hi
ik heb 2 planten buiten staan, eerste keer dat ik dit deftig doe.
ze zijn nu net een paar dagen in bloei gegaan (draadjesvorming aan de toppen).
op zich staan ze allebei mooi groen, maar... de bladsymptomen zijn een dillemma voor mij.
Heb uiteraard de bladproblemenoplosserpost gelezen, alleen weet ik niet precies welke 'diagnose' nu bij deze planten de juist is.
Hieronder helemaal een uitgebreide situatie schets: wat zouden jullie aanraden?
** algemeen:
ze staan in grote potten (45L), met onderaan gaten in.
staan buiten in alle weer, gewoon in de tuin. heel de dag zon (als ze schijnt)
In normaal bemeste aarde van tuincentrum
Beide heb ik regelmatig meststof bijgegeven (tomatenplanten voeding)
** 1. Hier is plant 1 (northerlight):
heeft groene bladeren, maar vaak gele symptomen gehad.
ik denk dat ik hem een maand geleden een beetje heb overvoed, maar dan meteen rustiger aangedaan.
heb er vorige week 'kieseriet' bij gedaan (Magnesium) voor terug groen blad.
En deze morgen nog eens terug een beetje tomaten meststof.
Er zitten hier en daar nog steeds wat gele randen aan, van die bruiner worden en het geel trekt verder op het blad.
Sinds deze morgen merk ik nu echter ook op een blad bruine vlekken aan de einden, een ander symptoom.
Screen Shot 2014-09-08 at 15.56.39.jpgScreen Shot 2014-09-08 at 15.56.44.jpg Screen_Shot_2014-09-08_at_15_57_11.jpg
** De 2e plant is een silverhaze
staat ook mooi in bloei, veeel minder problemen met gele randen gehad.
Deze heeft wel een vreemd randfenomeen; het is nu de 3e keer dat een kleinere tak (30cm) onderaan die op de stam staat, blijkbaar niets meer krijgt, de bladen hangen er slap bij, maar de rest van de takken gaan gewoon door. Ik heb de vorige keer gewoon de tak afgeknipt een paar cm weg van de stam.
Screen Shot 2014-09-08 at 15.56.48.jpgScreen Shot 2014-09-08 at 15.56.52.jpgScreen Shot 2014-09-08 at 15.56.56.jpg
Sinds deze morgen heeft deze plant ook een paar bladen met opkrullende grijzige randen. Andere bladen kleuren zoals vroeger soms geel weg.
DUS: wat nu?
omdat beide planten toch veel blad hebben, heb ik dit weekend veel gele bladen die toch verloren waren afgeknipt.
Maar nu de bloei er is wil ik toch wel graag weten wat ik nu best doe voor mijn 2 vrienden.
Ik wil de plant nu niet teveel in de stress gaan zetten, maar kijk wel uit naar een mooie oogst.
Tomaatmeststof bijgeven? Iets anders bijgeven? Even niets geven?
PS: Dieven:
ik heb ook zin om ze te dieven, kan dat nu nog kwaad?
En kan het kwaad als je zijvertakkeningen wegdieft die een al stuk of 25cm (of langer) zijn en al een beetje bloeien?
Dieven jullie door te knippen (scherp) of door te breken/scheuren?
hartelijk dank alvast voor jullie hulp!
ben benieuwd
H.
ik heb 2 planten buiten staan, eerste keer dat ik dit deftig doe.
ze zijn nu net een paar dagen in bloei gegaan (draadjesvorming aan de toppen).
op zich staan ze allebei mooi groen, maar... de bladsymptomen zijn een dillemma voor mij.
Heb uiteraard de bladproblemenoplosserpost gelezen, alleen weet ik niet precies welke 'diagnose' nu bij deze planten de juist is.
Hieronder helemaal een uitgebreide situatie schets: wat zouden jullie aanraden?
** algemeen:
ze staan in grote potten (45L), met onderaan gaten in.
staan buiten in alle weer, gewoon in de tuin. heel de dag zon (als ze schijnt)
In normaal bemeste aarde van tuincentrum
Beide heb ik regelmatig meststof bijgegeven (tomatenplanten voeding)
** 1. Hier is plant 1 (northerlight):
heeft groene bladeren, maar vaak gele symptomen gehad.
ik denk dat ik hem een maand geleden een beetje heb overvoed, maar dan meteen rustiger aangedaan.
heb er vorige week 'kieseriet' bij gedaan (Magnesium) voor terug groen blad.
En deze morgen nog eens terug een beetje tomaten meststof.
Er zitten hier en daar nog steeds wat gele randen aan, van die bruiner worden en het geel trekt verder op het blad.
Sinds deze morgen merk ik nu echter ook op een blad bruine vlekken aan de einden, een ander symptoom.
Screen Shot 2014-09-08 at 15.56.39.jpgScreen Shot 2014-09-08 at 15.56.44.jpg Screen_Shot_2014-09-08_at_15_57_11.jpg
** De 2e plant is een silverhaze
staat ook mooi in bloei, veeel minder problemen met gele randen gehad.
Deze heeft wel een vreemd randfenomeen; het is nu de 3e keer dat een kleinere tak (30cm) onderaan die op de stam staat, blijkbaar niets meer krijgt, de bladen hangen er slap bij, maar de rest van de takken gaan gewoon door. Ik heb de vorige keer gewoon de tak afgeknipt een paar cm weg van de stam.
Screen Shot 2014-09-08 at 15.56.48.jpgScreen Shot 2014-09-08 at 15.56.52.jpgScreen Shot 2014-09-08 at 15.56.56.jpg
Sinds deze morgen heeft deze plant ook een paar bladen met opkrullende grijzige randen. Andere bladen kleuren zoals vroeger soms geel weg.
DUS: wat nu?
omdat beide planten toch veel blad hebben, heb ik dit weekend veel gele bladen die toch verloren waren afgeknipt.
Maar nu de bloei er is wil ik toch wel graag weten wat ik nu best doe voor mijn 2 vrienden.
Ik wil de plant nu niet teveel in de stress gaan zetten, maar kijk wel uit naar een mooie oogst.
Tomaatmeststof bijgeven? Iets anders bijgeven? Even niets geven?
PS: Dieven:
ik heb ook zin om ze te dieven, kan dat nu nog kwaad?
En kan het kwaad als je zijvertakkeningen wegdieft die een al stuk of 25cm (of langer) zijn en al een beetje bloeien?
Dieven jullie door te knippen (scherp) of door te breken/scheuren?
hartelijk dank alvast voor jullie hulp!
ben benieuwd
H.
Comment