Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

Stekjes vallen om bij voorbereiding

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Stekjes vallen om bij voorbereiding

    Korting op 420shop
    Ik heb een mooie stekjes van de plant geknipt. Rechtstreeks in een glas water gedaan pH 5.8.

    ik terwijl ik het overtollig groen af doe en de stammetjes in een 45 graden snij en vervolgens clonex op doe.

    Merk ik dat de bladen naar boven opvouwen als een kano en dat de bladen wat slap beginnen te hangen. (Wss waar ik het werk deed is het een
    lage luchtvochtigheid).

    Mijn vraag gaan die stekken slagen (kunnen die terug rechtopstaan) of zijn die al gedoemd om te sterven?

    Wat fotootjes.
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 4 photos.

    #2
    Mits het steeltje goed in een vochtig medium is gestoken met of zonder clonex en het niet veel warmer of kouder is dan 20 graden staan die blaadjes vanavond nog fier overeind.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


      #3
      Hork toch 24 graden en maar 69% vochtigheid🫤.

      niet goed wss? Mss toch een dome op plaatsen?

      Nu is de temperatuur is nog aan het dalen de meter kwam uit een iets warmere ruimte

      Comment


      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Als je de lamp er ver genoeg van af hebt moet het wel goed komen. Met dome kan zeker, doe ik vaak ook de eerste week. En dan gauw de klepjes open om schimmel voor te zijn.

      • NewNoobie
        NewNoobie commented
        Editing a comment
        20,9 graden en luchtvochtigheid 86%

      #4
      Nu is het water in het bakje Ph5.8 gewoon afgezuurd water. Zou ik daar best plagron hydro a en b bij doen en power roots? Zo ja op welke Ec waarde🫤

      Comment


        #5
        Normaliter laat ik ongeveer 5 vingers per stek zitten.
        Dat betekent minder dan de helft van de bladeren die jij hebt laten zitten. Als ze meer verdampen dan ze kunnen opnemen, dan zullen ze verwelken. Dus blijf lekker blad weg knippen tot ze stoppen met slap hangen. Geef ze wel tussenpozen van een uur. En verwijder liever hele vingers dan dat je vingers halveert. De wond is dan veel kleiner en het herstel gaat sneller.

        Ik zou in het begin even niet voeden omdat de planten dan minder snel wortelen.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


        • QnQ
          QnQ commented
          Editing a comment
          Dat dus.
          Liever een paar bladvingers compleet verwijderen dan alle vingers halveren.

        #6
        Mja ik versta er mij weinig aan als ik mijn stekjes liggen nog meer plat😥.

        Als ik dat vergelijk met mijn snijbloemen ernaast. Hoe komt dit? Daar hangen alle bladen nog aan…

        image.jpg

        Comment


        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          O!?

          Het valt wel op ja.

          Ik neem altijd stekken van verder naar onder, omdat die niet zo'n nieuw vers koppie hebben, maar al iets houterigs hebben.
          En ik gebruik alleen maar steenwol, dus nooit verschil opgemerkt

          Ik neem aan dat het wortelen ook langzamer gaat dan?
          En wat als je de gaatjes vooraf vergroot?

          En terug naar LR2

        • LR2
          LR2 commented
          Editing a comment
          Wortelen gaat sneller als ze moeten zoeken naar water, dus de aarde of steenwol heeft mijn voorkeur over water. Het lijkt ook dat water nogal makkelijk ziektes verspreid en daarom blijf ik er ook eerder weg van.
          Je wilt eigenlijk de verdamping zo klein mogelijk houden en de stekken daarmee de tijd geven om de wond te dichten en nieuwe wortels te maken. Op een perfect systeem met een goede verhouding, kun je wortels hebben in 5 dagen. Dat is mijn record in ieder geval. Het zal vast iets sneller kunnen, maar dan moet je alle parameters tiptop in orde hebben.
          Ik maak liever kleinere stekken dan grotere, omdat bij grotere planten de stam soms hol kan zijn. Dat geneest niet lekker.

