Forum Top Ad MOBILE Smallest
Collapse
Mededeling
Collapse
Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!
Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.
Enkele belangrijke informatie:
Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen
Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw
Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!
Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.
Enkele belangrijke informatie:
Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen
Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw
Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder
Zaadjes uit verse wiet kiemen niet
Collapse
X
-
Dit noemen we: stratificeren
Zover ik weet kun je wietzaad wat rijp is gewoon ontkiemen maar veel zullen ook weer niet ontkiemen.
Dit komt doordat het zaad geen winter heeft gehad.
Omdat zaadplanten vaak binnen worden gehouden ivm kruisbestuivingen worden de zaden geoogst, en daarna in de diepvries gestopt.
Na een week ofzo worden ze op een koele donkere plek bewaard. Dat kan een koelkast zijn, een droge kelder.
Die kunsmatige winter wat je dan creert geeft het zaad de tijd gegeven om te rusten, en zich voor te bereiden op het voorjaar. Hierdoor zal vrijwel elk zaadje tot kiemen komen.
Het kan zijn dat die techniek ook alweer is achterhaald en dat dat helemaal niet hoeft, maar vrijwel elk zaad of dat nu wiet, pepermunt, banaan, appel of brandnetel is, maakt een winter mee en in het voorjaar pas komt alles uit.
Door een kunstmatige winter te geven aan zaad worden die 6maanden winter eigenlijk snel gedaan, en is je zaad in no time helemaal fit.
Bedenk dat bepaalde soorten wiet/hennep oorspronkelijk uit landen komen waar het in de winter wel eens kan vriezen.
uhh brandnetel en pepermunt hebben dat niet nodig volgens mij. Die kiemen zodra ze op de grond vallen dacht ik. En banaan weet ik niet eens. Haha oeps teveel gerookt.
- Likes 1
Comment
-
Wiet kent inderdaad een soort verplichte rustperiode. Deze kan ook droog en warm zijn, maar dan duurt die langer en het komt de kwaliteit van het zaad niet echt ten goede.
Een tijdje geleden heb ik een mini-onderzoekje gedaan naar wat mediterraanse planten (temperatuur jaar rond 15-35 graden) die 3 maanden kou (<5 graden) nodig hebben om te ontkiemen.. Ik snap wel dat zulke plantsoorten uitsterven.
-
Ah dus dat is nog niet achterhaald gelukkig.
Ja dat is raar he met met die mediteraanse soorten. Dat werkt dus niet. Die staan dan toch echt in het verkeerde land.
Moeten ze dan uberhaubt wel mediteraans worden genoemd?
Ik denk ook dat veel planten zijn verhuisd van land naar land en dat de orginele landen waar de plant oorspronkelijk vandaan kwam niet meer geschikt is of dat het helemaal niet het land van origine is.
Tsja. Boeken vertellen ook niet altijd de waarheid.
Comment
Comment