Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Mogelijk calcium tekort!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Mogelijk calcium tekort!!

    Korting op 420shop
    Heb het vermoeden dat ik een calcium tekort heb of een blokkade.

    Ik heb nieuwe aarde!

    De ph van de grond heb ik gemeten door een glas water af te zuren naar ph 7 en er dan grond uit de pot aan toe te voegen. De ph stond na een half uur op 6,4 lijkt mij op zicht wel redelijk goed! Heb de methode van deze site http://www.rollingst...aarde-in-aarde/

    De ph van het kraanwater is 8,4 als ik op 10 liter 10ml green sensation en 30ml terra bloom aan toe voeg ec 1.4-1.5 kom ik op een ph van 6,4 dat heb ik dit keer aan de plantjes meegegeven. Normaal gaf ik altijd ph 6,1.

    Ik kan vandaag is proberen om geen water te geven want misschien is elke dag 20 liter voor 28 planten teveel. Als het water is verbruikt probeer ik is alleen afgezuurd water op een ph van 7 te geven zonder voeding.

    Hier wat fotos van wat bladeren van een aantal planten verspreid over de tent.










    #2
    Re: Mogelijk calcium tekort!!

    Op JD staat ook een methode om je grond te meten, die is toch iets anders. [linkje]
    m.i. zit er ook verschil in de kwaliteit grond die je gebruikt, maar daar verschillen de meningen over.
    Blad is moeilijk te beoordelen op foto's met HPS-licht: alles is geel of een variatie van geel.
    Een Calcium probleem, dat zou kunnen.
    Een tekort wordt vaak veroorzaakt door overmatig af(aan)zuren van het water.
    Een blokkade kan veroorzaakt worden door teveel van een andere stof, bijvoorbeeld Mg.
    Te vroeg met bloeivoeding beginnen kan ook allerlei schijnbare tekorten opleveren.

    Het lijkt alsof ze ook wat moeite met verdampen hebben.
    De lampen hangen er vrij dicht op, is dat 250W ?
    Dat snoer wat op de kap ligt vind ik niet zo handig trouwens.

    Een pH van 6.4 is niks mis mee, dat kun je de hele kweek geven op aarde.
    Da's in ieder geval beter dan steeds de pH veranderen.

    Wat zeggen ze er op wietforum van ?
    (ik zie dat de foto's daar staan)
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Re: Mogelijk calcium tekort!!

      Ik zal die methode is gaan uit proberen!

      Heb 3x 600 watt! Er moet eigenlijk 60cm tussen de plant en lamp zitten maar ik heb het idee dat het zo wel goed gaat.

      Zal ik stoppen met voeding of stoppen met afzuren en gewoon voeding meegeven en kijken wat er gebeurd ook zal ik wat fotos met de lichten uit maken!

      Comment


        #4
        Re: Mogelijk calcium tekort!!

        Lijkt op de gele foto's idd kalk probleempje. In aarde voeding zit helemaal geen Ca dus met voeding geven los je dat niet op. Verder is Ca een element wat de plant zelf niet actief kan opnemen. Het komt gewoon mee met het water wat ze via de wortel opneemt. andere voedingselementen kan de plant wel actief opnemen door ionen af te staan en zo neemt de plant wat ze nodig heeft.

        Behalve dus bij het kalk. De mate van verdamping is in feite de motor achter de kalk opname. Blad wat niet verdampt leid tot weinig drinken via de wortel, leid tot weinig kalkopname.

        Als ik zo naar je opstaande bladranden kijk dan denk ik eens dat de kalkblokkade veroorzaakt wordt door geheel gesloten huidmonden en niet door een tekort of geheel foute PH.

        Oplossing is dus die lampen hoger hangen al zal dat beschadigde blad niet echt meer lekker gaan verdampen dus je bent eigenlijk erg laat met ingrijpen.

        N.B. die foto's horen ook beter thuis op WF want 3 x 600 watt zal niet voor je eigen gebruik zijn neem ik aan.

        Comment


          #5
          Re: Mogelijk calcium tekort!!