        • NewNoobie
          NewNoobie commented
          Editing a comment
          Ik heb wel veel holle stengels😑. Nu ja tijd heb ik wel. Mijn huidige planten moeten nog in bloei voor ik met die van slag ga.

          Morgen zou ik mijn snijbloemen best de blaadjes wat bijknippen zeker?

        #7
        Het kan alleen nog aan het licht liggen dan wat er te dicht op zit. Ikzelf gebruik een 8 watt cool white led tl.
        Horks Fototopic 2.0

        Comment


          #8
          Oorspronkelijk geplaatst door Hork View Post
          Het kan alleen nog aan het licht liggen dan wat er te dicht op zit. Ikzelf gebruik een 8 watt cool white led tl.
          Ik heb de lamp 10cm hoger gehangen nu eens kijken wat het doet

          Comment


            #9
            Eenmaal gestekt, sproei nooit de stekken nat! Dan trekt de N uit het blad en worden ze geel!
            Note; sproei de binnen kant van de propegator nat om de LV te verhogen

            Comment


            • PH donner
              PH donner commented
              Editing a comment
              Dat heeft nix met droog stres te maken als ze in een prop staan! Vele denken dat ze de stekken moeten besproeien en als je dat doet worden de blaadjes geel. Mijn bescheiden ervaring….

            • LR2
              LR2 commented
              Editing a comment
              Wat je nou zegt PH donner, is dat het onmogelijk is om zoiets als dorst te hebben terwijl je in de zee drijft, komop zeg, er is zoveel water! Hoe kun je dan uitdrogen?!
              Een hoge LV sluit stikstofrecycling niet uit. Een hoge LV is ook geen vervanging voor wortels.

            • PH donner
              PH donner commented
              Editing a comment
              Stop wat stekken in een prop en sproei regelmatig de stekken nat. Kan je nog wat leren :p

              Resultaat:geel blad

            #10
            Aan de topicstarter: ik heb afgelopen week eens een stek genomen om te kijken of ik het slap hangen kon verhelpen. Wat blijkt? Als je alle grote fanbladeren weg haalt op een stek van een formaatje als de jouwe, dan stoppen ze met hangen. Duurde een dagje voordat de balans hersteld was, maar het werkt dus.
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment


              #11
              Als ze nog slap hangen , toch ff natsproeien !

              Comment


                #12
                Altijd leuk om oude post te zien 😇
                Ik ben dan wel geen bioloog of werkzaam in de tuinbouw maar weet wel dat de theorie niet altijd in de praktijk werkt.

                Attached Files

                Comment


                • Hork
                  Hork commented
                  Editing a comment
                  Ik besproei ze ook nooit. Zelfs de binnenkant van de kap niet.

                • atmosphere1
                  atmosphere1 commented
                  Editing a comment
                  Het vreemde is dat ik die ervaring niet heb.
                  Ook werken ze tegenwoordig veel met mist/nevel zodat de luchtvochtigheid steeds bijna 100% blijft , ze kunnen dan meer licht toepassen.
                  Ik heb nu ook wat stekken in een propagator, ze blijven staan, heb niet gesproeid. Is gewoon wat testwerk.

                #13
                De ruimte is 88% luchtvochtig ik zal niet sproeien

                Comment


                • atmosphere1
                  atmosphere1 commented
                  Editing a comment
                  Voor het wortelen van stekken is dat niet hoog hoor !

                #14
                Feit is dat voor het maken van wortels energie nodig is , en dus licht . Dus op zoek gaan naar de hoeveelheid licht die ze net aankunnen zonden slap te gaan hangen. Steeds iets dichtbij het licht zetten, en steeds meer verse lucht geven. Dan kunnen ze , wanneer ze eenmaal geworteld de kweekruimte ingaan ook direct meer licht verdragen. En het wortelen gaat sneller.

                Comment


                  #15
                  Oorspronkelijk geplaatst door PH donner View Post
                  Altijd leuk om oude post te zien 😇
                  Ik ben dan wel geen bioloog of werkzaam in de tuinbouw maar weet wel dat de theorie niet altijd in de praktijk werkt.
                  Toevallig heb ik in een plantenlab gewerkt, en stekte ik zo'n 40.000 planten per jaar. Bijna drie jaar gedaan.
                  Toevallig ben ik ook bioloog.

