Hoi Canna-vrienden,
Ik ben inmiddels ook gestart met mij buitenkweek van dit jaar. Ik wilde even wachten met mijn nieuwe verslag totdat ik plantjes had staan. Helaas wil het ontkiemen niet zo lukken. Voorgaande jaren had ik geen enkel probleem met ontkiemen, dit jaar is het huilen met de pet op.
Voorgaande jaren kocht ik mijn zaden bij zamnesia.nl. Dit jaar wilde ik graag de Blue Dreamer Auto van het huismerk wietzaadjes.nl proberen, dus heb ik al mijn zaden daar besteld.
Dit jaar doe ik in principe het zelfde als voorgaande jaren, alleen de zaden zijn anders. Dit is waar ik mee werk:
2 soorten:
- 5 x Blue Dreamer Auto (Huismerk wietzaadjes.nl) hierna te noemen BD
- 3 x West Coast Bubbles Auto (Sumo Seeds) hierna te noemen WCB
Central Park potgrond van de Praxis
Plagron Zaailingen/stek grond
20 liter bak per plant gevuld met potgrond met in het midden een kolom zaailingen grond voor het ontkiemen.
De potten met grond staan tijdens het kiemen binnen, zodat de temperatuur tijdens het kiemen boven de 20 graden is.
Op 13 mei begint het feest. Ik stop 2 zaden in mijn 20 liter potten, 1 x BD en 1 x WCB:
BD 1
WCB 1
Op 21 mei (dag 8 van de eerste plantjes) begin ik me zorgen te maken en ga ik daar naar handelen:
BD 2
WCB 2
Nu heb ik al 2 bewezen methodes toegepast en het wil nog steeds niet echt lukken. Er begint een lichte paniek te ontstaan. Dit heb ik voorgaande jaren niet meegemaakt. Ik heb nog 1 x WCB en 3 x BD zaadjes over. Gezien de slechte ontkieming heb ik geen zin om deze zaden in de komende jaren nog te gebruiken, dus ik kies er voor om alles te gaan ontkiemen om later het beste eruit te selecteren. Nu pas ik weer een andere methode toe. Ik doe de zaden gewoon in een klein kopje met water, simpeler kan het niet en in principe moet dit ook werken. Ik zie direct een probleem dat ik bij de andere ontkiem methodes niet had kunnen constateren. De zaden bliven allemaal drijven! Dat is volgens mij een slecht teken. Een uur later drijven ze nog. Ik ben radeloos. Ik werk met auto's, dus op zich heb ik nog tijd genoeg, maar het meest gunstige tijdstip om te zaaien was 2 weken terug, dus leuk is anders. Wat is hier aan de hand? Oud zaad misschien? Ik vind het sowieso vreemd dat er op de verpakking van zaden van deze prijscategorie geen datum staat. Als ik een zakje radijs zaadjes koop staat er ook een datum op.
Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden.
Ik ben inmiddels ook gestart met mij buitenkweek van dit jaar. Ik wilde even wachten met mijn nieuwe verslag totdat ik plantjes had staan. Helaas wil het ontkiemen niet zo lukken. Voorgaande jaren had ik geen enkel probleem met ontkiemen, dit jaar is het huilen met de pet op.
Voorgaande jaren kocht ik mijn zaden bij zamnesia.nl. Dit jaar wilde ik graag de Blue Dreamer Auto van het huismerk wietzaadjes.nl proberen, dus heb ik al mijn zaden daar besteld.
Dit jaar doe ik in principe het zelfde als voorgaande jaren, alleen de zaden zijn anders. Dit is waar ik mee werk:
2 soorten:
- 5 x Blue Dreamer Auto (Huismerk wietzaadjes.nl) hierna te noemen BD
- 3 x West Coast Bubbles Auto (Sumo Seeds) hierna te noemen WCB
Central Park potgrond van de Praxis
Plagron Zaailingen/stek grond
20 liter bak per plant gevuld met potgrond met in het midden een kolom zaailingen grond voor het ontkiemen.
