Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:

Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Plant verminkt met zeep

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Plant verminkt met zeep

Korting op 420shop
    Zou iemand mij advies kunnen geven over mijn planten, ze staan in de biologische grond van de ah. Nou kreeg ik laatst bladluizen in mijn plant en las ik online dat ik ze kon doen verdwijnen doormiddel van zeep over de bladeren te sprayen, 2 dagen met zeep besprayed en later las ik dat ik ook "dishwasing soap" kon gebruiken, nou dit heb ik geweten 2 dagen na dat ik ze besprayed had met dreft( veel te sterk afwasmiddel) nu een week later zien mijn planten er zo uit, ik denk dat er ook wat afwasmiddel water in de aarde is gekomen en dit misschien mijn ph heeft verandert, graag tips wat ik nu kan doen om ze te helpen herstellen( ik ben erg nieuw in het groeien en pas dingen soms verkeerd toe ik probeer wel altijd onderzoek te doen voor ik iets toe pas, toch gaat het vaak fout. ) aangezien ik buiten groei kan ik moeilijk overnieuw starten en hoop ik dat mijn plantjes te redden zijn. Ik heb 3 planten de grootste is een super lemon haze, de gene ernaast is een white widow en ik heb nog een tangerine dream, allemaal 20 liter potten

Wat moet ik nu doen
    Attached Files
    Last edited by QnQ; 14 June 2018, 20:10. Reden: Schreeuwende hoofdletters aangepast, topic verplaatst naar de helpdesk en titel aangepast. Ik heb ze weer verdiend.

Ja, zeep hoort niet in de grond, dat blad is flink gehandicapt nu, dat wordt niet meer groen.
    Gelukkig zijn het geen autoflowers, dus vestig je hoop op het nieuwe blad, ze blijven nog groeien tot half september.

Een stuk of 10-20- luizen doen veel minder kwaad dan dit.
    Je had ze er ook gewoon uit kunnen pakken met je vingers.
    Ze bijten of steken niet en zijn niet giftig ofzo.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

jahallowateraandehandisisdatikergmoeilijkkanuitvin denwatjenueigenlijkeallemaalgedaanhebt omdat je geen leestekens of punten gebruikt maar dat geeft niet hoor ik zal mijn best doen om er wat van te maken en dan ben jij ook goed geholpen hoop ik

de planten hebben een klap gehad en het afwasmiddel neemt zouten op zoals in de vaatwasser waardoor je geen kalkaanslag krijgt op je mooie wijnglazen enzo dat is nu ook in jouw bodem aan de hand dus als je opnieuw gaat voeden dan zul je met een complete voeding moeten voeden die zowel npk als sporenelement bevat want die zijn nu weggevangen uit de aarde en zitten opgesloten in EDTA moleculen wat je ook nog kan doen is de hele planten afspuiten en daarbij de bodem afdekken zodat daar niet opnieuw water in komt de planten zien er verder naar omstandigheden nog wel oke uit dus het is vooral een kwestie van wachten en later de scherven oprapen als de boel achteruit gaat dan kun je nog eens een update geven als alles vooruit gaat dan ook graag en als ze stil blijven staan dan is dat ook een teken vooralsnog zou ik ze alleen water geven voor de komende week en dan zal vanzelf uitwijzen wat de schade zal zijn

Argh, wat een moeite kost me dat. Afijn, geen paniek dus. Paniek is slecht. Paniek is waardoor mensen hun oogst verliezen.
      Alles wat donkergroen is, niet voeden. Alles wat licht groen is, universele voeding geven. En dan normale dosering, niet doorschieten en denken dat ze nu meer nodig hebben dan voorheen. Maar eerst een week water geven. In die tijd kun je lekker lezen over het cuticulum wat je hebt weggewassen en over hoe EDTA in onze zeepsop nu eigenlijk werkt.

Houd je planten ook gewoon buiten, ze zijn niet van suiker. Het continu naar binnen halen is slecht voor ze, slecht voor jou, en de beestjes vieren feest als ze binnen staan.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Super bedankt voor de reacties, sorry voor mijn schrijfstijl zal er voortaan op letten. Ik zit hier natuurlijk op een forum en niet op whatsapp. Ik zal jullie up to date houden zodat ik meer goeie adviezen kan krijgen.

Ik zal rustig met de plantjes omgaan en geduldig afwachten. Afspoelen had ik idd ook ergens op internet gevonden en daarna meteen uitgevoert. Goed om te horen dat ik ze lekker buiten kan houden scheelt mij weer geshouw

To be continued...

