Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:

Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Hebben deze plantjes teveel of te weinig voeding? Hoe best verder nu?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Hebben deze plantjes teveel of te weinig voeding? Hoe best verder nu?

Korting op 420shop
    hi
    ik heb 2 planten buiten staan, eerste keer dat ik dit deftig doe.
    ze zijn nu net een paar dagen in bloei gegaan (draadjesvorming aan de toppen).
    op zich staan ze allebei mooi groen, maar... de bladsymptomen zijn een dillemma voor mij.
    Heb uiteraard de bladproblemenoplosserpost gelezen, alleen weet ik niet precies welke 'diagnose' nu bij deze planten de juist is.

Hieronder helemaal een uitgebreide situatie schets: wat zouden jullie aanraden?

** algemeen:
    ze staan in grote potten (45L), met onderaan gaten in.
    staan buiten in alle weer, gewoon in de tuin. heel de dag zon (als ze schijnt)
    In normaal bemeste aarde van tuincentrum
    Beide heb ik regelmatig meststof bijgegeven (tomatenplanten voeding)

** 1. Hier is plant 1 (northerlight):
    heeft groene bladeren, maar vaak gele symptomen gehad.
    ik denk dat ik hem een maand geleden een beetje heb overvoed, maar dan meteen rustiger aangedaan.
    heb er vorige week 'kieseriet' bij gedaan (Magnesium) voor terug groen blad.
    En deze morgen nog eens terug een beetje tomaten meststof.

Er zitten hier en daar nog steeds wat gele randen aan, van die bruiner worden en het geel trekt verder op het blad.
    Sinds deze morgen merk ik nu echter ook op een blad bruine vlekken aan de einden, een ander symptoom.

Screen Shot 2014-09-08 at 15.56.39.jpgScreen Shot 2014-09-08 at 15.56.44.jpg Screen_Shot_2014-09-08_at_15_57_11.jpg

** De 2e plant is een silverhaze
    staat ook mooi in bloei, veeel minder problemen met gele randen gehad.
    Deze heeft wel een vreemd randfenomeen; het is nu de 3e keer dat een kleinere tak (30cm) onderaan die op de stam staat, blijkbaar niets meer krijgt, de bladen hangen er slap bij, maar de rest van de takken gaan gewoon door. Ik heb de vorige keer gewoon de tak afgeknipt een paar cm weg van de stam.

Screen Shot 2014-09-08 at 15.56.48.jpgScreen Shot 2014-09-08 at 15.56.52.jpgScreen Shot 2014-09-08 at 15.56.56.jpg
    Sinds deze morgen heeft deze plant ook een paar bladen met opkrullende grijzige randen. Andere bladen kleuren zoals vroeger soms geel weg.

DUS: wat nu?
    omdat beide planten toch veel blad hebben, heb ik dit weekend veel gele bladen die toch verloren waren afgeknipt.
    Maar nu de bloei er is wil ik toch wel graag weten wat ik nu best doe voor mijn 2 vrienden.
    Ik wil de plant nu niet teveel in de stress gaan zetten, maar kijk wel uit naar een mooie oogst.
    Tomaatmeststof bijgeven? Iets anders bijgeven? Even niets geven?

PS: Dieven:
    ik heb ook zin om ze te dieven, kan dat nu nog kwaad?
    En kan het kwaad als je zijvertakkeningen wegdieft die een al stuk of 25cm (of langer) zijn en al een beetje bloeien?
    Dieven jullie door te knippen (scherp) of door te breken/scheuren?

hartelijk dank alvast voor jullie hulp!
    ben benieuwd

H.

