Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Gele bladpunten en verfrommelde bladeren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Gele bladpunten en verfrommelde bladeren

    Korting op 420shop
    Beste kwekers,
    al een tijdje zit ik met een klein probleem, namelijk dat de nieuw aangemaakte bladeren van de hoofdgroeitop vaak beginnen met gele bladpuntjes.
    Dit is begonnen sinds ik heb overgepot naar de nieuwe grond, deze is dan van een 3 liter pot met universele aarde overgepot naar een 65 liter pot met plagron royal mix. Hiertussen zit nog een kleine hoeveelheid kalkkorrels gemengd om de pH goed te houden. Na het overpotten had ik nauwelijks water gegeven omdat ik slechte ervaring heb met te veel water en altijd lees dat het beter te droog dan te nat is.
    Een week lang na overpotten is de plant nauwelijks gegroeid, en dan kwamen die gele bladpunten in combinatie met redelijk slaphangende bladeren in de groeipunten. Ik dacht meteen aan overvoeding want ik had ook de grond niet doorspoeld met liters water voordat ik deze gebruikte (zoals plagron aanraadt). Dan heb ik een goeie 4 liter water met een gieter gegeven zodat de grond goed nat werd en de volgende dagen begon ze terug goed te groeien Bij de eerstvolgende node waren de gele bladpuntjes nog nauwelijks zichtbaar in het nieuw gevormd blad.
    Echter de node hierna had het ook weer gele bladpunten en zelfs feller dan de vorige.
    Het is al merkbaar vanaf de blaadjes heel klein zijn of ze gele bladpunten hebben ofniet, als ze dit niet hebben komt het later ook niet ineens nog opduiken op dat blad.
    Als dit inderdaad door overvoeding is, zou ik dan met deze plagron royalmix meer water moeten geven ofzo? Er is mij gezegd geweest dat de voeding in deze grond pas vrijkomt wanneer de plant deze nodigheeft, en overvoeding dus niet echt mogelijk is hiermee. Ik merk ook wel door al het perliet dat deze grond meer water aankan zonder mijn plant te schaden, maar ik geef normaal nooit water tot de pot terug duidelijk minder weegt.

    IMG_20150603_170919.jpgIMG_20150603_170934.jpg


    Dan is gisteren nog een probleem opgedoken. Ben een dag weggeweest en het heeft een klein uurtje redelijk goed geregend. Ik heb zelf de regen niet gezien want ik was weg, en de volgende dag toen ik ging kijken zag ik dat in alle groeipunten de kleine blaadjes verfrommeld en geplooid leken. Ook is de groei weer gestopt nu. Zou dit dan weer door te veel water komen? Of langdurige toevoer van water? Dit bladprobleem heb ik nog niet meegemaakt en heb vaak gelezen dat verfrommelde bladeren genetisch waren, maar in dit geval zou ik toch zeggen van niet. Iemand enig idee hoe dit komt?

    IMG_20150603_170959.jpg
    IMG_20150603_171024.jpg

    Ook zijn de enkelvingerige bladeren helemaal vanonder altijd lichter groen geworden de laatste 2 weken, en van gisteren op vandaag zijn ze ineens volledig geel. De drievingerige daarboven hadden een maand geleden grote gele stippen gekregen maar hier heb ik me nooit zorgen om gemaakt. Geen fotos hiervan, denk niet dat dat er iets mee te maken heeft.
    Ik geef water als de pot terug wat minder weegt en als er geen aarde aan mijn vinger blijft plakken wanneer ik deze in de grond steek.
    Die kippengaas is om een plastieken zeil om te hangen voor als het gaat regenen.
    Soort is feminzed early skunk van sensi seeds en plantje is 6 weken oud.

    Ben zeker dat de groeistilstand door dezelfde reden is als de verfrommelde bladeren, ook heb ik daarstraks nog opgemerkt dat de kleine blaadjes van een kort zijtakje helemaal beneden echt heel slap recht naar beneden hangen.
    Sorry als dit overdreven veel info is, maar beter te veel dan te weinig dacht ik :p
    Last edited by passionist; 3 June 2015, 19:31.