Comment

Volgende keer gewoon water met paar teentjes knoflook mixen en zeven, daarna vernevelen over je plant.
          De volgende keer als je iets op je planten spuit. wachten 48 uur tot je weer spuit op je planten.
          Als de plant nog gezond uitziet na 48 uur, kan je weer spuiten of anders niet.
          Zo doe ik het.

Maar de vraag is nu ! zijn de luizen dood ?

veel geluk nog !

Comment

• LR2
            LR2 commented
            Editing a comment
            Mijn knoflookplanten hadden luizen en trips.. Het knoflookverhaaltje is al een paar jaar klaar hier op het forum, bijna niemand doet het nog. Het werkt gewoon niet, helaas.
            Het zou een ideale oplossing zijn! Maar de tests en resultaten liegen er helaas niet om..

• Anthony997
            Anthony997 commented
            Editing a comment
            vreemd heb eens een tak van een roos genomen die vol zat met luizen, rupsen, vliegjes ....etc, heb die een goed bespoten met knoflook en binnen de paar uur alles weg ?
            Heb mijn plant net gespoten met knoflook, maar ieder doet wat wij wilt..

Wat hebt ge gedaan mss? Besproeien met dreft betekent ni letterlijk besproeien met dreft he. Je lost een paar druppels op in een liter water en daar besproei je de planten mee. Kan absoluut geen kwaad en paar dagen later zijn de luizen weg.

Comment

Zou ik misschien mogen vragen hoe je die wortel van je plant zo dik heb gekregen ik ben vrij amateuristisch en het lukt me nooit om een dikke stam te krijgen. groetjes en zijn de luizen weg?

Comment

• Anthony997
              Anthony997 commented
              Editing a comment
              Veel in de wind zetten, en zeker niet ondersteunen.
              Laat de plant maar heen en weer bewegen door de wind, zo krijgt ze vanzelf een dikke stam.
              Last edited by Anthony997; 15 June 2018, 17:50.

Voor de nieuwsgierige, ja de luizen zijn inderdaard verdwenen.

Goeie tip van die knoflook, kan waarschijnlijk minder kwaad dan die chemische troep. Bedankt Anthony!

Ik heb 2 liter water met twee eetlepels dreft gemengd zoals ik op internet gelezen had en dat over mijn planten gesprayed Beo, het probleem zit hem meer in dat dat water in de aarde terecht is gekomen.

Freddy, ik ben waarschijnlijk niet de meest geschikte om je advies te geven, maar volgens mij helpt het erg mee als je de planten op het juiste moment overpot.

Comment

• Anthony997
              Anthony997 commented
              Editing a comment
              2 eetlepels is wel erg veel. volgende keer altijd met druppels werken. geloof mij een druppel kan al veel schade / goed doen.

• LR2
              LR2 commented
              Editing a comment
              Zie mijn comment hierboven: knoflook heeft weinig zin. Luizen en trips zijn daar inmiddels resistent tegen.

Nieuwe groei is weer lekker groen, zal van de week ff een foto'tje maken

Comment

We zijn erg benieuwd.. Denk ik. Ik wel iig!
              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.

Comment

Als je ze 'n iets ruimere pot kunt geven, dan ben je niet twee keer per dag met de gieter aan het wandelen
                Ik zie dat ze het krap hebben. Da's niet zo erg voor de plant (hoewel, ruimer is altijd beter) maar wel voor je rug. Straks als het gaat waaien, dan zullen ze ook nogal gauw hun evenwicht verliezen. Dat kost dan weer takken enzo..

Maar voor de rest zien ze er goed uit! Tikkeltje lichtgroen, maar als je een grotere pot neemt, dan heb je dat voor een deel al verholpen. Ze mogen wel wat te snoepen denk ik.

Comment

Bedankt klinkt als een goed idee, ga van de week even langs het tuincentrum, nog bepaalde voeding of iets als aanbeveling? Btw bedankt voor de moeite en tijd die jullie in het helpen van andere groeiers steken!

Nog ff een vraagje tussendoor: zal ik die gele bladeren van de planten afhalen nu ze weer wat groter zijn of lekker laten zitten, sommige blokeren namelijk wel wat licht.
                  You do not have permission to view this gallery.
                  This gallery has 1 photos.

