Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Schimmel bestrijden met UV licht. Mini Zonnebank de oplossing?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Schimmel bestrijden met UV licht. Mini Zonnebank de oplossing?

    Korting op 420shop
    Hoi Allemaal,

    Laatst een artikel gelezen over het ''milieu vriendelijk'' bestrijden van schimmels in de tuinbouw door middel van UV licht.
    Nu heeft een kennis van mij zo'n mini zonnebankje liggen [enkel voor gezicht]. Kan het ding overnemen voor 20euro. Zou dit in theorie moeten werken? Stel je hebt schimmels en je hangt de mini zonnebank op in de tent? Of is het UV licht niet sterk genoeg?

    Misschien een keer testen?

    Gebruik gemaakt van: 4x Philips Cleo Compact 15 W


    ''which emits UV radiation between 300-400 nm''

    http://www.twlp.com.tw/pdf/17582.pdf

    Zelf wat research gedaan. Cat-A UV lampen. C is het meest geschikt. Niet ideaal waarschijnlijk

    Vijver filter lamp misschien?
    https://www.aliexpress.com/item/PZ-5...ceBeautifyAB=0

    HB175_01-IMS-en_GB?wid=494&hei=435&$pnglarge$.png

    Ben benieuwd naar jullie meningen!
    Last edited by Helemaal Top; 23 March 2018, 17:05.

    #2
    Je zou binnen geen last mogen hebben van schimmelziektes op je planten. Dan scheelt er iets dat je met uw lampen niet gaat recht trekken. Zoals je met een LV onder de 60 ook zelden of nooit toprot zal hebben; Uv breekt bladgroen af, dus ja. Ze gebruiken dat in aquaria om algen te "verbranden".

    Comment


      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door beowulf View Post
      Je zou binnen geen last mogen hebben van schimmelziektes op je planten. Dan scheelt er iets dat je met uw lampen niet gaat recht trekken. Zoals je met een LV onder de 60 ook zelden of nooit toprot zal hebben; Uv breekt bladgroen af, dus ja. Ze gebruiken dat in aquaria om algen te "verbranden".
      Oei! Tja ik klus bij als tuinman en kom regelmatig schimmels tegen op planten zoals vandaag nog botritus in de kas. Ik neem hoe dan ook sporen mee naar huis. Dus ik zoek iets voor als het mis gaat.
      Maar als ik de LV onder de 60 hou dan heeft botritus geen/weinig kans?

      Comment


        #4
        Normaal ni nee. Ik had jaren een te hoge lv, met hier en daar toprot. Dan zie je dat er op 1 plant 1 top er last van heeft, de rest niet. Dat gaat dan ook niet van de ene naar de andere. Maar daar gok ik dus. Ze doen het in kassen wel preventief heb ik al gelezen, maar weinig licht voor veel ruimte.

        Zolang je maar geen beestjes mee naar huis neemt, dat zou erger zijn.

        Comment


        • Helemaal Top
          Helemaal Top commented
          Editing a comment
          Ik heb een adresje voor gratis lievenheersbeestjes mochten die vuile kruipers de kans krijgen. Dank voor je reactie

        #5
        bron)




        Verder zijn er nog wel een aantal topics hier op JD over UV-B en UV-C (van een jaar of 10 geleden)
        300-400nm heb je dus niets aan als het om preventie/bestrijding van bijv. meeldauw gaat.

        Problemen waar je tegenaan loopt is dat dit UV licht nogal schadelijk is (ja ook de uv lampen voor je vijver mag je niet in kijken of de huid blootstellen aan het licht)
        Je mag de planten maar een paar seconden belichten met Uv omdat ze er anders nadeel van ondervinden.

        Zomaar even snel getiept, er is veel meer en betere info te vinden met je favoriete zoekmachine.

        ** eens even zoeken waar ik dit topic heen ga verplaatsen want de chat is zeker niet de juiste afdeling.
        Last edited by QnQ; 23 March 2018, 19:01.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #6


          Je maakt reclame voor een ander forum rechts onder! Gauw afbeelding bewerken haha. Thx

          Comment


          • QnQ
            QnQ commented
            Editing a comment
            die foto was een jaar of 8-9 geleden hier ook al eens geplaatst dus als dat collegaforum daar problemen mee heeft hoor ik 't wel eh ..

          #7

          Comment


          • QnQ
            QnQ commented
            Editing a comment
            Haha, ik was te snel denk ik.
            Ik zat net de listing door te kijken en zag een mega-citaat die ik meteen gegumd heb, waarschijnlijk was jij toen ook net bezig

          #8
          Met zulk sterk UV licht maak je de hele plant kapot.
          Zolang de plant gezond blijft, en de LV aan de lage kant, hoef je geen zorgen te hebben over schimmels. Als je in kassen werkt waar die schimmels voor komen, dan moet je eerder de vraag stellen hoe je teeltmanager het zover heeft laten komen..
          De sporen zitten in de lucht, die zitten in de bodem, dat beetje wat je uit een kas meeneemt maakt daar geen verschil op. De plant zit er al vol mee. Of ze kunnen groeien, daar heb je wel invloed op.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment

          Bezig...
          X