          Wat ik nu heb gedaan is aardemonster genomen ongeveer 30ml van de bovenlaag die is bij mij zelfs helemaal geworteld. Ik weet dat je dat eigenlijk in het midden van de pot moet nemen maar dat lijkt me erg lastig en belastend voor de plant.

          Ik heb de aarde in 125ml gedeminaliseerd water laten staan en toen kwam de ph op 6,4 ik laat het nog even 24 uur staan en dan kijk ik weer even hoe hoog die dan staat.

          De EC staat op 0,3 volgens mij erg laag.

          Ik heb vandaag alleen water gegeven zonder voeding en afgezuurd op 6,4. Ik ben van plan deze iets op te schroeven en een aantal dagen alleen afgezuurd water te geven.

          Ook ben ik nog langs de growshop gereden daar vertelde ze mij dat het een fosfor probleem is wat mij overigens erg sterk lijkt!

          Heb vanavond ook maar 7 liter water verdeeld over de 28 11 liter potten want heb ook het idee dat ze toch wat te nat stonden.









          Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

          Thanks flintstone

          Gaat dit misschien ook werken http://www.canna.nl/nl/producten/can...ent-calcium/??

          Iemand anders nog tips/adviezen?

          Ik heb de lampen hoger gehangen! Ik houd je op de hoogte.


          Dit hieronder zit op de nieuwere bladeren

          Calcium (Ca)

          Calcium is een stof die helpt om cellen en hun structuur te kunnen aanpassen voor zowel de stam, takken maar ook de wortels.
          Het tekort van calcium kun je zien aan de oudere bladeren. De bladpuntjes sterven af en krullen een beetje maar voornamelijk de groei word belemmerd door deze blokkade.
          Een teveel aan Calcium geeft weer blokkades in (N) Nitraat en (P) Fosfor.
          Last edited by dejerry; 1 November 2016, 22:41.

          Comment


            #6
            Re: Mogelijk calcium tekort!!

            P gebrek of blokkades geeft een heel ander beeld. Dit is een kalk opname probleem. In je aarde zit zeer hoogstwaarschijnlijk meer als genoeg Ca maar de plant neemt er te weinig van op omdat haar blad niet verdampt. Bladschade is deels ook van een te hoge bladtemperatuur (ook gevolg van te kort op de lamp en daardoor niet verdampen = niet koelen)

            Je bodem PH is prima dus je hebt geen blokkade door een verkeerde bodem PH. Zoals gezegd lijkt het me heel erg sterk als dit voortgekomen is door een werkelijk gebrek aan Ca in de aarde. Dit is veel eerder het niet kunnen opnemen.

            Een blokkade los je niet op door maar meer van het geblokkeerde toe te voegen, sterker nog dit verergerd doorgaans de problemen enkel. Een blokkade los je op door de oorzaak van de blokkade weg te nemen, in u geval de lamp er veel te kort op. probleem blijft dat je bovenste blad wat normaal het leeuwendeel van de verdamping op zich neemt niet meer gaat herstellen. Je bent in feite gewoon veel te laat met ingrijpen.

            Ca concurreert qua opname met Mg en K. Als je nu dus Ca gaat toevoegen blokkeer je de Mg en K opname!!!!!

            Adviezen van een growshop ghehehe. Die adviseren je dat waarvan ze nog het meeste op het schap hebben staan. Shophouders zijn verkopers en geen growers. Raad halen in de sjop is als biechten bij de duivel.

            Een ec van 0,3 is wel erg laag! Maak je geen meetfout want doorgaans is de basis ec van kraanwater al hoger dan dit.

            Heb vanavond ook maar 7 liter water verdeeld over de 28 11 liter potten want heb ook het idee dat ze toch wat te nat stonden.
            Als je bovenstaande een beetje snapt weet je nu ook waarom ze minder gingen drinken en snel te nat stonden.
            Last edited by FlintStoned; 2 November 2016, 16:08.

            Comment


              #7

              Comment


                #8
                Re: Mogelijk calcium tekort!!

                Kijk daar komt de aap uit de mauwen. Als je demiwater geeft is een Ca gebrek natuurlijk heel voorspelbaar. Dit in combinatie met het slechte verdampen geeft dan dat Ca gebrek/blokkade.

