden, met de veelvuldige regen zou dit dus goed kunnen.

Comment

op welke feiten bazeer je dat flint???
                  HOE MOET IK ONTKIEMEN

Comment

Ze vergeeld vanuit de bladrand naar de hoofdnerf toe. Zulke vergeling zie je bij een kalium blokade of tekort. Dit verschijnsel kan ook door zoutverbranding (overvoeding) ontstaan, maar bij Kalium gebrek begint dit proces over de hele bladrand terwijl zoutverbranding vaak aan de punten van het blad te zien zijn.
                    Kalium is oppervlakkig gebonden aan organische stof en aan kleideeltjes. Zijn deze beide in een bodem in beperkte mate aanwezig dan kan kalium snel uitspoelen. Kalium concurreert met magnesium, te veel van het eene blokkeert het andere en omgekeerd.

Een ijzergebrek zie je geheel bovenin je plant in je nieuwe jonge blad omdat ijzer niet mobiel is. Een Mg gebrek is dit ook zeker niet dan vergeeld ze tussen de nerf in en de nerf zelf blijft groen. Jouw gis kunnen we dus wel uitsluiten.

Alles over de juiste voeding voor je planten, PH waarde, Meststoffen etc..
                    Last edited by FlintStoned; 22 August 2014, 12:07.

Comment

En de afgelopen twee weken heb je er niks bij gedaan ?
                      't Is wel erg vroeg, een Kalium tekort terwijl er nog geen bloei is.
                      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

kalium tekort is het zeer zeker NIET flint
                        ik weet niet waar jij die onzin dus vandaan haalt helaas

Kaliumtekort

Bij een kaliumtekort is de verdamping geremd. Hierdoor loopt de temperatuur in het blad te hoog op, zodat cellen verbranden. Dit treedt vooral op aan de randen van het blad, waar normaal de verdamping het hoogst is (randjesziekte).
                        Pas op: dode bladranden kunnen ook optreden bij andere verbrandingsverschijnselen, zoals o.a. bij een te droge luchtvochtigheid en een zoutverbranding!

Het verloop in chronologische volgorde:
                        In het begin zie je een gezond ogende, donker groene (!) plant met half glanzende bladeren, die later doffer worden.
                        Planten zijn vaak sterker vertakt, stengels blijven ieler.
                        De bladeinden van de jongere bladeren vertonen grijze randen; ze worden nadien roestbruin necrotisch en krullen verdord op.
                        Het blad vergeelt van de rand richting nerf en er verschij-nen necrotische vlekken (roestbruin) in het blad.
                        Het blad gaat vaak in de top radiaal draaien/omkrullen, hele bladdelen worden necrotisch, het blad krult verder en valt af (oudere bladeren).
                        Bij een sterk tekort, krijg je een doffere ongezond uitziende plant, met een sterk geremde bloei!
                        HOE MOET IK ONTKIEMEN

Comment

hehe,alvast bedankt voor de vele reacties
                          plant staat ongeveer 2 m van elkaar en de ene is beduidend groter geworden , dan die met de gele bladen, wel maar recentelijk.
                          wat zou ik dan moeten doen ?
                          bladvoeding bijgeven , dit word sneller opgenomen ?
                          zo ja wat raden jullie aan van bladvoeding.

grt

Comment

bladvoeding is leuk voor stekjes die moeten wortelen
                            ik raad dat dus ook altijd af, maar wie ben ik!

gewoon wat buxusmest halen en erbij strooien zou ik zelf doen.
                            HOE MOET IK ONTKIEMEN

Comment

kalium tekort is het zeer zeker NIET flint
                              ik weet niet waar jij die onzin dus vandaan haalt helaas
                              Je mag het onzin noemen maar ik denk dat dit wel een K gebrek/blokkade is. K zorgt voor de waterhuishouding in je plant. Bij een gebrek zie je dit dus daar waar de plant het meest verdampt, de bladranden. Deze vergelen eerst en krullen op, in een later stadium zie je bij een K gebrek dat er necrotische vlekken bij komen. Het treed het eerste op in oudere bladeren in het midden van je plant. De foto laat dit allemaal zien. Kaliumgebrek noemt men niet zomaar de gele randjes ziekte.

Dat er wortel concurrentie plaats vind zal zeker zo zijn en zou ook het verschil in de planten kunnen verklaren.

In buxus mest zit doorgaans veel Mg. Mg en K concureren met elkaar!! Bij een Mg gebrek blijft de bladnerf groen op de foto zien we echter vergeling vanuit de bladrand naar het midden toe en ook de nerf vergeeld mee. In mijn ogen is dit zeker geen Mg gebrek.
                              Last edited by FlintStoned; 22 August 2014, 13:46.

Comment

Bezig...
                              X