Re: Hebben deze plantjes teveel of te weinig voeding? Hoe best verder nu?

kijk eens bij het topic van monty daarin staan alle bladproblemen die vaker voorkomen beschreven met plaatjes erbij dus je komt er snel achter wat het is en wat je eraan kunt doen
    succes
    https://www.jointjedraaien.nl/wietforum/threads/41014-1x-low-dwarf-AF-seedmakerseeds-1x-OG-Kush-zaadje-uit-wietzakje

Comment

die heb ik doorgenomen, maar dan kom ik uit bij tekort,
      en andere posts geven dan in een gelijke situatie (op foto) weer teveel aan.
      nieuw is ook de combi bij plant 1 van gele rand / bladen met bruine vlek aan de tip.

ik ben een beetje bang gewoon om terug (te)veel voeding te gaan geven, ze krijgen al zo veel...
      en moet ik dan bv specifiek enkel magnesium geven, of doet die tomatenmeststof dan ook wel zijn ding?

thx

Comment

In een te nat wortelmilieu krijg je allerlei problemen door elkaar.
        Daarnaast: in een te nat wortelmilieu krijg je wortelrot, wortelrot laat zich het eerst zien per individuele tak (Als er op de tak zelf geen zichtbare schade is) die dan slap gaat hangen. Simpelweg omdat de wortels niets meer aanvoeren. Want die zijn aan het rotten.

Dus mijn eerste oordeel: te natte bodem.

Blad weghalen, tsja, dan verwijder je alleen de symptomen, nu gaat het overige blad eerder naar de knoppen omdat de plant zijn 'restjes' niet meer uit die gele bladeren kan halen en afvalstoffen kunnen daar ook niet meer in afgezet worden.
        Dat is zoiets als: ik heb schimmeltenen, dus ik knip mijn voet er maar af. Een creme was verstandiger geweest
        Bladeren vallen vanzelf van de plant af als de plant ze niet meer kan gebruiken. Tot die tijd moet je niets verwijderen; je maakt wondjes die geinfecteerd kunnen raken, je trekt energie en voeding weg, en zelfs de zonnepanelen. Een plant leeft van zijn blad, zoals wij leven van het bovenste deel van ons lichaam.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

thx LR2
          waardevolle info, zal de vochtigheid ook beter controleren dan
          en gewoon voeding blijven geven dan, I guess.

Comment

anderzijds, zo vochtig is het nu ook weer niet
            heb nog geen water gegeven de afgelopen 36u, en de bladen aan de plant hangen al terug stilaan wat slapper, van de honger.
            heb nog eens monty's gelezen, en ik gok op kalium & fosfor tekort: hoppa met die tomaatmeststof!

Comment

Gewoon een complete voeding mee geven.
              Volgende keer een iets grotere pot zou ook niet verkeerd zijn.
              Die verbrandde puntjes komt denk ik van te droog staan waardoor de ec waarde in de aarde oploopt.
              Te nat zie ik niet echt tekenen van.

Comment

hi bosrand
                thx,

de gele randen van de bladen zijn vooral onderaan, tot ongeveer 4 'nodes' onder de huidige bloeivorming;
                daarom ben ik toch wat on de war over overvoeding of ondervoeding n.a.v. Monty's bladoplosser.
                want is dit dan 'enkel onderaan' of 'de hele plant' ?
                de randen zijn nu geel, met zwarte/bruine droge puntjes

ik denk dat ik gewoon moet durven om inderdaad complete voeding bij te geven?

Comment

Het is een lastig probleem, ik worstel er ook wel eens mee.
                  Ik weet wel dat je voorzichtig moet zijn met het toedienen van enkelvoudige meststoffen om dat ze onderling vaak een wisselwerking
                  kunnen hebben en daardoor niet meer goed hun werk kunnen doen.
                  De aanschaf van een fertometer van paar tientjes heeft mij geholpen om duidelijkheid te krijgen over teveel of te weinig voeding.
                  Stemma doet het forum, stout 2017

Stemma doet stout (2016)
                  Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

Comment

gebreksziektes.jpg Een Fertometer zou je al een stuk helpen.
                    En geef niet zomaar een of ander mineraal, dat kan bij overmaat n.l. een ander blokkeren.
                    Een goede oplossing voor nu is dus een fertometer en een bloei hydro voeding zoals B'Cuzz PPP, daar zit n.l. alles in.
                    Last edited by HJM; 10 September 2014, 12:15.
                    http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

Comment

Bezig...
                    X