De potten met grond staan tijdens het kiemen binnen, zodat de temperatuur tijdens het kiemen boven de 20 graden is.
Op 13 mei begint het feest. Ik stop 2 zaden in mijn 20 liter potten, 1 x BD en 1 x WCB:
BD 1
dag 0 (13 mei)
Start ontkiemen rechtstreeks in de grond.
dag 10
Na 10 dag komt het plantje eindelijk op, veel te laat naar mijn idee.
Plant buiten gezet.
Plant buiten gezet.
dag 11
Hoesje zit duidelijk erg vast, na veel gepiel is het losgekomen. Blaadjes zijn natuurlijk nog dicht en richting de grond gericht.
dag 12
Plantje staat nog steeds met dichte blaadjes naar beneden toe gericht.
WCB 1
dag 0 (13 mei)
Start ontkiemen rechtstreeks in de grond.
dag 6
dag 7
Plant buiten gezet in de ochtend.
dag 8
Hoesje en vliesje handmatig verwijderd, zit heel er strak vast.
dag 9
Plantje lijkt het niet te redden, er zit geen ontwikkeling in. Blaadjes blijven dichtgeklapt en naar beneden wijzen.
dag 12
Plantje is nog niet helemaal dood, maar dit wordt niets, geen ontwikkeling.
Op 21 mei (dag 8 van de eerste plantjes) begin ik me zorgen te maken en ga ik daar naar handelen:
BD 2
dag 0 (21 mei)
Start ontkiemen volgens de methode van zaadje in een koffie filter in een zipzak met wat water, zodat ik beter kan volgen wat er gebeurt.
dag 2
Zaadje barst open, ik zie nog geen worteltje. Ik zet het zaadje in de pot naast BD 1 die inmiddels net boven was gekomen, met het idee de beste te selecteren na verloop van tijd.
In de avond bedenk ik me. Aangezien er zoveel problemen zijn met de harde hoesjes van de zaadjes heb ik het zaadje terug gestopt in de zipzak met koffiefilter in de hoop dat het hoesje door het vocht wat zachter wordt en daardoor makkelijker loslaat. Geen handige actie, daar ben ik het mee eens, maar omdat ik nog geen wortel zie kan het volgens mij niet veel kwaad.
dag 3
Nog geen wortel, vreemd want het zaadje is ruim een dag terug al opengebarsten.
WCB 2
dag 0 (21 mei)
Start ontkiemen volgens de methode van zaadje in een koffie filter in een zipzak met wat water.
dag 3
Nog niet ontkiemd.
Nu heb ik al 2 bewezen methodes toegepast en het wil nog steeds niet echt lukken. Er begint een lichte paniek te ontstaan. Dit heb ik voorgaande jaren niet meegemaakt. Ik heb nog 1 x WCB en 3 x BD zaadjes over. Gezien de slechte ontkieming heb ik geen zin om deze zaden in de komende jaren nog te gebruiken, dus ik kies er voor om alles te gaan ontkiemen om later het beste eruit te selecteren. Nu pas ik weer een andere methode toe. Ik doe de zaden gewoon in een klein kopje met water, simpeler kan het niet en in principe moet dit ook werken. Ik zie direct een probleem dat ik bij de andere ontkiem methodes niet had kunnen constateren. De zaden bliven allemaal drijven! Dat is volgens mij een slecht teken. Een uur later drijven ze nog. Ik ben radeloos. Ik werk met auto's, dus op zich heb ik nog tijd genoeg, maar het meest gunstige tijdstip om te zaaien was 2 weken terug, dus leuk is anders. Wat is hier aan de hand? Oud zaad misschien? Ik vind het sowieso vreemd dat er op de verpakking van zaden van deze prijscategorie geen datum staat. Als ik een zakje radijs zaadjes koop staat er ook een datum op.
Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden.
Comment