Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:


Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

scroggen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    scroggen

    Korting op 420shop
    hey iedereen,

    ik versta de term scroggen niet helemaal,volgens wat ik begrijp heb ik verstaan dat je een "net" boven je plantjes gaat spannen ( hoe hoog moet dat net dan staan boven potten ong?) en dus je plant zal groeien tot aan het net en wat moet er dan juist gebeuren... moeten we de plant aan dat net vastbinden of alleen maar de zijtakken? en de de hoofdtak dan maar verder laten groeien? of moeten we alles ter hoogte van het net houden buiten waardat er knoppen komen die der dan boven laten uitsteken? zo ja, als er dan kleinere knopkes onder het net zitten wat moeten we daarmee doen?
    ik heb hier al veel voor opgezocht maar ik blijft nog steeds met vragen zitten daarom heb ik eens beslist om zelf een toppic hierover te beginnen. dus als hier iemand met ervaring eens de tijd wilt insteken om mij dit uit te leggen zou dit zeer vriendelijk zijn.
    en wrs zal ik met nog meer vragen afkomen de volgende uren of dagen want der is een heleboel waar ik momenteel niet kan opkomen.

    #2
    Re: scroggen

    http://www.jointjedraaien.nl/wietfor.../2183-scroggen

    eerst even de zoekfunctie gebruiken !

    Comment


      #3
      Re: scroggen

      Yep, dat staat allemaal mooi beschreven in dat topic.
      Als je plaatjes wil om te zien hoe het er dan uitziet, kun je even hieronder klikken
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #4
        Re: scroggen

        heb ik gedaan en ben zelf meerdere keren op deze topic gevallen maar het blijft toch onduidelijk :/ kzal wrs gewoon verder zoeken en hopelijkdoe ik het dan goed.
        maar toch heb ik nog een vraag : scroggen is met een net boven uw plant is het ook mogenlijk dit te doen maar het net rond de plant zetten?en zo enkel de toppen naar buiten laten komen? want als ik mij niet vergis dient het ervoor zodat de toppen meer licht krijgen , neen?

        Comment


          #5
          Re: scroggen

          Nee, scroggen doe je om alle toppen op dezelfde hoogte te krijgen zodat je optimaal kunt belichten.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


            #6
            Re: scroggen

            CIMG5440.JPG CIMG5448.JPG

            Comment


              #7
              Re: scroggen

              thx voor de pic. , maar voor alle duidelijkheid. blaadjes laat je onder het net, en toppen laat je derboven komen?

              Comment


                #8
                Re: scroggen

                Alles onder het net word weg gedieft. Grote fanblad laad ik zitten onder het net. De bedoeling is dat je de toppen zo leid dat ze allemaal boven het net op gelijke hoogt3 komen. Zo ontvangen de toppen allemaal even veel lichtdruk.

                Comment


                  #9
                  Re: scroggen

                  Misschien is Oxen bebaat bij een uitleg van het principe van scroggen, in plaats van de handelingen?

                  Je weet waarschijnlijk dat, als je een plant topt, de plant zijtakken gaat maken vanuit zijn oksels. Al die zijtakken worden toppen, dus met de handeling "toppen" maak je dat de plant meer stammen en toppen gaat aanmaken.

                  Ongeveer hetzelfde gebeurt als je een tak niet topt, maar knakt of buigt en horizontaal legt. De hoofdtop groeit dan door, maar uit alle oksels komen ook takken die weer toppen maken. Uit 1 horizontale tak kun je op die manier een handvol extra takken met toppen laten komen, met behoud van de originele top.

                  Dat is de lol van scroggen: Van een tak met 1 top maak je een tak met 10 toppen, door 'em horizontaal te dwingen.

                  Hier zijn wat plaatjes van de betere scrogs. Deze zijn niet van mij, en ik weet niet meer waar ik ze gestolen heb.

                  Het begin: Laat de planten een eind doorgroeien en druk ze dan plat onder een hekwerk. (Er zijn andere methoden, maar dit is mijn methode)
                  scrog_001.jpg

                  Het resultaat: Bij deze scrog is het net verwijderd, en ook alle fanbladen. Deze plant is blijkbaar al geoogst. Er is mooi te zien hoe de zijscheuten nieuwe toppen hebben gevormd vanuit de horizontale takken:
                  scrog_005.jpg

                  Dit zijn een paar scrogs om jaloers op te zijn:

                  scrog_003.jpgscrog_004.jpgscrog_006.jpg

                  En deze is helemaal waanzinnig: Een scrog om de lamp heen. Blijkbaar hoeven takken niet zozeer horizontaal te liggen, als wel dwars op de lichtbundel.
                  scrog_002.jpg

                  Overigens gebruik ikzelf een combinatie van toppen en scroggen. Dat beschrijf ik in detail in mijn Thai-kweekverslag:
                  http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...p-26-juli-2011

                  Uit miijn methode zijn bijvoorbeeld deze twee planten gekomen: Links Thai, rechts Amnesia:
                  scrogs_18_nov.jpg

                  Ik hoop dat dit iets verduidelijkt?
                  Last edited by Blani; 19 November 2011, 12:56.

                  Comment


                    #10
                    Re: scroggen

                    Thx dit heeft het mij toch wel wat duidelijker gemaakt en raad jij het aan om te scroggen? Hebt dan dan degelijk zoveel meer opbrengst?

                    Comment


                      #11

                      Comment

                      Bezig...
                      X