    #2
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    Comment


      #3
      Re: Gele bladpunten en verfrommelde bladeren

      Bedankt LR2
      Maak me er nu niet zo druk om, maar valt wel tegen dat hij met het mooie weer dat komt nu effe niet aan het groeien is.
      En ik vind het ook interessant om te weten wat de oorzaken zijn van bepaalde symptomen haha :p

      Comment


        #4
        Re: Gele bladpunten en verfrommelde bladeren

        IMG_20150607_213955.jpgIMG_20150607_213538.jpgIMG_20150607_213632.jpgIMG_20150607_213655.jpgIMG_20150607_213723.jpg

        Iemand die het probleem herkent na deze fotos? De hoofdtop is nauwelijks aan het groeien, bij veel nieuwe kleine blaadjes zitten er ook plooien.
        Sommige zijtakjes hebben dit niet en deze groeien wel goed.
        Ik zie regelmatig van die zwarte beestjes in de groeipunten zitten waar veel kleine blaadjes zijn, kan dit er iets mee te maken hebben?

        Ik besef dat dit niet echt een groot probleem is, maar ik vind het een enorm mooie plant en het zou zonde zijn moesten alle nieuwe bladeren zo misvormd blijven

        Zelf denk ik dat het door een te veel aan iets van voeding is, maar volgens plagron zou dit bij royal mix niet mogen omdat de voeding zogezegd pas vrijkomt wanneer je plant deze nodig heeft. Ze zeiden ook wel dat de grond eerst doorspoeld moest worden voor gebruik en dit heb ik niet gedaan. Daarom ben ik aan het twijfelen om mijn pot te doorgieten met zoveel liters water zodat het er vanonder uit loopt, om de grond te flushen van voedingsstoffen.. Iemand die mij dit aanraadt of afraadt?

        Comment


          #5
          Re: Gele bladpunten en verfrommelde bladeren

          Van die zwarte beestjes ...
          Vleermuizen ?
          Gorilla's ?

          Dan zoek je die beestjes even op heh...topics genoeg over beestjes hier. (met oplossingen)
          Het zullen wel luizen zijn.

          Grond spoelen doe je normaal niet als je plant er goed bij staat.
          Buiten hoef je de planten niet zo droog te houden als binnen, de verdamping is groter buiten.
          Evt. kun je de pot wit maken. Een zwarte pot die een paar uur in de zon staat op een dag zoals afgelopen vrijdag wordt veel te warm.

          Grond inwateren doe je normaal wel. Bij elke grond.
          Leeg de zak aarde in een cement- of badkuip. Gooi er wat water bij. Meng dat goed, tot het de juiste vochtigheid heeft.
          - Wat is de juiste vochtigheid ?
          - Pak een hand grond, en knijp erin zo hard je kan.
          - Zie je een paar druppels water tussen je vingers verschijnen, zit je goed.
          Daarna doe je het in de potten, en dan zet je de plant er pas in.

          Okeeee, waar ging het ook alweer over...
          Ohja, beestjes...even opzoeken dus.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


            #6
            Re: Gele bladpunten en verfrommelde bladeren

            Het is inderdaad de zwarte bonenluis. Vandaag zaten er maar 3 of 4 op mijn plant en die heb ik gedood.
            Heb gelezen dat deze het mozaiekvirus kunnen overdragen aan je planten, hopelijk is het dit niet.
            De meeste zijtakken hebben wel niet deze symptomen, dus indien het een virus zou zijn helpt het dan om de hoofdtop te toppen? Dan groeien die zijtakjes toch gewoon verder die geen symptomen hebben?

            En rond mijn pot hang ik witte handdoeken tegen de warmte.
            Last edited by passionist; 8 June 2015, 12:08.

            Comment


              #7
              Re: Gele bladpunten en verfrommelde bladeren

              Nope, tegen TMV helpt niets als dat in de plant zit.
              Voorlopig zie ik niks dat erop lijkt, dus laat maar lekker gaan.
              Yeah, die dikke zwarte luizen kun je er nog wel af krijgen in het begin.

