Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:

Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Roestplekken op bladeren/magnesium tekort?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Roestplekken op bladeren/magnesium tekort?

Korting op 420shop
    Hallo medegrowers,

Vraagje...

Ik ben anderhalve maand geleden met 3 autoflower soorten van RQS (Royal Haze, Creamatic en AK), een mammoth classic 90, 2 x 300watt plug & grow spaarlampen, enz., en een halfpipe scrogrek aan de slag gegaan. En het gaat best lekker eigenlijk op een klein dingetje na, namelijk dat ik een aantal dagen geleden merkte dat eerst 1 en inmiddels 2 planten wat blad problemen vertoonde. Dit heb ik hier opgezocht en nou blijkt het om roestplekken te gaan en dus magnesium tekort, althans dat denk ik. Vandaar dat ik me net heb voorgesteld zodat ik dat hier kan laten beoordelen en hopelijk bevestigen. Ik ben sinds vandaag namelijk al begonnen met het toedienen van extra magnesium van canna, via bladvoeding en het voedingswater

Hier ff wat fotos:

Dit is de hoofdtop van de Royal Creamatic (RQS). Is ongeveer 7 weken oud en staat 2-3 weken in de bloei.
    IMG_20141016_013948.jpg

En dit is de hele plant.
    IMG_20141015_003416.jpg

Dit is de Royal Haze Automatic (RQS). Is ongeveer 7 weken oud en staat 2-3 weken in de bloei.
    IMG_20141016_013919.jpg

En dit is de hele plant.
    IMG_20141015_003236.jpg

En hier even een paar fotos van de hele scrog en tent:

IMG_20141016_014044.jpg

IMG_20141016_031638.jpg

Vragen of opmerkingen? Ik hoor ze graag

Alvast bedankt.
    Last edited by Robert1976; 16 October 2014, 08:07.

Re: Roestplekken op bladeren/magnesium tekort?

Nog ff wat aanvullende info.

Temp: tussen de 18 (lampen uit) en 29 (lampen aan) graden
    LV: tussen de 80+ (lampen uit) en 50+ (lampen aan)
    Voeding: Hesi groei en bloei (en die geef ik 1 tot 3 x per week, normale of halve dosering) en sinds gisteren ook Hesi Super Vit en een beetje magnesium van Canna.
    Grond: All mix pro van de shop (en volgens de verkoper komen de zakken rechtstreeks van de fabriek).
    Water:Potten: 4 x 20 Liter Smartpotten. In de achterste 2 potten staan 2 x Royal Haze Automatic en 2 x Royal Creamatic, dus 2 per pot. Het gekke is daarom ook dat alleen/allebei de voorste planten deze symptomen vertonen.
    Luchttechniek: Rhino koolstoffilter, buisventilator, clip fan (deze staat vanaf het begin op het hele scrogrek gericht, zonder problemen. Of...?
    Verlichting: 2 x 300 watt Plug & Grow spaarlampen (had ze een week geleden van 40cm naar 20cm gehangen).
    Kweekruimte: Mammoth Classic 90 en die staat in de kelder, vandaar de ietwat hoge LV. Heb gelukkig wel een verse luchttoevoer van buiten en afvoer naar buiten.

Dat was het wel zo'n beetje volgens mij.
    Last edited by Robert1976; 16 October 2014, 21:14.

Comment

Roestplekken zijn toch van Calcium tekort? Magnesium tekort geeft meer ontkleurd blad volgens mij (lichte plekken).

Vraag is dan of het komt door een daadwerkelijk tekort of dat je een pH probleem hebt of dat je de Calcium blokkeert door teveel Fosfor (P) te geven.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Thanks for the reply.

Hmm, geen idee. Ik heb eigenlijk gewoon Monty's bladprobleem oplosser gebruikt om het probleem vast te stellen en niet om de oorzaak te vinden. Ik hoop eerlijk gezegd dat iemand van de ervaren groep, waar jij volgens mij ook bij hoort mij daar een antwoord op kan geven

Ik was trouwens wel al van plan om morgen een fles Fosfor Plus, Power Enzym en PK 13/14 van Hesi te kopen voor de laatste weken van de bloei.

Comment

Das een tekort doordat je niet met ph werkt. Je pH in je medium zit te hoog om bepaalde voedingsstoffen op te nemen en dat laat je plant nu merken.
          Het is geen Mg want dat is altijd te zien aan gele "tijgerstreepjes" op het blad. Jij hebt meer necrotische vlekken.

Ik weet zo niet precies wat het wel is maar dat doet er ook niet echt toe als je al weet dat de ph te hoog is. Je werkt met minerale voeding dus daarvoor heb je een ph en ec meter nodig.

Comment

Ok thanks! Dus de ph is zeker te hoog...damn. En ik had nog zo gehoopt dat dat met de ph corrigerende Hesi bloeivoeding, grote potten met potgrond en Limburgs kraanwater wel zou goedkomen. Niet dus Maar hoe kan het dan dat het alleen met de voorste planten gebeurt, terwijl ze met z'n tweeen in 1 pot staan. Oftewel, 2 x haze in 1 pot en 2 x creamatic in 1 pot. Da's toch opvallend of is dat puur toeval?