                Comment


                  #9
                  Re: Mogelijk calcium tekort!!

                  Oorspronkelijk geplaatst door FlintStoned View Post
                  Kijk daar komt de aap uit de mauwen. Als je demiwater geeft is een Ca gebrek natuurlijk heel voorspelbaar. Dit in combinatie met het slechte verdampen geeft dan dat Ca gebrek/blokkade.
                  Altijd fijn mensen die alleen de laatste drie regels lezen .

                  Comment


                    #10
                    Re: Mogelijk calcium tekort!!

                    Wat bedoel je daarmee nonsens?

                    Comment


                      #11
                      Re: Mogelijk calcium tekort!!

                      Ik geef geen demiwater! Om de zuurgraad en ec waarde van de grond te bepalen gebruik je demiwater!!!

                      Comment


                        #12

                        Comment


                          #13
                          Re: Mogelijk calcium tekort!!

                          Fotoupdate

                          Het gaat niet goed er zijn nog maar 4 planten die geen roestvlekjes hebben. De meeste hebben het nu ook bij de blaadjes in de toppen. Ik ben bang dat alles nu gewoon verdord en dood gaat.

                          Heb opnieuw de ph van het medium gemeten door een monster te nemen van het midden van de aardeklomp dit was 6,3 na aantal uur ik ga morgen weer meten. De EC was 0,3.

                          Ik geef nu een aantal dagen 1ml op 1 liter water calcium mee van Canna MONO Calcium omdat ik gewoon niks anders kan bedenken. Het is namelijk ook zo dat de 1 componenten voeding Plagron Canna Terra helemaal geen calcium bevat omdat dit niet samen kan met fosfor. Plagron gaat ervan uit dat hier voldoende van in de grond zit. De grond is van Growtecc de lightmix versie het ziet eruit en voelt als plagron grond. Het heeft ook een keurmerk voor gebruik in de tuinbouw kan even niet op de naam komen.

                          Je ziet in het plaatje hieronder dat calcium ook pas vanaf PH 6,5 door de plant kan worden opgenomen dat verdenk ik dan wel weer een beetje of hebben jullie daar andere ervaringen mee?



                          Hoe ga ik dit oplossen weet echt niet meer waar ik het nog meer in kan zoeken dan nu gewoon extra calcium geven!!



                          Prima geworteld dit was voor het water geven.


                          Hier ziet het er nog redelijk uit!














                          Deze is nu het ergste toegetakeld!!!


                          Dit zit er nu verspreid over bijna alle planten.



                          HELP!!

                          Comment


                            #14
                            Re: Mogelijk calcium tekort!!

                            oef.... not nice... hoop dat iemand je goed advies kan geven

                            Comment


                              #15
                              Re: Mogelijk calcium tekort!!

                              Zorg dat ge niet nog meer problemen krijgt door ca toevoeging. Ik zou flint zn raad opvolgen. Mss is het niet u lamp of temp. Maar bv. Te lage luchtvochtigheid, te weinig luchtverversing,... Meerdere oorzaken tot verdampingsproblemen. Voor zover ik las/weet krijg je met kraanwater en correcte ph, niet vlug ca problemen. Dat bevat nl. Best wat kalk. Zoals flint zei, u klimaat is wss oorzaak, niet de voeding. Die is er vast wel aanwezig! Mss dat voorzichtig wat bladvoeding met ca op de bladeren spuiten wat helpt? Lijkt me veiliger dan in u pot gieten op goed geluk. Mijd de toppen of dek die ff af als ge spuit. Bekijk es u lv, temp,... Qua watergift, denk ik dat zomaar toevoegen gwn u aarde gaat kapotmaken. Probeer niet alles tegelijk, ga stap per stap zoeken! U lampen hangen pas 2dagen wat hoger, ze hebben wat tijd nodig he. Wij herstellen ook niet op 2dagen.
                              U ph lijkt me ok, waarom aanpassen?
                              Last edited by ergonaut; 5 November 2016, 10:41.
                              verslag 1, verslag 2

                              Comment

                              Bezig...
                              X