              Volgens mij zie ik blad met 11 vingers.
              Hoe meer vingers, hoe beter ze het naar de zin heeft.
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

              Comment


                #8
                Re: Gele bladpunten en verfrommelde bladeren

                Er is inderdaad blad met 11 vingers! Jammer dat het zo lelijk blad is :p
                Heb nog wat kalkkorrels vanboven toegevoegd voor het geval dat de pH niet goed zat.
                Nog wat bijkomende info; als ik bij de misvormde bladeren naar de onderkant kijk, is de misvorming steeds het gevolg van een duidelijke hoek in de middenste bladnerf. Deze hoek is ook totaal niet soepel. Dus maar even een random theorie van mij: die dikke zwarte bladluizen bijten de nerven kapot van kleine jonge blaadjes, deze breken en gaan hangen, plant herstelt deze maar blijft in diezelfde hangende positie net zoals wanneer je een tak zou knakken deze ook niet terug perfect recht komt te staan. Dit verklaart ook waarom het niet in alle vingers gebeurt en ook niet alle groeipunten gebeurt, de misvormde bladeren zijn eigenlijk enkel in de grootste takken waar tientallen nieuwe sprietjes van bladeren zitten, en waar ik ook deze bladluizen zie zitten. Ik zie ze bijna nooit zitten op een klein takje waar nog niet zo veel bladgroei tegelijk is.
                Ik hoop eigenlijk dat dit de oorzaak is, dan zou het probleem mee opgelost zijn met de beestjes. Enkel vind ik het vreemd dat het vorig jaar dan nooit met mijn plant is gebeurd, want daar herinner ik mij dezelfde bladluizen op zien te zitten. Enkel lijken ze dit jaar wel een pak groter.


                Hier ook een plantje met misvormde bladeren door toedoen van de zwarte bonenluis.

                Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                Heb net een half uur lang die zwarte bladluizen zitten verwijderen, ik keek eens langs onder en er zaten er meer op dan ik dacht blijkbaar, zeker 30 gedood en er zaten ook mieren op mijn plant
                En dat 11vingerig blad is trouwens het blad nog net voor die misvormingen, vanaf dan is het terug 9vingerig geworden.

                Comment


                  #9
                  Re: Gele bladpunten en verfrommelde bladeren

                  Als het te erg word zal ik er toch maar goedje over gooien... terpentine en zeep ofzo heb ik ergens gelezen
                  2015 - Autoflower buitenkweek + Hollands Hope guerilla

                  Comment


                    #10
                    Re: Gele bladpunten en verfrommelde bladeren

                    Ik heb gisterenavond een aantal keer mijn plant gewoon met water natgespoten met de plantenspuit, omdat ik had gelezen dat bladluizen niet zo van vochtigheid houden.
                    Vandaag is het ook wat kouder en ik heb maar 2 kleintjes gespot dus komt wel goed denk ik.
                    En als het ooit nog te erg wordt, dan ga ik denk ik een zak over mijn plant trekken en daar een paar keer een sigaar in uitblazen :p heb ik ook ergens gelezen, want nicotine is een vergif in de tabaksplant die de bladeren beschermen tegen insecten.

                    Comment


                      #11
                      Re: Gele bladpunten en verfrommelde bladeren

                      Natspuiten zorgt er voor dat de honingdauw die de luizen uitpoepen netjes over het blad verspreidt. Dat is een mooie voedingsbodem voor schimmels. Eigenlijk is dat niet zo'n lekker idee.

                      Over de nicotine: klopt, maar omdat nicotine zo intensief gebruikt is de afgelopen 100 jaar, zijn bijna alle beestjes daar resistent tegen (anders waren ze al lang dood geweest). Het zelfde geldt voor pyrethrinen, hoewel je dat alsnog wel kunt proberen.

                      Nog beter is om de mieren op afstand te houden en met een oude tandenborstel de overige luizen weg te poetsen. Doe dit een paar dagen achter elkaar en je bent zo goed als luisvrij. Een plakstrip (of dubbelzijdige tape) om de stam houdt al veel mieren tegen die luizen op de plant willen komen brengen.
                      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                      Comment


                        #12
                        Re: Gele bladpunten en verfrommelde bladeren

                        Oorspronkelijk geplaatst door Heisenbergg View Post
                        Als het te erg word zal ik er toch maar goedje over gooien... terpentine en zeep ofzo heb ik ergens gelezen
                        Volgens mij was het spiritus met groene zeep,sterk verdund
                        Stemma doet het forum, stout 2017

                        Stemma doet stout (2016)
                        Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

                        Comment

                        Bezig...
                        X