Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:

Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Probleem na besproeiing met neem-olie

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Probleem na besproeiing met neem-olie

Korting op 420shop
    Ik kreeg onlangs een plant van een vriend, afghan gold, ter adoptie.
    Bij hem stonden de plantjes in de veranda, dus weinig licht en af en toe lichtstress omdat de huisverlichting daar 's avonds soms aan stond.
    Ze staan in goedkope potgrond van de lidl als ik het me goed herinner...
    Ik heb de plant in mijn groeikast geplaatst, met de bedoeling hiervan een moeder te maken.
    Als mest kreeg ze al wat compostthee en canna terra vega.

Er zaten jammergenoeg beestjes op de plant (wittevlieg en bladluis), welke ik niet kan tolereren bij een binnenkweek met stekjes in dezelfde ruimte.
    Omdat ik tijdelijk mijn pyrethrum heb uitgeleend, ben ik teruggevallen op neem olie.
    Water met een brokje bio-handzeep in de sproeier, neemolie erbij en knallen maar!

2 dagen later begon ik de eerste problemen te zien:
    CIMG2096.jpgCIMG2095.jpgCIMG2094.jpgHps staat uit, enkel een koelwitte TL-buis verlicht de foto.
    Nu begin ik toch te twijfelen of het geen toeval is dat dit probleem na de besproeiing gebeurt.

Het probleem verspreid zich van onder naar bovenin de plant. Bladeren die volledig zijn aangetast hangen volledig omlaag, het stuk steel aan de bladvoet en het stuk aan de oksel blijven flexibel. Het doet er echt lang over om uit zichzelf af te vallen eenmaal het dood is...

PS: de witte spikkeltjes zijn nog van de vorige eigenaar, gevolg van bouwwerken in dezelfde ruimte

Re: Probleem na besproeiing met neem-olie

Teveel water. (gevolg stikstof blokkade)

't ziet er een beetje zielig uit, ik zou die geen plaats in laten nemen van een goeie plant.
    Zeker met beestjes ! Zou die lekker terug buiten zetten ofzo.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Mja, vrij weinig blad + beestjes, 'k heb er zelf geen goed gevoel bij...
      Teveel water zou me eerlijk gezegd verwonderen, ik geef enkel water als ze haar blaadjes lichtjes laat hangen en de grond goed uitgedroogd is. Ze heeft waarschijnlijk wat schade opgelopen aan de wortels tijdens het transport van de plant, dus hoop ik ze zo aan te moedigen om weer te gaan groeien op zoek naar water.

Comment

Comment

Ik gebruik ongeveer dezelfde dosis( flessendopje vol per 75cl water) , zoals je zegt zal het niet de neemolie zijn. Ik vermeldde het er maar bij om zeker te zijn.
          Sommige bladeren vertonen vlekken van doorzichtig groen, misschien dat dit symptoom kenmerkend is voor iets?
          Kan ik de ec meten van water dat onderaan de pot eruit komt(dan giet ik eens wat meer, normaal gebeurt dit amper) , en zo ja, binnen welke waarden moet dit zijn?

Update:
          Fertometer in een glas demi water.
          Mest toegevoegd tot het lampje op groen ging. Ik heb toen de EC gemeten: 0,50mS
          Toen het rode lampje aanging was de EC 1mS
          Als ik de fertometer in de pot stak met lichtjes vochtige aarde gaf hij groen aan...
          Last edited by weibei; 22 August 2014, 17:44.

Comment

Van neemolie heb ik zelf nog nooit schade aan een plant gehad. Het blad lijkt idd schade van te nat staan te vertonen zoals QnQ reeds aangaf. Echter jij verteld ons dat dit bijna ondenkbaar is omdat je zuinig bewaterd. We zullen dit dus maar uitsluiten.

Een plant past haar lichtgevoelige pigmenten aan, aan het aangeboden licht. Ze is van de serre onder hps gekomen. Ik kan me voorstellen dat ze hierop slecht reageert maar of dit de bladschade veroorzaakt en het slap hangen lijkt me stug.

Plots slap hangen van blad heb ik wel eens meegemaakt bij een schimmelinfectie van de stam (fusarium)

Lichtgroene vlekken in een blad komt wel eeens door een verkeerde bodemPH deze zou je eens kunnen nameten. Heb je nog een foto van deze doorschijnende lichtgroene vlekken?

Drainwater kun je natuurlijk ook meten om een idee te krijgen van de bodem EC.

Comment

Hier wat foto's van de doorschijnende vlekken:

Ik heb een pH en EC meter voor vloeistoffen.
              CIMG2097.jpgCIMG2098.jpgIk vraag me nu enkel af hoe ik in godsnaam een monster uit de aarde kan nemen zonder aan de plant haar voeten te kietelen.
              Voor de rest: pH: 1 deel aarde, 2 delen demi water => schudden en meten maar?
              EC drainwater meten zal voor morgen zijn, ik wil ze nu niet verzuipen...

Comment

zo te zien staan ze in 'n pot
                dus wat gaan we doen....
                we gaan de gehele kluit uit de pot halen,
                we maken daar foto's,
                daarna weer netjes terug in de pot,
                plaats de foto's op het forum,
                en dan kunnen wij zien of die plant wel genoeg KAN drinken

succes
                HOE MOET IK ONTKIEMEN
                JA IK KEN DE REGELS NU ONDERHAND WEL

Comment

Grondmonster zou je met een pvc pijp kunnen nemen. En ja dat zal idd wat wortels beschadigen. Zelf even afwegen of je dat risico wil nemen of dat je via je maat kan achterhalen of er wel of niet is aangezuurd toen de plant daar stond.
                  Voor de rest: pH: 1 deel aarde, 2 delen demi water => schudden en meten maar?
                  Ja https://www.jointjedraaien.nl/wietfo.../9653-Ph-en-Ec

Vanuit de laatste foto's lijkt een schimmelinfectie me steeds waarschijnlijker.

Comment

Hupla:
                    CIMG2099.jpgCIMG2101.jpgCIMG2102.jpg
                    Nu is ze toch wel gespleten zeker, tijdens het opheffen
                    Heb haar binnen de minuut terug samengebonden, komt dit weer goed? Op zich gewoon een enting met zichzelf, wat wondweefsel en alles is in orde, niet?

Ik zal ondertussen wat opzoekwerk doen naar geschikte moeders, zal me nog van pas komen denk ik...
                    Attached Files

Comment

pH: 6,2
                      EC: 0,65

Comment

Geen respons? Ben nu echt benieuwd wat er met haar is.
                        Ondertussen heb ik haar buitengezet, ze moet daar maar afbloeien.
                        't Zal een soort hoeveel-kan-een-kapotgestresste-zieke-gespleten-plant-nog-opbrengen-experiment worden

Comment

Na een storm gebeurt het dat planten scheuren of knakken , soms midden door , T raps eromheen ! groeit gewoon door !

Comment

't is binnen gebeurd
                            Der zit al draad rond, ze lijkt haar er niet erg veel van aan te trekken

Comment

Mooi terug samengegroeid!
                              Ze staat nu buiten, en ziet er nog steeds even zielig uit

Comment

Bezig...
                              X