Comment

Nooit bladeren verwijderen. Dat doet de plant zelf.
                    Nu trekt ze er nog handige voedingsstoffen uit, als ze weg zijn dan niet. Plus de plant dicht zelf de wonde als blad afgestoten wordt. Als je dat er af knipt dan gebeurt dat niet; grotere kans op infecties.

Voeding, ten alle tijde: Meer N dan P en K. Het beste is een universele voeding, met sporenelementen. Dat staat vaak op de verpakking. Je kunt 't ook zelf samenstellen, net wat je wilt, met losse korrels bijvoorbeeld. Maar makkelijkst is gewoon een universele tuinvoeding. Ze gaan proberen om je een zak kalkmeststof aan te smeren, doe dat niet, is niet nodig.
                    Groente, fruit, koeienmest, het is allemaal prima zolang er dus maar meer N in zit dan P en K.

Comment

• Appleton
                      Appleton commented
                      Editing a comment
                      Bedoel je met “Voeding ten alle tijde meer N dan P en K”?
                      Bedoel je met “ten alle tijde” de volledige groeifase of gewoon voor de volledige levenscyclus, inclusief bloeiperiode? Zorgt dat dan niet voor een stikstofoverschot?

Ik lees op heel veel plaatsen hier op JD hoe jij met voeding omgaat, wat je ervan weet (veel!) en wat je vindt van vele voedingsproducenten

Je geeft telkens een puzzelstukje, maar ik heb de volledige puzzel nog belange niet kunnen oplossen

• LR2
                      LR2 commented
                      Editing a comment
                      Met ten alle tijde, bedoel ik ten alle tijde. Dus tijdens de bloeiperiode ook. Geel blad staat lelijk, en het is een teken van aftakeling. De beste bloei vindt plaats als de plant zichzelf niet hoeft op te vreten; dat kost onnodig veel energie, die dan aan recycling verspild wordt in plaats van bloei.
                      De oude gedachte dat 'herfst' er bij hoort, en dat je stikstof zou proeven, is achterhaald. Blad wordt geel omdat daar stikstof uit verplaatst wordt, dat gaat naar de toppen. De concentratie voedingsstoffen is dus altijd het hoogst in de actief groeiende delen. De topgroei tijdens de bloei dus. De hoeveelheid stikstof in die toppen, blijft dus altijd een standaard X-waarde. Als de plant die stikstof uit het blad moet halen, dan kost dat meer energie (en genereert de plant minder energie in totaal, want verloren blad levert niks op, geel blad ook niet) ten opzichte van stikstof uit de bodem halen en alle bladeren gezond houden (wat weer meer energie genereert). Bloeivoeding is gebaseerd op vruchtproducerende planten, met het idee dat als we bepaalde stoffen meer gaan geven, dat de vruchtzetting dan beter wordt. Maar we willen juist geen vruchten, we willen toppen, bloemen! Omdat cannabis geen 'echte' bloemen maakt, maar een soort vervormde bladstructuur met sexuele onderdelen, is het beter om daar naar te voeden: inclusief stikstof dus. Want zelfs de calyxen doen aan fotosynthese.

Analogie: Het zou raar zijn om een lego-kasteel te bouwen met steentjes die de fundering van dat kasteel zijn ("herfst" blad leeg laten trekken om de plant bovenaan te voeden). Onder aan de muren steentjes weg halen om ze bovenop terug te plaatsen. Je doet dan dubbel werk; eerst de onderlaag maken, later weer afbreken en de bovenlaag maken. Zo kun je nooit hoger komen dan het aantal steentjes dat je hebt. Als je steentjes (complete voeding) blijft toevoegen, dan kun je doorbouwen tot de eindigheid.

Vergeet ook de sporenelementen niet! Die worden altijd vergeten. Chlorofyl heeft zowel stikstof, als magnesium nodig. Calcium ook. Ijzer ook. Een beetje koper zelfs. Boron, net zo. Het gaat om microgrammen aan sporenelementen per pot, maar als je die niet te weinig mee (voldoende dus..) geeft, dan is de plantweerstand een stuk hoger.

Een stikstofoverschot ontstaat pas als je meer blijft toevoegen dan de plant verbruikt. Dan ben je in alle opzichten verkeerd bezig. Dat geldt ook voor bloeivoeding trouwens, dat kun je ook makkelijk teveel geven.

• QnQ
                      QnQ commented
                      Editing a comment
                      Te allen tijde dus.

srry

Hier weer een update'tje
                    You do not have permission to view this gallery.
                    This gallery has 1 photos.

Comment

Bezig...
                    X