Daarnaast staat er er toch echt dit in Monty's verslag:

"3) De eerste 3-4 weken zijn er geen symptomen zichtbaar, de plant groeit goed, is donkergroen en ziet er gezond uit.
            - De gebreksymptomen worden bij cannabis eerst rondom de 4-6e week zichtbaar; Er treden dan kleine roestbruine necrotische vlekjes en/of wolkachtige chlorose in de middeloude bladeren op (onder de bloei-top). De kleur van de jonge bladeren en de vruchtontwikkeling zijn normaal.
            - De grootte en de hoeveelheid roestbruine vlekken breiden zich uit op het blad, de chlorose breidt zich uit en tekent zich geler af."

Niet dat ik je niet geloof, ik bedoel wie ben ik om aan een ervaren iemand z'n antwoord/conclusie te twijfelen...een newbie dus, maar mijn situatie komt bijna exact overeen met wat Monty omschrijft.

Lastig...

Ik ga sowieso zsm een Ph en hopelijk ook een EC meter regelen.

Comment

Ja, als je de beschrijving zo leest dan lijkt het haast hetzelfde, maar in de praktijk ziet het er volgens mij toch wel anders uit:

Mg tekort:

Ca tekort:

Een "tekort" kan dus overigens ook een blokkade zijn door verkeerde pH of een teveel van een andere voedingsstof (diagram van Mulder).

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Aha. Ja, ok... Dat is wel een beetje verwarrend dan :-/ Ik zou die foto even aanpassen als ik...ahum...Moderator was hihi (HINT). Dan zal het toch wel een calcium "tekort" zijn, denk ik. En ik snap het verhaal van "het lijkt een tekort, maar is toch meer een opname probleem, wat vervolgens weer veroorzaakt wordt door iets heel anders."

Ach ja, nu heb ik weer wat geleerd...en heb ik alvast een fles magnesium voor als ik 't een keer echt nodig heb

Helaas, als ik me niet vergis, is het gevolg van teveel magnesium toedienen (wat ik nu de afgelopen 2 dagen heb gedaan) dan wel weer dat de plant dan minder of geen calcium meer opneemt...

Maar goed, nu kwam ik op growexpert.nl een aantal betaalbaardere ph en ec meterjes tegen, maar was af aan het vragen of die goed genoeg zijn of toch niet echt. Ik heb het over een ph en ec meter van Milwaukee voor €35 per stuk en van Martini voor €49,95 per stuk.

Hier ff de linkjes:

Is het wat?

Comment

Nou, wat het precies is is voor ons natuurlijk lastig in te schatten. Wij weten niet wat je pH is, of je water wellicht te zacht is of dat je bijvoorbeeld teveel P in je voeding hebt. Dat zul je zelf moeten meten inderdaad.

Je zou dat diagram van Mulder er even op moeten naslaan, maar ik dacht dat Ca alleen een antagonist was voor Mg en niet andersom. Dus een teveel aan Mg zou niet zo snel een probleem moeten zijn voor de Ca opnamen, maar ik kan me ook vergissen en ik heb geen zin/tijd om het op te zoeken

Laat je ook niet tillen met die meters, want vaak verkopen ze een metertje die je voor 10 euro kan kopen rechtstreeks uit China (AliExpress.com) voor 40 euro. Maar goed, dan heb je het wel veel snelelr binnen. Ik gebruik gewoon meters uit China voor weinig en die doen het prima. Ga alleen niet voor de allergoedkoopste, want die zijn vaak wel prut.

vergeet ook niet de calibratie vloeistoffen, want anders heb je nog niets aan je meters.

Comment

Hmm, ok. Dan toch maar eerst ff wat meer research doen. Heb ook geen zin in extra onverwachte kosten zoals invoerkosten, ect. Zal niet de eerste keer zijn.

Wat betreft dat opname probleem/gebreken bij een teveel aan magnesium; dit had ik gelezen op de fles en website van canna:

"Een teveel aan magnesium kan leiden tot Calcium gebreken..." (Bron: http://www.canna.nl/nl/producten/can...ent-magnesium/)

Dus ja, eerst maar eens stoppen met het geven van magnesium.

Maare ik bedacht me ook ineens het volgende... Volgens Hesi (en ik weet dat je dat soort dingen soms met een flinke korrel zout moet nemen) moet je tijdens de gehele cyclus ook Powerzyme en in de de tweede helft van de bloei ook Fosfor Plus geven. Moet ik dit ook met een korrel zout nemen, of niet?

Wil er natuurlijk wel zoveel mogelijk uit proberen te halen.

Thanks for the tips
                    Last edited by Robert1976; 17 October 2014, 20:07.

Comment

Ah ok, dus wel antagonist. Maar goed, ik ben het met Cookaap eens dat je het beter eerst kunt zoeken in mogelijk opname problemen dan dat je extra dingen zou moeten toevoegen.

:edit: Heb nog even in dat Mulders diagram gekeken en er zijn verschillende versies waarbij Mg soms wel en soms geen geen antagonist zou zijn voor Ca (andersom wel). Ik zei ook dat P een antagonist was voor Mg, maar dat moest K zijn. P is juist een stimulator. Sorry, moet ook geen dingen uit mijn geheugen doen

resourcesmulders-chart.jpg

MuldersDiagram.png

Het ene diagram geeft dus een dubbele antagonist lijn tussen Mg en Ca en de andere alleen van Ca naar Mg.
                      Last edited by Wietefras; 17 October 2014, 20:34.

Comment

Ja, ga ik doen.

Had m'n vorige bericht nog een beetje bewerkt

Comment

Bezig...
                        X