                  De theorie die ik gaf is een verklaring voor een fenomeen wat je ervaart en ze zijn best wel in het verlengde van elkaar. Laten we zeggen dat je 40 stekken hebt genomen en dit in de praktijk hebt gezien, dan kun je denken: goh, misschien is er een verband tussen sproeien en geel trekkend blad.
                  Welnu, tel ik mijn ervaring op, dan zitten we ergens tussen de 80.000 en 120.000 keer dat er niet gesproeid is, en het fenomeen ook voorkwam!
                  De stabiele factor was ofwel een gebrek aan wortels en daardoor zeer beperkt watertransport, ofwel een droogte met als gevolg.. Een gebrek aan wortels en daarmee een zeer beperkt watertransport.

                  Als een plant zijn bladeren gaat afstoten om water te besparen, abscissie noemen ze dat, dan trekt het soms de bladeren leeg. Die kleuren dan geel. Het is vrij simpel.
                  Komt dat door het sproeien? Nee.
                  Zet maar eens 'n pot helemaal droog voor een week en ga daarna eens watergeven. Dikke kans dat al het oude blad geel trekt en afgestoten wordt. Komt dat door het sproeien? Dat heb je niet gedaan..
                  Toch wordt dat blad geel. Het is een fysiologische respons die we terugzien in vrijwel elke plant.

                  Als je gaat schaatsen en je valt, dan komt die bult op je knie niet door het ijs dat koud is, maar door het vallen. Als je op de stoep valt dan krijg je ook een bult.
                  Als je nou 40 keer gaat schaatsen en 40 keer valt, dan kun je wel zeggen dat een bult ontstaat omdat ijs koud is.. Maar als mensen 80.000 keer vallen op een stoep en ook een bult krijgen, dan zou je kunnen zeggen dat het misschien door het vallen komt, en niet doordat het ijs koud is.
                  Ik sproei mijn planten dagelijks nat, en het regent ook best regelmatig, nog nooit heeft dat tot geel blad geleid. Ik heb wel stekken die geel blad krijgen, ook al zijn ze niet besproeid.
                  Ik heb ook 2000 planten onder een mistsysteem gehad als experiment en geen enkele daarvan kreeg geel blad. Als het echt door het sproeien komt dan had ik dat toch wel in 10% ofzo willen terugzien.

                  Wat ik me eerder afvraag; wat was de reden dat je het nodig vond om te sproeien? Hingen de bladeren slap? Verdampte de plant meer dan dat hij aan kon? Want dat zijn best wel duidelijke tekenen van droogtestress. De reactie op droogtestress duurt een aantal dagen, soms wel een week totdat dat naar voren komt.. Het kan goed zijn dat je dat vergeten bent tegen de tijd dat de tekenen naar voren komen en dat je dan concludeert dat het door het sproeien komt.
                  Het zal niet de eerste keer zijn. Ik herinner me een boel kwekers met oranje vlekken op hun bladeren die "vergeten" waren dat ze met natriumcarbonaat gespoten hadden tegen meeldauw, drie dagen daarvoor.
                  Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                  Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                  Comment


                  • PH donner
                    PH donner commented
                    Editing a comment
                    De reden van het besproeien was simpel ooit
                    onwetendheid. Denkend ,net als Nozem ,dat ze dat wel lekker vonden.
                    Sinds ik niet meer besproei blijven ze mooi groen! Denk ook niet dat het met uitdrogen te maken heeft. Het blad zit lange tijd goed vast en laat niet los wat het wel doet bij uitdroging.

                    Ik ga maar niet zeggen hoeveel stekken ik gemaakt heb. Dan krijg ik vast een ban 😂

                  • Rreppellsteeltjam
                    Rreppellsteeltjam commented
                    Editing a comment
                    Was het voor je "werk" vroeger, dan mag het.

                    Vroeger elke 2 weken met een sporttas stekken naar de sjop, toen mocht het nog.
                Bezig...
                X